סוף לסכסוך בפלאזה סנטרס: רוב דרישות בעלי אג"ח א' התקבלו

יחס חלוקת התמורות בין סדרות האג"ח ישונה, באופן שחלקם של מחזיקי אג"ח א' יעלה ל-39% מהסכום שיועבר לסדרות הישראליות ■ היקף החוב של פלאזה סנטרס למחזיקי האג"ח שלה עומד כיום על 516 מיליון שקל

דן אבנון  / צילום: איל יצהר
דן אבנון / צילום: איל יצהר

הסכסוך המשפטי בין שתי סדרות האג"ח של חברת הנדל"ן פלאזה סנטרס, סביב חלוקת התמורות ממכירת נכסי החברה, מתקרב לכדי סיום. בתום מגעים שהתקיימו בין נאמני סדרות האג"ח בימים האחרונים, הושגה הסכמה בין הצדדים, שנראית בדיעבד קרובה למדי לדרישה המקורית של סדרה א'. אותה דרישה, שנדחתה תחילה בידי סדרה ב' ושהובילה לכל ההתדיינות המשפטית האחרונה.

לפיה ההסכמה שהושגה, ישונה יחס חלוקת התמורות בין הסדרות, באופן שחלקם של מחזיקי אג"ח א' יעלה ל-39% מהסכום, שיועבר מידי רבעון לסדרות הישראליות. מנגד, יצומצם חלקה של סדרה ב' ל-61% בלבד מאותו הסכום. יש לציין כי החברה עצמה לא הייתה צד לסכסוך בין הסדרות ורק ביקשה להמשיך ולפרוע את חובותיה בהתאם להסדר.

פלאזה סנטרס היוותה מאז הקמתה את זרוע הנדל"ן במזרח אירופה של קבוצת אלביט הדמיה, שנשלטה בידי מוטי זיסר המנוח. קריסת שוק הנדל"ן המזרח אירופי ב-2008 הובילה את שתי החברות לקשיי נזילות חמורים, אולם בעוד שאלביט הדמיה זכתה למחיקת חוב של 1.8 מיליארד שקל במסגרת הסדר החוב שלה, הרי שבהסדר החוב של פלאזה סנטרס - שנחתם לפני כשלוש שנים - רק נדחו החובות למחזיקי האג"ח בכשלוש שנים ובמקביל נקבע כי בעת מימוש נכס בידי פלאזה סנטרס, ישמשו 75% מתמורת המימוש (נטו) לתשלום למחזיקי האג"ח, על-פי יחסים קבועים מראש.

יחסים אלו חילקו עד כה את תמורות המימושים לפי היחס הבא: 23.43% למחזיקי אג"ח א', 68.24% למחזיקי אג"ח ב' ו-8.33% למחזיקי האג"ח הפולניות, שאמורות להיפרע באופן סופי בעוד כחמישה חודשים. השיעור הקטן יחסית של מחזיקי אג"ח א' הוביל בחודשים האחרונים להתמרמרות אצל מחזיקים מרכזיים בסדרה, על רקע הקשיים שאיתם ממשיכה החברה להתמודד והאפשרות שמכירת מלוא הנכסים המניבים של החברה מגדילה את הסיכון עבורם.

משום כך החליטו מחזיקי סדרה א' לדרוש מהחברה לשנות את שיעורי החלוקה, ולקבוע שאלו יעשו פרו ראטה, באופן שיגדיל את חלקם בכל מימוש ל-39%. דרישה זו נדחתה בידי מחזיקי אג"ח ב' ואף התגלגלה לדיון בבית המשפט, אולם כעת היא התקבלה כמעט באופן מוחלט, לאחר שמחזיקי אג"ח א' העבירו החלטה על העמדת מלוא החוב כלפיהם לפירעון מיידי.

על-פי ההסכם בין נאמן אג"ח א' לנאמן אג"ח ב', ימשיכו מחזיקי האג"ח הפולניות לקבל 8.33% מהתמורות, בעוד שהחלק של מחזיקי אג"ח א' יועלה ל-35.75% ואילו חלקם של מחזיקי אג"ח ב' יצטמצם ל-55.92% (משקף יחס של 39%-61% מהסכום שישולם לשתי הסדרות הישראליות). יחס חלוקה זה יחל רטרואקטיבית מספטמבר 2017 ויימשך עד מאי 2018 (מועד הפדיון הסופי של האג"ח הפולניות) שלאחריו יחולקו מלוא התמורות בישראל ביחס החדש של 39% לאג"ח א' ו-61% לאג"ח ב'.

הצבעה ביום ראשון

אתמול בערב פרסמו הנאמנים של שתי סדרות האג"ח הזמנה לאסיפה משותפת שתתקיים מחר, ובה יוצגו ההסכמות שהושגו ביניהם. לאחר האסיפה תיערך ביום ראשון הצבעה, בה יתבקשו המחזיקים בכל אחת מהסדרות לאשר את שינוי שטר הנאמנות בהתאם לאותן הסכמות, כאשר הרוב הדרוש לאישור המהלך בכל סדרה הוא שני שלישים מהמצביעים.

היקף החוב של פלאזה סנטרס למחזיקי האג"ח שלה עומד כיום על 516 מיליון שקל, כאשר 199 מיליון שקל מתוכו הוא לאג"ח א', 291 מיליון שקל לאג"ח ב', והשאר בסך 22 מיליון שקל לאג"ח הפולניות. בעקבות הסכם הפשרה תחלק החברה בחודש הבא סכום של 19 מיליון שקל, השייך לשתי הסדרות הישראליות, לפי מפתח החלוקה החדש.

בנוסף, יחולקו לפי היחסים החדשים כל הסכומים שיתקבלו ממימושי נכסים, ובראשם לפחות 75% מהתמורה נטו שכבר התקבלה ממכירת קניון טורון בפולין, בסך של 117 מיליון שקל. בידי החברה נותרו כעת בעיקר קרקעות במזרח אירופה ובהודו, מהן היא תנסה לפרוע את יתרת החוב למחזיקי האג"ח.