כיל, בזן ו-OPC חתמו על הסכם לרכישת גז ממאגרי כריש ותנין

העסקה תכלול אספקה של כ-39 BCM למשך 15 שנה, עם אופציה להארכה למשך 18 שנה ■ ההיקף הכספי עשוי להסתכם בכ-5.7 מיליארד דולר

בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי
בתי הזיקוק בחיפה. משתלם כלכלית לשמור על הסביבה / צילום: תמר מצפי

עסקת ענק לאנרג'יאן: כיל, בזן וOPC שלוש חברות ציבוריות שבליטת עידן עופר, חתמו היום (ד') על הסכם עם חברת אנרגי'אן היוונית לרכישת גז טבעי ממאגרי הגז כריש ותנין. העסקה תכלול אספקה של כ-17 BCM למשך 15 שנה לקבוצת בזן, 13 BCM לקבוצת כיל ו9 BCM לחברת OPC מישור רותם. מדובר ברכישה של 39 BCM ל -15 שנה עם אופציה להארכה למשך 18 שנה.

על פי ההערכות ההיקף הכספי הכולל של העסקה מסתכם בכ-5.7 מיליארד דולר. על פי הערכת אנרג'יאן, הגז יחל לזרום מהמאגרים במהלך שנת 2020. המחיר הממוצע של העסקאות שנחתמו נע סביב 4.1 דולר ליחידת חום, בכ-20% נמוך יותר מההסכמים שנחתו מול "לוויתן" ובכ-30% נמוך יותר מהמחיר אותו משלמת חברת החשמל ל"תמר".

החברות ניהלו את המשא ומתן יחדיו, זאת על מנת למנף את כוח הקניה לצורך קבלת תנאי רכישה עדיפים. עם זאת, משהסתיים המשא ומתן, לכל חברה בקבוצה יש הסכם נפרד - ללא זיקה או תלות בהסכמים עם החברות האחרות.

עסקה זאת מצטרפת למאגר העסקאות שנחתמו מוקדם יותר השנה על ידי אנרג'יאן בהיקף כולל של 33 BCM עם הכנסה כוללת בהיקף של כ-3 מיליארד דולר. לפני חודש החברה חתמה על שלושה הסכמים למכירת גז טבעי ל-3 יצרני חשמל פרטיים: דוראד, רמת נגב אנרגיה ואשדוד אנרגיה מקבוצת אדלטק. בנוסף, לאנרג'יאן הסכם חתום לאספקת גז טבעי לתחנת כוח דליה אנרגיות.

אנרג'יאן, שרכשה את המאגרים כריש ותנין בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של מאגרי "לוויתן" ו"תמר" הנשלטים על-ידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י.

יו"ר דירקטוריון בזן, עובדיה עלי מסר: "החתימה של בזן על הסכם עם אנרג'יאן היא בשורה ממשית לבזן ולפיתוחו של משק הגז בישראל. עלות הגז תקטן מהותית בעקבות ההסכם, שמהווה גם צעד נוסף וחיוני לגיוון מקורות הגז הטבעי ולקידום התחרות בתחום זה".

מנכ"ל בזן, ישר בן מרדכי: "מדובר בצעד מהותי להבטחת אספקת הגז הטבעי למפעלי הקבוצה לאורך זמן. המחיר הנמוך שנקבע בחוזה לעומת המחיר כיום ושיפור נוסחת ההצמדה לרכיב ייצור החשמל, צפויים לגרום להפחתה ניכרת בעלויות הייצור. אני מודה לעובדי הקבוצה לעבודתם המסורה ולדירקטוריון על ההכוונה וליווי הצמוד שהובילו להישג מכובד זה".

קבוצת בזן השלימה את חיבור כל מתקני הקבוצה למערכת ההולכה הארצית עוד בשנת 2011, ומאז היא עושה שימוש בגז טבעי, במקום במזוט, בתהליך הייצור של מוצריה. השימוש בגז הטבעי במתקני החברה הוביל לשיפור משמעותי בתחום איכות הסביבה, חסכון בהוצאות האנרגיה ושיפור היעילות התפעולית.

מ"מ מנכ"ל כיל, אשר גרינבאום מסר: "חתימת החוזה מהווה אבן דרך חשובה בהבטחת אספקה רציפה של גז טבעי למתקנינו בישראל, ובמחיר אטרקטיבי  בהשוואה לחוזים הנוכחיים. החוזה  צפוי  לספק את כל צרכי האנרגיה שלנו, כולל הפעלת תחנת הכוח  החדשה שלנו בסדום, בהיקף של 240 מגה-וואט, הצפויה להיכנס לפעילות ברבעון הראשון של 2018". 

בעסקה ייצגו את אנרג׳יאן עוה"ד רנל יופה ונעמי פלד ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' ואת קבוצת עופר ייצג עוה"ד ג'ק סמית ואמיר צמח ממשרד גורניצקי.