גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת תום עידן הייצוגיות: עשרות מיליונים חזרו השנה לציבור

הגאות בייצוגיות אולי תרד בשל האגרות, אך השנה החולפת הייתה פוריה במיוחד לצרכנים ■ "גלובס" מקבץ את הפסיקות המרכזיות שהתקבלו השנה - ואת אלה שעל הפרק

לפני שתיכנס לתוקפה הרפורמה הקובעת חסם להגשת תביעות ייצוגיות באמצעות אגרה של אלפי שקלים, גם בשנה החולפת הוגשו שלל תביעות בטענה להפרות החוק ולפגיעה בצרכנים. חלק מהפסיקות ישמחו את הצרכנים לאחר שחברות נתבעו לא רק על נזקים כספיים, והרשות להגבלים עסקיים בצעד חסר תקדים הטילה על תנובה בצו מוסדר קנס שישולם לצרכנים ולא למדינה. ויש גם מקרים בהם מאזני הצדק נטו לטובת העוסק. מפריגו, עבור באל-על, הוט וגרופון - "גלובס" מקבץ את הפסיקות המרכזיות שהתקבלו ב-2017 ואת אלה שאושרו כייצוגיות.

הפסיקות שניתנו

■ פריגו: דיווח על שינוי ללא הנחיה למעקב

אחרי הליך גישור במסגרת תביעה ייצוגית נגד פריגו, מפיצת התרופה אלטרוקסין, נקבע כי החברה תשלם פיצוי עתק בסך 47 מיליון שקל. אלטרוקסין היא תרופה המיועדת לטיפול בתת-פעילות בבלוטת התריס אותה נוטלים כרבע מיליון אנשים בישראל.

ב-2011 שונה הרכב התרופה והמטופלים קיבלו דיווח לקוני בלבד ללא הנחיה לערוך מעקב רפואי להסתגלות. דיווחים על תופעות לוואי לא איחרו לבוא ובעקבותיהם הוגשו ואושרו בקשות לאישור תובענות ייצוגיות בנושא. החברה ערערה על כך, והתיק עבר לגישור אצל השופט בדימוס אשר גרוניס.

הסכם הפשרה קבע כי החברה תפצה את המטופלים ב-42 מיליון שקל (בתחשיב של אלפי שקלים למטופל), 5.2 מיליון שקל יועברו לתרומה בתחום האנדוקרינולוגיה ועורכי הדין המייצגים יקבלו 6 מיליון שקל. השיער שנשר ויתר תופעות הלוואי לא יתוקנו, אבל הפיצוי מלמד כי גם חברות התרופות לא יכולות לעשות ככל העולה על רוחן ולהסתיר מידע מהצרכן. עו"ד יוחאי שלף, שותף במחלקת הליטיגציה במשרד איתן מהולל שדות, מחדד: "המחדל אינו נוגע לעצם המעבר לפורמולציה החדשה אלא לדרך שבה נעשה".

■ אל-על: הזמנה אחת, ביטול אחד?

בספטמבר הכריע בית המשפט העליון כי בעת ביטול הזמנה הכוללת כמה כרטיסי טיסה חברות התעופה רשאיות לגבות דמי ביטול עבור כל כרטיס בנפרד. השאלה שעמדה בלב הדיון הייתה אם במקרה שבו צרכן הזמין את כרטיסי הטיסה במסגרת הזמנה אחת (בעסקת מכר מרחוק), דמי הביטול יחושבו כמקשה אחת או עבור כל כרטיס בנפרד. חוק הגנת הצרכן קובע 14 ימי ביטול ו-5% או 100 שקל דמי ביטול שרשאי לגבות בית העסק.

מחלוקת של נוסע מול אל-על בסוגיה זו הובילה לתביעה ייצוגית. לפי התובע, עו"ד ליאור צמח, פרשנות החוק קובעת כי יש להתייחס אל העסקה כמקשה אחת גם בעת ביטול העסקה. בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה, וצמח ערער לבית המשפט העליון, ואליו הצטרפה המועצה הישראלית לצרכנות. הערעור נדחה לצד דחייה של ערעור אחר באותו עניין ובפסק הדין נקבע כי תכליתם של דמי הביטול "משלבת בין רכיב הרתעת הצרכן מעסקאות פזיזות ובין פיצוי מסוים לעוסק לעניין ההוצאות המנהליות".

עו"ד צמח ביקש לקיים דיון נוסף בהרכב מורחב, אך התוצאה שהתקבלה הייתה זהה. השופט סאלים ג'ובראן בהסכמת יתר ששת חברות וחברי ההרכב, קבע כי העוסק רשאי לגבות מהצרכן דמי ביטול נפרדים. "כרטיס הטיסה מהווה קשר אישי בין צרכן שירותי התעופה לחברת התעופה, המתבטא בהנפקת כרטיס הטיסה", נימק את החלטתו.

באשר לשאלה הכללית - האם ניתן לבצע פיצול וגביית דמי ביטול נפרדים בנוגע לכל עסקת רכישת שירותים או מוצרים מרחוק - סבר ג'ובראן כי אין להתיר גביית דמי ביטול עבור כל רכיב במסגרת אותה פעולת ביטול, בעוד יתר חברות וחברי ההרכב סברו כי יש להותיר שאלה זו להכרעה נפרדת, כאשר זו תעלה בפניהם. 

אמנם פסק הדין אינו מהווה בשורה לצרכן אולם לדברי עו"ד יואב הירש, שותף בכיר וראש מחלקת הליטיגציה ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', היות והוא ניתן במסגרת חוק התעופה, לצרכנים יש במה להתנחם, "נוכח אפיון צרכן שירותי תעופה שנהנה מהגנות משפטיות מגוונות. כפי שגם פסק השופט ג'ובראן כי צרכן שירותי תעופה הוא ייחודי ביחס לצרכן הרגיל".

■ תנובה: תיאום המחירים ועונשו

הקנס העצום שהטילה הרשות להגבלים עסקיים על תנובה מהווה מסר חשוב בהתנהלות של העוסק מול הצרכן, בעיקר כשהוא יוצא מנקודת הצרכן שקל לשטות בצרכנים. לפי הסכם הפשרה שאליו הגיעה תנובה עם רשות ההגבלים העסקיים, היא תשלם 25 מיליון לאור הפרות במחיר לצרכן ופנייה לרשתות השיווק בנוגע למחיר לצרכן של תוצרת מתחרה. התקופה אליה מיוחסות ההפרות היא 2008-2011, טרום מחאת הקוטג'.

עו"ד אמיר ונג, ראש מחלקת הגבלים עסקיים במשרד רון גזית, רוטנברג ושות', מסביר: "ב-2008 סיכמה תנובה עם רשת הריבוע הכחול על העלאת מחיר לצרכן של הגבינות הצהובות ומוצרים נוספים. שלוש שנים מאוחר יותר, סיכמה תנובה עם שופרסל על העלאת מחיר מוצרי סנפרוסט, מעדנות ומאמא עוף. תנובה גם סיכמה באותה שנה עם שופרסל ועם הריבוע הכחול על פורמט אחיד למבצעי הגבינה הלבנה בחג השבועות (לדוגמה 1 1 במוצרי כל המחלבות).

"במסגרת ההסדר תנובה תודה שהיו אלה 'הסדרים כובלים' בלתי חוקיים ותשלם 25 מיליון שקל. הסכום לא ישולם לקופת המדינה, אלא יחולק ללקוחות שופרסל ומגה ששילמו בכרטיס אשראי ברשתות אלה בספטמבר 2017 (הצו כפוף לשינויים בעקבות הערות הציבור והחלטת בית הדין).

לדברי ונג, "החידוש המעניין במקרה הזה טמון בכך שרשות ההגבלים, במקום לנקוט אכיפה קלאסית, שסופה תשלום לקופת המדינה, מעדיפה תוצאה שמוכרת לנו יותר מפסיקות בתי המשפט בתובענות ייצוגיות: מנגנון שלפיו הצרכנים מקבלים פיצוי כספי".

■ גרופון: התראה לפני תום התוקף

במסגרת הסכם פשרה תפצה גרופון חלק מרוכשי הקופונים שלא מימשו אותם בזמן. זהו סיום של בקשה לייצוגית שהוגשה לפני ארבע שנים בטענה כי הגבלה בזמן של מימוש השוברים, וכי צרכן שלא מימש את השובר עד לתאריך הקובע לא יקבל החזר או זיכוי הם תנאים מקפחים. הפשרה קבעה צרכן שרכש קופון ופג תוקפו יקבל זיכוי בשווי 25% מערכו (עד 200 שקל), וכי גרופון תיידע רוכשים שלא מימשו קופונים בטווח של 14 ימים לפני תום המועד, במטרה לעודד את מימוש הקופונים. עורכי הדין המייצגים גרפו שכר טרחה של 1.7 מיליון שקל.

עוה"ד ורד בר ורפאל יולזרי ממשרד גדעון פישר מסבירים כי ייחודו של פסק הדין הוא כי "די בפגיעה כלשהי בצרכנים, גם אם היא אינה חמורה מאוד, כדי לחייב את גרופון לשנות את תנאי העסקה שלה. ההנחה היא ששינוי במדיניות של גרופון תביא לשינוי דומה בקרב מדיניות המתחרים".

הפסיקות שבדרך

■ מנהרות הכרמל: זמן סביר להתריע על הפרה

לפני כחודש אושרה בקשה לייצוגית נגד חברת כרמלטון, המפעילה את מנהרות הכרמל, לאור קנסות שספגו מאות אלפי נהגים שנסעו בנתיב המנויים אף שלא היו מנויים. היכן הכשל? כרמלטון אמורה ליידע את הנהגים המפרים תוך "פרק זמן סביר" כי עליהם לשלם עבור הנסיעה שביצעו, ובתביעה נטען כי נהגה לשלוח הודעות לנהגים 30 ימים לפחות אחרי הנסיעה, כלומר בפרק זמן שבו הנהגים עשויים לבצע אותה הפרה מבלי שהם מודעים לכך. לפי התקנות, בפעם הראשונה שנהג ללא מנוי נוסע בנתיב המנויים הוא חשוף לקנס נמוך יחסית שמהווה מעין התרעה לקנס גבוה יותר (100 שקל) שיספוג אם ישוב על המעשה.

בית המשפט קבע שזמן סביר צריך להיות כמה ימים ולא חודש, משום שאם הנהג אינו מיודע להפרת הדין מצדו, הוא עלול לחטוא שוב ואז לשלם את הקנס הגבוה. התובעים טוענים כי התנהלות החברה מכוונת וכי מדובר בכ-300 אלף נהגים שנקנסו. "החלטה זו חשובה", מסביר עו"ד אסף שילה, העוסק בתביעות ייצוגיות, "כי היא נותנת ביטוי מרחיב וחשוב למושג חובת תום הלב של הספק: עליו לעשות מאמץ יותר על מנת למנוע מהלקוח שלו להיות מחויב בקנס בשל הפרת הדין".

■ HP: "ככה כולם עושים" זה לא טיעון

אישור של תובענה אחרת שתנוהל כייצוגית ואותה מזכיר עו"ד שילה שהוגשה נגד HP ויבואניות דיו למדפסות מתוצרתה. אמנם ההפרה שבגינה הוגשה הבקשה, אי סימון אריזות המחסניות בעברית, תוקנה - אבל בית המשפט עמד על כך שקבוצת הצרכנים הרלוונטית זכאית לפיצוי. "לכאורה לא מדובר בהפרה שהיא מהחמורות בחוק הגנת הצרכן", אומר עו"ד שילה, "אבל ההתייחסות של בית המשפט מעניינת בעיקר לאור טענת הנתבעות ש'ככה כולם עושים'. הטענה נדחתה, והודגם כוחה של התביעה הייצוגית ככלל לשינוי חברתי".

■ הוט: גם חוסר נוחות מהווה נזק

בית המשפט המחוזי מרכז אישר לנהל תביעה ייצוגית בכ-40 מיליון שקל נגד הוט, בטענה כי ההמתנה לקבלת שירות במענה הטלפוני נמשכה עשרות דקות, בניגוד לחוק הגנת הצרכן הקובע המתנה של עד 3 דקות. קבוצת הצרכנים הרלוונטיים לבקשה כוללת את כל מנויי הוט מ-9 בדצמבר 2008 ועד יום מתן ההחלטה. הוט אמנם טענה כי אין רלוונטיות לשירות שהעניקה לפני שלוש שנים, בעת הגשת התביעה, לשירות כיום, אלא שפסיקה בתביעה זו עשויה להוביל לסנקציה כספית בהיקפים גדולים מהקנסות שהטילה בשעתו מועצת הכבלים והלוויין על החברה.

החודש אגב, הודיעה המועצה כי פתחה בהליך בירור נגד החברה, בעקבות התארכות זמני המענה במוקד השירות, לטענת הרשות מדובר בממצאי בדיקות שנערכו בחצי השנה האחרונה. הוט הגיבה כי היא ערכה מהפכה שירותית שהובילה לירידה דרמטית בזמני ההמתנה. המעניין בסוגיה זו, לדברי עו"ד יניב סטיס ממשרד מושקוביץ סטיס, המתמחה בתובענות ייצוגיות, הוא "שבניגוד להליכים ייצוגיים קלאסיים, במרכז הדיון עומד נזק בלתי ממוני, שהתבטא בחוסר נוחות לנוכח ההפרות החוזרות ונשנות של הוט את הוראות הרישיון והתקנות. בית המשפט קבע כי חוסר נוחות מהווה נזק לכל דבר ועניין".

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו