גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכנ"ר: טענת גאידמק כי גלמור חייב לו 140 מ' ד' שנויה במחלוקת

הסכסוך בין ארקדי גאידמק לנחום גלמור: הכנ"ר קורא לביהמ"ש לדחות את בקשת גאידמק להכריז על גלמור כפושט רגל

ארקדי גאידמק / צלם: תמר מצפי
ארקדי גאידמק / צלם: תמר מצפי

במארס 2015 הגיש ארקדי גאידמק בקשת פשיטת רגל נגד איש העסקים נחום גלמור, שהיה לטענת גאידמק, נאמן שהחזיק חלק מנכסיו, בשווי כולל של מאות מיליוני דולרים, אך השתלט על נכסים אלה, לכאורה תוך הפרת חובת הנאמנות.

הבקשה הוגשה לאחר שגלמור לא עמד לכאורה בתשלומים לגאידמק, לפי הסכם שנחתם בין השניים, לסיום תביעותיו של גאידמק מגלמור. ההסכם אושר, לטענת גאידמק, בידי המוסד הבוררות של לשכת המסחר הבינלאומית (ICC), שבירר את תביעתו של גאידמק, שהוגשה לאחר החתימה על ההסכם.

גלמור מכחיש את קיומו של החוב לטובת גאידמק, וטוען כי הקביעות בהליכי הבוררות אינן כוללות חיוב אופרטיבי המחייב אותו לשלם לגאידמק כספים.

בשבוע שעבר קיבלה עמדתו של גלמור חיזוק משמעותי מצד כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר), שהודיע לבית המשפט כי קיומו של החוב, בהיקף 140 מיליון דולר, של גלמור לגאידמק "שנוי במחלוקת". לפי עמדת הכנ"ר, ישנו קושי להכריע שאכן ישנו חוב של גלמור לגאידמק בסכום כסף קצוב, ובכל מקרה בית המשפט בישראל נעדר סמכות לדון בבקשת פשיטת הרגל של גאידמק. בנסיבות אלה סבור הכנ"ר כי יש לדחות את בקשת להכריז על גלמור כפושט רגל.

הפרשה חושפת חלק מהשיטות לשמירת הכסף של בעלי ההון הרחק מעיני הרשויות, וכיצד הם מסתירים את שליטתם בתאגידים ובנכסים. אחת השיטות היא רישום הנכסים על-שם נאמנים, חלקם "אנשי קש", הנרשמים כבעלי הרכוש במקומם. לרוב ההסכמים הללו נשמרים מתחת לרדאר הציבורי ולרדאר של הרשויות ולא נחשפים, אך במקרה של גאידמק צף מעל פני השטח הסכסוך בין הנאמן או "איש הקש" (גלמור), למוטב בנאמנות (גאידמק).

בקשת פשיטת רגל

בקשת פשיטת הרגל שהגיש גאידמק נגד גלמור, אינה מגלה אילו נכסים החזיק עבורו בנאמנות גלמור ובאילו מדינות. את מלוא הטענות חשף גאידמק בתביעה שהגיש ל-ICC בשווייץ, ומדובר בהליך המתנהל באופן חסוי. הצדדים הגיעו אל הבוררות לאחר שכבר נחתם ביניהם הסכם אחד, שלפיו גלמור ישלם לגאידמק כ-205 מיליון דולר בתמורה לסילוק טענותיו. גאידמק טוען - באמצעות עו"ד ישראל שלו - כי תוצאת פסק הבוררות היא שעל גלמור לשלם לו את יתרת אותם 205 מיליון דולר - הסכום שנקבע בהסדר הפשרה, בניכוי חלק מהחוב שכבר סולק - ובסך-הכול, טוען גאידמק, עומד החוב כיום על כ-140 מיליון דולר לפני ריביות.

גאידמק ביקש מבית המשפט להוציא צו שימנע את העברת הבעלות של גלמור במתחם מגורים מפואר על גדת אגם לוגאנו שבשווייץ. מדובר בנכס ששוויו מוערך, לטענת גאידמק, בלפחות 7 מיליון דולר. עוד טוען גאידמק, כי גלמור ניסה להבריח נכס ממנו, כשמכר לאחיו דירת מגורים יוקרתית במנהטן, בתמורה ל-210 אלף דולר בלבד.

גלמור - המיוצג על-ידי עורכי הדין טל שפירא ממשרד שפירא-כפרי-בר-זיק ושחר מילצ'ן ממשרד כספי - הגיש התנגדות לבקשת גאידמק, שבמסגרתה טען כי פסק הבוררות לא קיבל תוקף של פסק דין עד כה, ולכן אינו בר-אכיפה בישראל, ובוודאי שאינו יכול לשמש לצורך בקשת פשיטת רגל נגדו. עוד טען גלמור, לגבי פסק הבוררות, כי אין בו הוראה אופרטיבית ליישום הסכם הפשרה שלו עם גאידמק, בניגוד לטענת גאידמק. לבסוף טוען גלמור, כי גאידמק הפר את ההסכם איתו באופן יסודי, ובין היתר הפר את תניית הסודיות שבו - ועל כן ההסכם בוטל והוא אינו חייב לגאידמק דבר.

הברחת נכסים?

בנובמבר 2015 פורסם כי גאידמק נכנס לכלא בצרפת למשך שלוש שנים בעקבות הרשעתו בעבירות מס והלבנת הון בפרשת הסחר בנשק באפריקה, שכונתה "אנגולה גייט". גאידמק זוכה על-ידי בית המשפט לערעורים בפריז מרוב סעיפי האישום נגדו בפרשה, והורשע רק בסעיף של עבירת מס ושל עבירת הלבנת הון הנובעת והקשורה לעבירת מס זו. בעקבות המאסר, בדצמבר 2015, הגיש גלמור בקשה לבית המשפט למחוק את בקשת פשיטת הרגל שהגיש נגדו גאידמק, בשל כניסת האחרון לכלא, אך השופט איתן אורנשטיין דחה את הבקשה, וקבע כי "הימצאות בעל דין מאחורי סורג ובריח אינה מונעת ממנו לתבוע את אשר מגיע לו, לטענתו". מנגד, בינואר השנה, נדחתה בקשתו של גאידמק למסור עדות במסגרת "וידאו קונפרנס" מתא המאסר.

בין לבין ביקש בית המשפט את עמדת הכנ"ר במחלוקת, וזה הגיש אותה בשבוע שעבר, תוך שהוא מחזק את עמדתו של גלמור בעניין אי-הוודאות השוררת באשר לקיומו של החוב, ולמעשה קורא לדחות את בקשת פשיטת הרגל של גאידמק נגד גלמור. "לשם ביסוס טענה בדבר קיומו של חוב חלוט, יהא על בית המשפט לבחון את הוראות הסכם הפשרה, לפרשו ולהכריע בשאלת תוקפו, וזאת שעה שהסמכות לידון במחלוקות על-פי הסכם הפשרה על-פי הדין השווייצרי הוקנתה באופן בלעדי למוסד ה-ICC", נכתב בעמדת הכנ"ר, שהוגשה באמצעות עו"ד דורון מזרחי.

עוד צין הכנ"ר כי אף אם יתקבלו טענותיו של גאידמק לעניין זכאותו לסכום קצוב מכוח הסכם הפשרה, עדיין יהיה צורך להתמודד עם טענות גלמור באשר להפרות מתמשכות ומאוחרות למתן פסק הבוררות, שבגינן בוטל הסכם הפשרה על-ידו. לעמדת הכנ"ר, ראוי שהטענות של גלמור, שלפיהן הוא ביטל כדין את הסכם הפשרה, יידונו בשווייץ, במוסד ה-ICC.

הכנ"ר גם קבע כי פסק בוררות לא אושר כדין וציין כי "חבות המבוססת על הסכם, להבדיל מחבות שמקורה בפסק דין אכיף, איננה מתאימה להתברר בבית משפט של פשיטת רגל, בייחוד כשמדובר בחוב שנוי במחלוקת".

כן ציין הכנ"ר כי על-מנת שיהיה ניתן לתבוע מכוח פסק דין שניתן מחוץ למדינת ישראל, יש צורך לקליטתו בארץ באמצעות פתיחת הליך מתאים - הליך שלא נעשה במקרה של גאידמק-גלמור. "בהיעדר פסק בוררות, אשר בצידו הוראות אופרטיביות לתשלום חוב, אשר יאושר כדין במסגרת הליך אכיפת פסק-חוץ (פסק דין הניתן מחוץ לישראל - א' ל"ו), לא ניתן יהיה לתבוע מכוחו במסגרת תיק פשיטת רגל בבית משפט בישראל", נטען בעמדת הכנ"ר.

הגם שעמדת הכנ"ר היא כי יש לדחות את בקשת גאידמק, גם גלמור אינו חף מביקורת במסגרתה. הכנ"ר מתייחס בחשדנות להעברות נכסים מגלמור לבני משפחתו שבוצעו זמן קצר לפני שניתן פסק הבוררות בסכסוך עם גאידמק. ביולי 2014 נחתם בין גלמור לבין אשתו הסכם ממון, המקנה לה את הזכויות בנכסים שבבעלותו בלוגאנו ובריקו, ובאוקטובר 2014 הועברו זכויותיו של גלמור בדירה בניו-יורק לאחיו.

"הכנ"ר סבור כי הסמיכות בין מתן פסק הבוררות להעברת זכויות גלמור בנכסים לרעייתו ולאחיו מעלה חשש כי אכן הדבר נעשה תוך כוונה להבריח את נכסי גלמור מידי גאידמק", נכתב בעמדת הכנ"ר. "הדבר מעלה חשש לכוונה להברחת נכסים, בייחוד מקום בו נטען כי רעייתו של גלמור נתנה תמורה בגין זכויות בדמות של ויתור גאידמק על הזכויות בקבוצת טרמפוס, שעה שעולה מחומר הראיות שטרמפוס נכנסה שנים לפני העברת הזכויות להליכי פירוק, לאור חובותיה ומצבה הכלכלי הרעוע, שאליו יש להניח שהייתה מודעת רעייתו של גלמור".

עם זאת צוין, כי על אף שמכלול הראיות מצביע על חשש להברחת נכסים, הרי שלא ניתן להסתפק במידע שהעלה גאידמק בכדי לקבוע מסמרות בעניין תום-ליבו של גלמור בעת העברת הזכויות לרעייתו, וכי יש צורך להעמיק את החקירה בסוגיות אלה.

לטענת הכנ"ר, על-מנת להגיע למסקנות ברורות, יש להוכיח כי לא ניתנה לגלמור תמורה על הנכס בניו-יורק, ויש לזמן את רעייתו של גלמור לחקירה. לכל אלה, נטען בעמדת הכנ"ר, אין מקום בהליך פשיטת הרגל.

גאידמק ל"גלובס": "גלמור חייב לי כסף. אני אלך למשרד המשפטים בישראל ואקבל מה שמגיע לי"

ארקדי גאידמק, השוהה היום בחו"ל, מסר ל"גלובס" כי הוא בכלל לא מתרגש מעמדת הכנ"ר, שסבור כי אין להכריז על נחום גלמור פושט רגל, מאחר שמלכתחילה לטענתו הוא לא היה אמור להגיש את בקשת פשיטת הרגל, אלא הליך משפטי אחר - אכיפת פסק הבוררות הבינלאומית. "זו הייתה טעות פרוצדורלית של עורך הדין הקודם שלי להגיש בקשת פשיטת רגל", אמר גאידמק. "הוא היה צריך להגיש תביעה לאכיפת פסק הבוררות שניתן נגד גלמור, שקבע שגלמור חייב לי מאות מיליונים רבים של דולרים. הבוררות הבינלאומית הגיעה למסקנה שהוא חייב לי כסף. במקום לדרוש את הכסף, כי הבוררות הבינלאומית הזו תקפה גם בישראל, עורך הדין הקודם שלי פתח בהליך של פשיטת הרגל, שלא היה מחויב המציאות".

לטענת גאידמק, עמדת הכנ"ר תומכת בעמדתו ולא סותרת אותה. לדבריו, "הכנ"ר אמר שחייבים לבצע את ההחלטה של הבוררות - רק שהליך פשיטת הרגל לא היה נחוץ. ההחלטה של הכנ"ר איננה שגלמור לא חייב לי כסף. ההחלטה שהוא חייב לי כסף זו החלטה של הבוררות. בהחלטה נאמר שההסכם שלפיו הוא חייב לי כסף - תקף.

"הכנ"ר אמר שברור שגלמור חייב לי כסף לפי ההסכם ולפי החלטת הבוררות. הכנ"ר כתב שהיחסים שלי עם גלמור מבוססים על החלטת הבוררות ושצריך לנהוג לפי ההסכם שנחתם ביני ובין גלמור ב-2002. התקפות של הסכם הזה אושרה בהחלטת הבוררות, וההסכם הזה קובע שגלמור חייב לי 200 מיליון דולר. זה הסכם ברור מאוד".

- מה אתה מתכוון לעשות עכשיו?

"אני אלך למשרד המשפטים בישראל, וגם מסביב לעולם, ודי בכך שאוכיח להם שההסכם שלי עם גלמור תקף, לפי החלטת הבורר והכנ"ר, ואקבל את מה שמגיע לי".

לשאלה איפה הוא נמצא כעת, השיב גאידמק: "אני עכשיו בצרפת, אבל גם במקומות אחרים, אני מסתובב בכל העולם. הייתי בישראל לפני יומיים".

פרקליטיו של גלמור, עורכי הדין טל שפירא ושחר מילצ'ן, מסרו: "גלמור קיבל בסיפוק רב את סיכומי הכנ"ר. לגבי טענת גידאמק להברחת נכסים - ייאמר כי המשפט הישראלי לא מסתפק בחששות ובחשדות אלא דורש ראיות של ממש, וכאלה לא הובאו, כפי שמציין הכנ"ר".

עוד כתבות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק