ירידה בהיקף המשכנתאות החדשות ובריביות בשנת 2017

בנקאי בכיר: "התקופה הנוכחית הרבה יותר רגישה ממה שחושבים. יש עננת אי-ודאות גדולה על השוק, והמצב עלול להתפתח למשבר" ■ לפי הערכות, הירידה בריבית נובעת מירידה בביקושים וגם מכך שחלק מהבנקים הגדילו חשיפה לתחום המשכנתאות ■ למדריך משכנתא

פועלים באתר בניה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פועלים באתר בניה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שוק המשכנתאות סוגר שנה שנייה רצופה של ירידה בהיקף המשכנתאות החדשות. היום (ד') פרסם בנק ישראל את נתוני השוק לחודש נובמבר, ומהם עולה כי היקף המשכנתאות הסתכם בחודש זה ב-4.58 מיליארד שקל. במערכת הבנקאית מעריכים כי חודש דצמבר יסתכם עם משכנתאות בהיקף של כ-4.5 מיליארד שקל. כך שבשורה התחתונה, שנת 2017 אמורה להסתיים עם משכנתאות חדשות בהיקף של 52.8 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת ההיקף שניתן בשנת 2016 ועמד אז על קרוב ל-59 מיליארד שקל. הר המשכנתאות של הציבור הישראלי כבר מגיע נכון לסוף נובמבר למעל 320 מיליארד שקל, עלייה של 5.5% מתחילת השנה.

שוק המשכנתאות משקף את המתרחש בשוק הנדל"ן. הירידה בכמות העסקאות משתקפת היטב גם בקצב נטילת ההלוואות. במערכת הבנקאית מציינים כי ישנה ירידה בפעילות רוכשי דירה ראשונה ש"יושבים על הגדר" וממתינים לתוצאות תוכנית מחיר למשתכן. כמו כן, ישנה ירידה מהותית בפעילות המשקיעים, על רקע מגבלות שהטיל עליהם האוצר. בבנקים מציינים כי הם מזהים מעבר של משקיעים מרכישת דירות למגורים לרכישת נדל"ן בתחום המשרדים. "המשקיעים עוברים יותר לתחום המשרדים, ומייצרים ביקושים בשוק זה. רואים זאת בעליות המחירים החדות באזור המרכז", אומר בכיר במערכת הבנקאית.

ומה באשר לצפוי בשנה הבאה?

בחלק מהבנקים חוששים מהצפוי. "התקופה הנוכחית הרבה יותר רגישה ממה שחושבים. יש עננת אי-ודאות גדולה על השוק, והמצב עלול להתפתח למשבר", אומר הבנקאי. "אם בשנה הבאה נלך לבחירות ומשה כחלון לא יהיה שר האוצר, הביקושים יתפרצו בחזרה, מה שעשוי להוביל לעליית מחירים. מצד שני, אם הקיפאון הנוכחי יימשך, אנחנו עלולים לראות נפילות של ספקי משנה כמו חברות קרמיקה או קבלני ביצוע".

בינתיים, למרות הירידה בכמות העסקאות, הקבלנים מתאפקים ולא מורידים מחירים. בבנקים מסבירים כי הקבלנים צברו מספיק "שומנים" בשנים הטובות, ולכן לא ממהרים להוריד מחירים, שכן הם יודעים שאם יתחילו לעשות זאת, יהיה קשה לעצור את המגמה והם יצטרכו להעניק הנחות גם ללקוחות שכבר רכשו דירות במחיר גבוה יותר. "ההסתברות לירידת מחירים נמוכה, כי מחיר למשתכן לא צובר תאוצה ברמת הביצוע, ואנשים מתחילים להתאכזב ולשקול אלטרנטיבות אחרות", מוסיף הבנקאי.

ובינתיים על רקע הירידה בביקוש למשכנתאות, נראה כי רמות הריבית בשוק התייצבו ואף ירדו במהלך שנת 2017, זאת לאחר כשנתיים של עליות חדות יחסית. ברבעון הראשון של השנה שמרה ריבית המשכנתאות על יציבות, ולאחר מכן החלה לרדת. הריבית השקלית הקבועה ירדה בקרוב ל-10% במהלך שנת 2017, ונכון לסוף נובמבר ירדה מתחת לרף ה-4%, כשעמדה על 3.97%. שיעור דומה של ירידה נרשם גם בריבית הצמודה הקבועה שעמדה נכון לסוף נובמבר על 3.51% לעומת 3.85% בתחילת השנה.

ריבית המשכנתאות מתייצבת ב-2017
 ריבית המשכנתאות מתייצבת ב-2017

לפי הערכות, הירידה בריבית נובעת מירידה בביקושים, וגם מכך שחלק מהבנקים הגדילו חשיפה לתחום המשכנתאות, בעקבות אותה עליית ריביות שנרשמה שנתיים קודם לכן. כך למשל, בנק הפועלים יצא השנה לראשונה זה זמן רב בקמפיין בתחום המשכנתאות, שהביא לעלייה קלה בנתח השוק שלו. ועדיין, למרות הירידה בריבית, הריביות לא חזרו לרמה שבה הן היו לפני כשנתיים. במערכת הבנקאית טוענים כי עליית הריביות הייתה תיקון של שוק שלא תמחר כראוי את הסיכונים. להערכתם, הריביות ישמרו על יציבות ורמות דומות גם במהלך 2018.