כסף על הרצפה? יש מי שמהמר כי מניית קבוצת דלק יותר מתכפיל את ערכה

הצעת רכש לאג"ח חברת אפריל שהוקמה לצורך הסדר החוב בדלק נדל"ן מגלמת למציעה - אבלון מחקרים, רווח פוטנציאלי של עד פי 33 על ההשקעה

בספטמבר 2012 השלימה חברת דלק נדל"ן של יצחק תשובה הסדר חוב ענק בהיקף של 2.15 מיליארד שקל, שבמסגרתו ספגו מחזיקי האג"ח "תספורת" משמעותית של 65% על החזקותיהם. לאחר הסדר החוב מוחזקת כיום דלק נדל"ן במלואה על-ידי תשובה, ומדווחת לבורסה באמצעות אפריל נדל"ן החזקות, שהוקמה כמעין "חברת צינור" לצורכי הסדר החוב.

היום התברר שיש מי שמגלה עניין באג"ח של אפריל נדל"ן - חברת אבלון מחקרים, שמפרסמת הצעת רכש ל-44% מאג"ח סדרה 2. הצעת הרכש נוקבת במחיר של 3 אגורות לאג"ח, בהשקעה מצטברת של עד 1.2 מיליון שקל. אם ההצעה תיענה, היא עשויה להניב בעתיד לאבלון מחקרים, של המשקיע אבישי עובדיה, רווח משמעותי שעשוי לעלות על פי 30 מהשקעתה, אך כרוך בה גם סיכון של אובדן מלוא הכסף המושקע.

סכום הערך הנקוב של סדרת אג"ח 2 של אפריל נדל"ן עומד על כ-91 מיליון שקל, כך שאבלון מחקרים מעוניינת לרכוש עד כ-40 מיליון שקל אג"ח. מועד ההיענות האחרון להצעתה נקבע ליום רביעי הקרוב (27.12).

את אג"ח 2 של אפריל ניתן לראות כסוג של אופציה על מניית קבוצת דלק , הנמצאת כיום הרחק מחוץ לכסף. התקיימות התנאי לפירעון אג"ח אלו תלוי בשוויה של מניית קבוצת דלק, הנדרש להגיע עד סוף שנת 2020 ל-1,200 שקל לפחות (כמחיר ממוצע לתקופה שנקבעה בהתאם למועדי הפירעון). במקרה שבו לא תגיע מניית קבוצת דלק למחיר היעד, כל התחייבויות האג"ח יבוטלו.

מחיר היעד שנקבע למניית קבוצת דלק גבוה בכ-135% משוויה של המניה היום, העומד על כ-515 שקל ומשקף לקבוצת דלק שווי של 6.1 מיליארד שקל, וזאת לאחר שחיקה של כ-30% בערכה מתחילת השנה.

מצד מחזיקי האג"ח של אפריל, הרשומות כיום במערכת הנש"ר (ניירות ערך שאינם רשומים למסחר), האפשרות היחידה שלהם להבטיח תמורה כלשהי עבור החזקותיהם היא באמצעות מכירתן מחוץ לבורסה, משום שהן אינן סחירות. יתרון נוסף במימוש ההחזקה, בעל שווי משמעותי יותר, הוא קיזוז חלק גדול מההפסד שנגרם למחזיקים בגין השקעה זו, כהפסד מס.

למרות יתרונות אלה, על סמך מקרי עבר בהצעות רכש לאג"ח, ניתן להעריך כי ההיענות להצעה זו תהיה חלקית, ותסתכם לכל היותר בכמה מאות אלפי שקלים בודדים.

מצדה של אבלון מחקרים, ההשקעה באג"ח מגלמת רווח פוטנציאלי של עד פי 33 - מחיר הצעת הרכש לעומת הערך הנקוב של האג"ח במקרה שייפרע. אלא שעל רקע מצבה הנוכחי של קבוצת דלק, שעיקר עסקיה מתרכז בתחום חיפושי הגז והנפט, שנמצא תחת חוסר ודאות גדול, המרחק ממחיר היעד הנדרש לקבלת תמורה עבור האג"ח משמעותי, ולכן מגלם סיכון גדול לאובדן כל כספי ההשקעה.

*** רו"ח אבישי עובדיה כותב ב"גלובס" את המדור השבועי "רווח והסבר"