עובדי פורשה דורשים את הזכות שלא להיות זמינים 24/7

בחברה האם פולקסווגן מערכת המיילים מושבתת בשעות מסוימות והם מחכים לעובדים בבוקר ■ במסגרת מו"מ על הסכם קיבוצי נפרד, עובדי פורשה דורשים גם למחוק את המיילים

גלישה באינטרנט, מיילים / צילום: שאטרסטוק
גלישה באינטרנט, מיילים / צילום: שאטרסטוק

עובדי יצרנית המכוניות פורשה כיכבו השבוע בכותרות כלי התקשורת בגרמניה, לאחר שנציגם בהנהלה העלה דרישה מקורית במסגרת המשא ומתן על הסכם קיבוצי עם ההנהלה: למחוק מתיבת הדואר הנכנס של העובדים כל הודעת דואר אלקטרוני שתתקבל מחוץ לשעות העבודה, כדי להגן עליהם מפני עבודה ללא שכר או מהלחץ הנפשי הנובע מהודעות המתקבלות מהבוס אל תוך הלילה.

הבקשה אינה כה קיצונית כפי שהיא נשמעת לאוזניים ישראליות. בחברה האם של פורשה, פולקסווגן, כבר יותר מחמש שנים שמערכת המיילים מושבתת באופן יזום מחצי שעה אחרי סיום העבודה ועד חצי שעה לפני תחילת יום העבודה הבא. העובדים ביצרנית הרכב הגרמנית, מלבד המנהלים ומי שנמצאים בקשר עם נציגים מחוץ למדינה, אינם מקבלים הודעות דואר אלקטרוני בטלפונים הניידים שלהם משש בערב עד שש בבוקר, בסופי שבוע או בחגים.

אבל הסכם זה אינו תקף בחברה הבת פורשה, המייצרת מכוניות יוקרה. כעת, במסגרת משא ומתן על הסכם קיבוצי נפרד, נציג העובדים בהנהלה ואחד מסגני נשיא החברה, אווה היק, העניק ראיון שלשום שבו הציג את הדרישה, שהפכה במהרה לשיחת היום בגרמניה. היק דורש שבניגוד למצב בפולקסווגן, האימיילים שנשלחים מחוץ לשעות העבודה לא יצטברו ויחכו לבוקר, אלא יישלחו חזרה בצירוף הודעה האומרת שהמייל נמחק ולא יגיע לנמען. "מה היתרון בנעילת המערכת אם אתה צריך לבוא למשרד בבוקר ולהתמודד עם כמויות ענק של מיילים?", אמר.

נושא חם בגרמניה

היק הוא דמות צבעונית בעולם העבודה הגרמני. הוא גדל בבית יתומים, זכה בפרסים בתחרויות אגרוף תאילנדי, כתב ספרים על חוויותיו, וצמח בהדרגה בשורות יצרנית רכבי היוקרה הגרמנית עד שהגיע לתפקיד סגן נשיא החברה מטעם העובדים (כמו חברות גרמניות מובילות אחרות, גם "פורשה" מנוהלת בקו-דטרמינציה עם העובדים). הוא חביב על העיתונאים, ובמאי השנה הצליח לגרום להנהלה לחלק בונוסים לכל עובד בשווי 9,111 אירו - הומאז' לאחד מדגמי כלי הרכב המוצלחים ביותר של החברה.

הצעתו של היק נידונה ברצינות ברוב כלי התקשורת הגרמנים. "פשוט למחוק את המיילים זה רעיון מטורף לחברה שמייצרת את רוב ההכנסות שלה במדינות רחוקות באזורי זמן ש4ונים", כתבה פרשנית "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג", "אבל שווה לדבר על הזמן שלנו ומתי עלינו להיות זמינים". "התופעה קיימת", כתב פרשן "זידוייטשה צייטונג" על התמשכות העבודה מחוץ לשעות המשרד, "בין שני שלישים לשלושה רבעים מהעובדים מדווחים שהם מרגישים חובה לבדוק את המיילים שלהם גם בערב... וזה גם שיעור העובדים שסובלים מתשישות ומלחץ, מהפרעות שינה ומבעיות פיזיות שונות".

הזכות להיות בלתי זמין מחוץ לשעות העבודה היא נושא חם בגרמניה בשנים האחרונות. בענקית רכב גרמנית אחרת, דיימלר, יש זכות למי שיוצא לחופשה לדאוג שכל המיילים שיגיעו אליו במהלך החופשה יימחקו, מה שהופך את החזרה למשרד לנעימה יותר, ומונע מהעבודה פשוט להצטבר. מי ששולח מייל לעובד דיימלר בחופשה שבחר באפשרות זו יקבל חזרה הודעה שאומרת כי המייל נמחק, וכי עליו "לשלוח אותו מחדש אחרי החופשה", או לפנות לעובדים אחרים שפרטיהם מצורפים. החברה לא מסרה כמה מעובדיה בוחרים לנצל אפשרות זו בחופשותיהם. גם ביצרנית רכב גרמנית אחרת, BMW, ישנה זכות לעובדים להיות בלתי זמינים אחרי שעות העבודה.

כמו בסוגיות אחרות בתחום העבודה, הצרפתים היו שם קודם. איגודי העובדים החזקים בצרפת יזמו וחוקקו חוק, שנכנס לתוקפו בתחילת השנה, המתיר לעובדים להיות לא זמינים לאימיילים אחרי שעות העבודה. "מטרת החוק היא להבטיח שעות מנוחה, ולכבד את האיזון בין עבודה לפנאי", הסביר משרד העבודה הצרפתי. החוק מחייב חברות שבהן 50 עובדים או יותר לדון איתם על הדרכים שבהן יהיו או לא יהיו זמינים אחרי העבודה, ואם יקבלו על כך פיצוי.

היק גם נימק את ההצעה שלו. "לקרוא בערב את המיילים מהבוס זו עבודה שלא משלמים עליה, שרק מגבירה את הלחץ הנפשי". הוא הסביר והוסיף כי מדובר באינטרס של המעסיקים. "ללא הגנה טובה יותר על העובדים בתחום זה, יהיה בקרוב גל של עובדים שחוקים שלא יוכלו יותר לתפקד".