המבקר קנס את הליכוד ב-350 אלף ש' בגין הליכודיאדה באילת

מבקר המדינה פרסם היום את דוח הביקורת בנושא מימון מפלגות לשנים 2015-2016 ■ שפירא: מאחר שסיעת הליכוד לא נשאה בעלות אירוע הליכודיאדה, מדובר בתרומה אסורה עפ"י החוק ■ עוד נקנסו: יהדות התורה, ישראל ביתנו, יש עתיד והתנועה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם היום (ד') את דוח הביקורת בנושא מימון מפלגות לשנים 2015-2016. הדוח דן בהוצאות הכספיות של המפלגות בישראל בתקופה שאינה תקופת הבחירות, כלומר מ-1 באפריל 2015 ועד סוף שנת 2016.

הליכוד

אחת הקביעות המעניינות של המבקר היא כי אירוע הליכודיאדה הנערך מדי שנה בעיר אילת, והוא יוזמה מסחרית פרטית של פעילים בכירים בליכוד, נזקף עבור הליכוד כהוצאה כספית בחישוב הכולל של גובה הוצאות המפלגה. המבקר מנמק זאת בכך שהאירוע משתמש בשם וסמל הליכוד כאירוע הקשור באופן ישיר ובלעדי עם הסיעה, וכי מדובר באירוע "שתרם להעמקת הקשר בין חברי הסיעה ולחיזוק הזדהותם של נבחרי הציבור מטעמה והתומכים בה".

שפירא מציין בדוח כי מאחר שסיעת הליכוד לא נשאה בעלות האירוע באילת, מדובר בתרומה אסורה על-פי החוק, ולכן הוא קונס את הליכוד בסך של 350 אלף שקל.

כנס הליכודיאדה, שהוא אירוע שנתי חדש יחסית, אמור להיערך בפעם השלישית בסוף השבוע הקרוב באילת. דוח מבקר המדינה מתייחס רק לליכודיאדה הראשונה שהתקיימה בסוף חודש ינואר 2016.

שפירא מציין כי באותו האירוע נערכו בחירות מקדימות מדומות לשם בחינת אהדת המשתתפים. "רק חברים רשומים של הליכוד היו רשאים להצביע, המתמודדים באותן בחירות מקדימות מדומות, לרבות חברי כנסת מטעם הסיעה, העמידו דוכני הסברה ושלטים וחילקו עלוני הסברה. באירוע נשאו דברים: שר הביטחון דאז, משה יעלון; השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל; וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת".

כאשר המבקר ערך את דוח הביקורת, הליכוד השיבו לו כי מדובר באירוע פרטי שנוצר על-ידי מארגניו, שהם פעילים חברתיים, וכי הליכוד כמפלגה לא התערבה ולא תיאמה דבר הקשור לאירוע. לדברי הליכוד, כל מי שרצה להשתתף יכול היה לשלם על האירוח במלון ולהצטרף.

אך למרות טענת הליכוד כי אין להם קשר פורמלי לאירוע, המבקר קובע כי כבר בעבר יוחסו כנסים פומביים להוצאות מימון המפלגות, במיוחד במקרה שבו אין נואמים מגופים פוליטיים אחרים, וכל העיסוק הוא פנים-ליכודי, עם התמודדות דמה, שימוש מובהק בשם התנועה ואירועים הקשורים רק בליכוד.

"נקבע בעבר שכי יחוס הוצאה שהוצאה לטובת סיעה לשם ארגון פעולותיה של סיעה, לתעמולה והסברה ולקיום הקשר הארגוני והרעיוני עם הציבור, יכול שייעשה אף אם לא נערכה התקשרות פורמלית בין הסיעה ובין נותן השירות או התרומה לסיעה, ואף אם אלה לא ידעו כלל על הוצאת הכספים", קבע המבקר שפירא.

יהדות התורה

אגודת ישראל, הסיעה בתוך יהדות התורה אשר בראשה עומד ח"כ יעקב ליצמן, ערכה באוקראינה ועידה לציון 40 שנה להקמת "שלומי אמונים" (סיעתו של ח"כ מנחם פרוש). עלות הוועידה עמדה על חצי מיליון שקל. הסיעה הקצתה כ-200 אלף שקל מתוך כספי מימון מפלגות, 200 אלף שקל נוספים מומנו מכיסם של משתתפי הועידה, ויתרת הסכום הושג על-ידי גורמים מסחריים באמצעות מכירת חסויות ופרסומות.

מבקר המדינה קבע כי במימון הוצאות הוועידה בידי גורמים מסחריים יש משום תרומה אסורה לסיעה שאינה עומדת במגבלות הקבועות בחוק - וקנס את יהדות התורה בסך של 150,000 שקל. 

ישראל ביתנו

דוח מבקר המדינה מצא כי מספר חברים בסיעת ישראל ביתנו ביצעו הפקדות קבוצתיות במזומן ובמרוכז, עבור מאות אנשים באותו היום ובאותה השעה. הוא מצא כי אין התאמה בין מספר טופסי ההתפקדות ובין רשימות המתפקדים המצויות בתיקי הסיעה, וכי אין התאמה בין הכנסות הסיעה מדמי החבר כפי שנכללו בחשבונותיה לבין רשימות המתפקדים וטופסי ההתפקדות.

המבקר קבע כי "לא ניתן לזהות מקור חלק מהכנסות הסיעה מדמי חבר". כתוצאה מכך, המבקר ציין כי הוא לא יכול היה לקבוע האם מקור ההכנסות של הסיעה עמד במגבלות הקבועות בחוק - וקנס את ישראל ביתנו בסך של 137 אלף שקל.

יש עתיד

סיעת יש עתיד לא הקפידה על פירוט האסמכתאות של הוצאות הסיעה בגין כנסים ואירועים והעסקת נותני שירותים למפלגה. עוד קבע המבקר כי סיעת יש עתיד לא ציינה בחשבונותיה את שכר עובדי הצוות הפרלמנטרי - וקנס את הסיעה ב-100,000 שקל.

סיעת התנועה בראשות ציפי לבני (חלק מן המחנה הציוני)

לדברי המבקר, סיעת התנועה לא ציינה בחשבונותיה את ההוצאות בגין השתתפות בעצרת לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. לפי הדוח, מדובר בהוצאות ששולמו מחשבון בנק שבו נותרו כספי מימון מפלגות שקיבלה הסיעה, עת ייצגה את מפלגת חץ (מפלגת המדף של חבר הכנסת לשעבר פורז). המבקר קנס את התנועה בסך של 90 אלף שקל.

4 סיעות לא כלולות בדוח המבקר - הבית היהודי, רע"מ, תע"ל ובל"ד - והן ייכללו בדוח נפרד שיפורסם עוד 3 שבועות. המבקר אישר להם להגיש את חשבונותיהם באיחור, ומן הטעם הזה דחה את הפקת דוחותיהם.

עוד מציין המבקר כי מספר מפלגות קיבלו דוח ביקורת חיובי, והן: דגל התורה (חלקה של יהדות התורה בראשות ח"כ משה גפני); האיחוד הלאומי (חלקה של הבית היהודי בראשות השר אורי אריאל); העבודה; חד"ש (חלקה של הסיעה המשותפת בראשות ח"כ איימן עודה); כולנו בראשות משה כחלון; מרצ בראשות ח"כ לשעבר זהבה גלאון; וש"ס בראשות השר אריה דרעי.

גירעונות

דוח מבקר המדינה מסכם את הוצאות והכנסות הסיעות (הכנסות מכספי מימון מפלגות המחולקים בשוטף) וקובע כי נכון לסוף דצמבר 2016, רוב המפלגות נמצאות בגירעון של מיליוני שקלים.

הליכוד נמצאים בגירעון הגבוה בסך של 6 מיליון שקל, ש"ס בגירעון של כ 4 מיליון שקל, ישראל ביתנו בגירעון של 3.5 מיליון שקל, מרצ בגירעון של 3.2 מיליון שקל, האיחוד הלאומי (חלק של הבית היהודי) בגירעון של 1.6 מיליון שקל, דגל התורה (חלק של יהדות התורה) נמצאת בגירעון של 1 מיליון שקל, ויש עתיד נמצאת בגירעון של חצי מיליון שקל. אגודת ישראל, התנועה, העבודה, חד"ש וכולנו נמצאות בעודפי תקציב של בין 2-8 מיליון שקל.

קופות וקנסות
 קופות וקנסות

המבקר מסביר כי המפלגות נכנסות לגירעון בתקופות בחירות ובשנים שלאחר מכן משתמשות בכספי מימון המפלגות לכיסוי הגירעונות ולא למימון פעילות רעיונית שוטפת. הדבר היה נכון בדוחות קודמים של המבקר, ולא השתנה גם בדוח הנוכחי.

"אין לי אלא לחזור ולהעיר כי במצב דברים זה ונוכח התנהלות הסיעות בתקופת הבחירות, נמנעת האפשרות להשתמש בכספי המימון השוטף (או חלק גדול ממנו) למטרה שלה יועדו כספים אלה על-פי חוק, קרי - שמירה של הסיעות על קשר ארגוני ורעיוני עם הציבור באופן רציף ובמהלך התקופות שבין הבחירות", כותב המבקר.