האם ביקור רה"מ בהודו יציל את עסקת הטילים של רפאל?

לנסיעת נתניהו התלווה מנכ"ל רפאל, בניסיון להוציא לפועל את העסקה למכירת 8,000 טילים לצבא הודו בשווי 850 מיליון דולר ■ עוד התלוו לנסיעה מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, בכירים באלביט ובאירונאוטיקס

יוסי וייס, הצטרף לביקורו של רה"מ בהודו / צילום: תמר מצפי
יוסי וייס, הצטרף לביקורו של רה"מ בהודו / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל רפאל מערכות לחימה, האלוף (במיל') יואב הר אבן, הוא בין אנשי העסקים שנלווים לראש הממשלה שיצא אמש לביקור מדיני בהודו. להצטרפותו של הר אבן לנסיעה זו משמעות חשובה, על רקע ריבוי הדיווחים בתקשורת ההודית שמעמידים בספק עסקת ענק למכירת טילים של רפאל לצבא הודו. מדובר בעסקה בהיקף של כ-850 מיליון דולר ובמסגרתה רפאל התחייבה לספק לצבא ההודי כ-8,000 טילים נגד טנקים מסוג ספייק ועוד מאות משגרים מותאמים ומערכות נלוות.

ביטול עסקה בסדר גודל כזה עלול להוות מכה רצינית לרפאל. בתוך הודו קיימת מחלוקת מסביב לעסקה, מאחר שהתעשיות הביטחוניות המקומיות לוחצות על משרד ההגנה לבטל אותה - כדי שיוכלו למכור לצבא טיל נגד טנקים חדש שהן מפתחות. עם זאת, ניכר כי הצבא ההודי בכל זאת מבקש להצטייד בטילים הישראליים שנמכרו בידי רפאל לעשרות צבאות ברחבי העולם ונחשבים לטובים בעולם. "בימים כאלה יש משמעות אדירה לנוכחות של מנכ"ל במסגרת ביקור רשמי ורב חשיבות שמקיים ראש הממשלה בהודו", אמר גורם בתעשיות הביטחוניות ל"גלובס". בלשכת ראש הממשלה סירבו לומר אמש אם יש בכוונת נתניהו להעלות את הנושא בפגישתו עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי.

הר אבן הוא לא הבכיר היחיד של חברה ביטחונית שהצטרף לנסיעתו של נתניהו להודו: גם מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וייס, כמו גם בכירים באלביט מערכות ובחברת אירונאוטיקס מלווים אותו בביקור זה. יוזכר כי אירונאוטיקס נתונה בימים אלה בחקירת משטרה.

הודו נחשבת בשנים האחרונות לאחת מקנייניות הנשק הבולטות בעולם והתעשיות הביטחוניות הישראליות לוטשות לשוק זה עיניים, בניסיון להתבסס בו ולהתחרות על עסקאות ענק.

כך, התע"א עשתה בשנה שעברה בהודו את עסקת הנשק הגדולה בתולדות התעשיות הביטחוניות הישראליות, עם מכירת מערכות הקשורות לטילי ההגנה מסוג ברק 8 ובהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר. מדובר בטילי הגנה שפותחו במשותף בידי התע"א וה-DRDO - גוף המחקר והפיתוח הביטחוני של משרד ההגנה ההודי.

בראש המשלחת העסקית שמלווה את ראש הממשלה בהודו עומד נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. מחר (ב') הוא עתיד לחתום על מזכר הבנות עם נשיא קונפדרציית התעשיינית ההודית, במטרה לקדם הסכם לסחר חופשי בין שתי המדינות. לדברי ברוש "הסכם סחר חופשי יאפשר לראשונה הסרת חסמים מכסים לסחר, הסרת חסמי תקינה, תיאום בנושא השקעות ומיסוי ועוד. הסכם כזה יעניק ליצואנים הישראלים הזדמנות אמיתית להתפתח בשוק ההודי ולהשתלב בכלכלה ההודית, שבין בין הכלכלות הגדולות בעולם ומאופיינת בשיעורי צמיחה גדולים".

היצוא מישראל להודו הסתכם ב-2016 בכ-1.5 מיליארד דולר לאחר שרשם ירידה של כמעט 13% ב-2015. ב-2016 הסתכם היבוא מהודו בכ-800 מיליון דולר. רוב היבוא מהודו - של יהלומים.