גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיז'ו 5008 "הצרפתית האוריינטלית": דינמיות ועיצוב אטרקטיבי

ה-5008 הוא מתחרה רציני בפלח הדליל יחסית של רכבי פנאי ל-7 נוסעים ■ הוא משמר את היכולת הדינמיות של האח הקטן 3008 ואת העיצוב האטרקטיבי שקורץ לקהל האסיאתי, ומוסיף שימושיות למשפחות מורחבות ■ רק אל תנסו לרדת איתו לשטח

ההיסטוריה העסקית מלאה בסיפורים על חברות שבלעו מתחרות כדי להפוך לשחקניות גלובליות אבל נתקלו בקשיי עיכול חמורים (מישהו אמר טבע?). תעשיית הרכב אינה שונה, ולראיה - ההשתלטות של פיז'ו-סיטרואן על אופל.

נזכיר שרק לפני חודשים ספורים הריעו המונים בכיכר הרפובליקה כאשר פיז'ו רכשה את אופל הגרמנית תמורת 2.2 מיליארד יורו. לא זו בלבד, שהיצרנית הצרפתית הפכה בן לילה לאחת היצרניות הגדולות בעולם, אלא שעל הדרך היא גם נעצה את הדגל בלב תעשיות הרכב של גרמניה ובריטניה - שתי מדינות, שעימן יש לצרפתים חשבון היסטורי ארוך.

אלא שמאז גילתה פיז'ו שאופל היא בור הפסדים שהתחתית שלו עמוקה הרבה יותר משחשבה, והיא נלחמת כיום באיגודים קשוחים ובסנקציות ממשלתיות. כעת, המשקולת הפיננסית מאיימת לדחוף את הקונצרן הצרפתי עמוק עוד יותר לזרועות שותפת המיעוט הסינית דונפנג, שרק מחכה להזדמנות להגדיל את חלקה בחברה.

עד אשר יתחילו מנהלים סיניים למשוך בחוטים של פיז'ו, אם זה באמת יקרה, נצמדת החברה למה שנחשב נכסי צאן ברזל שלה באירופה, ובעיקר למשפחת רכבי הקרוס-אובר החדשה, שבראשה להיט המכירות 3008. בעקבותיו מגיע כעת תורו של האח הגדול 5008.

הדמיון החזותי בין השניים אינו מקרי והוא בולט בעיקר בחרטום, שמתהדר בגריל גדול ונוצץ ובפנסי LED צרים ומעוצבים, אלמנטים שכבר הפכו לסימן היכר חזותי של ה-3008. ההבדלים בולטים בפרופיל הצד, שבו מפגין ה-5008 יתרון של 19 סנטימטרים על האח הקטן, בבסיס גלגלים ארוך יותר משמעותית ובעיצוב זקוף יותר של העמוד האחורי. אולי כמחווה לשוק הסיני, שבו מוכרת כיום פי'זו רכבי קרוס-אובר כמו פיתות חמות, מציע העיצוב הרבה "בלינג" עם שימוש נדיב בכרום בגריל, בתחתית המרכב, במסגרות החלונות ובזנב, כמו גם חישוקים גדולים ומרשימים. פילוסופיית העיצוב הזו יעילה מאוד לא רק על הקהל הסיני אלא גם ברחוב הישראלי, שבו הפכה המכונית למוקד של התעניינות וסקרנות.

הכניסה לרכב מתבצעת בקלות מבעד לסף כניסה בגובה נוח והמושבים מציבים את הנהג והנוסעים גבוה יחסית מעל האספלט. הראות לפנים ולצדדים טובה, הודות למשטחי הזכוכית ותנוחת הישיבה במושבים הקדמיים נוחה מאוד.

שורת המושבים השנייה מספקת שפע של מרחב לשניים-שלושה מבוגרים, בזכות בסיס גלגלים מהארוכים בקבוצה. אבל אם רוצים לאכלס את המושבים המתקפלים והקומפקטיים שבשורה השלישית בבני אנוש (להבדיל מחיות מחמד, למשל), יושבי השורה השנייה יצטרכו לוותר על חלק ממרחב הרגליים שלהם ולהזיז את המושב קדימה על מסילה. אחרי משא-ומתן קצר ותהליך גישור, הצלחנו לאכלס את הרכב ב-7 נוסעים בגילאים שונים מבלי שהגענו לערכאות משפטיות.

כאשר כל המושבים פתוחים, נותר מאחור נפח מטען סמלי של 210 ליטר, אבל קיפול השורה השלישית יוצר חלל הטענה עם נפח רציני של 780 ליטר, מהגדולים בקבוצה. חובבי אוריגמי ו"עשה זאת בעצמך" יגלו שלל אפשרויות לקיפול, הסטה וארגון של החלל הפנימי, שמתאימות לתרחישים מגוונים.

עמדת הפיקוד שוכפלה כמעט ללא שינוי מה-3008 החדש, וכמו אצל האח הקטן, גם כאן היא מהווה מעין "מבחן סינון". הדור הדיגיטלי מתחבר במהירות ללוח המחוונים הווירטואלי ולמסך המגע הגדול, שבא על חשבון מתגים פיזיים. בוגרי העידן האנלוגי, כמונו, עלולים להיתקל בקשיי התמצאות, מה גם שאפילו מתגי השליטה הפיזיים המועטים מעוצבים כמו במעבורת חלל. מעצבי פיז'ו שמרו אמונים גם להגה הקטנטן, שמעניק נופך ספורטיבי למכוניות כמו 208 אבל מרגיש קצת משונה בקרוס-אובר משפחתי של 4.7 מ'.

כמו בכל רכבי הדור החדש של פי'ו-סיטרואן ניכרת השקעה רבה באיכות החומרים והייצור, עם בידוד רעשים מהטובים בפלח ותחושה חיובית של חלקי הפלסטיק והמתכת. רמת האבזור בגרסה ההתחלתית בה נסענו מקיפה למדי, כולל ערכה עדכנית של מערכות בטיחות אקטיביות, אם כי מערכות סמי-אוטונומיות (תיקון הגה, בקרת שיוט אדפטיבית) מוצעות רק בגרסאות הגבוהות יותר. לנוכח משקלה של הדלת האחורית המסיבית, היינו שמחים לקבל גם פתיחה חשמלית בכל הגרסאות ולא רק ביקרות.

הקרוס-אובר המגודל ל-7 נוסעים, בגרסת הבנזין, מציב את המשקל העצמי על 1,365 קילו בלבד. זה הישג מרשים בהחלט, שמעיד על שימוש בהרבה הנדסה עילית ובחומרים מתקדמים בתהליך התכנון, ויש לכך השפעה חיובית מאוד על היכולות הדינמיות של הרכב. מנוע ה-1.6 ליטר טורבו-בנזין בהספק 165 כ"ס מאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות בלבד, מייצר תאוצות ביניים בריאות, ואין בעיה להאיץ בעליה גם עם מטען מלא למדי של נוסעים וחפצים. שיוט במהירויות גבוהות (מאוד) על הכביש המהיר מתבצע בשלווה מופתית והתיבה האוטומטית היפנית, בת שש המהירויות, מבצעת בנאמנות את המוטל עליה ב-90% מהמקרים. נהגים רגועים לא יתקשו לחלץ מהרכב צריכה ריאלית של 12-15 קילומטר לליטר, נתון מצוין לרכב מהקטוריה הזו.

למשקל צנוע יש יתרונות גם בהתנהגות הכביש, והרכב המגודל מרגיש זריז ונמרץ על כבישים מתפתלים עם היגוי מהיר ומאוזן, כמעט ספורטיבי אפילו. נטיית הגוף מרוסנת מאוד בעת העברות משקל מהירות וקל לשכוח, שחמשת הנוסעים מאחור אינם ששים לתרגילים שכאלה. נוחות הנסיעה טובה, אם כי בורות החורף העירוניים של כבישי ישראל הצליחו לטלטל לא אחת את המרכב.

אנשי פיז'ו מתעקשים להדביק ל-5008 את הכינוי SUV ואף מציגים סרט וידאו שבו נראה הרכב מדלג על הרים ואגני בוץ. עם זאת, למי שרוכש (ומתחזק) את הרכב מכספו היינו ממליצים להימנע מהרפתקאות כאלה. יש אמנם מערכת בקרת משיכה יעילה, שמחפה במידה מסוימת על היעדר הנעה כפולה, ויש גם מרווח גחון נאה אבל זה לא תחליף ללנד-קרוזר ושות'.

פיז'ו 5008 בגרסה התחלתית עולה 180 אלף שקל, וגרסת הפרימיום המאובזרת מאוד מפליגה לעבר ה-200 אלף שקל. אלה מחירים שמציבים את המכונית במיקום טוב מאוד על מטריצת התמורה/אבזור לכסף, במיוחד לנוכח מיעוט ההיצע של דגמי 7 מקומות בשוק הישראלי. אם לוקחים בחשבון גם את מקדם הסטטוס וה"בלינג", לא נופתע אם הוא יזכה לקבלת פנים חמה.

פיז'ו 5008  2018

פיזו

חלק מהמתחרות

קיה סורנטו 2018

ב-200 אלף שקל מציעה הסורנטו החודשת עיצוב SUV נאה ומודרני עם יתרון של כמה סנטימטרים באורך, ברוחב ובגובה על פני הפיז'ו ותוספת של 100 ליטר לנפח תא המטען. מנגד, בסיס הגלגלים קצר יותר ב-6 סנטימטרים, על חשבון המרחב בשורה השלישית. המנוע הוא 2.4 ליטר עם 188 כ"ס ורמת האבזור מכובדת

מיצובישי אאוטלנדר

170 אלף שקל הוא מחיר גרסת הבסיס של האאוטלנדר 7 מקומות, עם הנעה קדמית, שהוא הדגם הנמכר ביותר בפלח בישראל. העיצוב אופנתי והתא מאובזר היטב, אם כי גילו כבר מתחיל לבצבץ. בסיס הגלגלים קצר בכמעט 17 סנטימטר מהפיז'ו, מה שמגבל את השימושיות מאחור. המנוע הוא 2 ליטר בנזין נמרץ עם 150 כ"ס ותיבה רציפה

סקודה קודיאק

הקרוס-אובר 7 מקומות של סקודה מתחיל ב-175 אלף, אך גרסאות עם חבילות אבזור סבירות יותר לוקחות את המחיר ל-190 וצפונה. העיצוב צנוע אבל מכובד, הממדים נדיבים ותא נוסעים שימושי עם מרחב סביר גם בשורה השלישית. באגף הבנזין מוצע מנוע 1.4 ליטר טורבו נמרץ עם 150 כ"ס ויש גם שלל אופציות לדיזלים ולהנעה כפולה


עוד כתבות

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות: השפעת השנה מוקדמת וחמורה מהרגיל

תת־זן חדש של שפעת A הפך את עונת השפעת לקשה מהממוצע, עם מקרי תמותה בילדים, מאות מאושפזים והיערכות לעומסים בבתי החולים ● משרד הבריאות ממליץ על עטיית מסיכות על ידי אוכלוסיות בסיכון ובנוכחותן ● וגם: שיעור ההתחסנות בישראל נותר נמוך

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחירי הנפט בשפל של 4 שנים. אלה הסיבות

עפ"י חן הרצוג, הכלכלן הראשי של BDO, "הירידה במחירי הנפט בעולם מגיעה על רקע הערכות על התקדמות השיחות להפסקת המלחמה באוקראינה והאטה בכלכלת סין" ● מניות הגז והנפט הישראליות רושמות ירידות

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות

במסגרת המהלך שמקדם משרד האוצר לאיחוד מוצרי החיסכון תחת פלטפורמה אחת, רק סוכני ביטוח שמחזיקים גם ברישיון ייעוץ השקעות יוכלו לשווק קרנות נאמנות ● לגלובס נודע כי על רקע זה רשות ניירות ערך בוחנת אפשרות ליצור מסלול מקוצר לקבלת הרישיון עבור הסוכנים

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס

עובדי סייארה / צילום: מנש כהן

לפי שווי של 9 מיליארד דולר: בלאקסטון מובילה סיבוב בסייארה

חברת הסייבר הישראלית סייארה (Cyera) משלשת את שוויה בתוך שנה, ומגייסת בימים אלה 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 9 מיליארד דולר ● הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות בלאקסטון

אלי גליקמן, מנכ''ל צים / צילום: צים

הסכמות בין הנהלת צים למוסדיים: אלו הדירקטורים החדשים שימונו

לקראת אסיפת בעלי המניות שתתכנס בשבוע הבא דירקטוריון חברת הספנות הגיע להסכמות עם בעלי המניות האקטיביסטים ● שניים מהמועמדים של בעלי המניות, רון הדסי ורן גריצשטיין, יזכו לתמיכת הדירקטוריון ואילו המועמדת השלישית, ד"ר קרן בר-חוה, תמונה כמשקיפה

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

ברקע החשש מהאקזיט, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש עם עובדי סייברארק

על רקע העסקה לרכישת החברה בכ-25 מיליארד דולר, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש היום (ג') עם עובדי סייברארק ● בשיחה עם כתבים שקיים טרם המפגש, ביקש ארורה להפיג את החששות: "לא תהיה פגיעה באופציות של העובדים"

מימין: אייסו קאנט, מייסד פולסייד וג'ייסון ורנר, מייסד פולסייד / איור: גיל ג'יבלי

חברת ה־AI ששווה מיליארדים מגיעה לישראל ופוזלת למערכת הביטחון

חד־הקרן האמריקאי פולסייד, שמפתח מנוע פיתוח תוכנה אוטונומי המתחרה בג'מיני, רוצה לגייס את המהנדסים מישראל ● הוא כבר חתם עם כמה מענקיות הביטחון בארה"ב, כולל משרד ההגנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים אותו ● האם התקציב בדרך להיפרץ?

צילום: Shutterstock, Satenik Guzhanina

האינדיקטור שמראה התמתנות משמעותית במחירי השכירות

נתוני הלמ"ס שפורסמו השבוע סיפק הוכחה נוספת להתקררות בשוק הנדל"ן: מחירי הדירות רושמים ירידה שמונה חודשים ברצף, ומציגים קצב עלייה שנתי זניח ● זאת לעומת 2.6% בשוק השכירות ● אבל בהפניקס צופים התקררות חדה בחודשים הקרובים

צילום: איל יצהר

רעיון נועז, כישלון קליני מכריע: חברת הביומד ביומיקס צפויה להיסגר

החברה הישראלית שפיתחה טכנולוגיה לטיפול בזיהומים חיידקיים הפסיקה ניסוי קליני בשל תופעות לוואי, פיטרה מעל מחצית מעובדיה ומתכוונת למכור פטנטים ● היום הגישה ביומיקס בקשה לצו פתיחת הליכי חדלות פירעון מניית החברה האם בניו יורק איבדה כמעט את כל ערכה מאז מיזוג ה-SPAC

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

ניקאש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

מנכ"ל פאלו אלטו לגלובס: “אין חשש לפגיעה בתגמול עובדי סייברארק”

ניקש ארורה, שהגיע לביקור בישראל, התייחס לתקופת הביניים סביב אקזיט הענק שטרם הושלם, והבטיח בהירות לעובדים ● בדבריו ציין את החותם שהשאיר ניר צוק בחברה גם אחרי עזיבתו, וסימן את האתגרים הבאים של עולם הסייבר בעידן הבינה המלאכותית והמחשוב הקוונטי

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה בנובמבר - 2.4%; מחירי הדירות ירדו חודש שמיני ברצף

האינפלציה ירדה בחודש נובמבר ב-0.5%, בהתאם לצפי ● הסעיפים הבולטים בהם נרשמו ירידות: סעיף הטיסות, סעיף ירקות ופירות טריים וסעיף תרבות ובידור ● מנגד, סעיף המזון רשם עלייה של 0.4% ● יניב פגוט, סמנכ"ל המסחר של הבורסה: "סביבה נוחה לבנק המרכזי להפחית את הריבית במשק כבר ב-5 בינואר"

יו''ר הוועד האולימפי בישראל יעל ארד, אורח הכבוד ויו''ר הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים LA28 קייסי וסרמן וארוסתו / צילום: הוועד האולימפי בישראל

הוועד האולימפי מסכם שנה באירוע חגיגי

הוועד האולימפי בישראל חתם את השנה הפוסט־אולימפית בטקס חגיגי ● פורום טכנולוגי סגור ביוזמת MIND Israel התקיים בת"א ● מאות רוקחי Be פארם השתתפו בכנס השנתי באקספו ת"א ● וגם: יו"ר חדשה לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ת"א ומועמד לתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים ● אירועים ומינויים

רכבים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

בדיקות כשירות והשלמות לוגיסטיות: נמל אילת נערך לחזרה לפעילות

למרות הפסקת האש, השנה פקדו את נמל אילת שש אוניות בלבד ● כעת בנמל נערכים לחזרה לפעילות מלאה, אחרי תקופה ארוכה של השבתה בעקבות האיום על נתיבי השיט בים האדום

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

אנבידיה תשלם בשלב הראשון סכום של 90 מיליון שקל על הקרקע עליה יוקם מרכז הפיתוח ● הקמפוס אמור להשתרע על 160 אלף מ"ר, במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון ● עלותו צפויה להגיע למאות מיליוני שקלים לפחות