גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראה סיכויים ולא את הסיכונים: מנכ"ל טבע לשעבר, ארז ויגודמן

המקרה של טבע הוא עוד הוכחה להשפעה של הפסיכולוגיה על החלטות כלכליות ■ ככה זה כשרודפים בכל מחיר אחרי תחזיות האנליסטים - ופחות נוטים לנהל את החברה עצמה ■ אנשי השנה של "גלובס"

ארז ויגודמן / איור: הילית שפר
ארז ויגודמן / איור: הילית שפר

אם צריכים הוכחה, עוד הוכחה, להשפעה של הפסיכולוגיה על החלטות כלכליות - המשבר של טבע, הצעידה שלה לעבר התהום, לעבר אפשרות מעשית של חדלות פירעון - היא עדות מצויינת לכך. זה לא סוד גדול שהיבריס, גאווה, היא מחלת עתיקת יומין וחשוכת מרפא, מחלה מדבקת לא רק אצל מנהלים, אלא גם אצל פוליטיקאים, אצל אנשי תקשורת בכירים ואצל כל מי שנצבר אצלו כוח רב מדי. הכוח הזה מסחרר, מבלבל, משכר. כשאנשים מסתחררים, כשהם מתבלבלים, כשהבכירים משתכרים מהכוח - הם נוטים לא להקשיב לסביבתם, הם גם נוטים להקיף את עצמם באומרי הן, עדת חנפנים שהתפקיד שלהם היא בעיקר למחוא להם כף.

הם בטוחים מדי בעצמם, הם בטוחים מדי בהחלטות שהם מקבלים, הם בטוחים שדרכם זו הדרך הנכונה ואין בילתה. עם הסחרור, הבלבול ושיכרון הכוח, באים בדרך-כלל ההימורים, הנטייה לא להבחין בסיכונים, אלא רק לקחת בחשבון את הסיכויים.

ארז ויגודמן, לשעבר מנכ"ל טבע, קיבל חברה שהייתה כבר בתהליך ירידה. חברה שהחליפה מנהלים יחסית בקצב מהיר, וכל מנהל מיהר לנקות את השולחן של קודמו ולהציג חזון חדש. חברה שהייתה תלויה בהצלחה מסחררת של הקופקסון, התרופה האתית שלה לטרשת נפוצה. בשנים האחרונות הניבה התרופה רווח שנתי של כ-10 מיליארד שקל, כולו פטור ממס. ולו אגורה אחת מס לא שולמה, הודות לפטור שערורייתי שניתן לטבע - אפס אחוז מס - לעשר שנים, במסגרת תיקון לחוק עידוד השקעות הון שעבר דרך ועדת הכספים. תיקון שעבר בלי שום הצגה של נתונים, בלי שום הגבלה ובלי שום התנייה וללא כל שקיפות. פטור שנתפר בעיקר למידותיה של טבע.

ההצלחה המסחררת של הקופקסון, הרבה מעבר לציפיות אפילו של החברה עצמה, גרמה לטבע להשמין מנחת, לגדל כרס, להפוך ללא יעילה, לרכוש עוד ועוד ועוד חברות, חלקן בקלפי המשחק של השווקים (המניה). ויגודמן הבין שהגיע לחברה בנקודה קריטית וחשב שרק מהלך של רכישה גדולה יבסס את עצמאותה של החברה. חשיבה הגיונית? כן. השאלה היא רק המחיר, וזו בדיוק הנקודה שבה הפסיכולוגיה של הכלכלה והטעויות של החלטות אנושיות נכנסים לתמונה.

כדור שלג

מחיר מניה כמטבע עובר לסוחר, וכמטבע שמשמש לרכישות הוא כמו ז'יטון בקזינו. גם הכסף הזול שנמצא איתנו כבר כמעט כעשור, זה שאפשר לקחת אותו באג"ח או מהבנקים, הוא כמו ז'יטון. ככל שמחיר המניה יותר גבוה, ככל שמחיר הז'יטון יותר גבוה בשווקים וככל שמחיר הז'יטונים בשוק האשראי יותר זול - הפיתוי להשתמש בהם הוא ענקי, במיוחד כשעל הפרק עמדה האפשרות לבצע עסקה גדולה כדי לבסס את עצמאותה של טבע.

מעטים שמו לב אבל לפני שנתיים חצי, רק לפני שנתיים וחצי, מניית טבע הגיעה לשיא של כל הזמנים, והמחיר השמיימי של המניה היה עוד גורם לסחרור של ויגודמן והדירקטוריון שלו. בספר "כדור השלג", הביוגרפיה של וורן באפט, מתאר המשקיע הגדול בעולם את התורה של מחירי המניות בקליפת אגוז: "...אני אדבר על תמחור מניות, אך לא על המגמה שלהן בחודש הבא או בשנה הקרובה. קביעת ערך למניה אינה זהה לחיזוי...". וכאן עבר באפט לאבחנה הכה מדוייקת: "בטווח הקצר, השוק הוא מכונת הצבעה. בטווח הארוך, השוק הוא מכשיר משקל. המשקל קובע בסופו של דבר, אך הקולות קובעים בטווח הקצר. וזו דרך הצבעה מאוד לא דמוקרטית. לרוע המזל, הבוחרים הללו אינם חייבים לעבור מבחני אוריינות כפי שבוחרים חייבים, כפי שכולכם יודעים".

הקולות הלא-דמוקרטיים, בשפתו של באפט, העובדה שהקולות הללו קבעו בטווח הקצר את מחיר מניית טבע, דירבנה את ויגודמן לבצע עסקה ענקית בכל מחיר, תוך שימוש בשני ז'יטונים: המניה והאשראי. תחילה זה היה הניסיון הכושל להשתלט בצורה עויינת על מיילן בשילוב של מזומן ומניות, וכשהניסיון הזה לא צלח, תוך קרב אמוציונלי מאוד בין שתי החברות ובין מנהליהן - עבר ויגודמן לבצע במהירות עסקה בהיקף דומה, אבל רובה במזומן (בז'יטונים של האשראי הזול) לרכישת אקטביס. זו הייתה בעיקר עסקה של אגו.

ויגודמן רצה להוכיח שאם לא מיילן, אז יש לו תרופה הרבה יותר חזקה למצב שנוצר, עוד עסקה בהיקף דומה - והפעם רובה בז'יטונים של האשראי הזול. ויגודמן רצה להוכיח לשוק מי פה הגבר.

גם כשמחירי המניות הגנריות החלו לרדת ולכולם היה ברור שהעסקה יקרה מאוד ועלולה לסכן את טבע, ויגודמן דבק בה והיה בטוח שהיא תחזיר את ההשקעה תוך שנים ספורות. לא היה שום ניסיון לסגת מהעסקה, גם במחיר "כבד" של כ-2 מיליארד דולר, כפי שאיפשר למעשה ההסכם, תוך כניסה למאבק משפטי. "מה שעושים בהשקעה הוא בעצם דחייה של צריכה והנחת כסף עכשיו כדי לקבל יותר כסף במועד מאוחר יותר", אמר באפט בספרו. "יש למעשה רק שתי שאלות: האחת היא כמה כסף תקבלו חזרה, והשנייה היא מתי... ".

זה לא שטבע רכשה פלופ, בלון ריק מתוכן לחלוטין, אבל השאלה העיקרית כשאתה משקיע בסדרי גודל כאלה, היא כאמור, מתי זה חוזר אליך וכמה חוזר אליך, כשפרמטרים כמו עלות ההשקעה ועלות ההלוואות חייבים לשחק תפקיד מכריע בהחלטות הללו. במקרה של טבע הם לא נלקחו, ומה שנלקח בחשבון בעיקר זה האגו. ויגודמן "חינך" את השווקים שיצפו לעסקה גדולה, אז בבקשה, ניתן לשוק מה שהוא רוצה.

השתעבדות הרסנית

הדיאלוג של החברות ושל מנהליהן עם השווקים עלול להיות הרסני, במיוחד במרוץ הרבעוני אחרי עמידה ביעדי אנליסטים כפי שנהוג בוול-סטריט. מי שהשתעבד לרצות את האנליסטים מדי רבעון ולעקוף בסנט-שניים את תחזיותיהם לרווח למניה, בדרך-כלל מצא את עצמו במצב שנקלעה אליו טבע. ויגודמן התמכר ליחסים הללו והקדיש תשומת לב עצומה לשכנוע של וול-סטריט באסטרטגיה שלו. כשאתה רודף בכל מחיר אחרי "עמידה בתחזיות האנליסטים", ורצון להשביע את גחמותיהם של האנליסטים, אתה נוטה הרבה יותר לנהל את המניה והרבה פחות את החברה.

זה עובד לטווח הקצר, וזה עבד בטווח הקצר בטבע, משום שויגודמן נטה להתהדר בפרגון של האנליסטים לטבע, אבל השתעבדות לחנופה כזו בטווח הקצר היא בדרך-כלל הרסנית לטווח הארוך. השוק והאנליסטים איתו ממהרים להפוך כיוון ובעוצמה אכזרית.

לא נותר לי אלא לסיים עם דבריו של באפט בנושא הזה, עצת זהב לכל המנהלים שנוטים להישאב לתוך המלכודת של ניהול המניה "אתם לא מסוגלים להבין כמה אני שונא ניהול רווחים בגלל ההשפעה שיש לזה על אנשים", אמר באפט. "מה שקורה בניהול רווחים הוא שמתחילים בקטן. זה כמו לגנוב חמישה דולר מהקופה ולהבטיח לעצמך שתחזיר את הכסף. אתה אף פעם לא מחזיר. בפעם הבאה אתה תגנוב עשרה דולר. ברגע שאתה מתחיל במשחק הזה, כולם מעורבים. הארגון עולה על זה, אנשים מתחילים להתחכם והדבר הופך לכדור שלג. נתתי את הנאומים האלה אחרי שגילינו את זה. אמרתי להם, 'עכשיו נפטרנו מהבעיה הזאת. אנחנו לא צריכים יותר להתייחס לתחזיות האנליסטים. פשוט נפרסם מדי שנה את התוצאות - ומה שהרווחנו, הרווחנו'".

מקרה חריג בעצמתו

ההיסטוריה חוזרת הרי על עצמה, גם אם בשינויים כאלה או אחרים, וההיסטוריה הפיננסית מוכיחה זאת שוב ושוב. המקרה של טבע הוא אמנם חריג מאוד בעצמתו, חריג מאוד בהיקף הכישלון (זה הכישלון העסקי הגדול בישראל מאז ומעולם), אבל יש בו את כל התכונות האנושיות: אופוריה, היבריס ובמיוחד איבוד הפרספקטיבה. פעם אחר פעם אנחנו למדים: כשאנשים מגיעים שם למעלה, הם נוטים לאבד את הפרספקטיבה לאלו שלמטה ולכל מה שמסביבם.

עוד כתבות

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"