גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ צודק, לשם שינוי

נאום ירושלים הוא תכסיסנות פוליטית פנימית - אך הנשיא עשה צדק עם ישראל

גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס
גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס

את נאומו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על ירושלים צריך לראות גם כתכסיסנות פוליטית פנימית, שנועדה לחזק את מעמדו בקרב הגרעין הקשה של תומכיו הנאמנים ביותר - האוונגלים, אותם נוצרים אדוקים, שישראל נמצאת בראש מעייניהם.

הנאום הוא גם ביטוי לכורח של הנשיא למשול באמצעות סימון טריטוריה וניתוץ מוסכמות (ראו: ההתנתקות מאמנת האקלים). "אני הורס (את מורשת אובמה, למשל) משמע אני קיים". אבל השתופפות הנשיא לפני האוונגלים היא המפתח להבנת מיזם ירושלים.

הכרה אמריקאית בירושלים כבירת ישראל נמצאת במרומי סולם העדיפויות האידיאולוגי של האוונגלים, יחד עם התנגדות פנאטית להפלות. אין זה מקרה שרוב נתחי הבשר האדום שטראמפ השליך לקהלי הנוצרים האדוקים בעצרות הבחירות שלו, אשתקד, היו עמדות פרו-ישראליות חזקות, לרבות התחייבות להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, עמדות קיצוניות בגנות ההפלות, לרבות קריאה להעניש נשים שיוזמות להפיל את ולדן, וכמובן הצווחה האלמוותית 'להשליך את הילארי לכלא'.

טראמפ נבחר במיעוט קולות הבוחרים (וברוב קולות האלקטורים). למועמדת הדמוקרטית קלינטון היה יתרון של 3 מיליון קולות בקלפיות. אבל מאז הלך טראמפ ונחלש עוד יותר בסקרים. על פי הסקר היומי של גאלופ, שיעור התמיכה בטראמפ ב-5 בדצמבר השנה היה 36%, ושיעור המסתייגים ממנו - 59%. מאז יולי, לא התרומם שיעור התמיכה בו מעל 40%, לפי גאלופ.

על פי מדד מיצוע כל הסקרים של Real Clear Politics, שיעור התמיכה בטראמפ בין 11 בנובמבר ל-5 בדצמבר היה 39%. אלה שיעורי התמיכה הנמוכים ביותר שקיבל נשיא כלשהו בארה"ב, בפרקי הזמן הרלוונטיים, מאז שהחלו לערוך סקרים.

הנוצרים האוונגליים הם חלק משמעותי מבין תומכי טראמפ. 81% מהאוונגלים הלבנים הצביעו בעדו. בלעדי הקביים האוונגליים, התמיכה בנשיא הייתה קורסת לחלוטין. אם האוונגלים אינם לו, מי לו?

וכך, על רקע העובדה שטראמפ אינו מצליח להגדיל את מספר אוהדיו, כמעט שנה לאחר שנכנס לבית הלבן, הוא חש צורך להבטיח ולבצר את פלח התמיכה הקיים. ללא התמיכה האוונגלית, ולנוכח הסלידה מהנשיא במגזרים נרחבים אחרים באוכלוסיה, סיכוייו לזכות בבחירות הבאות לנשיאות, ב-2020, אם אכן יוכל/יחליט לרוץ שוב, אינם רבים.

טראמפ נאלץ אפוא למצב את עצמו כמחזר מתמיד אחרי הנוצרים האדוקים, התפתחות אירונית, עם נפתול של ציניות, אם מביאים בחשבון את חיי ההוללות שלו בעבר הלא רחוק. קיום הבטחת הבחירות לגבי ירושלים נעשה אפוא צורך קיומי מבחינת טראמפ. ההכרה בירושלים כבירת ישראל היא אולי המתנה הטובה ביותר שהוא היה יכול להגיש למחוזריו. אם לשפוט על פי התגובות האוונגליות על נאום ירושלים שלו, זו תהיה כנראה השקעה חכמה שתניב דיבידנדים שמנים.

"הקהילה הנוצרית הציונית לא תשכח את הצעדים הנועזים של הנשיא", השתפך ג'ון האגי, כומר אווגאלי ומנהיג התנועה "נוצרים מאוחדים למען ישראל". "נוצרים ויהודים יכבדו וינציחו את הנשיא טראמפ לנצח נצחים".

ובמאמץ לסחוט עד כמה שאפשר את הפוטנציאל האלקטורלי של נאום ירושלים, פרסמה אתמול הקואליציה הרפובליקאית היהודית, קבוצה שמאגדת תורמים יהודיים למפלגה הרפובליקאית, מודעה על פני עמוד שלם ב"ניו-יורק טיימס", על רקע תצלום של טראמפ מול הכותל המערבי. תחת הכותרת, "הנשיא טראמפ - הבטחת וקיימת", נאמר: "תודה לך על שהכרת בעוז רוח בירושלים כבירה הנצחית של ישראל... אדוני הנשיא, ההיסטוריה תכבד אותך כאחד מידידיה הגדולים של ישראל".

זה כמובן ניסיון להבקיע את החומה הדמוקרטית שמאחוריה מסתופפים רוב יהודי ארה"ב, גם אם הוא מועד לכישלון. מסורתית, בין שני שלישים לשלושה רבעים מהיהודים האמריקאים מצביעים בעד המועמד הדמוקרטי בבחירות לנשיאות. ב-2016, קיבלה הילארי קלינטון 71% מקולות היהודים; טראמפ זכה ב-24%. (להשוואה, ב-2012 קיבל ברק אובמה 69% מקולות המצביעים היהודיים, וב-2008 - 78%).

ביטויי אהבה יוקדת לישראל בנאומים של פוליטיקאים רפובליקאים לא תורגמו מעולם לקולות יהודיים בקלפיות. לו היה קיים מדד התרפקות על ישראל, אין ספק שיהודי ארה"ב לא היו מגיעים לקרסולי האוונגלים במדד הזה. למשל, סקר של מכון פיו (PEW) מ-2014 העלה, כי 82% מהאוונגליים בארה"ב מאמינים שאלוהים העניק את ישראל לעם היהודי. רק 40% מהיהודים האמריקאים מאמינים בכך.

ובכל זאת, למרות שנאום ירושלים נולד משיקולים מובהקים של פוליטיקה פנימית ולמרות שהנשיא מתעלם מהפוטנציאל של הנאום להצית מהומות ולגרום למות חפים מפשע (האם טראמפ מודע למונח 'אינתפיאדה'?), ההכרה בירושלים כבירת ישראל היא צעד נבון, מידתי ובעיקר מוצדק מבחינת ישראל.

בנאומו ניסה טראמפ בעליל להגדיל את הפופולריות שלו לקראת המפץ העתידי שיצא מלשכת התובע המיוחד, אך מתוך שלא לשמה בא לשמה ועשה צדק עם ישראל.

ירושלים, לאחר הכל, היא אכן בירת ישראל, ולא רק מפני שבה שוכנים הפרלמנט ובית הנשיא, אלא מפני שכך החליטה מדינת ישראל הריבונית, שנולדה מכוח הצבעה מכוננת בעצרת הכללית של או"ם. אי אפשר לקרוא עליה תיגר. העובדה שממשלים אמריקאים קודמים (ובעקבותיהם העולם כולו) נמנעו מהכרה בירושלים נובעת מהתרפקות על תפיסה שנולדה עם תוכנית החלוקה של או"ם ב-1947 - תפיסת Corpus Separatum שלפיה אזור המקומות הקדושים יהיה ישות נפרדת בשליטה בינלאומית. התפיסה הזו הוחלה גם על מערב ירושלים, אזור שניתן להדביק לו הגדרות רבות, אבל מקום קדוש הוא לא.

הדבקות בהחלת שלטון בינלאומי על המגזר הקדוש בירושלים רבתי הייתה צריכה להתפוגג בעקבות השתלטות ירדן על העיר העתיקה וההכרזה על הקמת מדינת ישראל הריבונית עם בירה נטולת קדושה. העובדה שהגישה נותרה בעינה ושימשה קו מנחה למדיניות האמריקאית רבת-השנים של אי-הכרה בירושלים מסריחה מחוצפה ומצביעות.

יכולה להיות מחלוקת לגיטימית על סיפוח מזרח-ירושלים לישראל בעקבות כיבוש. כיבוש - כל כיבוש - אינו עולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי, גם אם הפרלמנט של המדינה הכובשת סמך ידו עליו, טוענים החולקים. אך לא יכולה להיות מחלוקת על העובדה שלפחות חלקה המערבי של ירושלים הוא בירת ישראל.

רוסיה - דווקא רוסיה - הבינה זאת והייתה למדינה הראשונה בעולם שהכירה בירושלים המערבית כבירת המדינה (ובירושלים המזרחית - כבירת פלסטין). רדיקלים מוסלמים (חמאס, חיזבאללה, איראן), שמאמינים בפלסטין הגדולה, מהירדן עם הים, אינם עושים את האבחנה הזו, אך הם לעולם לא ישבו למו"מ עם ישראל.

ממשל טראמפ עשה את האבחנה ומבחינה זו נאום ירושלים הוא מלאכת מחשבת של תחכום דיפלומטי. מותחי ביקורת מהשמאל מעלים שתי טענות נגדו: האחת, הנאום הוא חבל הצלה לממשלה שראשה מסובך עד למעלה מראש בפרשיות שעלולות לשאת אופי פלילי. לא חבל? זה כנראה נכון, לפחות בטווח הקצר. הטענה האחרת היא, שהנאום הוא זריקת עידוד לימין הישראלי ששואף לספח את הגדה בדרך למימוש חלום ישראל הגדולה. ובכן, לא כך.

בואו נקרא בעיון כמה משפטים בנאום, שמשום מה לא זכו בהדגשה מספקת בישראל: "בהשמיעי הצהרות אלה (על ההכרה ועל פתיחת תהליך העברת השגרירות לירושלים- ר.ד.), אני רוצה להבהיר היטב נקודה אחת: ההחלטה הזו לא נועדה, בשום דרך שהיא, להצביע על התנתקות ממחויבותנו החזקה לפשט (השגת) הסכם שלום בר-קיימא. אנו שואפים להסכם שיהיה משמעותי מאוד מבחינת הישראלים ומבחינת הפלסטינים. איננו נוקטים שום עמדה לגבי סוגיות המעמד הסופי, לרבות הגבולות הספציפיים של הריבונות הישראלית בירושלים (הדגשה שלי), או פתרון בעיית הגבולות (של ישראל) השנויים במחלוקת. עם השאלות האלה יצטרכו להתמודד הצדדים הנוגעים בדבר".

במילים אחרות: ממשל טראמפ נמנע, בחכמה, מהגדרת ירושלים. ירושלים היא אכן בירת ישראל, בעיני ארה"ב, אבל איזו ירושלים? המערבית בלבד? אולי גם הרובע היהודי בעיר העתיקה? כל השטח המטרופוליטני? שהצדדים יחליטו. הנאום מספק לכל צד תמריץ לחדש את המו"מ, למרות שהפלסטינים נמצאים עתה בשלב הזעם והבערת הצמיגים. הבית הלבן מקווה שזה שלב זמני.

ישראל קיבלה הכרה, אך לא שגרירות. "הוריתי להתחיל בתהליך העברת השגרירות", אמר הנשיא. אבל בכירי ממשל אמרו בתדרוך לכתבים, יום לפני הנאום, ששנים יעברו עד שתתווסף שגרירות אמריקאית לקו הרקיע הירושלמי. צריך למצוא מגרש, להניח מסד ביטחוני מתאים, לנקוט סידורים לוגיסטיים לאכסון מאות דיפלומטים ואחרים. לפחות שלוש, ארבע שנים יידרשו. בכיר אחר ציין - כנראה לא במקרה - שהשלמת משכן חדש לשגרירות ארה"ב בלונדון נמשכה שמונה שנים.

זה לא כורח המציאות במקרה של ירושלים. טראמפ היה יכול פשוט להחליף את השלט מעל בניין הקונסוליה האמריקאית בירושלים בשלט חדש, "שגרירות ארה"ב", ואחר-כך לבנות בניחותא בניין חדש. הרי מדובר בצעד סמלי, לא כן? הוא לא עשה זאת, וזה הפיתיון שמאסטר אמנות העסקה ינפנף לנגד עיניו של ראש הממשלה. רוצה שגרירות במהרה? תראה לנו קצת גמישות. וכדאי לך למהר אם אתה רוצה שזה יקרה בממשלי. מי יודע מה יקרה בבחירות ב-2020.

לפלסטינים יראה טראמפ את המשפט על "הגבולות הספציפיים של הריבונות הישראלית בירושלים" בנאומו. הכללת המילים האלה מצביעה על כך שממשל טראמפ אינו חתום על חזון ירושלים השלמה.

זו כנראה אינה תשומה של ג'ארד קושנר אלא של היועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, שמטרתה לטעת בלב הפלסטינים תחושה שעדיין לא אבדה תקוותם, שייתכן מעון נשיאותי פלסטיני באבו-דיס, לא הרחק מהשגרירות האמריקאית החדשה במדינת פלסטין, זו שתימצא במרחק חצי שעה נסיעה משגרירות ארה"ב במערב ירושלים.

המסר של טראמפ לפלסטינים הוא: אם תרצו, זו לא תהיה אגדה. רק תתחילו לדבר עם הישראלים. גם לי מגיע פרס נובל לשלום, לא רק לאובמה.

עוד כתבות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח