מתנת חג מרשות המסים: תשלום "מענק העבודה" יוקדם

התשלום הרביעי של מענק עבודה לשכירים ולעצמאים, שהיה אמור להיות משולם ב-15 בפברואר 2018, יוקדם ל-14 בדצמבר 2017, יחד עם התשלום השלישי ■ כ-700 מיליון שקל יועברו ל-275 אלף זכאים בשבוע הקרוב

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

מתנת חג מרשות המסים: שר האוצר, משה כחלון, ומנהל רשות המסים, משה אשר, הודיעו היום (א') כי התשלום הרביעי של מענק עבודה לשכירים ולעצמאים, שהיה אמור להיות משולם ב-15 בפברואר 2018, יוקדם וישולם יחד עם התשלום השלישי כבר השבוע - ב-14 בדצמבר 2017. בסך-הכול יועבר לחשבונות הבנק של כ-275 אלף שכירים ועצמאים הזכאים למענק סכום כולל של כ-700 מיליון שקל.

מענק עבודה (המכונה גם מס הכנסה שלילי) הוא תוספת הכנסה המשולמת על-ידי רשות המסים ישירות לחשבונות הבנק של הזכאים העומדים בקריטריונים הקבועים בחוק. מטרתו לשפר את מצבם הכלכלי של העובדים ברמות השכר הנמוכות, לצמצם פערים כלכליים-חברתיים ולהוות תמריץ להשתלבותם בשוק העבודה, זאת על-מנת לסייע בשיפור מצבם הכלכלי, בהווה ובעתיד. בדירות שנערכו בשוק מאז הוחל, מלמדים כי מענק העבודה תורם לירידה בתחולת העוני ובמדד ג'יני לאי שוויון בהכנסה הפנויה, אך בעיקר להפחתת עומק העוני. עוד נמצא שמענק העבודה תורם במיוחד לשיפור מצבם הכלכלי של משקי-בית עם שני מפרנסים ומעלה.

תכנית מענק עבודה החלה כפיילוט בשנת 2008 (על בסיס זכאות לשנת 2007) באזורים ספציפיים בארץ, ומאז שוכללה והורחבה עד שבשנת 2012 הוחלה בפריסה ארצית. למענק זכאים שכירים ועצמאים העומדים בשלושה תנאים: הכנסתם החודשית הממוצעת מעבודה או מעסק גבוהה מ-2,060 שקל ונמוכה מ-6,810 שקל; מלאו לעובד 23 שנים ויש לו ילד אחד לפחות (שטרם מלאו לו 19 שנים) או שמלאו לו 55 שנים גם ללא ילדים; במועד כלשהו, מלבד דירת מגורים יחידה לא הייתה בבעלותו זכות במקרקעין העולה על 50%.

החל משנת המס 2016 ניתנו במסגרת המענק הקלות להורים עובדים במשפחות חד הוריות, לעובדים עם מוגבלות ולעצמאים. להורים עובדים במשפחות חד הוריות הורחב טווח ההכנסה החודשית הממוצעת המזכה, ונקבע כי טווח ההכנסה של הורה במשפחה חד הורית עם שלושה ילדים ומעלה, יעמוד על 1,270 עד 11,480 שקל; בנוגע לעובדים עם מוגבלות, שנקבע להם שכר מינימום מותאם מכוח "חוק שכר מינימום", הוחלט כי אלה יוכלו ליהנות מהמענק גם אם אין להם ילדים או שטרם מלאו להם 55, והם ייהנו ממענק גם בשכר גבוה משאר האוכלוסייה; עצמאים, כך נקבע, החלו לקבל החל מהשנה את המענק במועדים זהים לשכירים, בניגוד למצב הקודם שקיבלו את המענק כזיכוי מהמס שלהם בפריסה על פני ארבע שנים.

ההקלות שנכנסו לתוקף השנה הרחיבו את מעגל הזכאים.

ביוני השנה פרסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר סקירה שבועית על השפעת "מענק העבודה" על העוני ואי השוויון בישראל, אשר ממנה עלה כי מענק העבודה הוא כלי יעיל להתמודדות בתופעת העוני בקרב אנשים עובדים ולצמצום הפערים בחברה. על-פי הסקירה, כ-80% מתשלומי המענק מגיעים למשקי-הבית בארבעת העשירונים הנמוכים, וכי המענק עזר לחלץ 3,700 משקי-בית ממעגל העוני. על-פי האוצר, 3,700 משקי-בית מהווים למעלה מ-14 אלף נפשות, כך שלמעשה מענק העבודה תרם לירידה של 0.8% בתחולת העוני.

נתון מעניין נוסף שעלה מהסקירה הראה, כי מענק העבודה משפר את מצבם של משקי-הבית אף כשהם נשארים מתחת לקו העוני.

רשות המסים והאוצר שמו בחודשים האחרונים דגש על שיפור השירות לזכאים, והגדלת המימוש של המענק. בימים אלה, בין היתר, נערך קמפיין פרסומי, תחת הסיסמא "עובד לי", המזמין זכאים פוטנציאלים לבדוק זכאות ולהגיש בקשה לקבלת מענק.

מהודעת האוצר ורשות המסים עולה, כי העובדים הזכאים שכבר הגישו את בקשותיהם, יקבלו את הכספים במהלך חג החנוכה, הנחגג במקביל לחג המולד. שר האוצר, משה כחלון, אמר, כי "מדובר בבשורה משמחת עבור כ-275 אלף זכאים. התכנית להגדלת מענקי העבודה שהובלנו מאז הכניסה לממשלה היא אחד הגורמים המרכזיים לצמצום האבטלה והגדלת שיעור ההשתתפות במשק".