גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוה"ד בתיק דסק"ש-מעריב: "לפרגן לנו מקסימום שכר-טרחה"

עוה"ד רונן עדיני ורם דקל ביקשו שכר-טרחה של 25 מיליון שקל - רבע מסכום הפשרה בפרשת דסק"ש-מעריב ■ דקל: "למה בישראל כולם מרגישים כאילו זה מהכיס שלהם?"

רם דקל  / צילום: שלומי יוסף
רם דקל / צילום: שלומי יוסף

האם רבע מסכום הסדר פשרה מהווה שכר-טרחה ראוי לעורכי דין בתביעה נגזרת? דרישות השכר שהציגו בשבוע שעבר עורכי הדין של התובעים הנגזרים בתביעה הנגזרת שניהלו בפרשת "עסקת דסק"ש-מעריב", מעלה שוב אל קדמת הבמה את שאלת מיליון השקל או 25 מיליון השקל: האם ראוי שעורכי דין ידרשו שכר של עשרות מיליוני שקלים על עבודה של מספר שנים? האם ראוי לגרוע מנושים או מאלה הזכאים לפיצוי סכומי-עתק לטובת עורכי הדין?

הוויכוח התעורר בשנים האחרונות לרוב על רקע שכר-הטרחה-העתק שאותו דורשים נאמנים, כונסי נכסים ומפרקים בתיקי פירוק. אלה עולים לכותרות, וזוכים לביקורת ציבורית, בכל פעם שסכום גבוה במיוחד מזדקר לעין. בתקופה האחרונה נמצאים על "המוקד" נאמני מגה, שדורשים שכר-טרחה הנע בין 60 ל-99 מיליון שקל. אך כונסת הנכסים הרשמית (הכנ"רית) עו"ד סיגל יעקבי, חושבת שעליהם להסתפק ב-28 מיליון שקל "בלבד".

הכנ"רית אף הכריזה עם כניסתה לתפקיד לפני מספר חודשים, כי היא תפעל לצמצום שכר-הטרחה של בעלי תפקידים, וההמשך עוד יגיע.

נוסף למפרקים ולכונסי הנכסים שנמצאים על המוקד - לעיתים קשה לעכל ציבורית גם את שכר-הטרחה שנפסק בתביעות ייצוגיות, ושנוגס נתח של מיליונים מהפיצוי שנפסק, או שהוסכם, בהסדרים לטובת הציבור המיוצג.

25%-30% מהפשרה

אבל שכר-הטרחה שהדליק את הנורות האדומות הפעם, נמצא בזירה שונה לחלוטין. מדובר בזירה של התביעות הנגזרות, שם אין נושים שמחכים לנתח שלהם מהכספים שהמפרק יצליח לחלץ מחברה קורסת, ואין ציבור נפגע שזכאי לפיצוי.

בתוך תמונת המצב הזו, ביקשו בשבוע שעבר עורכי הדין רונן עדיני ורם דקל, כי בית המשפט יפסוק להם שכר-טרחה בהיקף של 25 מיליון שקל - רבע מסכום הסדר הפשרה בסך 100 מיליון שקל, שאישר בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בתל-אביב ב"פרשת דסק"ש-מעריב".

את התביעה הנגזרת הגישו לפני מספר שנים לבית המשפט בעלי מניות מיעוט בחברת דיסקונט-השקעות (דסק"ש) - באמצעות עורכי הדין עדיני ודקל - נגד בעל-השליטה לשעבר בדסק"ש, נוחי דנקנר, ונגד דירקטורים אחרים, שהחליטו ב-2011 על רכישת עיתון "מעריב" שגסס אז, בהשקעה של 147 מיליון שקל.

בשבוע שעבר אושר הסדר פשרה שהושג בפרשה, הסדר שאליו התנגדו תחילה עורכי הדין עדיני ודקל, אך משאושר הם הגישו לבית המשפט את דרישת שכרם.

בבקשה הסבירו עורכי הדין כי העבודה על התיק בחמש השנים האחרונות, הייתה מרובה, ההחלטות בו יצרו תקדימים משפטיים חשובים, וכן טענו כי יש לאמץ את הסטנדרט האמריקאי של שכר-הטרחה במקרים דומים - בין25% ל-30% מהסדרי הפשרה.

עורכי הדין עדיני ודקל לא תמימים. הם צופים מראש את גל הביקורת שיעלה בעקבות הדרישה לכמעט 30 מיליון שקל מסכום הפיצוי (שכ"ט כולל מע"מ). בימים הקרובים עתידים החברה והבכירים הנתבעים בפרשה, להגיש לבית המשפט את עמדתם בנוגע לשכר-הטרחה, והם צפויים לבקר בחריפות את דרישתם של עורכי הדין של התובעים. לפני מספר חודשים כבר הועלו טענות נגד מייצגי התובעים בקשר לשכר-הטרחה. בין היתר, נטען כי עורכי הדין מתנגדים להסדר הפשרה המתגבש, כיוון שהם מעוניינים בהגדלת שכר-הטרחה שלהם.

רגע לפני שגל הביקורת הזה הופך אולי לצונאמי, מבקר אחד ממייצגי הנתבעים בנגזרת דסק"ש-מעריב, עו"ד רם דקל, את החברה והתקשורת בישראל, אשר לטענתו לא יודעים לפרגן לעורכי דין על עבודתם. "יש קטע מוזר בעיניי ולטעמי מאוד לא מפרגן בקרב רוב העיתונאים, בכל מה שקשור לשכ"ט של עו"דים. זו תכונה ישראלית, אולי אנושית גלובלית, שאני מאוד לא מעריך - של להסתכל כל הזמן בכיס של השני ולעשות את החשבון שלו.

"בעיתונים נכתב שעורכי הדין 'גרפו' כסף, 'התעשרו', ולא שהם עבדו והשתכרו, לקחו סיכון עצום, וקיבלו תמורה ראויה. זו הטרמינולוגיה וזו התפיסה. זה לא בא ממקום מפרגן - על אף שכאן ספציפית לא מדובר בתביעה ייצוגית, שבה שכה"ט בא כביכול על-חשבון הציבור או הקבוצה. כאן זו תביעה נגזרת לטובת חברה אחת, דסק"ש, שמאז שהחברה-האם שלה אי.די.בי מכרה מניותיה לאדוארדו אלשטיין, היא כמעט חברה פרטית. דסק"ש גם לא רצתה בתביעה והתנגדה להגשתה. הבאנו לחברה כסף, שכל מה שלא נקבל ממנו ילך לאלשטיין, לא לציבור".

לטענת דקל, המצב צריך להיות הפוך. "צריך לפרגן למקסימום שכר-טרחה, כדי לתמרץ תביעות כאלו ולהעריך את הסיכון שלקחנו על עצמנו. בארה"ב הממוצע הוא בין 25% ל-30%, כדבר שבשגרה. למה כאן בישראל כולם מרגישים כאילו זה מהכיס שלהם?".

תביעה נגזרת היא כלי עבור בעל מניות מיעוט בחברה לתבוע את נושאי המשרה שהזיקו לה לכאורה, במקרה שהחברה עצמה לא מעוניינת לתבוע אותם. התביעה הנגזרת, בסך 370 מיליון שקל, הוגשה ב-2012, תוך התנגדות של החברה להגשתה. אולם במקרה של דסק"ש-מעריב חלה תפנית בגישת החברה.

לפני מספר חודשים התברר כי חרף התנגדותם של התובעים הנגזרים ובאי-כוחם להסדר הפשרה שהתגבש בהליך הגישור (100 מיליון שקל), גישור שעל כישלונו הודיעו הצדדים לבית המשפט - הגיעו הדירקטורים בדסק"ש להסדר פשרה עם הנתבעים "מעל ראשם" של התובעים הנגזרים. בסוף השבוע שעבר אישר השופט עופר גרוסקופף את הסכם הפשרה; וכעת נותר רק להכריע מהו סכום שכר-הטרחה והגמול שישולם לתובעים הנגזרים.

ואם הייתי מפסיד?

לטענת עו"ד דקל, כאשר משקללים את שכה"ט שנפסק בתיקים אחרים; את העובדה שהחברה התנגדה להגשת התביעה; ואת הרצון לתמרץ תביעות נגזרות מסוג זה, השכר המבוקש יותר מראוי. "הציבור צריך להוקיר את עורכי הדין האלה שלקחו סיכון, שהשקיעו לילות כימים, ובסופו של דבר הצליחו. זה נכון גם לתביעות ייצוגיות וגם לתביעות נגזרות, ולכל תיק שעורכי הדין עובדים ללא שכר, אלא רק עבור הסיכוי הקטן שיצליחו בסוף. אין אפשרות אחרת. לא מסוגל להבין את חוסר הפרגון".

עוד מוסיף דקל: "למה זה בסדר שדסק"ש, שלא רצתה בכסף - תתעשר ו'תגרוף' אותו, אבל זה לא בסדר שמי שלקח את הסיכון בשבילה, ותבע עבורה נגד רצונה - יקבל שכר גבוה? אם היום תבוא אליי חברה ותבקש שאייצג אותה בתביעה כלשהי בלי כסף, רק תמורת אחוזים - היא תשלם לי בין 20% ל-30%, כי ככה זה בתיקי סיכון-סיכוי. אז מה ההבדל? כאן זה צריך להיות אפילו גבוה יותר, כי כאן החברה התנגדה".

דקל מתאר כיצד החל ההליך, וכיצד הוא ייצג לאורך שנים את התובעים ללא שכר. "לפני חמש שנים, חשבתי שזה יהיה נכון לדרוש מדסק"ש להגיש תביעה נגד הדירקטורים שלה בעניין 'עסקת מעריב'. אף אחד אחר לא חשב על זה, ואיש לא בחר להרים את הכפפה. אני כן. החברה שכרה עורכי דין כדי להילחם בי. אני עבדתי בחינם. אם הייתי מפסיד, אף אחד לא היה משתתף בצערי ולא היה מחזיר לי את ההוצאות. שותפי לתביעה עו"ד עדיני ואני, השקענו יחד אלפי שעות עבודה שיכלו לרדת לטמיון אם היינו מפסידים.

"בסופו של דבר ואחרי מלחמה קשה ביותר - זה הצליח. החברה שלא רצתה בתביעה והתנגדה לה - מקבלת עשרות מיליונים. כמה תיקים נגמרו בישראל בתשלום של מאה מיליון שקל? אפשר לספור אולי על כף יד אחת".

לסיכום אומר עו"ד דקל: "אז אולי אני נאיבי שאני מצפה לפרגון. 30 שנה אני עורך דין ועוד לא ראיתי פרגון, ועדיין לא התייאשתי. אבל העיסוק האובססיבי הזה בשכ"ט ותמיד מזווית לא מפרגנת - זה פשוט לא נתפס בעיניי".

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

לרכב הזה יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר