גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פייסבוק מסנג'ר לילדים? נו באמת

כשיהיו לצוקרברג ילדים בני 12, הוא יבין עד כמה ההנחה שלו מופרכת

מארק צוקרברג / צילום:  פייסבוק
מארק צוקרברג / צילום: פייסבוק

השבוע הודיעה פייסבוק כי אחרי שנים של קריצת עין ומדיניות מוצהרת של דחייה, היא פונה באופן מכוון ושיטתי אל הקהל הכי חשוב שעדיין איננו שלה, לפחות לא באופן רשמי: ילדים. פייסבוק משיקה, לפי שעה בשימוש מוגבל וניסיוני (בארצות-הברית בלבד ולקהל סגור של משתמשי אייפון ואייפד), אפליקציית מסנג'ר המיועדת לילדים שגילם צעיר יותר מגילה, כלומר - הם עדיין אינם בני 13.

האפליקציה מאפשרת לילדים צעירים גישה ליכולות השונות של אפליקציות המסרונים המיידיים כמו שליחת הודעות, שיחות וידאו ותוספת של קישוטים שונים לעצמם ולהודעותיהם. אבל פרטיהם האישיים של הילדים לא ייחשפו לחיפוש, הם יוכלו לתקשר אך ורק עם אנשים שאושרו על-ידי הוריהם, ופייסבוק גם ציינה כי היא השקיעה משאבם רבים ביצירת מנגנוני הגנה מובנים שישמרו על פרטיות הילדים המשתמשים ועל ביטחונם האישי.

כמו שפייסבוק מתארת את השימוש הראשוני באפליקציה, לא הילדים הם אלה שיורידו אותה בפעם הראשונה ויירשמו בה לשימוש, אלא שהוריהם יעשו זאת עבורם, תוך בקרה על אופן השימוש ועל מרחב אנשי הקשר המורשים עבור ילדיהם. החיבור עם ילדים אחרים יתבצע רק לאחר שהוריהם של אותם ילדים יאשרו את יצירת הקשר החדש הזה. רק לאחר אישור הקשר על-ידי הורים משני הצדדים יוכלו ילדים לחסום או לאשר בעצמם את הילדים האחרים שקיבלו את רשות הוריהם לתקשר איתם דרך המסנג'ר.

על-פי הודעת פייסבוק, לפחות כרגע היא איננה מתכוונת לאסוף מידע מתוך תוכן ההודעות המועברות באפליקציית המסנג'ר לילדים, ולפיכך גם לא תכוון אליהם פרסומות באמצעות מנגנוני ההתאמה הכל-כך מתוחכמים שלה. כמו כן, נחסמו לשימוש תכונות הקיימות באפליקציה המקבילה למבוגרים, כגון מיקום הילד המשתמש, תשלומים דרך האפליקציה, חיפוש וכל תכונה אחרת המאפשרת חשיפה של זהות הילד המשתמש או פרטים על מיקומו.

במסגרת ההגנה על הילדים, הורים יקבלו התראה מיידית על תוכן פוגעני המועבר באפליקציה בין ילדיהם לבין ילדים אחרים, אך לא יוכלו לקרוא את התוכן הזה, אלא אם כן יקבלו אישור מילדיהם. פייסבוק גם תפעיל מוקד מאויש מסביב לשעון, על-מנת לענות לתלונות בנושא תוכן פוגעני או כל איום אחר על המשתמשים הצעירים.

רשת חברתית מזדקנת

הפנייה הזו של פייסבוק אל אחד הקהלים המשמעותיים ביותר שהיא עדיין איננה מכסה באופן שיטתי ורשמי כיום, באה אחרי שנים של קריצת עין והסטה צדקנית של המבט הדיגיטלי שלה הצידה. שכן, ילדים צעירים משתמשים בפייסבוק כבר מזמן. כלומר, לפחות אותם ילדים שלא השתעממו עדיין מהרשת החברתית המזדקנת לטעמם ומצאו בה עניין למרות זאת. שלא לדבר על השימוש ההולך ומתגבר של ילדים באינסטגרם, הנמצאת בבעלותה של פייסבוק, וכמובן בוואטסאפ, אפליקציית המסרונים המתחרה, אף היא בבעלות ענקית הרשת החברתית.

הסיבה שפייסבוק לא הסכימה לקבל באופן רשמי ילדים מתחת לגיל 13 היא החוק האמריקאי שמאלץ אותה לאמצעי זהירות מיוחדים בהגנה על הילדים, חוק שפייסבוק העדיפה שלא להתמודד עמו עד היום. מנגנון האכיפה של פייסבוק עד כה מאפשר לילד צעיר שנפשו חפצה בהקמת פרופיל אישי ברשת לזייף את גילו ללא בעיות מיוחדות.

פייסבוק איננה בודקת ברצינות את גילאי המשתמשים שלה, פרט לאזהרה הרשמית שלה שהיא זכאית למחוק חשבונות החשודים ברישום באמצעות נתונים כוזבים. לצורך כך, החברה מפעילה "מלשינון" המאפשר לכל אחד לדווח לה על פרופיל שהמשתמש בו חשוד בזיוף הגיל. אם ההלשנה מתבררת כאמינה, פייסבוק פועלת מיידית למחיקת אותו פרופיל של ילד או ילדה מתחת לגיל 13. הם יוכלו לחזור אליה כשיתבגרו, בהנחה שלא תנטור להם טינה.

אבל מיליוני הילדים ברחבי העולם, המשתמשים בפייסבוק למרות מגבלות הגיל, היו ראויים מזמן להגנה שיטתית. כתבנו כאן בעבר בביקורת מסוימת על כך שפייסבוק הרשמית התעלמה מילדים צעירים המשתמשים בה כבר זמן רב על-ידי זיוף גילם. היא לא השקיעה את המיליארדים הנחוצים כדי להגן על הילדים האלה באמצעי תכנה מתוחכמים, ורבים מהם סבלו מכל אותן תופעות קשות בהן תילחם כעת פייסבוק עבור המשתמשים הצעירים במסנג'ר החדש.

על-פי הודעת פייסבוק, היא עבדה באופן צמוד עם הרגולטור האמריקאי, האמון על אכיפת החוק להגנה על ילדים המשתמשים ברשת, בזמן פיתוח המוצר, על-מנת לוודא תאימות להוראות החוק ומענה מלא לצורכי ההגנה והפרטיות של הילדים המשתמשים.

יש לפייסבוק סיבות מצוינות להשקיע כל מה שצריך על-מנת לכוון באופן רשמי אל הקהל הענק הזה של ילדים צעירים ברחבי העולם. כי הילדים של היום הם הצעירים של המחר והמבוגרים של קצת אחרי זה. ולמרות שפייסבוק טוענת שלא תעביר מידע בין מסנג'ר לבין השירותים האחרים שלה, ומשתמשים לא יועברו באופן אוטומטי לרשת החברתית של פייסבוק, ניתן להניח כי המעבר הזה יהיה הכי נוח שאפשר והכי טבעי שניתן לעשות אותו, אם במקרה יחליט המשתמש הצעיר לעבור יום אחד, לכשיגיע לגיל המותר, להיות משתמש רשמי בעל פרופיל חוקי בפייסבוק עצמה. כך מבטיחה פייסבוק לעצמה דור חדש של משתמשים, שלפחות כיום לא מביעים עניין רב ברשת החברתית, שאיבדה משהו מהזוהר שלה עבור בני הגיל הצעיר ברחבי העולם.

עולם שאין בו לייקים

מי שיירשמו עכשיו לפייסבוק מסנג'ר לא מכירים עולם שאין בו פייסבוק, לייקים ושיירים. הם גדלו במציאות שבה שיתוף מידע בטקסט, בווידאו, בקול או בכל דרך אחרת, הוא חלק מאורח החיים ומהנורמות החברתיות המקובלות. לא יהיה צורך ללמד את הילדים האלה שום דבר חדש שהם אינם מכירים. להיפך. אם כבר, יהיה צורך לשכנע אותם לעבור לפלטפורמה החדשה מאפליקציה אחרת, בה הם כבר התרגלו להשתמש. אפשר לסמוך על פייסבוק שהיא תעשה כל מאמץ אפשרי לשכנע את הילדים האלה לעבור למסנג'ר שלה, ומי אם לא ההורים הם אמצעי השכנוע הראשון במהלך הזה.

לפי תפיסת פייסבוק, ההורים הם אלה שיורידו את האפליקציה לשימוש עבור הילדים שלהם. כשיהיו למארק צוקרברג ילדים בני 12 בבית, הוא יבין עד כמה ההנחה הזו בין מופרכת למגוחכת. אבל זה לא משנה את החשיבות שבתפיסה, שההורים חייבים להיות חלק מהחינוך הדיגיטלי של הילדים שלהם. גם כי בכך יוכלו למנוע תופעות מסוכנות כמו התעללות ואיומים וחרם וגם, כי ילמדו את ילדיהם להשתמש ברשתות חברתיות באחריות ומתוך מודעות ליכולות ולסכנות.

דיויד מרקוס, מנהל פרויקט המסנג'ר של פייסבוק, היה לא מזמן בארץ. הוא סיפר לקהל לא גדול של מוזמנים על האתגר העצום שהוצע לו על-ידי מארק צוקרברג, ששכנע אותו לעזוב את עבודתו המצוינת כמנכ"ל פייפאל כדי לבוא לבנות את המסנג'ר של פייסבוק ולהפוך אותו לאפליקציית המסרונים המובילה בעולם. כשהיה בארץ, הוא חגג את ניפוץ מחסום מליארד המשתמשים הראשונים של המסנג'ר.

הפנייה הנוכחית לקהל הילדים תגדיל את המספר הזה בעוד מאות מליוני משתמשים צעירים תוך שנים ספורות. והם ימשיכו להשתמש במסנג'ר כשיגדלו ומן הסתם יעברו גם להשתמש בשירותים נוספים של הרשת החברתית.

אלה הן כנראה בשורות רעות מאוד לסנפצ'אט, המתחרה שסירבה להיקנות על-ידי צוקרברג ושמכוונת לאותו קהל צעיר ונמרץ. וזהו עוד שלב בצמיחתה של פייסבוק להיות הכלי הנפוץ ביותר שתוכנן אי-פעם על ידי אנשים ועבור אנשים. בקצב הזה, ניתן לנחש שלא רחוק היום בו יותאם מסנג'ר לשימוש גם על-ידי תינוקות וילדים שעדיין לא למדו קרוא וכתוב, על-מנת לאפשר להם לתקשר באופן יעיל ומאובטח עם כל מי שאוהבים אותם. לפחות הם, כנראה, לא יתלוננו על כך שההורים שלהם הם אלה שיטענו עבורם את האפליקציה לשימוש הראשון בה.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל. 

עוד כתבות

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מגמה מעורבת באסיה; מחיר הנפט מטפס

הניקיי ומדד שנזן נחלשים שניהם ב-0.3%, מדד שנחאי יורד ב-0.1% ומדד האנג סאנג   מוסיף 0.3% ● ענקית השבבים TSMC יורדת ב-0.7% ומניית חברת המוליכים למחצה מדהיטק נופלת ב-2.1% ● נפט מסוג ברנט נסחר כעת בעלייה של כ-0.3% וב-83.5 דולר לחבית

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"