גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קונים דירות כמו חליפות: כך פתחה משפחת תשובה את הסופ"ש

וגם: מדוע אסור לקבל החלטות מכריעות בעת חופשה בפריז?

גל נאור ויצחק וחיה תשובה / צילום: אביב חופי
גל נאור ויצחק וחיה תשובה / צילום: אביב חופי

באז של מינויים וקידומים

חברת התוכן הוויראלי פלייבאזז מרעננת את ההנהלה

חברת פלייבאזז (Playbuzz) הישראלית, הפועלת בעולם התוכן הוויראלי והאינטראקטיבי, מתרחבת ומרעננת את הנהלתה במספר מינויים חדשים, וזאת בתום סבב גיוסים בסך כ-35 מיליון דולר שהתקיים בספטמבר השנה, בהובלת קרן ויולה צמיחה ומשקיעים קיימים.

במסגרת המינויים ירחיב תום פחיס - שייסד את החברה יחד עם שאול אולמרט, המנכ"ל - את תחומי אחריותו ובנוסף להיותו שותף מייסד וסמנכ"ל התפעול של החברה, הוא יקדם שיתופי פעולה עם גופי מדיה, ויהיה אמון על ניהול רוחבי של הפעילות העסקית הגלובלית.

קידום נוסף הוא של ירון בר אשר יצטרף רשמית להנהלה, ויהיה אמון על כלל הפעילות בישראל. בר מסכם בימים אלה שנה בחברה כמנהל הפעילות המסחרית, כאשר קודם להצטרפותו לפלייבאזז ניהל במשך עשור את הפעילות המסחרית של אתר ONE.

יעל שפריר, שניהלה את אזור המזרח התיכון, אסיה-פאסיפיק ומזרח אירופה, והקימה את פעילות החברה בשוק הרוסי, קודמה, וכעת היא תכהן כסמנכ"לית שותפויות בינלאומיות.

בנוסף לאלה מונה אורי הופנונג לדירקטור שווקים חדשים ומוביל הפעילות העסקית של החברה באמריקה הלטינית, לאחר שפתח וניהל את פעילות החברה בסאו פאולו, ברזיל, ואילו מור סידי מונה לדירקטור צמיחה עסקית בחברה.

תום פחיס / צילום: שירן כרמל

קונים דירות כמו חליפות

כך פתחה משפחת תשובה את הסופ"ש

בסוף השבוע ערכו האדריכלית גל נאור, מבעלי קבוצת הבנייה פלאזה-תשובה, ומעצב האופנה שי שלום, אירוע שכלל תצוגת אופנה בדירה לדוגמה ב"פארק בבלי" בתל-אביב.

למי שהתעניין בקולקציית הדירות דווקא, סיפרה נאור כי בכ-30% מהדירות שנמכרו במגדל הראשון בפרויקט, אותו היא תכננה, בחרו הרוכשים שלא להסתפק בקיים ולחבר שתי דירות או פשוט לקנות כבר את כל הקומה.

במגיעים להתרשם: הוריה של נאור, חיה ויצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק; יולי תמיר, נשיאת שנקר; ד"ר אסתר לוצאטו; אפרת דובדבני, מנכ"לית מרכז פרס לשלום; פנינה רמון; ואחרים.

גל נאור ויצחק וחיה תשובה / צילום: אביב חופי

סר לואי: המיליארדר האוסטרלי פרנק לואי קיבל תואר אבירות ממלכת אנגליה

המיליארדר האוסטרלי-יהודי פרנק לואי קיבל בסוף השבוע תואר אבירות (Sir) בטירת וינדזור, הודות לתרומתו לכלכלה הבריטית ולפעילותו הפילנתרופית בממלכה. התואר הוענק ללואי על-ידי המלכה אליזבת השנייה.

לואי (87) נולד בסלובקיה, שרד את מלחמת העולם השנייה לאחר שאיבד את מרבית משפחתו במחנות ריכוז. בשנת 1946 הוא עלה על אניית פליטים לישראל, נעצר ונכלא בקפריסין, ועם השחרור הגיע ארצה, הצטרף לחטיבת גולני ונלחם במלחמת העצמאות.

בשנת 1952 עזב לואי את ישראל לאוסטרליה והחל את פעילותו העסקית כאשר פתח עסק לשיווק סחורות קטנות. בהמשך התפתח העסק והוא ייסד את רשת ווסטפילד (Westfield) הבינלאומית, שוויה מוערך בכ-31 מיליארד דולר.

בשנת 2010, הוא שיפץ קרון רכבת במחנה בירקנאו, ששימש את הנאצים להובלת יהודים, לזיכרם של יהודי הונגריה שנרצחו בשואה. בתוך הקרון הניח לואי את נרתיק הטלית והתפילין של אביו, הוגו לואי. הוגו סירב בעקשנות למסור את הנרתיק לנאצים ועל כך הוכה למוות על ידי חייל גרמני במחנה בירקנאו - מטרים ספורים מהמקום בו עמד כעת הקרון שהוקדש על ידי בנו.

בישראל מכהן לואי כיו"ר המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) שעל-יד אוניברסיטת תל-אביב.

בישראל נקשר באחרונה שמו גם בעניין קשריו עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ופרשת בנק לאומי. נזכיר, כי במסגרת זו נחקר חשד כי אולמרט היה מעורב בהליכי הפרטת הבנק, בעת שכיהן כשר האוצר, וכי הוא פעל להטות את תנאי המכרז במטרה לסייע ללואי חברו, שביקש לרכוש את הבנק. תיק זה נסגר בשל חוסר ראיות.

המלכה אליזבט השניה וסר פרנק לואי / צילום:Jonathan Brady/PA Images via Getty Images

והרי התחזית משווייץ

וגם: מדוע אסור לקבל החלטות מכריעות בעת חופשה בפריז

כיאה לעונה ולחודש, עורך בנק UBS Wealth Management את אירועי התחזית שלו. האירועים לקחו חלק ביום רביעי בערב בקמילו שברמת-אביב, ובחמישי בבוקר בנורמן בתל-אביב, כאשר אל שניהם הגיעו כל מי שביקשו לדעת מה הצפי הכלכלי לשנת 2018.

אחד מאורחי או ליתר דיוק - מארחי - הכבוד היה מארק אנדרסן, אסטרטג השקעות בכיר ומנהל ההשקעות הראשי של UBS Wealth Management, שנחת בישראל היישר ממטה החברה בשווייץ. אנדרסן, האמון על הצוות שמגבש את התחזיות של UBS לטווח הקצר ולטווח הארוך, ציין כי יש לשים לב לתחומים טכנולוגיים בהם הדאטה, רובוטים, רכב אוטונומי וזיהוי פנים. כך למשל, תחום הדאטה צפוי לצמוח פי 50 עד שנת 2020.

ד"ר אודי דהאן, מנכ"ל UBS ישראל, התייחס לנושא אחר, אנושי קצת יותר - השלכות האינטואיציה ותפיסת המציאות על התנהגות כלכלית. דהאן טען כי "בתחום ההשקעות, בני אדם מונעים בעיקר על-ידי הרגש ופחות משיקולים רציונליים. מחקרים מעלים כי אנשים נוטים להאמין בהשקעה שלהם הרבה יותר, מיד לאחר שביצעו אותה". דהאן התייחס לגישתו של הכלכלן והסופר סטיבן לויט ואמר כי "יש תפיסה לפיה רודי ג'וליאני הוא זה שמיגר את הפשע בניו-יורק. לויט מראה שמספר גורמים, בהם הרחבת בתי הכלא והתרת הפלות כמה עשורים לפני כן, הם אלה שהפחיתו את הפשע. דמיינו את עצמכם ליד מגדל אייפל בפריז, בקפה נעים, שותים אספרסו ומשלמים עליו 20 אירו. אתם אומרים לעצמכם שזה בסדר, כי אתם בחופש בפריז. בדיוק משום כך צריך לשים לב להתנהגות שלנו, לאמוציות ולתפיסות. שלא תמיד נכונות ומשפיעות על ההשקעות".

התחברו למציאות: רות גורנשטיין, לשעבר מבעלי ויסוצקי; עו"ד אורית אפרתי, יו"רית ידידי שנקר, האדריכלית אירמה אורנשטיין; שרה אללוף, יו"רית אגודת קרן ידידי אתנה; עו"ד חני נבון, שותפה במשרד יגאל ארנון ושות'; עו"ד ענבר שנהב; לימור אללוף, יו"רית אגודת הידידים של מוזיאון ינקו-דאדא; אשת עסקי הנדל"ן מירי עזורי; ואחרים.

ענבר שנהב וחני נבון / צילום: רונן מחלב

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משוויה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

למה הצבאות של מדינות ערב כל כך לא יעילים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"