אל תבטחו ברמת ה-25,000 של הדאו - המחזור הכלכלי מקולקל

התמחורים מצביעים על כך שהכלכלה האמריקאית יכולה להימצא בכל אחד משלבי המחזור הכלכלי, בעוד שהאינדיקטורים מצביעים על תחילת מחזור לאחר 9 שנות צמיחה ■ המשקיעים מבולבלים, ובצדק

דאו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דאו / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המחזור הכללי התהפך. תוכלו להתבונן בו ולהסיק שהכלכלה האמריקאית מצויה בשלב ראשוני של הבראה, או שהיא בעיצומו של מחזור הבראה ארוך, או בכלל בשלב האחרון של הבראה, לפני מיתון.

לא פלא שהמשקיעים מבולבלים. זיהוי המקום שבו מדינה נמצאת במחזור כלכלי הוא מרכיב חיוני בהשקעת כספים, אם רוצים להחליט אם כדאי להשקיע באג"ח, במניות או בסחורות, ואילו מגזרים בשוק המניות צפויים לרשום את הביצועים הטובים ביותר.

כרגע, שווקים שונים נראים מתומחרים לכל שלבי המחזור הכלכלי מלבד מיתון, ואילו האינדיקטורים הכלכליים, אחרי 9 שנים של צמיחה, מצביעים על התחלת מחזור. האשם במצב זה יכול להיות תמהיל של אינפלציה חריגה, בנקים מרכזיים לא רגילים והתרחבות עולמית, והמשקיעים צריכים להחליט אם תהיה בקרוב חזרה למחזור הרגיל, או שהם צריכים לקרוע את ספר ההוראות.

ניתוח המחזור צריך להיפתח בשוק האג"ח, ובייחוד במדרון של עקומת התשואה - הפער בין איגרות החוב הממשלתיות הארוכות לקצרות. שלוש העלאות הריבית של הפדרל ריזרב בשנה שעברה השאירו את תשואות האג"ח הארוכות ללא שינוי, והפער בין תשואות אג"ח האוצר לשנתיים ולעשר שנים הצטמצם לחצי נקודת אחוז בלבד - רמתו בעת ששוק המניות רשם שיא באוקטובר 2007. שיטוח כזה של עקום התשואה מאותת בדרך כלל על כך שמדינה עוברת לשלב האחרון של המחזור, ושהמשקיעים צריכים להפחית סיכונים.

שוקי המניות משגרים איתות אחר. נכון, מניות גדולות עוקפות מניות קטנות, שהן בדרך כלל מסוכנות יותר, אבל ההובלה הייתה מצד מניות טכנולוגיה שצומחות במהירות ומצד בעסקים צרכניים, מגזרים שבדרך כלל מצליחים בתחילת מחזור כלכלי ובאמצע שלו. לא היה רמז למעבר למניות מגננה שיכולות להתמודד עם האיומים הרגילים של סוף מחזור, כמו ריביות גבוהות יותר וצמיחה חלשה.

מתכות תעשייתיות הפכו אינדיקטור טוב פחות לכלכלה האמריקאית מאז פתיחתה של סין הרעבה לסחורות, אבל העלייה של 30% במחיריהן בשנה שעברה מציינת בדרך כלל שאנחנו בשלב מוקדם מאוד במחזור, או בשלב מאוחר מאוד שלו.

מחזור מבלבל
 מחזור מבלבל

"מחזור מפוזר ולא סינכרוני"

"המחזור מפוזר הרבה יותר מכפי שראינו במבט היסטורי", אומר ג'ורג' פיטרס, מנהל קרן אג"ח בכיר ב-PGIM Fixed Income מקבוצת פרודנשל. "זהו מחזור לא-סינכרוני, עם מיני-מחזורים בסחורות ובאנרגיה".

גם הנתונים הכלכליים מבלבלים. 9 שנות צמיחה, אם כי חלשה בהרבה מהמקובל, צריכות להציב את ארה"ב במקרה הטוב באמצע מחזור ארוך במיוחד. במקום זאת, מדד מנהלי הרכש במגזר היצרני עולה, עם הזמנות חדשות שמובילות אותו, וללא כל סימן להצטברות של מלאים לא מכורים. הזמנות חדשות חזקות ומלאים נמוכים מצביעים לכאורה על המשך צמיחה מהצטיידות מחדש, והם סימן לתחילת מחזור כלכלי.

הנתונים הכלכליים לא רק היו חזקים, אלא גם היכו בעקביות את הציפיות, והעניקו בכך תנופה נוספת למניות צמיחה.

שוק אג"ח מעוות

הסבר אחד לאיתותים הסותרים הוא ששוק האג"ח מעוות, אבל זה מצביע גם על הסיכונים בהמשך הדרך. תשואות האג"ח הארוכות נמוכות גם מפני שהמשקיעים משוכנעים שהריביות יהיו נמוכות לעולמים, והאינפלציה הוכתה.

תשואות האג"ח הארוכות נדחפות כלפי מטה גם על-ידי ההקלה הכמותית, שקיימת עדיין ביפן ובאירופה. הפד הופך את קניית האג"ח שלו בצעדי צב, ועד כה הפחתת המאזן שלו היתה מזערית. תשואות אג"ח נמוכות הופכות את מניות הצמיחה - אלה שהרווחים שלהן הן בעתיד הרחוק - לאטרקטיביות יותר.

אם האינפלציה תחזור או שהבנקים המרכזיים יהפכו אגרסיביים יותר נגדה, עליית תשואות האג"ח, יחד עם הריביות הגבוהות יותר, עשויות לפגוע במניות הצמיחה הללו, ולדחוף את בעלי המניות אל מניות מגננה עם רווחים קרובים אמינים יותר - וזו תהיה התנהגות של סוף מחזור.

עקום התשואה
 עקום התשואה

אך המחזור עצמו עלול להטעות. הכלכלה האמריקאית מורמת על-ידי ההבראה בשאר העולם, שחלק גדול ממנו עבר מיתון ואפילו שניים מאז שהמיתון האחרון בארה"ב הסתיים ב-2009. מצב משופר בחו"ל מחליש את הדולר, מה שמסביר חלקית את העליות החזקות של המניות בארה"ב. במונחי מטבע קבוע ועם דיבידנדים, מדד 500 S&P נעקף בשנה שעברה על-ידי המניות במרחב האירו, ביפן, בבריטניה ובשווקים המתעוררים.

מניות הצמיחה, יחד עם הקלת החששות מהר החובות הסיני, עוזרים להסביר גם את העליות במחירי המתכות.

יכול להיות שארה"ב נמצאת בשנה הראשונה של מיני-מחזור חדש, שצפוי לקבל תמיכה מהקיצוצים במסי החברות. אם אכן כך, המיני-מחזור הזה מתחיל עם היתרון של אינפלציה נמוכה, אבל עם החסרונות של אבטלה נמוכה ממילא, חוב תאגידי גדול ופד שמצוי על מסלול ההידוק.

אין הרבה סיבות להעריך שמיתון מחכה לנו מעבר לפינה. בין אם מדובר על מיני-מחזור חדש או על מחזור-על ארוך במיוחד, כל רמז של אינפלציה צפוי לעורר חששות שהמחזור מתבגר, להעלות את תשואות האג"ח ולפגוע במניות הטק ובמניות צמיחה נוספות.

מדדי המניות האמריקאיים פיגרו
 מדדי המניות האמריקאיים פיגרו