ירידת המחירים המיוחלת בנדל"ן תגיע ב-2018?

השנה שהסתיימה לא מימשה את הציפיות שהיו לה ממחירי הדירות, אבל אין ספק שב-2018 הדברים בדרך להשתנות ■ על מה שהיה ומה שאולי עומד לקרות בשנה שהחלה עכשיו •  למדריך ומחשבון משכנתא

הבשורה הקנדית המודל המוצלח שיצרה קנדה לעידוד השקעות נדל"ן/ צילום: בועז קיי
הבשורה הקנדית המודל המוצלח שיצרה קנדה לעידוד השקעות נדל"ן/ צילום: בועז קיי

2017 נגמרה ואיתה עשור שלם של עליות מחירים בענף הנדל"ן למגורים. כל מי שציפה ש-2017 תהיה שנת המפנה, ומחירי הדירות יתחילו לרדת, יצטרך להמשיך ולהמתין. אבל בינתיים, הנה כמה דברים משמעותיים שקרו בשנה החולפת, ועשויים להשפיע על הענף בשנה הבאה.

נתחיל עם מחיר למשתכן. לתכנית הממשלתית הייתה השפעה לא מבוטלת על הענף ב-2017. זו השנה השנייה שהיא נמצאת באוויר והיקף המכרזים שנסגרו בהצלחה הוביל עד כה לסביב 46 אלף דירות מוזלות שעתידות להיבנות. מדובר במספר מרשים של דירות מוזלות, הרבה יותר מכל תכנית ממשלתית אחרת שפעלה עד עכשיו. אבל הבעיה היא שנכון להיום רק חלק קטן מהן התחיל להיבנות בפועל. גם הזוכים בדירות המוזלות לא ישבו בשקט ב-2017 ולא היססו להגיש התנגדויות לפרויקטים. בשנה הבאה, שיותר פרויקטים יאוכלסו נוכל לבחון עד כמה ההתנגדויות האלו עזרו או עיכבו, והאם האזהרות על איכות בניה נמוכה יתגשמו או לא.

עוד מהלך שגרר אין סוף תגובות במהלך 2017 היה המס השנוי במחלוקת על דירה שלישית ומעלה. המס, שהיה צעד נוסף במלחמה של משרד האוצר במשקיעי הנדל"ן, נכנס לתוקף בתחילת השנה אבל לאחר חודשים של אי וודאות ודיון בעתירות נגדו, בוטל באוגוסט האחרון על ידי בגץ. למרות שבאופן רשמי טוענים באוצר שאף אחד לא ויתר על המהלך, קידומו מחדש של המס בוועדת הכספים לא מתקדם. בינתיים, במהלך השנה נראה שהמשקיעים הבינו את הרמז, הפחיתו את הרכישה של דירות להשקעה בישראל, אבל במקביל, התחילו לרכוש דירות להשקעה בחו"ל. בסופו של דבר, המטרה המקורית, שהייתה להוביל לכך שהמשקיעים ימכרו את הדירות שלהם, לא ממש עבדה והכסף של המשקיעים פשוט יוצא החוצה מישראל, מה שעשוי להשפיע בהמשך על היצע של דירות להשכרה.

מהלך נוסף שתפס תאוצה בשנת 2017 קשור באופן עקיף למהלכי הממשלה בהאצת התכנון והבנייה. תושבים רבים שעומדים בבוקר בפקקים שרק מתארכים ורואים את המנופים מסביבם ואת התכניות שמקודמות להם ליד הבית התחילו להילחם. המהלכים של התושבים כנגד תוכניות המתאר, תוכניות הותמ"ל וגם היעדר תשתיות הלך ותפס תאוצה במהלך השנה, ונראה שהוא משפיע לא מעט. השילוב של התנגדויות התושבים עם הבחירות המקומיות שמתקרבות מוביל להתייחסות חסרת תקדים לנושא בכל רשות, וזה רק הולך ומתגבר.

עוד תופעה שאפיינה את 2017 קשורה למיעוט העסקאות. במהלך השנה היקף העסקאות בענף הלך וירד. באוצר מכנים את ההאטה כקיפאון, ואף טוענים שזה יוביל לירידת מחירים בשנה הבאה. אבל יש גם לא מעט גורמים שדווקא חוששים שהירידה המשמעותית, שהובילה גם לירידה בהתחלות הבנייה, תוביל לתוצאה הפוכה שתתמוך בעליית מחירים. מי צודק? את זה נראה רק במהלך 2018.