פשרה: גב ים תשקיע מאות אלפי שקלים במתנ"ס בקריית ים

בבקשה לתביעה ייצוגית שהובילה לפשרה נטען כי גב ים מחזיקה בקופתה מיליונים אשר היו אמורים להיות מושקעים לטובת חוכרי הדירות שלה בקריית ים

בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בית משפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בית המשפט המחוזי בחיפה אישר הסכם פשרה במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת גב ים  מקבוצת נכסים ובניין, לפיו החברה תעביר 129 אלף שקל לטובת הציבור למתנ"ס מקומי בקריית ים. המתנ"ס, "דורות", ממוקם בשכונה ג' בעיר הסמוכה לחיפה, שתושביה, המוגדרים בהסכם הפשרה "קשי יום", מהווים חלק מחברי הקבוצה שבשמה הוגשה התביעה. בנוסף, התחייבה גב ים כי מעתה ואילך תעביר 50% מכל תשלום שתגבה מהחוכרים המבקשים להגדיל את יחידות הדיור שלהם לטובת מתנ"ס דורות.

הצדדים מעריכים כי מאחר שמרבית התושבים עוד לא הרחיבו את דירותיהם, סכום זה עשוי להצמיח תועלת עתידית לציבור בסך של 500 אלף שקל. עוד נקבע בהסכם הפשרה, כי התובעת הייצוגית תקבל 20 אלף שקל ועורכי הדין המייצגים יקבלו 90 אלף שקל בתוספת מע"מ.

בחודש מארס האחרון פרסם "גלובס" כי אלינור זאבי, דיירת מקריית ים, הגישה בקשה לתביעה ייצוגית בסך 10 מיליון שקל בטענה כי גב ים מחזיקה בקופתה כסף שאמור היה להיות מושקע לטובת דיירי 400 יחידות דיור שהקימה החברה בשכונה ג' בקריית ים. זאבי, דרשה מבית המשפט להורות לחברה להשיב את הסכומים לציבור.

מהבקשה, שהוגשה באמצעות עוה"ד צחי פיסטל ועדי ערמן ממשרד בן-ארי, פיש, סבן ושות', עולה כי בדוח תקופתי של החברה לשנת 2015 נאמר כי היא הבעלים של כ-400 יחידות דיור בקריית ים, שהוקמו על קרקע שבבעלותה הפרטית של החברה והוחכרו לרוכשים פרטיים לתקופות של 99 שנים ומעלה; דמי החכירה שולמו במלואם מראש, וגב ים נותרה הבעלים של הקרקע.

עוד עולה מהבקשה, כי בהתאם להסכמי החכירה שנחתמו בין גב ים לבין החוכרים, ביניהם התובעת, התחייבה גב ים לעשות שימוש ב-50% מהכספים שיתקבלו אצלה כתוצאה מגביית דמי הסכמה בקשר עם הרחבת יחידות הדיור, ולהשקיע אותם במפעלים לטובת הציבור - בין אם במפעלים קיימים או כאלה שיוקמו בקריית ים.

אלא שלמרות ההתחייבות המפורשת הזו, בדו"ח השנתי צוין, כי "החברה משמשת כחברה משכנת ליחידות דיור אלו, ואין לה כל הוצאות בגינן. לחברה אין הכנסות מיחידות דיור הללו, וההכנסות המזדמנות הנובעות ממכירת זכות הבעלות, מדמי הסכמה להעברת זכויות או מדמי הסכמה להרחבת הדירה, בקיזוז ההוצאות הכרוכות בהן, הן מזעריות ביותר".

להפתעתה קיבלה זאבי תשובה מגב ים לפיה כתנאי לקבלת הסכמת החברה לשיפוץ והרחבת הדירה, עליה לשלם לחברה "דמי הסכמה" בסך של 113,850 שקל - שהם שליש מעלות שיפוץ הנכס. בשיחה עם נציג החברה התברר לזאבי, כי חישוב דמי ההסכמה נעשה על פי נוהל פנימי של החברה, שאינו מועבר לגורמים חיצוניים, ועל פי הערכת שמאי חיצוני שגם היא אינה גלויה לציבור.

זאבי טענה כי אין מקור חוקי גם לדרישת הוועדה המקומית לקבלת הסכמת גב ים לאישור התוכנית, ולמרות זאת, בשנים האחרונות נדרשו מספר ניכר של חוכרים לשלם דמי הסכמה לגב ים, על מנת לקבל אישור להרחבת הדירות.

לטענתה, גב ים גבתה כספים מבעלי זכויות החכירה ב-400 יחידות הדיור, בהסתמך על הוראות סעיף מסוים בהסכם.