מנדלבליט בוועידת ישראל: "ישראל אינה מדינה מושחתת"

היועץ המשפטי לממשלה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "אין איש חסין מהחוק, ואיש אינו מעל החוק. נאכוף את הדין נגד כל מי שביצע עבירה שיש ראיות לביצועה ואינטרס ציבורי באכיפתה"

אביחי מנדלבליט בוועידת ישראל לעסקים / צילום: איל יצהר
אביחי מנדלבליט בוועידת ישראל לעסקים / צילום: איל יצהר

"ישראל איננה מדינה מושחתת. אין איש חסין מהחוק, ואיש אינו מעל החוק. נאכוף את הדין נגד כל מי שביצע עבירה שיש ראיות לביצועה ואינטרס ציבורי באכיפתה" - כך אמר היום (ה') היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, במושב החותם את היום השני של ועידת ישראל לעסקים 2018 של "גלובס".

המושב נערך בהשתתפות בכיר נוסף בצמרת המשפטית של ישראל האמון על אכיפת שלטון החוק - פרקליט המדינה, שי ניצן, כשלאחריו תעלה לבמה בבנייני האומה בירושלים שרת המשפטים, איילת שקד, לשיחה עם עיתונאי "גלובס" חן מענית. 

"לתאגידים יש אחריות חברתית", הוסיף מנדלבליט, והזכיר כדוגמה תובענה ייצוגית נגד חברת וואטסאפ שהוגשה לאחרונה בגין שימוש במידע אליו לא הסכימו כל המשתמשים. "משכך ולא במפתיע הודיעה הממונה על ההגבלים העסקיים כי בשנה הקרובה תעקוב מקרוב אחרי פייסבוק, גוגל וענקיות אינטרנט אחרות, כדי שלא ינצלו כוחן לרעה".

לדבריו, "עיקר הפעילות הכלכלית כיום בעולם אינו מתבצע תחת חסותן של מדינות העולם אלא תחת חסותם של תאגידים רב-לאומיים בעלי עוצמה כלכלית של, לעתים, מדינה בינונית".

"רווחות הציבור מושפעת לפיכך מהתנהלות התאגידים", המשיך מנדלבליט. "המערכת הציבורית והמשפטית צריכה ליצור הסדרים חדשים כדי לאכוף את הדינים שלה, ויש 'לחשב מסלול מחדש', כמטבע הלשון שטבע אחד התאגידים".

נושא המושב, "בצל החקירות: האם החוק הוא עדיין מעל הכול?", טומן בחובו נושאים רבים נוסף על אתגר האכיפה התאגידית בו פתח מנדלבליט, שהסעירו את הציבוריות הישראלית לאחרונה, ובהם עוסקים בכירי מערכת המשפט באינטנסיביות רבה.

מנדלבליט עצמו - נוסף על מורכבות התפקיד, הכולל הן את ראש מערך הייעוץ לממשלה והן את ראש מערך התביעה, ונוסף על פיקוחו בחקירה מורכבת של ראש ממשלה מכהן, ונוסף על ביקורת ציבורית חריפה ואישית כלפיו בגין מה שנראה בעיני מפגינים רבים כמו התמשכות יתר של החקירה - מתמודד עם כנסת וממשלה שיוזמות הליכי חקיקה שנתפסות כקיצוניות ושזוכות לביקורת לפיה מטרתן חיזוק את הכוח הפוליטי של השרים וחברי הכנסת שיוזמים אותן.

בין ההצעות - הצעת החוק להטיל עונש מוות על מחבלים (יוזמת שר הביטחון אביגדור ליברמן), המנוגדת לעמדת מנדלבליט (והמדינה); "חוק ההסדרה", שהיועמ"ש מסרב להגן עליו; "חוק ההמלצות", שבנוסחו המקורי ביקש לחול גם על חקירתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו; ו"החוק הצרפתי", שביקש לאסור לנהל חקירות פליליות נגד ראש ממשלה מכהן. 

מנדלבליט סיים באמירה כי רגולציה יציבה וודאית מאפשר יזמות ויכולה למנוע שחיתות ולחסוך בכספי ציבור. החוק והמשפט לעולם ייתן מענה שוויוני לכולם, גם אם לפעמים "איטס קומפליקייטד" - חתם במוטו הוועידה הנוכחית.