גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכחול הגדול: הזוג שעזב הכול כדי להקיף את העולם ביאכטה

רגע לפני שהם "מתחילים את החיים" באופן רשמי, בני הזוג עמית ברקאי וארטור פילקביץ' החליטו לחצות את העולם על יאכטה במשך שנתיים ■ יומן מסע

חציית העולם על יאכטה/ צילום: תמונה פרטית
חציית העולם על יאכטה/ צילום: תמונה פרטית

מרחב המחיה מסתכם ב-12 מטר אורך ו-3 מטרים רוחב, המיטלטלים ללא הפסקה על פני המים; השירותים מאולתרים ומקלחת אין; החשמל תלוי בנדיבותו של מזג האוויר ו-וויי-פיי הוא פינוק מיוחד. הייתם מסתדרים טוב ככה במשך שנתיים שלמות? ואולי זאת דווקא חוויה קורצת? עבור בני הזוג עמית ברקאי (27) וארטור פילקביץ' (28), ששייטו במשך שנתיים ביאכטה שקנו ושיפצו, במסע חוצה אוקיאנוס מישראל לקאריביים, זאת הייתה הגשמה של חלום מאתגר ומסקרן.

הכול התחיל בצמתים הידועים שמזמנות שנות העשרים לחיים. "היינו רגע לפני לימודים וקריירה ולא היה לנו מושג מה אנחנו רוצים לעשות כשנהיה גדולים, דור ה-Y במיטבו", מספרת ברקאי. "היציאה להפלגה נתנה לשנינו פס מהרכבת הדוהרת של החיים האמיתיים. קיווינו שהמסע ייתן לנו מצפן והיכרות עמוקה עם עצמנו. רצינו ללמוד מה גורם לנו להתעורר עם חיוך ומה גורם לנו לגרור רגליים בחוסר חשק; באילו נושאים אנחנו טובים ובאילו אנחנו זקוקים לעזרה. הכוונה הייתה לא רק לבחור מקצוע לחיים אלא גם לגלות את היחס שנכון לנו בין חיים לקריירה, מה הנורמות והערכים שאנו מתחברים אליהם ומה אנחנו רוצים להגשים בחיים הבוגרים. רק דרך הים אפשר לעבור בין מדינות ללא גבולות פיזיים - מחסומים, חומות והרים, וכל זה לגמרי בכוחות עצמך".

לשניהם היה קשר חזק עם הים עוד לפני כן: פילקביץ' נולד בבלארוס ועלה לישראל עם משפחתו כשהיה בן שלוש, ואת נעוריו העביר באשקלון - שם, הוא מספר, התאהב "בכל מה שקשור לשיט, גלישה וצלילה". ברקאי גדלה בגבעת שמואל. שניהם שירתו בחיל הים, שם גם נפגשו.

למרות הגלים שברקע, לאף אחד מהם לא היה ניסיון עם סירת מפרש: "הכרנו את הים מנקודת מבט של גולשים נלהבים ושל חיל-ימניקים שמפליגים על סירות מנוע, אבל לעבוד עם מפרש, לדעת איך לחיות על סירה או אפילו לזרוק עוגן בסיטואציות שונות - את זה לא מלמדים בחיל", אומר פילקביץ'. "הניסיון האמיתי מגיע רק כשיורדים לים".

- היית אופטימי שתצליחו לעשות את זה, כלכלית ולוגיסטית?

"לאו דווקא. תמיד ליוותה אותי עננה מעל הראש, לפני המסע ותוך כדי. בשיט צריך לעשות הכול לבד והבנתי שתקלה אחת עלולה להשבית את כל הטיול. יצאנו למסע עם תקציב לתקלה וחצי משמעותיות (שעוד יגיעו - ועל כך בהמשך), ותמיד השארנו לעצמנו מספיק כסף לחזור לארץ".

ההחלטה ללכת על זה לוותה בלבטים רבים, כמו גם בהתנגדות לא מבוטלת מהסביבה: "זה הרי הזמן לבנות קריירה ותמיד יש את הדודה שאומרת - 'ואם הסירה תטבע וכל הכסף יטבע איתה?'", כך ברקאי. "חלק מהחברים שאלו אם אנחנו לא רוצים ללמוד ולהתמסד והלחץ מסביב מאוד השפיע. ההורים שלי היו בעד, אבא רק דרש שנעשה את הביטוח הכי מכסה שיש".

פילקביץ': "ההורים שלי היו אנטי גמור. גם בגלל דאגה ממסע כזה וגם כי זה מהול בסטייה מהמסלול המקובל, ובחינוך הרוסי זה חריג. לקח זמן ליישב את זה, אבל זה קרה. כבר משלב השיפוצים הם נרתמו לעזור ואמא שלי באה לבקר אותנו בקאריביים, מה שהיה מבחינתי ניצחון גדול".

ההכנות למסע ארכו שנה וחצי. תחילה תר פילקביץ' אחר יאכטה מתאימה ביוון ובסופו של דבר, הסירה הנכספת נמצאה דווקא במרינה באשדוד. מודל 1976 ("משהו מקביל לרכב אספנות, שזה אומר הרבה בלאי"), עם חדר שינה, סלון, מטבח ומרפסת (שנקראת קוקפיט). במשך שנה שיפצו בעצמם את הסירה והתגוררו עליה במרינה באשקלון. במהלך היום עבדו כדי לחסוך כסף - הוא עוד שירת בצבא קבע, היא עבדה במלצרות - ובערב חזרו למלאכת התיקונים והשפצורים: מצביעה וארגון מחדש של מנגנון החשמל, דרך חידוש המנוע ומכל המים, ועד בניית מקרר בעצמם (שהיה בעצם סוג של צידנית עם מדחס). ברכישת היאכטה ובשיפוצים השקיעו לדבריהם סכום כולל של כ-200 אלף שקלים; 30% מסכום זה הופנו לשיפוץ.

"אחד הדברים המרכזיים שהשפיעו על אופי המסע היה התקציב המוגבל", הם אומרים ומספרים שאף השתמשו בכספים שהיו מיועדים ללימודים באקדמיה.

את הוצאותיהם במהלך המסע (מעבר לעלות היאכטה) הם מעריכים בכ-1,500 אירו לחודש, כשהרוב הופנו לתחזוק הסירה, לדלק, למסי נמל ולעגינות. להוצאות אישיות הותירו מעט: "ידענו שכל אירו מיותר שנוציא יקצר את הטיול שלנו. השתקנו את יצר הצרכנות ולמדנו שזה ממש מספיק. מבחינת ביגוד, למשל, לקחנו שלושה אאוטפיטים לאדם. כשהם התבלו, קנינו בגדים חדשים זולים מאוד בשווקים או בחנויות יד שנייה".

במאי 2015 הרימו עוגן, חמושים ברישיון סקיפרים בינלאומי. לסירה הם קראו "לה קרוזה נוסטרה", שזה שילוב של המילים "השיט שלנו" באיטלקית עם קריצה ל"קוזה נוסטרה" ("העסק שלנו"), כינויה הידוע של המאפיה הסיציליאנית. את החודשיים הראשונים ("טירונות", בפיהם) העבירו בקפריסין וביוון, שם התרגלו לחיים במים. "כל דבר שנראה מובן מאליו בחיים ביבשה, מתערער וגורם להעריך אותו יותר כשאת נמצאת בים", מציינת ברקאי, ופילקביץ' מוסיף: "יש תלות מלאה בכיוון הרוח ובעוצמתה כדי לנוע קדימה, ותלות מלאה במזג האוויר בכל מה שקשור לאספקת חשמל. לא היה לנו גנרטור ו-95% מהאנרגיה הפקנו מגנרטור רוח ומפאנלים סולאריים. כתוצאה מכך, לומדים לחיות בצמצום. ביום שמשי ומלא ברוח אפשר להדליק אורות, להטעין את המחשב ולשמוע מוזיקה. ביום גשום וחסר רוח אתה מוצא את עצמך בערב קורא ספר בעזרת עששית".

בהמשך, הפליגו לאיטליה, סיציליה, סרדיניה, האיים הבלאריים (הכוללים את איביזה ומיורקה) ומצר גילברטר המקשר בין הים התיכון לאוקיאנוס האטלנטי. בתקופה הזאת המשיכו לצבור ניסיון וביטחון: "בדיעבד, הים התיכון היה פחות צפוי מהאוקיינוס. מערכות מזג האוויר פחות גלובליות, יותר מקומיות ושינויים קורים מהר. רגע אחד הרוח והגלים מגיעים מצפון, ומיד אחר כך מדרום. הימאים קוראים לזה ים מבולבל וזה הים הכי פחות נוח להפלגה. חלק מהשיעורים שלמדנו הגיעו בדרך הקלה וחלק בדרך הקשה".

כשהגיעו למקום חדש, הטילו עוגן, עלו על סירת גומי קטנה והגיעו לרציף כדי לטייל עם אופניים מתקפלים שהביאו עמם. לעיתים שכרו רכב. הם עלו לתצפיות בגבעות, שוטטו באיים, בכפרים ובערים וביקרו בחופים מיוחדים, שם גם צללו וגלשו. בין היתר, ביקרו באי וולקאנו באיטליה ובחוף פורמנטרה, שמככב בדירוג החופים היפים באירופה. "לכל מקום הריח, התרבות, האוכל והייחודיות שלו", כך ברקאי. "הדבר שהכי מצא חן בעיניי היה שינוי השפה שהיה מתרחש לנו מתחת לאף לפעמים אפילו בלי לשים לב".

את האוכל - מעט מאוד ארוחות בחוץ ובעיקר בישול בסירה - הם מתארים כחוויה בפני עצמה. את הקניות ערכו בסופרים מקומיים, מים מילאו בחינם במקומות שאפשרו זאת והמנה העיקרית הגיעה ממעמקים. "הכול תפסנו בעצמנו", אומרת ברקאי, "דגים, פירות ים, תמנונים, צדפות, קלמארי. בים לא צריך יוטיוב כדי ללמוד איך לפלט דג, ימאים אוהבים להראות את הביצועים שלהם, צריך רק להסתכל". כשאני שואלת מהו הדבר החשוב ביותר שנפל להם לים, התשובה המיידית היא סיר לג'חנון שלקחו מהבית, שבו בישלו פשטידות ועוגות, ונשמט למימי האוקיינוס.

- איך מסתדרים בלי מקלחת?

ברקאי: "מתקלחים בים ואחר כך נשטפים במים מתוקים. אופציה אחרת היא לתפוס טרמפ על ענן גשם. כשרואים אותו מתקרב, לובשים מהר בגדי ים, לוקחים סבון ועולים על הסיפון בתקווה שנקבל מקלחת טובה".

בשלב מסוים במסע הגיעו גם התקלות. המנוע של הסירה הקשישה נדרש לשיפוצים גדולים, וגם את התורן נדרשו להחליף. גם סכנות התרגשו עליהם די מהר: הסערה הראשונה פקדה אותם כשיצאו להפלגה בת יומיים מיוון לאיטליה. למרות התחזית הרגועה בבוקר, לקראת החשיכה הכול התהפך.

"טבעת עננים רדפה אחרינו וסגרה עלינו, החושך ירד והפחד הגדול שלי היה שברק יפגע בתורן, שעשוי מאלומיניום. הייתי חרדה לחיי וזאת הפעם הראשונה שהרגשתי כך", מספרת ברקאי. "הלילה היה מלווה בגשמים, ברקים ורעמים. הכול בסירה רעד. ישבנו מכונסים עם מעילים מתחת לגגון ולא יכולנו לעשות הרבה. בהתחלה אמרתי לעצמי - למה אני צריכה את זה, אני אשקול את צעדיי הלאה. אבל אז המצאתי שיר ושרתי אותו כל הלילה ומתוך יממה של חרדה וכאבי בטן, זה זכור לי כחוויה עוצמתית. זו לא הייתה הסערה הכי קשה שעברנו, אבל אחריה ידעתי להתמודד טוב יותר עם מצבים לא נעימים כאלה".

אחרי חצי שנה בים התיכון, הגיעו לפורטוגל ולאיים הקנריים, לקראת חציית האוקיינוס - 18 ימים, מלווים ברוחות הסחר. "זו חוויה עצומה מבחינה רגשית, בכל היבט", אומר פילקביץ'. "ההרגשה, הריח באוויר, גובה הגלים, החיות, צורת העננים. הכול אחר. זה כמו לעלות על רכבת שלא עוצרת לרגע. אומנם לא מפליגים מהר במיוחד, אבל מתקדמים בקצב קבוע ובטוח".

עמית ברקאי וארטור פילקביץ / תמונה פרטית

- יש גם פחדים?

ברקאי: "כמובן. בים התיכון את מדמיינת שאת נקודה בתוך שלולית ואם קורה משהו, נסחפים לשוליים, לאחת המדינות. באוקיינוס יותר בעייתי לצאת מפלונטר. מהרגע שיוצאים לדרך, הסבירות לראות משהו שהוא לא דולפינים או ציפורים נמוכה מאוד. טווח הקשר הימי הוא באזור ה-60 ק"מ (בערך כפול מטווח הראייה), הרוחב של האוקיינוס הוא כ-4,000 ק"מ. אין עם מי לדבר בימים האלה. על התחזית התעדכנו דרך טלפון לווייני ולהורים שלחנו בכל יום את ה-נ.צ (נקודת ציון) העדכני שלנו, כדי שיידעו איפה אנחנו אם יתנתק הקשר. אבל עם כל החששות, זו ההפלגה הכי מהנה שהייתה לנו. הרוח הייתה קבועה ואמינה והתמזל מזלנו למזג אוויר נוח. את הזמן העברנו בקריאת ספרים, צפייה בסרטים, ישיבות ארוכות על מה בא לנו לבשל ובשיחות נפש שאפשר לנהל רק באמצע האוקיינוס. כל כמה ימים קפצנו למקלחת התרעננות בים, ואפילו השלמנו פרויקט נגרות של שולחן מתקפל למרפסת היאכטה".

בתום החצייה הגיעו לברבדוס שבקאריביים. "זו הייתה הגשמת חלום, שנתנה לנו תחושה מדהימה. בקאריביים האווירה שונה בתכלית: הכול קורה לאט יותר וגם קצב ההתקדמות שלנו הוריד הילוך", כך ברקאי. "בילינו בקאריביים שנה וחצי וזה אומר שהספקנו לחוות גם את העונה היבשה וגם את הרטובה, שבמהלכה נמלטנו בזמן מההוריקן מת'יו".

את התמונה שעולה בראש כשחושבים על קאריביים - מי טורקיז, חול לבן, עצי קוקוס ושחייה בחברת צבי ים - מצאו השניים, בין היתר, באיי טובגו, שם גם התפנקו בארוחת ערב של לובסטרים, שהמקומיים מציעים לקרוזרים ב-30 דולר למנה ("זו הייתה הוצאה גדולה מאוד עבורנו, אבל פנטזנו עליה בכל ימי החצייה").

על התקופה בקאריביים הם מספרים: "בחלק מהמקומות טיילנו ביערות ובחלקם בילינו בלגונות האינסופיות. האיים שונים אחד מהשני באופי האנשים, בתרבות ובטופוגרפיה. אי בשליטת צרפת שמרגיש כמו אירופה במצב צבירה טרופי עם באגטים וקרואסונים בשפע, שונה בתכלית מהאי השכן לו, שקיבל עצמאות מהבריטים לפני מאה שנה ונחשב כמדינת עולם שלישי שבה בקושי אפשר למצוא חפיסת שוקולד. אהבנו במיוחד את האי דומיניקה שבמזרח הקאריביים, הספקנו לבקר בו לפני שסופת ההוריקן מריה פגעה בו קשות בספטמבר האחרון. בקאריביים השלמנו עוד כמה חלומות קטנים כמו דיג לובסטרים בברבודה, הכנת שוקולד ביתי מאגוז קקאו, צלילה על ריף בשם סוף העולם באמצע הים וגלישת קיט במקומות אקזוטיים".

פילקביץ' מספר שסימן שיא נוסף: בניית גלשן במהלך השיט. "הטרנד כיום הוא ריחוף מעל המים בעזרת כנף שמספקת את התחושה הזו. העניין הזה יקר מאוד, אבל אחרי מחקר ועבודה הצלחתי לבנות גלשן מהיירופוייל. היום אני עובד על מיזם של מוצר שאני מפתח בתחום".

מפגשים אנושיים, מספרים השניים, הם חלק גדול מהחוויה. בני המשפחה הצטרפו לכמה ימי שיט, והזוג פגש גם חברים, טרמפיסטים שמבקשים להצטרף להפלגה ולהרפתקה לזמן-מה ובעיקר קרוזרים שפגשו בדרך. "בארצות הברית, צרפת, אנגליה ואוסטרליה, חציית האטלנטי זה ממש חלק מהתרבות. לא חייבים להיות ימאים או מחוברים לטבע בשביל מסע כזה וישראלים לא צריכים להירתע מחוסר הפופולריות של שיט בארץ. ממש כמו עם קרוואן, אפשר לטייל בעולם עם סירה".

- יש מכנה משותף לקרוזרים שפגשתם?

ברקאי: "אלה אנשים מכל קצות הקשת, שהחליטו לעשות שינוי בחייהם. כולם השאירו משהו גדול מאחוריהם או התנתקו לגמרי, מכרו או השכירו את הדירה, הרכב והרהיטים. הם הציבו את החלום לפני הכסף, את החזון לפני הנוחות. החל מאדם בודד על סירת עץ באורך של שישה וחצי מטרים ועד לזוג מיליונרים על קטמרן יוקרתית".

- הדינמיקה הבינאישית שונה כשחיים על המים?

"מאוד. קל מאוד להכיר את אנשי הסירות, ללא השפעה של מקצוע, גיל או מעמד כלכלי. הסירות קטנות ואינטימיות, וכשאנשים יוצאים לים, הם משאירים את המסכות מאחור. הטבע מסביב גורם לך להיות משוחרר. כולם לבושים בפשטות, יחפים, לא מנסים להרשים ולאף אחד אין אינטרס חוץ מהעברת הזמן בנעימים. אין שום לחץ לסיים את המפגש והפתיחות ושיחות הנפש מגיעות מהר. צריכות להיות נסיבות מאוד עוצמתיות בשביל להגיע לכזאת היכרות ואינטימיות בקשר".

בחצי השנה האחרונה של המסע החליטו לעבוד על קטמרן בקאריביים, המיועדת לתיירים. הוא היה סקיפר, היא הייתה אמונה על ארוחות השף. את היאכטה שלהם החליטו למכור. "העבודה הייתה בעיקר בשביל החוויה. הכרנו תיירים מכל העולם", מפרט פילקביץ'. "היה מעניין לראות את הסיטואציה של אנשים שמתרגלים לחיים בסירה. אלה אנשים מבוססים שהגיעו לחוויה יקרה, כמו עורכי דין ורופאים בכירים. פתאום אין פרטיות, לא תמיד זה נעים ונוח. בהתחלה מגיעים עם מאצ'ואיזם וסגירות, אבל אחרי כמה ימים, קצת סערות וכמה דברים שנופלים לים, הקליפות נושרות".

בחודשים האחרונים היו "די להוטים לחזור הביתה", הוא מספר. "הבנו טוב מה דוחף אותנו ואיך אנחנו רוצים לבלות את המשך החיים". במאי 2017 חזרו בטיסה לישראל. החוויה גרמה להם לשנות מסלול לימודים: ברקאי כבר נרשמה ללימודי פיזיותרפיה, ובמקום זאת החלה ללמוד מדעי הים במכמורת. היא שואפת להיות ביולוגית ימית ולחזור כבעלת מקצוע למקום אקזוטי בקאריביים. פילקביץ' רצה להיות סקיפר מקצועי, אבל כעת בחר בלימודי הנדסה באוניברסיטה הפתוחה.

- והזוגיות?

ברקאי: "זאת הייתה חוויה עוצמתית וגם מבחן חשוב. זה דרש מאיתנו לחיות ולעבוד ביחד, להיות המעגל החברתי היחיד במשך תקופות ארוכות. היינו שם אחד בשביל השני וזה אומר שלא תמיד יש איך להתאוורר. צריך לאכול אחד את השני גם כשכיף וגם כשפחות".

הם חזרו היישר לשגרה קדחתנית וליוקר המחיה (היום הם מתגוררים בשכירות בגבעת אולגה), ולאחרונה החלו להעביר הרצאות על המסע (בין היתר, דרך אתר פאנזינג). על החוויה עצמה הם מתכוונים לחזור שוב - בעוד עשר שנים: "אנחנו הרפתקנים", הם אומרים, "וזה לא משהו שצפוי להשתנות".

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני