כאב ראש באוצר: מי יממן את הבטחות נתניהו, כחלון והשאר?

הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי של 250 מיליון שקל, כדי לאפשר הקצאה לנכים, אבל זה כנראה לא הקיצוץ האחרון שיידרש ■ באוצר עושים מאמצים למצוא מקורות נוספים למימון דרישות השרים

נתניהו וכחלון / צילום: אמיל סלמן-"הארץ"
נתניהו וכחלון / צילום: אמיל סלמן-"הארץ"

הקיצוץ הרוחבי בתקציבים של משרדי הממשלה, שאושר בממשלה, יהיה רק ראשון בסדרת קיצוצים רוחביים - כך עולה מדיונים פנימיים שהתקיימו במשרד האוצר בימים האחרונים. הממשלה אישרה היום לקצץ 250 מיליון שקל בתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה השונים, במטרה לאפשר הקצאת הסכום שהובטח להעלאת קצבאות הנכים ב-2018.

מדובר בסכום כולל של 1.4 מיליארד שקל, שמקורותיו התקציביים יהיו הרזרבה התקציבית של 2018, וכאמור קיצוץ רוחבי בהיקף של 250 מיליון שקל, שהם כ-0.2% מתקציבי הפעילות של משרדי הממשלה.

הבעיה היא שהגדלת קצבאות הנכים היא רק אחת משורה של דרישות להגדלת ההוצאה התקציבית ב-2018 - ולא הגדולה שבהן. לאחר הקצאת 1.2 מיליארד שקל מהרזרבה נותרו לחלוקה רק 2 מיליארד שקל ממקור זה, ובמשרד האוצר עושים מאמצים קדחתניים למצוא מקורות נוספים. בין היתר נשקלת אפשרות לפנות ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ולבקש ממנו דחייה של הפעימה הבאה ביישום הסכם השכר במגזר הציבורי.

על הרקע הזה, הדרגים המקצועיים באוצר מעריכים שלא יהיה מנוס מקיצוץ רוחבי נוסף בתקציב 2019, ובהיקף משמעותי יותר מזה שאושר היום. הבור התקציבי ב-2019 אינו ידוע, אך באוצר לא פסלו לאחרונה את האפשרות שיחצה את קו ה-10 מיליארד שקל. ואולם מתברר כי כאב הראש של האוצר אינו מוגבל רק לתקציב 2019: גם באשר לתקציב 2018, שנדמה היה כי הוא מקרה פשוט יחסית - האפשרות לקיצוץ רוחבי נוסף, שני במספר, לא ירדה סופית מהפרק.

בימים האחרונים נערכים באוצר דיונים מרתוניים בניסיון "לסגור" שני תקציבי מדינה - לשנת 2018 ול-2019. מדובר במרוץ נגד השעון משום שגם היום, פחות מ-20 יום לפני ישיבת הממשלה לאישור תקציב 2019, טרם הופצה טיוטה מסודרת של חוק ההסדרים.

ישיבת הממשלה לאישור תקציב 2019 נקבעה ל-11 בינואר, ובמסגרתה צפויה להתקבל גם ההחלטה כיצד תחולק התוספת התקציבית ל-2018. להחלטה הזאת מצפים בין היתר הורים לילדים קטנים שנהנו מסבסוד הצהרונים במסגרת תוכנית "נטו משפחה" של שר האוצר משה כחלון. המשך סבסוד הצהרונים ב-2018 צפוי לעלות כ-900 מיליון שקל - אך התקציב עדיין לא חולק.

בנוסף הובטחה במסגרת נטו משפחה הגדלת מענקי עבודה ("מס הכנסה שלילי") בעלות תקציבית של כ-800 מיליון שקל - שגם היא ממתינה להחלטה על חלוקת הרזרבה ל-2018. ההבטחות שניתנו במסגרת נטו משפחה נהנות מהעובדה שאושרו כבר בממשלה ונראה כי התקציב למימון מובטח. שאר הדרישות ל-2018 טרם אושרו בממשלה, אולם במשרד האוצר מודים כי לא יהיה מנוס ממציאת תקציבים גם להן.

מדובר לדוגמה בדרישה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לחלק 500 מיליון שקל מתוך הרזרבה התקציבית ובשורת דרישות תקציביות שהעלו השרים האחרים. הדרישה הגדולה ביותר היא של שר הביטחון אביגדור ליברמן לתוספת של 4.75 מיליארד שקל לתקציב הביטחון. הרפורמה בביטוח הסיעודי, שעליה הכריזו כחלון, שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, צפויה להגדיל את ההוצאה התקציבית ב-2018 בכ-750 מיליון שקל. תוכנית נטו תעשייה שמתגבשת במשרדי האוצר והכלכלה בשיתוף עם התאחדות התעשיינים צפויה לעלות לאוצר מיליארד שקל נוספים בשנה, מתוכם 500 מיליון שקל הגדלת הוצאה תקציבית ו-500 מיליון שקל הקטנת הכנסות ממסים.

ההטבות והקיצוצים
 ההטבות והקיצוצים

האם שוב עסקה עם ניסנקורן?

יוזמות אחרות שהסיכויים לאישורן אינם ברורים, לפי שעה, הן קיצור ימי החופשה בבתי הספר של שר החינוך נפתלי בנט (עלות שנתית של 400 מיליון שקל) והצעות שונות להגדלת קצבאות לקשישים (1.5 מיליארד שקל). גם המימון להסכם בין ההסתדרות להתאחדות התעשיינים, שלפיו יצומצם שבוע העבודה מ-42 שעות ל-41 (או אפילו 40 שעות) - מוטל בספק. סכומים קטנים יותר יידרש האוצר למצוא עבור הגדלת מענקי העזיבה מרצון למהגרים (שאושרה בחוק) וכסיוע לניצולי שואה (במקום הכספים שהניצולים היו אמורים לקבל מהחברה להשבת נכסי נספים שהתפרקה).

הרזרבה התקציבית ל-2018 רחוקה מלספק את הדרישות התקציביות האלה, אך לפני שינסו לדחות אותן או שייאלצו לנקוט באופציה האחרונה של קיצוץ רוחבי עמוק נוסף בתקציב 2018 - עושים באוצר ניסיונות של הרגע האחרון להבטיח מקורות תקציביים נוספים.

בימים האחרונים חלה התקדמות ביישום ההסכם עם קק"ל על העברת מיליארד שקל ב-2018 (במקום הוצאות ממשלתיות) - אך הכסף עדיין לא מובטח. הצעה אחרת שעלתה בימים האחרונים בדיונים פנימיים היא לפנות ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ולבקש את הסכמתו לדחיית הפעימה הבאה ביישום הסכם השכר במגזר הציבורי. באוצר מעריכים כי צעד כזה יחסוך הוצאה של 1.5 מיליארד שקל בתקציב 2018 - אם כי בטווח הרחוק יותר עשוי לעלות למדינה הרבה יותר מ-1.5 מיליארד שקל.

מקורות תקציביים 2018
 מקורות תקציביים 2018

נזכיר שכבר בתקציב 2017 "קנה" האוצר את הסכמתו של ניסנקורן לדחיית הפעימות בהעלאת שכר עובדי המגזר הציבורי ו"חסך" בדרך זו הוצאה תקציבית של 2 מיליארד שקל ב-2017. ואולם התמורה ששילם האוצר - בהגדלת התוספת הכוללת מ-7.5% ל-7.75% הפכה את העיסקה למעשה להלוואה בריבית של 12.5% - ריבית שוק אפור.

בהסכם השכר המקורי של עובדי המגזר הציבורי מ-2016 נקבע כי שכרם של עובדי המגזר הציבורי יועלה בשלוש פעימות במהלך 2017: ב-1.5% בינואר, ב-1.75% ביוני וב-1.5% בדצמבר. בעקבות העיסקה עם האוצר, נדחו שתי הפעימות הראשונות בחצי שנה כל אחת. הפעימה השלישית נדחתה למארס 2019 אך הוגדלה מ-1.5% ל-1.75%.

הדרישות התקציביות ל-2018
 הדרישות התקציביות ל-2018