עבודות אינטנסיביות לחיזוק השלד במגדל "פסגת דן" בר"ג

לאחר גילוי סדקים הוצבו עמודי פלדה לתמיכה בקורות הבטון ■ המהנדס ישראל דוד: אין קשר לתפקוד של דניה סיבוס ■ עיריית רמת-גן לא קיבלה הודעה

עבודות תיקון  במגדל פסגות גן  של דניה סיבוס ברמת גן / צילום פרטי
עבודות תיקון במגדל פסגות גן של דניה סיבוס ברמת גן / צילום פרטי

בעקבות חשש לבעיה קונסטרוקטיבית בקורות מרכזיות של מגדל המצוי בשלבי בנייה ברמת-גן, עצרה חברת הביצוע דניה סיבוס חלק מהעבודות עד לסיום הטיפול בבעיה - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בפרויקט של חברת נהור, חברה בת  של קואופרטיב דן, לבניית מגדל מגורים המתוכנן ל-40 קומות ומצוי כרגע בעבודות השלד בקומה ה-28. אדריכלי הפרויקט הוא משרד יסקי-מור-סיון, מתכנן הקונסטרוקציה (שלד) הוא המהנדס ישראל דוד, וחברת הפיקוח היא וקסמן-גוברין. המהנדס דוד, מהמובילים בתחומו, התמנה מטעם היזמים לטפל בתיקון הנזק.

עבודות תיקון במגדל פסגת גן / תמונה פרטית
 עבודות תיקון במגדל פסגת גן / תמונה פרטית

על פי מידע שהגיע ל"גלובס" מגורם מקצועי, לפני כשלושה שבועות התגלו סדקים באחת הקורות המרכזיות, עליה נשענים עמודי הבנין, סדקים שלדברי אותו מקור מעוררים סכנה לגבי חוזקה של הקורה. העבודות בתוך בבנין הופסקו לצורך טיפול בבעיה. הקורה הסדוקה קיבלה תמיכות של קורות חיזוק מפלדה.

בחברת דניה סיבוס השתררה מבוכה, בגלל אסון התמוטטות חניון הברזל, שבו שכרה החברה את ישראל דוד לתכנן את החניון מחדש, וכן בגלל חקירת המשטרה ומעצר הבית בו נתון המנכ"ל רונן גינצבורג.

גורם בכיר בעיריית רמת מסר, כי נכון לשעת פניית "גלובס" העיריה לא עודכנה לגבי בעיה בפרויקט. העיריה הפנתה את השאלות ליזמים ולמבצעים. חברת הביצוע דניה סיבוס נמנעה מלהגיב.

מגדל פסגת גן ברמת גן דניה סיבוס/ צילום:בר אל
 מגדל פסגת גן ברמת גן דניה סיבוס/ צילום:בר אל

"סימנים חשודים ב-5 קורות"

המהנדס ישראל דוד אומר כי לקח אחריות על התקלה ובתגובה לשאלות אמר הבוקר (ה'): "אין שום סכנה לקריסת המבנה. מי שכתב את זה או שלא מבין כלום או שרוצה לפגוע בצדדים המעורבים בפרויקט שלא בתום לב. במסגרת עבודות הפיקוח השוטף במהלך הקמת המבנה, נצפו סימנים חשודים ב-5 קורות בתקרת החניון של המבנה הנ"ל. כתוצאה מכך ניתנה הנחיה לתמיכת הקורות הנ"ל.

"לאחר התמיכה נערכה בדיקת ניטור ונראה שאין כל תזוזה בקורות. נערכה סריקה בכל המבנה ולא נמצאו כל נזקים ו/או סימנים לנזק, מלבד 5 הקורות הנ"ל. סוכם, על מנת למנוע ספק ולהגביר את הבטיחות, לבצע פעולות לחיזוק הקורות הנ"ל, כך שלא יהיה שום ספק לגבי תפקודם. אין שום סכנה למבנה ו /או לרכיב מסויים בו ו/או לסביבה. כל זה מתבצע במסגרת עבודות שלד המבנה שנמצא בעיצומו. אלה תהליכים רגילים בכל מבנה.

"העבודה לא הופסקה. עבודות שקשורות להשפעה שיכולה להיות על 5 הקורות הנ"ל הופסקו למספר ימים באופן מקומי, עד בחינת הממצאים ודרכי הפעולה, וכרגע חודשו לאלתר. בשלב זה אין הערכת נזק אם בכלל. עלות הטיפול שולית ולא מהותית.

"אין ספק שלא מדובר בתקלת ביצוע. חברת דניה סיבוס לא קשורה לאירוע הזה. הנושא הוא בתחום התאורטי התכנוני, ויתכן כי רעידת האדמה שהייתה השפיעה על התנהגות הקורות. בכל מקרה הנושא נמצא בתחום התכנוני שאני אמון עליו ואני מטפל בו.

"שאלת איכלוס המבנה לא רלבנטית לאור העובדה כי נעשות כל הפעולות לטיפול בקורות, ועל מנת למנוע ספק מבוצעות פעולות לתיקון וחיזוק מעבר לנדרש. כאמור לא קיים שום נזק או סימנים לנזק בקומות המגורים. כל זה מדובר בתקרת החניון. איכלוס המבנה מתוכנן בעוד זמן רב.

"באופן עקרוני אין כאן אירוע שמחייב התערבות העירייה. העבודות הן במסגרת עבודות בניה שמתנהלות כרגע וההיתר שניתן, ואין צורך בשינויי סטאטוס ו/או שינויים מתנאי ההיתר. בכל מקרה למען השקיפות שלחתי הודעה למחלקת הפיקוח של העירייה.

"הנושא הוא לא מהותי, לא קשור לתפקוד דניה סיבוס, לא משפיע על עלות המבנה ו/או לוח הזמנים ו/או עניין אחר. הנושא מתבצע במסגרת עבודות הבנייה של המבנה שטרם הסתיימו. סדקים מתפתחים בכל מבנה, כחלק מהתנהגות מבנים מבטון מזוין, ומטופלים באופן מקצועי בשגרה".

מחברת נהור, הפועלת מטעם קואופרטיב דן בפרויקט, נמסר: "במסגרת בדיקות שגרתיות שמבוצעות באופן שוטף על ידי חברת הפיקוח שנשכרה על ידינו, התגלתו סדקים מיקרוסקופיים בקורות קומת המרתף העליונה. מי שתכננה את השלד היא חברת ישראל דוד מהנדסים. חברת נהור ביצעה מיוזמתה בקרת תכנון נוספת של חברה אחרת, לפני כעשרה חודשים שיצאה תקינה. במסגרת בקרה נוספת, לפני כחודשיים, התגלתה התופעה שתוארה לעיל. לאור זאת, כדי למנוע ספק קל שבקלים ומתוך אחריות יזמית,על מנת להבטיח שתכנון המבנה נעשה בהתאם לתקנים המחמירים ביותר, אושר שוב התכנון הקיים של הפרויקט, תוך מתן מענה בטיחותי נוסף לתופעה. באשר לטיפול בתופעה האמורה עבודות התיקון יסתיימו בקרוב ובתום העבודה יעודכנו הדיירים על סיום הטיפול המקצועי והיסודי. החברה לא צופה כרגע איחור במסירת הפרויקט".

ישראל דוד / צילום: שלומי יוסף
 ישראל דוד / צילום: שלומי יוסף