פימי השלימה את רכישת השליטה באימאג'סאט בכ-40 מיליון ד'

התעשייה האווירית תרשום רווח הון של 7-13 מיליון שקל מהעסקה ותיוותר עם החזקה של 46.4% ממניות אימאג'סאט

ישי דוידי, מנכ"ל קרן פימי / צילום: איל יצהר
ישי דוידי, מנכ"ל קרן פימי / צילום: איל יצהר

השליטה בחברת תצלומי הלוויין אימאג'סאט אינטרנשיונל (ISI) עוברת מהתעשייה האווירית (תע"א) לידי קרן פימי. הקרן הודיעה הבוקר כי השלימה את עסקת רכישת השליטה בחברה - הקצאה של 53.6% מהון אימאג'סאט (במניות בכורה) תמורת 40 מיליון דולר. תע"א, שתרשום רווח הון של 7-13 מיליון שקל מהעסקה, נותרה עם החזקה של 46.4% מ-ISI.

לפי תנאי ההסכם רכשה ISI מהתעשייה האווירית לווין תצפית חדש - EROS C, ובמועד השלמת העסקה שילמה לתעשייה האווירית 35 מיליון דולר כחלק מהחזר חוב של הלוואת בעלים בסכום כפול שקיבלה ממנה בעבר. יתרת ההלוואה תשולם במועדים ובשיעורים שנקבעו בהסכם, אבל היא תהיה נחותה לדיבידנד השנתי שלו תהיה זכאית פימי בגין מניות הבכורה.

אימאג'סאט הוקמה בשנת 1997 על-ידי תע"א, אלביט מערכות ומשקיעים נוספים, אבל כיום היא מוחזקת רק בידי תע"א. החברה רשומה באיים האנטילים ההולנדיים, מעסיקה כמה עשרות עובדים ופועלת ממשרדיה באור יהודה ובלימסול שבקפריסין. בראש אימאג'סאט עומד המנכ"ל נועם סגל - סא"ל במילואים, ששירת בעבר בחיל האוויר וכיהן לאחר מכן בתפקידים בכירים גם באלביט מערכות ובאלישרא.

החברה עוסקת בשיווק של תצלומי לוויין, המצולמים על-ידי לווייני תצפית אלקטרו-אופטיים ברזולוציה גבוהה. תצלומי הלוויין מוצעים ללקוחות אימאג'סאט בעיקר על-ידי החכרת אזורי כיסוי גיאוגרפיים מוגדרים (מקטעי חלל), שנקבעים בינה לבין הלקוח, ובהם מוקנית ללקוח באופן בלעדי יכולת שליטה על צילומי הלוויין בצורה עצמאית וחסויה. מדובר בחברה רווחית, אבל גם כזו שאינה נהנית מצמיחה מהותית בעסקיה.

לקוחותיה העיקריים של אימאג'סאט הם ממשלות של מדינות ריבוניות, שאינן עוינות את ישראל, והן זוכות מהחברה גם לגישה לתצלומי לוויין ברזולוציה גבוהה וגם לשירותי ניתוח של הנתונים המתקבלים מצילומי הלוויין. נוסף על כך, אימאג'סאט פיתחה אלגוריתמים מתקדמים לזיהוי תנועות של כלי שיט ברחבי העולם, מתוך התצלומים המתקבלים מהלוויין.

הלוויינים המשמשים את אימאג'סאט הם לווייני צילום מסחריים מסדרת ארוס, שפותחו ויוצרו על-ידי תע"א. כיום מפעילה אימאג'סאט לוויין תצפית אחד, ארוס B, ששוגר לחלל ב-2006. הלוויין הראשון שלה, ארוס A, ששוגר בשנת 2000, כבר אינו נמצא בשימוש.

בעקבות השקעתה של פימי, תצא כאמור לדרך התוכנית לשגר לחלל לוויין שלישי - EROS C - גם הוא מתוצרת תע"א. מדובר בלוויין תצפית בעל רזולוציה גבוהה, מדגם OPTSAT 3000, בעל כושר תמרון גבוה ויכולת תפעולית רבה, בין השאר הודות למשקלו הנמוך.

גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי, אמר בעת חתימת ההסכם בין החברות בחודש שעבר: "תחום הלוויינים, כולל תחום לווייני הצילום שבו פועלת ISI, וכן תחום לווייני התקשורת שבו השקענו בעסקאות כמו גילת ואורביט, הוא בעל פוטנציאל צמיחה משמעותי". הוא הוסיף כי ל-ISI מנועי צמיחה מעניינים, בדמות מוצרים מבוססי דאטה ואלגוריתמים.