גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פיז'ו 5008 "הצרפתית האוריינטלית": דינמיות ועיצוב אטרקטיבי

ה-5008 הוא מתחרה רציני בפלח הדליל יחסית של רכבי פנאי ל-7 נוסעים ■ הוא משמר את היכולת הדינמיות של האח הקטן 3008 ואת העיצוב האטרקטיבי שקורץ לקהל האסיאתי, ומוסיף שימושיות למשפחות מורחבות ■ רק אל תנסו לרדת איתו לשטח

ההיסטוריה העסקית מלאה בסיפורים על חברות שבלעו מתחרות כדי להפוך לשחקניות גלובליות אבל נתקלו בקשיי עיכול חמורים (מישהו אמר טבע?). תעשיית הרכב אינה שונה, ולראיה - ההשתלטות של פיז'ו-סיטרואן על אופל.

נזכיר שרק לפני חודשים ספורים הריעו המונים בכיכר הרפובליקה כאשר פיז'ו רכשה את אופל הגרמנית תמורת 2.2 מיליארד יורו. לא זו בלבד, שהיצרנית הצרפתית הפכה בן לילה לאחת היצרניות הגדולות בעולם, אלא שעל הדרך היא גם נעצה את הדגל בלב תעשיות הרכב של גרמניה ובריטניה - שתי מדינות, שעימן יש לצרפתים חשבון היסטורי ארוך.

אלא שמאז גילתה פיז'ו שאופל היא בור הפסדים שהתחתית שלו עמוקה הרבה יותר משחשבה, והיא נלחמת כיום באיגודים קשוחים ובסנקציות ממשלתיות. כעת, המשקולת הפיננסית מאיימת לדחוף את הקונצרן הצרפתי עמוק עוד יותר לזרועות שותפת המיעוט הסינית דונפנג, שרק מחכה להזדמנות להגדיל את חלקה בחברה.

עד אשר יתחילו מנהלים סיניים למשוך בחוטים של פיז'ו, אם זה באמת יקרה, נצמדת החברה למה שנחשב נכסי צאן ברזל שלה באירופה, ובעיקר למשפחת רכבי הקרוס-אובר החדשה, שבראשה להיט המכירות 3008. בעקבותיו מגיע כעת תורו של האח הגדול 5008.

הדמיון החזותי בין השניים אינו מקרי והוא בולט בעיקר בחרטום, שמתהדר בגריל גדול ונוצץ ובפנסי LED צרים ומעוצבים, אלמנטים שכבר הפכו לסימן היכר חזותי של ה-3008. ההבדלים בולטים בפרופיל הצד, שבו מפגין ה-5008 יתרון של 19 סנטימטרים על האח הקטן, בבסיס גלגלים ארוך יותר משמעותית ובעיצוב זקוף יותר של העמוד האחורי. אולי כמחווה לשוק הסיני, שבו מוכרת כיום פי'זו רכבי קרוס-אובר כמו פיתות חמות, מציע העיצוב הרבה "בלינג" עם שימוש נדיב בכרום בגריל, בתחתית המרכב, במסגרות החלונות ובזנב, כמו גם חישוקים גדולים ומרשימים. פילוסופיית העיצוב הזו יעילה מאוד לא רק על הקהל הסיני אלא גם ברחוב הישראלי, שבו הפכה המכונית למוקד של התעניינות וסקרנות.

הכניסה לרכב מתבצעת בקלות מבעד לסף כניסה בגובה נוח והמושבים מציבים את הנהג והנוסעים גבוה יחסית מעל האספלט. הראות לפנים ולצדדים טובה, הודות למשטחי הזכוכית ותנוחת הישיבה במושבים הקדמיים נוחה מאוד.

שורת המושבים השנייה מספקת שפע של מרחב לשניים-שלושה מבוגרים, בזכות בסיס גלגלים מהארוכים בקבוצה. אבל אם רוצים לאכלס את המושבים המתקפלים והקומפקטיים שבשורה השלישית בבני אנוש (להבדיל מחיות מחמד, למשל), יושבי השורה השנייה יצטרכו לוותר על חלק ממרחב הרגליים שלהם ולהזיז את המושב קדימה על מסילה. אחרי משא-ומתן קצר ותהליך גישור, הצלחנו לאכלס את הרכב ב-7 נוסעים בגילאים שונים מבלי שהגענו לערכאות משפטיות.

כאשר כל המושבים פתוחים, נותר מאחור נפח מטען סמלי של 210 ליטר, אבל קיפול השורה השלישית יוצר חלל הטענה עם נפח רציני של 780 ליטר, מהגדולים בקבוצה. חובבי אוריגמי ו"עשה זאת בעצמך" יגלו שלל אפשרויות לקיפול, הסטה וארגון של החלל הפנימי, שמתאימות לתרחישים מגוונים.

עמדת הפיקוד שוכפלה כמעט ללא שינוי מה-3008 החדש, וכמו אצל האח הקטן, גם כאן היא מהווה מעין "מבחן סינון". הדור הדיגיטלי מתחבר במהירות ללוח המחוונים הווירטואלי ולמסך המגע הגדול, שבא על חשבון מתגים פיזיים. בוגרי העידן האנלוגי, כמונו, עלולים להיתקל בקשיי התמצאות, מה גם שאפילו מתגי השליטה הפיזיים המועטים מעוצבים כמו במעבורת חלל. מעצבי פיז'ו שמרו אמונים גם להגה הקטנטן, שמעניק נופך ספורטיבי למכוניות כמו 208 אבל מרגיש קצת משונה בקרוס-אובר משפחתי של 4.7 מ'.

כמו בכל רכבי הדור החדש של פי'ו-סיטרואן ניכרת השקעה רבה באיכות החומרים והייצור, עם בידוד רעשים מהטובים בפלח ותחושה חיובית של חלקי הפלסטיק והמתכת. רמת האבזור בגרסה ההתחלתית בה נסענו מקיפה למדי, כולל ערכה עדכנית של מערכות בטיחות אקטיביות, אם כי מערכות סמי-אוטונומיות (תיקון הגה, בקרת שיוט אדפטיבית) מוצעות רק בגרסאות הגבוהות יותר. לנוכח משקלה של הדלת האחורית המסיבית, היינו שמחים לקבל גם פתיחה חשמלית בכל הגרסאות ולא רק ביקרות.

הקרוס-אובר המגודל ל-7 נוסעים, בגרסת הבנזין, מציב את המשקל העצמי על 1,365 קילו בלבד. זה הישג מרשים בהחלט, שמעיד על שימוש בהרבה הנדסה עילית ובחומרים מתקדמים בתהליך התכנון, ויש לכך השפעה חיובית מאוד על היכולות הדינמיות של הרכב. מנוע ה-1.6 ליטר טורבו-בנזין בהספק 165 כ"ס מאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.2 שניות בלבד, מייצר תאוצות ביניים בריאות, ואין בעיה להאיץ בעליה גם עם מטען מלא למדי של נוסעים וחפצים. שיוט במהירויות גבוהות (מאוד) על הכביש המהיר מתבצע בשלווה מופתית והתיבה האוטומטית היפנית, בת שש המהירויות, מבצעת בנאמנות את המוטל עליה ב-90% מהמקרים. נהגים רגועים לא יתקשו לחלץ מהרכב צריכה ריאלית של 12-15 קילומטר לליטר, נתון מצוין לרכב מהקטוריה הזו.

למשקל צנוע יש יתרונות גם בהתנהגות הכביש, והרכב המגודל מרגיש זריז ונמרץ על כבישים מתפתלים עם היגוי מהיר ומאוזן, כמעט ספורטיבי אפילו. נטיית הגוף מרוסנת מאוד בעת העברות משקל מהירות וקל לשכוח, שחמשת הנוסעים מאחור אינם ששים לתרגילים שכאלה. נוחות הנסיעה טובה, אם כי בורות החורף העירוניים של כבישי ישראל הצליחו לטלטל לא אחת את המרכב.

אנשי פיז'ו מתעקשים להדביק ל-5008 את הכינוי SUV ואף מציגים סרט וידאו שבו נראה הרכב מדלג על הרים ואגני בוץ. עם זאת, למי שרוכש (ומתחזק) את הרכב מכספו היינו ממליצים להימנע מהרפתקאות כאלה. יש אמנם מערכת בקרת משיכה יעילה, שמחפה במידה מסוימת על היעדר הנעה כפולה, ויש גם מרווח גחון נאה אבל זה לא תחליף ללנד-קרוזר ושות'.

פיז'ו 5008 בגרסה התחלתית עולה 180 אלף שקל, וגרסת הפרימיום המאובזרת מאוד מפליגה לעבר ה-200 אלף שקל. אלה מחירים שמציבים את המכונית במיקום טוב מאוד על מטריצת התמורה/אבזור לכסף, במיוחד לנוכח מיעוט ההיצע של דגמי 7 מקומות בשוק הישראלי. אם לוקחים בחשבון גם את מקדם הסטטוס וה"בלינג", לא נופתע אם הוא יזכה לקבלת פנים חמה.

פיז'ו 5008  2018

פיזו

חלק מהמתחרות

קיה סורנטו 2018

ב-200 אלף שקל מציעה הסורנטו החודשת עיצוב SUV נאה ומודרני עם יתרון של כמה סנטימטרים באורך, ברוחב ובגובה על פני הפיז'ו ותוספת של 100 ליטר לנפח תא המטען. מנגד, בסיס הגלגלים קצר יותר ב-6 סנטימטרים, על חשבון המרחב בשורה השלישית. המנוע הוא 2.4 ליטר עם 188 כ"ס ורמת האבזור מכובדת

מיצובישי אאוטלנדר

170 אלף שקל הוא מחיר גרסת הבסיס של האאוטלנדר 7 מקומות, עם הנעה קדמית, שהוא הדגם הנמכר ביותר בפלח בישראל. העיצוב אופנתי והתא מאובזר היטב, אם כי גילו כבר מתחיל לבצבץ. בסיס הגלגלים קצר בכמעט 17 סנטימטר מהפיז'ו, מה שמגבל את השימושיות מאחור. המנוע הוא 2 ליטר בנזין נמרץ עם 150 כ"ס ותיבה רציפה

סקודה קודיאק

הקרוס-אובר 7 מקומות של סקודה מתחיל ב-175 אלף, אך גרסאות עם חבילות אבזור סבירות יותר לוקחות את המחיר ל-190 וצפונה. העיצוב צנוע אבל מכובד, הממדים נדיבים ותא נוסעים שימושי עם מרחב סביר גם בשורה השלישית. באגף הבנזין מוצע מנוע 1.4 ליטר טורבו נמרץ עם 150 כ"ס ויש גם שלל אופציות לדיזלים ולהנעה כפולה


עוד כתבות

יצחק מירילשוילי, בעלי רוטשטיין וערוץ 14 / צילום: wikimedia ,RONENGOLDMAN.COM

קבלת פנים צוננת: המניה שנפלה ביומה הראשון במסחר

אנשי העיר, חברת הנדל"ן שבשליטת רוטשטיין, ירדה בחדות בבורסה בתל אביב, לאחר שהשלימה הנפקה ראשונית לפי שווי של רבע מיליארד שקל

מוחמד אל־ג'ולאני / צילום: Associated Press, Mosa'ab Elshamy

גם איראן וחיזבאללה בפנים: כך ייראה ההסכם הצפוי עם סוריה

שרי החוץ של מדינות ה-G7: יש לפעול לחידוש המו"מ עם איראן על הסכם הגרעין ● נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הסיר את הסנקציות מהמשטר בסוריה ● דיווחים ערביים: כוחות צה"ל פועלים באזור שכם ● עדכונים שוטפים

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

בג"ץ דן בשידור ישיר בעתירות לגבי מינוי ראש השב"כ

רה"מ נתניהו מבקש למנות את האלוף דוד זיני לראש השב"כ בניגוד לעמדת היועמ"שית, שקבעה כי הוא בניגוד עניינים בגלל חקירות השב"כ נגד יועציו ● בג"ץ דן בשתי עתירות: האחת מבקשת לאפשר לנתניהו להשלים את המינוי, והשנייה מבקשת למנות ועדה בלתי תלויה לאיתור מועמדים לתפקיד ● כהונת סגן ראש השב"כ, ש', כמ"מ ראש השירות צפויה להסתיים באמצע יולי

מבנה בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock

העליון בפסק דין תקדימי: גם נכסים מלפני הנישואים עשויים להתחלק שווה בשווה בגירושים

בפסק דין תקדימי, נקבע כי הזכויות בחלקת קרקע שקיבלה האישה במתנה לפני הנישואים יחולקו בינה לבין בן זוגה ● שופטת העליון יעל וילנר קבעה כי התנהגות הזוג לאורך השנים מלמדת על הסכמה ביניהם לשתף גם את הנכס שהיה רשום רק על שם האישה

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

באופן חריג, חברות התעופה הזרות והישראליות מתאגדות. מה הן דורשות?

בחברות התעופה הישראליות והזרות מאחדים כוחות ומבקשים הקלות בחוק שמחייב אותם לפצות נוסעים שבוטלה טיסתם ● החוק כבר תוקן לפני מספר חודשים כדי לתת מענה לחברות תעופה בזמן חירום, וכעת החברות מבקשות שהמדינה תספוג את הנזק במקומן ● "אנחנו נמצאים בזמן קריטי בו חברות התעופה בוחנות האם יחזרו לארץ"

חנות של רשת סבון / צילום: יח''צ-דן לב

קבוצת גולף נמצאת במגעים מתקדמים לרכישת מרבית הפעילות של רשת סבון

גולף דיווחה כי היא מעוניינת לרכוש את פעילות ההפצה, הפעלת החנויות ואתר האינטרנט של סבון ● במקביל, סבון עדכנה כי היא נמצאת בשלב מתקדם של מו"מ למכירת מפעל הייצור שלה הממוקם בקריית גת ● אם המפעל לא יימכר, הוא מתוכנן להיסגר בעוד שנה

"כיפת סייבר": הפרויקט של ישראל עם בעלת הברית הקרובה באירופה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: קרן הפנסיה הנורבגית הודיעה כי לא תשקיע עוד בחברות טינסקרופ ואושקוש, פרטים חדשים על חיסול מדעני הגרעין האיראנים, וגרמניה מקימה עם ישראל "כיפת סייבר" ● כותרות העיתונים בעולם

שלמה קרמר / צילום: Eclipse Media and Leonid Yakobov

חברת הסייבר של שלמה קרמר מגייסת 360 מיליון דולר והופכת לאחת הגדולות בישראל

סבב הגיוס הנוכחי של קייטו נטוורקס בוצע לפי שווי חברה של כ-4.8 מיליארד דולר, זאת לעומת 3 מיליארד דולר לפני פחות משנתיים ● בכך היא הופכת לאחת מחברות הסייבר הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר ● שיעור הצמיחה הגבוה של החברה מקרב אותה ליציאה להנפקה, אם כי טרם נודע האם היא מתקרבת לרווחיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; רובינהוד קפצה ב-13%, פלנטיר בכ-4%

נאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות קלות ● פעילות הייצור בסין התכווצה בחודש יוני זה החודש השלישי ברציפות ● קנדה מבטלת את המס על שירותים דיגיטליים "מתוך ציפייה" להסכם סחר כולל עם ארה"ב ● סין מזהירה את ארה"ב כי לא תסבול הסכמי סחר עם מדינות אחרות אשר מנוגדים לאינטרסים שלה ● בוול סטריט, שבוע המסחר יהיה מקוצר ויסתיים ביום חמישי ב-20:00 שעון ישראל

בינה מלאכותית ציבורית בסין / צילום: Shutterstock

מודל AI חדש הושק היום. מה תהיה ההשפעה שלו על התחום החם בוול סטריט?

חברת באידו הסינית הכריזה על הפיכת מודל השפה של לקוד פתוח, שניתן להשתמש בו באופן עצמאי ובחינם ● מדובר על בשורה מרעישה בתחום הבינה המלאכותית, אך יש מי שלא ממהר להתרגש: "קוד פתוח אינו בהכרח שקול לשקיפות מלאה", מסבירים אנליסטים

מטוסי קרב איראניים באספהאן / צילום: Reuters, WANA NEWS AGENCY

רגע אחרי הפסקת האש, איראן יוצאת לעסקת ענק. על הפרק: מטוסי קרב חדשים

מיד לאחר כינון הפסקת האש, שר ההגנה האיראני המריא לסין עם מטרה אחת: לרכוש מטוסי קרב מדגם J-10C ● מדובר בחלופה זולה יותר למטוסי סוחוי 35 שלא סופקו לאיראן למרות הבטחות מצד רוסיה, ובקפיצת מדרגה טכנולוגית עבור הצי המיושן של הרפובליקה האסלאמית

הוספת מיגון ליצירת ''חדר מוגן''. הביקוש עלה מאוד בשבועות האחרונים / צילום: אורטק

איך למגן חדר קיים במקרה שאי אפשר להוסיף ממ"ד

בעקבות מתקפת הטילים מאיראן ושיעורם הנמוך של דירות ובניינים ממוגנים, ישראלים רבים נמצאים בחיפוש אחר מרחב מוגן תקני ● חברות שונות מציעות פתרונות מיגון מעבר לממ"דים ולמקלטים, אולם פיקוד העורף אישר רק חלק מהשיטות ● גלובס עושה סדר

חיילי צה''ל בגבול עם עזה / צילום: ap, AMIR COHEN

חריגה של 25 מיליארד שקל, לפחות: באוצר תוקפים את התנהלות צה"ל

באוצר טוענים כי משרד הביטחון קובע עובדות בשטח, והם נאלצים לאשר הוצאות בדיעבד ● אם לא יחול שינוי, הם מזהירים כי לא יהיה מנוס מהטלת גזרות חדשות על הציבור בתקציב 2026 ● מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר ברעם: "אני מקווה שמשרד האוצר לא שכח שאנו במלחמה"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

על רקע משבר בשיחות הסחר עם ארה"ב, בורסת טוקיו יורדת ב-1%

הדולר בעולם בשפל של מעל 3 שנים • S&P 500 חצה לראשונה את רף ה-6,200 נקודות • גאופוליטיקה, מלחמת הסחר ו-"רגע ליז טראס" - בבלומברג מנתחים את הסיכונים בוול סטריט במחצית השנייה של השנה

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: יוסי כהן

החמרה בפיקוח על הנפקות בבורסה: מפיצים יידרשו להירשם ולדווח לרשות ני"ע

בעקבות העלייה בפעילות המפיצים בשוק ההון, רשות ניירות ערך תחייב גופים שפעלו עד כה בענף ללא פיקוח להירשם במרשם החתמים – גם אם אינם מציעים חיתום ● מרבית המפיצים כבר רשומים, אך ברשות פועלים להגביר את הפיקוח על גורמים נוספים הגוזרים קופון מהנפקות

נשיא ומנכ''ל חברת טבע, ריצ'רד פרנסיס / צילום: אלעד מלכה

השקעה של עשרות מיליוני דולרים: תוכנית החדשנות שמשיקה טבע

ענקית התרופות טבע משיקה תוכנית חדשנות לסטארט-אפים, במסגרתה יושקו אתגרים פעמיים בשנה, שיעסקו בשילוב חדשנות בתחומי הפעילות של החברה ● דוגמה לאתגר: טכנולוגיות משלימות או חלופיות לניסויים בבעלי חיים

מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג / צילום: ap, Nic Coury

האם זו החברה הראשונה בוול סטריט שתגיע לשווי שוק של 6 טריליון דולר

58 מתוך 66 האנליסטים שמסקרים את מניית אנבידיה בוול סטריט ממליצים לרכוש אותה, ואנליסט אחד אף צופה שהיא תזנק עד למחיר של 250 דולר, כ-60% מעל מחירה כעת ● "אנחנו בנקודה שבה אנבידיה מתחילה להגדיל את ייצור שבבי ה-Blackwell"

מערכת ההגנה האווירית SPYDER בתצורת All in One / צילום: רפאל

ניצחה את הגרמנים והצרפתים: רפאל זכתה בעסקת ענק

לפי דיווחים שפורסמו, המערכת שרפאל צפויה לספק לרומניה בעסקת הענק היא ספיידר, המספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, אל מול מגוון איומים ● ככל שתיחתם, תהיה זו העסקה השנייה בגודלה אי פעם של מדינת ישראל, לאחר מכירת מערכת חץ 3 לגרמניה, תמורת כ-3.5 מיליארד דולר

מכונות הדפוס של לנדא דיגיטל פרינטינג / צילום: באדיבות לנדא דיגיטל פרינטינג

הצרות בחברת הדפוס של בני לנדא מגיעות לחברת הנדל"ן המניב

חברת ויתניה דיווחה היום כי חברת לנדא דיגיטל פרינטינג שוכרת משרדים בשלב א' בפרויקט שהיא מקימה בנס ציונה ואמור להתאכלס בשנה הבאה ● דמי השכירות שאמורים היו להיות משולמים מוערכים בכ-48 מיליון שקל בשנה

אסדת קידוח לוויתן / צילום: אלבטרוס

תחזית הכנסות קרן העושר עודכנו כלפי מעלה: 57-74 מיליארד דולר

בעקבות עדכון כלפי מעלה של כמויות הגז במאגר "לוויתן" והכניסה של המאגר הקטן "קטלן" שנמצא לאחרונה ע"י אנרג'יאן, רשות המסים הודיעה על עדכון כלפי מעלה של צפי ההכנסות מתמלוגים על רווחי גז ונפט