גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היגואר כסמל

למה שלי יחימוביץ' טועה וגם צודקת במקרה של טבע

שלי יחימוביץ' / צילום: יוד צילומים - יהודה בן יתח
שלי יחימוביץ' / צילום: יוד צילומים - יהודה בן יתח

"יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שלי יחימוביץ', גילתה כי מנכ"ל טבע, קאר שולץ, קיבל השבוע רכב חדש מסוג יגואר שעלותו 1.3 מיליון שקל" - כך הודיעה שלשום (ד') הדוברת של חברת הכנסת, הודעה שצוטטה מילה במילה בכל אתרי החדשות בתוך דקות ספורות. "זהו סימבול בוטה לתפיסה המעוותת של הנהלת החברה שגם נפטרת בקלות מעובדיה, גם מרפדת את בכיריה בסכומי עתק ובפינוקים וגם שואבת בו בזמן הטבות של עשרות מיליארדים מהמדינה", היא הוסיפה.

אל הנהלת טבע נגיע ממש עוד מעט, אבל גם דבריה של יחימוביץ' הם "סימבול בוטה" שכדאי להתעכב עליו לרגע. בדיקה מהירה עם מקורות בקרב העובדים (שזועמים על הפיטורים לא פחות מיחימוביץ') מגלה כי היגואר ניתנה לשולץ ליום אחד בודד כרכב חלופי על-ידי חברת הליסינג "אוויס", ולפי הצילום המרשים שסיפקו לבקשתנו מדובר בדגם XE שעלותו כ-290 אלף שקל "בלבד".

כן, יחימוביץ' מתחה את המספר בקצת יותר ממיליון שקל - ככה, בקטנה (פניותינו אליה בעניין לא נענו). שולץ, למרבה האירוניה, נוהג ברכב הרבה יותר יקר מאותה יגואר מושמצת: לקסוס מדגם LS600, ספינת הדגל של המותג היפני היוקרתי בשווי של כ-800-900 אלף שקל. זו אותה לקסוס ששימשה את המנכ"ל הקודם ארז ויגודמן, או במילים אחרות: יד שנייה ממנהל כושל. לשולץ שלנו זה אמור היה לספק סיבה מספיק טובה בשביל להחליף את הרכב הזה, ולו בשביל להיפטר מהנאחס.

יחימוביץ' חשפה בהודעה שלה טפח מהנחפזות וההתלהמות שמלווה מהלכים כמו זה של טבע, לצד הצצה אל הבעייתיות בעידן של תקשורת אינסטנט שמקדשת לעתים קרובות מדי את המהירות והצבעוניות.

אבל לפחות במקרה הזה, בניכוי הפער הגדול במספרים, יחימוביץ' בכל זאת צודקת במהות. היגואר הזמנית, כמו הלקסוס הענקית, היא סימבול לעומק הניתוק והאטימות של הנהלת טבע - לא רק זו הנוכחית, אלא זו של העשור האחרון כולו.

החברה שהחלה בסדנה קטנה של חיים סלומון בירושלים והמשיכה כפאר היצירה של התעשייה הישראלית בעידן של אלי הורביץ, איבדה כל קשר עם מה שהפך אותה ל"מניית העם". חברה שמשלמת 20 מיליון דולר למנכ"ל חדש במעמד החתימה כשהמשימה הראשונה שלו היא חיסול פרנסתם של אלפי עובדים, איבדה את המצפן המוסרי שלה. שחיתות היא לא רק מעטפות מזומנים מתחת לשולחן של רגולטור, שחיתות היא קודם כול הנקודה המזוקקת שבה אדם או ארגון מאבדים את הבושה. את הנקודה הזו חצו בטבע כבר לפני שנים, עכשיו רק מתחילים להבין את העוצמה.

הקרב על המעוז

שביתת הסולידריות עליה הכריז יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, היא לא רק איתות בנוגע לפיטורים בטבע, אלא גם הפקת לקחים אישית שלו מהטראומה של סגירת רשות השידור. ניסנקורן לא הצליח למנוע את המודל התקדימי והבעייתי של "סגירה ופתיחה" (חלומם הרטוב של מעסיקים רבים), ולמרות מאמצים רבים בדרך שהביאו, בין היתר, לשיפור תנאי הפרישה ולהגדלה משמעותית במספר הנקלטים בתאגיד השידור החדש, לא מעט גורמים בקרב ועדי העובדים מייחסים לו בסיפור ההוא כישלון.

ניסנקורן פועל בשנים האחרונות בניגוד לפרקטיקה שמייחסים להסתדרות כמי שדואגת לכאורה לחזקים, והוא מטיל את רוב כובד משקלו בעניינים כמו העלאת שכר המינימום, הגדלת קצבאות הנכות, החלת ביטוח סיעוד ממלכתי ושילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה. אבל הוא גם יודע היום, במיוחד אחרי סיפור רשות השידור, שאסור לו לתת יד לפגיעה במעוזים של הארגון. אלה המכונים "חזקים" או ה"שאלטריסטים" (מלשון שאלטר) הם מקור הכוח שמאפשר לו בסופו של דבר לדאוג לחלשים, לאיים בנשק יום הדין ולהשיג את אותם הישגים עבור הציבור הרחב.

הוועדים של טבע הפזורים ברחבי הארץ מעולם לא נחשבו לשאלטריסטים גדולים, אבל הם בהחלט סמל ומקור לכוח מוראלי עבור ההסתדרות והעבודה המאורגנת בכלל. אם היגואר מסמלת את הניתוק, עובדי טבע מסמלים את השורשים.

עזרה קטנה מחברים

"לא קורה לך שאתה מבקש הלוואה מחבר?", שאל בנימין (פואד) בן אליעזר (ז"ל) את אחד מחוקריו ב-25 ביוני 2014, לאחר שעימתו אותו עם סכומי הכסף שקיבל מאיש העסקים רוי מוצפי. הכספים מעולם לא הוחזרו למרות שהוגדרו כהלוואה, ובחקירה של מוצפי שנערכה כמה ימים קודם לכן הגיע ההסבר: "זו הייתה אמורה להיות הלוואה, אבל נראה לי שהיא הפכה למתנה. לא עשיתי עם פואד הסכם הלוואה כי לא חשבתי שצריך לעשות הסכם עם חבר". כן, המילה "חבר" על שלל הטיותיה הפכה מוטיב חוזר בחקירות של בן אליעזר, ולא רק בהקשר של מוצפי.

"כשפואד ביקש ממני הלוואה, לא היה חשוב לי שום תנאי. רציתי לתת לו מתנה. לחברים כמו פואד אני מוכן לתת את החיים", הסביר לחוקריו איש העסקים אברהם נניקשווילי. בהמשך הודה שהלווה סכומים נוספים שלא חזרו גם ליריב, בנו של בן אליעזר, שהוגדר גם הוא כ"חבר" על-ידי נניקשווילי ("אצלנו בעדה מקובל לתת").

גם לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אתם יכולים לנחש, היו חברים טובים. אחד מהם הוא איש העסקים ג'ו אלמליח שהלווה לו 75 אלף דולר בתחילת שנות התשעים בלי לקבוע מועד לפירעון - כי ככה זה בין חברים. אולמרט החזיר את הכסף לאחר שמבקר המדינה לשעבר, אליעזר גולדברג, בדק חשש לניגוד עניינים לכאורה, והסביר כי אחרי שסיים לכהן כשר הבריאות בממשלת שמיר ולפני שנבחר לראש עיריית ירושלים, נוצרו בינו לאלמליח "קשרי ידידות חמים".

גם הכספים שהזרים המיליארדר הדרום אפריקאי סיריל קרן לחשבון הבנק של עומרי וגלעד שרון בסניף בנק דיסקונט ברחוב רוטשילד בת"א הוגדרו כהלוואה, אבל מי שדילג על הפלפולים היה דווקא נשיא המדינה לשעבר עזר ויצמן (ז"ל) שהודה כי הכספים שקיבל מהמיליארדר אדוארד סרוסי היו "מתנה אישית". יש מי שאוהב סיגרים או שמפניות ורודות - ויצמן העדיף את המתנות שלו בבנק.

כל זה מביא אותנו לדוד ביטן. מדור הנפילים אל דור העסקנים. ההם קיבלו מתוך תחושה שמגיע להם, אלה מקבלים פשוט כי הם יכולים, כי ככה עובדת השיטה.

ביטן, על-פי חלק מהחשדות, קיבל לכאורה שוחד מאיש העסקים משה יוסף בדמות מימון חתונת בתו בעלות של 260 אלף שקל. ביטן טען כי מדובר בהלוואה שהוחזרה באמצעות המתנות (צ'קים) שקיבל באירוע, אולם המשטרה חושדת שגם המתנות עצמן שימשו בחלקן כשוחד בתחפושת. גם במקרה הזה המילה "חברים" חוזרת על עצמה כטיעון מרכזי, שאמנם ספק אם יתקבל אבל יש בו בשביל להקשות אפילו במעט על עבודת המשטרה והפרקליטות.

הקושי הזה נוצר בגלל מה שאפשר לכנות "כוכבית" קטנה בדין ובנהלים שמאפשרת לנבחרי ציבור לשלוף את קלף "החברים" כדי להסביר הלוואות או מתנות מפוקפקות. אם ראשי ממשלה עושים את זה, למה שדוד הקטן (טוב, הגדול) לא יעשה את זה גם.

את הכוכבית הזו (הנה משימה קטנה לאופוזיציה שהחלה להתעורר השבוע מהתרדמת) צריך למחוק מהיסוד. לקבוע כלל ברור בלי פרצות ואותיות קטנות ולפיו אסור לנבחרי ציבור לקבל כל מתנה או הלוואה מאדם פרטי - לא להם ולא לבני משפחתם מקרבה ראשונה. זקוקים למימון? גשו לסניף הבנק הקרוב לביתכם - היום זה אפשרי אפילו באינטרנט, לא תאמינו.

ספק אם זה ימנע את השוחד הבא, אבל לכל הפחות זה יימנע את היכולת לספק תירוצים מגוחכים שלפעמים מספיקים בשביל לסגור תיק מחוסר ראיות. תהיה זו תרומתו הצנועה של דוד ביטן לניקוי הפוליטיקה הישראלית מקלקוליה.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

מצרים מקררת יחסים עם ישראל? לפחות בתחום אחד אין לה בחירה

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: איל יצהר, יוסי זמיר

למרות התנגדות היועמ"שית: ועדת השרים אישרה לקדם את חוק הגיוס מהכנסת הקודמת

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום להחיל דין רציפות על הצעת חוק הגיוס מהכנסת הקודמת - זאת למרות שהיועמ"שית הודיעה כי יש מניעה משפטית לקדם את ההצעה מאחר שהמציאות השתנתה, וההצעה הקודמת "אינה מגלמת את הצרכים של צה"ל במציאות של מלחמה ממושכת" ● שרי המחנה הממלכתי הגישו ערר על החלטת ועדת השרים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות