תיק המס הבלתי-נגמר של בר רפאלי חוזר לבית המשפט

קרב משפטי מול רשות המסים: בר רפאלי ועורך-דינה עמית קריגל ינסו לשכנע את המחוזי שיש להותיר את חסיון עו"ד-לקוח ■ רפאלי עצמה חשודה בהעלמות מס בהיקף של מיליוני שקלים

בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף
בר רפאלי / צילום: שלומי יוסף

מזה תקופה שוקלת-בוחנת פרקליטות מיסוי וכלכלה אם להגיש כתב אישום נגד הדוגמנית הישראלית והבינלאומית בר רפאלי, בגין עבירות מס, לאחר שרשות המסים העבירה את תיק החקירה בעניינה של הדוגמנית לפרקליטות כבר לפני חודשים רבים. אך תשובה לשאלה זו עדיין אין. בינתיים, מנהלים רפאלי ועורך-הדין שייעץ לה בענייני מיסוי, קרב משפטי מול רשות המסים בנוגע לשאלה אם יש להסיר את חסיון עו"ד-לקוח בין השניים, עקב החשד של רשות המסים כי עורך-הדין סייע לה בעבירות המס שביצעה לכאורה.

רפאלי ועורך-הדין עמית קריגל יתייצבו מחר (ד') לדיון בפני סגן-נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א, השופט גלעד נויטל, על-מנת לשכנע את ביהמ"ש מדוע יש להותיר על כנו את החיסיון. זאת, לאחר שרשות המסים הגישה בחודש שעבר לנשיא בית-המשפט המחוזי בת"א, השופט איתן אורנשטיין, בקשה להסרת חסיון עורך-דין-לקוח שחל על השירות המקצועי-משפטי שהעניק עו"ד קריגל לרפאלי.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", קריגל, לשעבר בכיר ברשות המסים, נחקר באזהרה על-ידי הרשות במסגרת חקירתה הפלילית של רפאלי, החשודה בהעלמות מס בהיקף של מיליוני שקלים.

קריגל, שותפו של היועץ-המשפטי לשעבר של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, בפירמת עורכי-הדין "מזרחי, נח, קריגל", נחקר בחשד כי סייע לרפאלי בהעלמת מס, באמצעות תכנון מס אסור סביב מקום המגורים שלה. במהלך החקירה שלף קריגל את הקלף של "חסיון עו"ד-לקוח" שחל בינו לבין רפאלי, לאחר שהיה העו"ד שייעץ לה בענייני המס, הדיווחים לרשות המסים וההתנהלות מול הרשות במסגרת ההליכים האזרחיים.

בנסיבות אלה, סירב קריגל לענות על השאלות שהופנו אליו בחקירתו. החיסיון עצמו שייך ללקוחה - לרפאלי - והיא כמובן אינה מסכימה כי הוא יוסר. כעת נדרש ביהמ"ש לשאלה - האם יש להסירו לטובת החקירה נגד קריגל, או לכבד את יחסי עו"ד-לקוח, אשר מהווים חלק מהותי מבסיס השירות המשפטי הניתן ללקוחות.

אין הנחות סלב

עו"ד קריגל, ששימש בעבר כיועץ-המשפטי של פקיד שומה גוש דן, מייצג את רפאלי, יחד עם שותפו עו"ד משה מזרחי, היועץ-המשפטי לשעבר של רשות המסים וכן עם עו"ד-רו"ח אודי ברזלי, אף הוא בכיר לשעבר ברשות המסים (סגן-הנציב ויועץ-משפטי). הם מייצגים אותה בערעורי השומה שהגישה על החלטת רשות המסים לחייבה במס בגין הכנסותיה בשנים 2007 עד 2012, שבהן לטענתה התגוררה בחו"ל, ולכן אינה חייבת במס בישראל.

במקביל להליך זה, מצויה רפאלי בעיצומה של סאגה פלילית בגין אותן עובדות. בר ואמה, ציפי רפאלי, נעצרו ונחקרו בתחילת 2016 בחשד, שהן לא דיווחו לרשויות על מלוא הכנסותיהן, וכי הציגו מצג כוזב לפקיד השומה לעניין התושבות של בר רפאלי, מה שבעצם מונע את מיסוי הכנסותיה מחו"ל הנאמדות בעשרות-מיליוני שקלים. רפאלי-הבת חשודה בכך שהציגה מצג-שווא לרשות המסים כאילו היא מתגוררת בחו"ל במשך שנים - בעוד שבפועל התגוררה בתל-אביב במגדלי YOO ובמגדל W.

לפי החשד, החוזים לדירות מגוריה של רפאלי נחתמו עם אחיה ואמה, כדי להסתיר את העובדה שהיא מתגוררת בארץ; וכך העלימה הדוגמנית את המס המחויב לכאורה על הכנסותיה באותן שנים, בהיקף של עשרות-מיליוני שקלים. בנוסף, רפאלי ואמה נחשדות בקבלת "הטבות סלב" בגין מגורים, שימוש במכוניות, ו"הנחות סלב" בשווי של יותר ממיליון שקל, שלא דווחו כהכנסה על-ידן.

על-פי פקודת מס-הכנסה, תושב ישראל מחויב במס-הכנסה על הכנסות שהפיק בכל העולם; ואילו תושב חוץ מחויב בהכנסות רק על הכנסות שהפיק בישראל. הגדרת התושבות בפקודת מס-הכנסה נעשית על-פי חזקה של מספר הימים שבהם האיש נמצא בישראל, וכן על-ידי מבחן מהותי של "מרכז החיים", הבוחן את הקשרים ואת מרב הזיקות של אותו אדם לישראל, לרבות החזקת דירה ורכב, בני משפחה, זיקות כלכליות ועוד.

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", כבר בשנים 2008 ו-2009, נתגלעה מחלוקת בין רשות המסים לבר רפאלי סביב הכנסותיה בחו"ל; והדוגמנית פנתה לכמה מומחי מס מוכרים בשוק כדי להתייעץ איתם בנוגע לחבויות המס שלה. אחד ממומחי המס סיפר ל"גלובס", כי הדוגמנית ביקשה לקבל חוות-דעת מקצועית, שלפיה היא לא הייתה תושבת ישראל באותה עת, ולכן אינה חייבת במס על הכנסותיה בחו"ל; אולם המומחה טען כי על-פי הנתונים שסיפקה לו, הוא אינו יכול לתת לה חוות-דעת כזו.

רשות המסים חושדת, בין היתר, כי עו"ד קריגל הסכים לתת חוות-דעת או ייעץ לרפאלי כיצד לפעול, כך שלא תיחשב לתושבת ישראל. זאת, באמצעות תכנון מס אגרסיבי ולא לגיטימי לכאורה.

שאלת התושבות והחיוב במס בהתאם, עלתה לראשונה בדיוני השומה של רפאלי בשנת 2009, בפקיד שומה כפר-סבא, לגבי שנות המס 2005-2007. בשנת 2015 עלתה שוב הסוגיה בהתייחס לשנות המס 2009-2012. התשובות שסיפקה רפאלי בדיוני השומה הדליקו נורות אדומות אצל פקיד השומה, והוא העביר את התיק למחלקת החקירות של הרשות, וזו פתחה בחקירת העניין.

במסגרת חקירה סמויה שהתנהלה במחלקת המודיעין של פקיד שומה חקירות תל-אביב, נאספו ראיות המעידות לכאורה כי החשודות, בצוותא, הונו את פקיד השומה, ומסרו לו אמירות כוזבות, במטרה להסוות את מרכז החיים של בר רפאלי. כמו כן עלו חשדות כי רפאלי לא דיווחה על הכנסותיה המלאות לפקיד השומה.

עוד עלה מהחקירות, כי לאורך השנים 2009-2012 היו לרפאלי דירות לשימושה בישראל, אך כאשר היא נשאלה על כך על-ידי פקיד השומה, השיב המייצג שלה, בשמה, כי "כבר נמסר בעבר כי בר לא שכרה דירת מגורים בישראל בשנים הרלבנטיות".

מהחקירה הסמויה עלה עוד חשד, כי בר רפאלי קיבלה לשימושה, תמורת פרסום ויחסי-ציבור, רכב מסוג ריינג'רובר. בסיום חוזה זה, קיבלה רכב מסוג לקסוס, אשר גם לגביו עלה חשד כי הוא נשאר רשום על-שם היבואן כ"רכב הדגמה", כאשר בפועל הוא שימש אותה.

עוד על-פי החשד, טשטוש העובדות הללו והרחקת הנכסים הללו מהחשודה נועדו לייצר מצג-שווא שלפיו לדוגמנית רפאלי אין זיקות לישראל, וכן להימנע מרישום הכנסות עבור עסקאות הברטר הללו. בנוסף, נגבו עדויות נוספות לגבי "הטבות והנחות סלב" שקיבלה רפאלי.

החקירה שניהלה רשות המסים בעניינה של רפאלי הסתיימה זה מכבר; ורשות המסים העבירה את התיק לפרקליטות לצורך הכרעה אם להגיש בגינו כתב אישום. חוקרי הרשות סבורים, כי ב"תיק רפאלי" יש די ראיות להוכחת לפחות חלק מהחשדות נגדה. אולם הפרקליטות מתמהמהת בקבלת ההחלטה.

מעללי בר רפאלי

החשדות:

■ העלמת הכנסות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים

■ מצג שווא לרשות המסים ביחס למקום תושבותה: רפאלי טענה כי היא מתגוררת בחו"ל בעוד למעשה היא התגוררה בישראל

■ הימנעות מרישום הכנסות בגין עסקאות ברטר וכן על הטבות ו"הנחות סלב" נוספות

מצג השווא כלל:

■ חתימת חוזים לדירות מגורים עם אחיה ואמה

■ תכנון מס אגרסיבי ולא לגיטימי

■ אמירות כוזבות לפקיד השומה שנועדו להסוות את מרכז חייה - בין השאר ביחס לדירות מגורים בישראל שלכאורה שכרה

 רכבי ריינג'רובר ולקסוס שקיבלה לשימושה תמורת פרסום ונותרו רשומים על שם היבואן

איסוף: מלכה רדוזקוביץ