"גם אם מפעל טבע בקריית שמונה יימכר - העובדים בסכנה"

גורם בשוק הכימותרפיה: "מפעל טבע קריית שמונה כבר נמצא על המדף כמה שנים" ■ "גם אם ימכר, העובדים בסכנת פיטורים"

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

"המפעל של טבע בקריית שמונה כבר נמצא על המדף, מועמד למכירה, מספר שנים. לולא הוא היה ממוקם בקריית שמונה, כנראה כבר היו סוגרים אותו", כך אמר היום ל"גלובס" גורם המכיר את הדינמיקה בשוק שבו פועל המוצר המיוצר במפעל זה, ה'טבעדפטור'.

מוצר הטבעדפטור הוא מכשיר המאפשר הכנה של תרופות כימותרפיות לעירוי תוך הפחתת הפגיעה בצוות הרוקחים אשר מכין את המוצר.

היום המוצר של טבע רושם הכנסות של עשרות מיליוני דולרים מן המוצר, ונחשב לרווחי. המפעל מעסיק מעל 200 עובדים. אולם, נראה כי הדינמיקה של השוק מאיימת על העתיד של המפעל גם מעבר לצורך בצמצומים בחברה.

"המוצר המוביל של טבע בתחום שייך למשפחה יחסית מיושנת של מוצרים בתחום הזה, והוא ניצב הן מול תחרות ממוצרים חדשים יותר והן מול תחרות גנרית. המפיץ הוא בי.בראון, ורוב הרווח נשאר אצלו. בנוסף, נכנסו לאחרונה תקנות חדשות של ה-NIOSH, המשרד האמריקאי להגנה על העובד, אשר מחמירות עוד יותר עם המוצרים הללו", מסביר הגורם.

"מי שירצה לרכוש את המפעל הזה", הוא ממשיך, "יעמוד מול הצורך להכניס מוצרים חדשים, ומול עובדים מאוד מאוגדים, עם ותק רב במשימה הספציפית הזו. זו כרגע לא הצעה מאוד אטרקטיבית לרוכש הפוטנציאלי.

"יתר הפעילות של המפעל היא של ייצור צינורות ורכיבים נוספים לערכות מתן תרופות. זה תחום לואו-טק שדורש הרבה כח עבודה, ולכן התחרות בו מול הסינים וההודים היא קשה מאוד. כדי להתחרות, צריך למכן את המפעל, ואז ממילא יצטרכו לפטר את העובדים. מדובר בעובדים מאוד ותיקים, שמצפים לתשלום עבור הותק שלהם, וכעת גם שכר המינימום עלה. המתחרים מייצרים מוצרים כאלה באסיה או דרום אמריקה".

בתחום מתחרות חברות גדולות כגון BD (הקטון דיקינסון), בי. בראון שמשווקת את המוצר של טבע, ICU וחברה ישראלית בשם אקוושילד.