גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסלול מכשולים: לאופל אינסיניה החדשה ממתינה תחרות קשה

האינסיניה החדשה שייכת עדיין לעידן ה"אמריקאי" של אופל הגרמנית: יש לה שלדה של GM, ממדים חיצוניים ייצוגיים, תא נוסעים מרווח מאוד, מנוע יעיל והנדסה אירופית מוקפדת ■ אבל בשוק ממתינות לה מתחרות אימתניות, שחלקן נהנות מיתרונות במיסוי ובאבזור

בתחילת העשור נחשב פלח "מכוניות המנהלים" הקלאסיות (סגמנט D) לנכס צאן ברזל של ציי הרכב ולתחנת ביניים נפוצה במסלול שדרוג הסטטוס של המעמד הבינוני. אבל כיום הוא נרמס תחת גלגליהם של רכבי הפנאי והכביש-שטח, שכובשים כל חלקה בשוק הפרטי והמוסדי. גם בשנה שעברה המשיכו המכירות בפלח הניהולי לגלוש במדרון חלקלק והסתכמו בפחות מ-9,000 יחידות ובנתח של כ-3% בלבד מכלל שוק הרכב הישראלי.

אחת הנפגעות מהשינוי המואץ הייתה אופל אינסיניה. ב-2013 דרך כוכבה של המכונית לאחר, שנבחרה להיות הרכב הצמוד של רוב חברי הכנסת ושל בכירים במגזר הציבורי והפכה למעין מודל חיקוי במגזר העסקי. אלא שמאז השתנו טעמי השוק וגם חברי הכנסת כבר יכולים כיום לבחור ברכבי כביש שטח. האמת היא שהכנסת עצמה כבר אינה מודל לחיקוי בשום קטגוריה, אבל לא ניכנס כאן לנושא הבעייתי הזה. כך או כך, בשנה שעברה נמכרו בישראל רק 66 יחידות של מכונית המנהלים של האיניסיניה דור קודם.

אל הסביבה המאתגרת הזו נכנסת כיום היורשת עם הרבה אופטימיות. האינסיניה הנוכחית היא "מתנה" אחרונה של GM לחברה הבת הגרמנית שלה לפני מכירתה לפיז'ו. היא מבוססת על פלטפורמת "אפסילון" הגלובלית של ג'נרל מוטורס בה עושה שימוש גם שברולט מאליבו, ולא קשה להבחין בקרבה המשפחתית. אם הדור היוצא התאפיין בפרופורציות אירופיות "דחוסות" ושריריות, היורשת מתהדרת בממדים כמעט אמריקאים עם אורך של כ-4.9 מ' מפגוש לפגוש ורוחב של כמעט 2 מ' בין המראות.

להבדיל מהאחות האמריקאית, לאופל יש מרכב האצ'בק (5 דלתות), אבל צריך מבט שני ושלישי כדי להבחין בכך. מעצבי אופל ניצלו היטב את אורך המרכב מבלי להותיר בליטות מיותרות מעבר לקו הגלגלים והוסיפו חרטום אלגנטי וספורטיבי וזוויות ותפיחות מתוחכמות בפרופיל הצד. אם מוסיפים לכך זנב "מהיר" וחישוקים מסיביים ועיטורי כרום - לפחות בגרסאות המאובזרות - המכונית בהחלט מותירה רושם עתיר סטטוס במגרש החניה התאגידי.

לממדים הנדיבים יש יתרון גם בתוך תא הנוסעים. הודות לבסיס גלגלים באורך 2.83 מ' - כמעט 10 סנטימטרים יותר מהדגם היוצא - ורוחב נכבד, מעניק המושב האחורי מרחב רגליים וכתפיים ברמה של רכב שרד ומאפשר לנוסעים גבוהי קומה לפשוט את רגליהם קדימה ברווחה. מרחב הראש מאחור סביר למרות השתפלות הגג, ותא המטען יכול לבלוע כ-490 ליטר - לא נפח עצום ממדים כמו בסופרב (640 ליטר) ובפאסאט, אבל 50 ליטר יותר מהאחות מאליבו. תא המטען שטוח ונוח להעמסת מטענים חריגים.

גרסאות האבזור העיליות של המכונית מגיעות עם לוח מחוונים דיגיטלי וירטואלי רב תכליתי ושלל תפנוקי יוקרה, אך גרסת ה"אנג'וי" ההתחלתית מסתפקת בריפוד בד, מושבים ידניים ולוח מחוונים אנלוגי שעיצובו הנאיבי מעורר פיהוק. יש גם התנעה ללא מפתח, טעינה אלחוטית, ומסך מולטימדיה איכותי אך דל באפליקציות מובנות - אלא אם כן משקפים לתוכו את הסמארטפון. כדי לקבל עור, מושבים חשמליים וכו' צריך לטפס מעלה בסולם המחיר לגרסאות המאובזרות יותר.

מנגד, גרסת הבסיס כן מצוידת במערך עדכני ומכובד של מערכות סיוע בטיחותיות, כולל סיוע לשמירה על הנתיב, בלימה אוטומטית במהירויות עיר, התרעות על קרבת יתר וכדומה. בקרת שיוט אקטיבית אינה כלולה בחבילת הבסיס. לפי הרושם הראשוני, איכות הייצור של התא טובה ובידוד הרעשים אפקטיבי מאוד אם כי מותגי הפרימיום הגרמניים המתחרים שומרים על יתרון בכל הנוגע לאיכות ולמגע של חומרי הדיפון.

את גרסאות הפתיחה מניע מנוע ה-1.5 ליטר טורבו של ג'נרל מוטורס, שאותו כבר פגשנו בין השאר בשברולט מאליבו ולאחרונה באקווינוקס (יש בהיצע גם מנוע 2 ליטר טורבו חזק). בגרסה של אופל הוא מייצר 165 כ"ס וכ-26 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. זהו מנוע חביב ונמרץ, שלא מתקשה לשנע את משקל העצמי הצנוע יחסית של האיסיניה, העומד על כ-1.4 טון בלבד. הוא אולי לא מייצר ריגושים דינמיים, אבל זינוקים מהרמזור מתבצעים בקצב מכובד ואפשר לשמור על דחף סביר בעליות מבלי לשלם על כך מחיר מופרז באגף האקוסטיקה.

המנוע מצטיין במיוחד על הכביש המהיר וקל לשמור על שיוט במהירויות תלת ספרתיות גבוהות. התיבה בת 6 המהירויות לא מתוחכמת כמו בחלק מהמתחרות אך עדיין חלקה למדי ויותר ידידותית לשימוש מרוב תיבות ה-CVT הנפוצות של היפנים. היא גם פחות קפריזית תחת עומס מהתיבות כפולות המצמדים. צריכת הדלק המוצהרת עומדת על 16.4 קילומטר לליטר, אבל בנהיגה ריאלית על כבישי ישראל אפשר להנמיך בכ-20% את רף הציפיות.

אם נשים בצד את ההכרזות המאוד שאפתניות של אופל על תחרות מול ב.מ.וו סדרה 3 ושות', נגלה שבאגף הדינמי האינסיניה היא בהחלט מכונית נעימה לנהיגה שתמלא במיומנות משימות אקזקיוטיביות. ההיגוי אמנם לא כבד מספיק לטעמנו אבל מספק היזון חוזר סביר, אחיזת הכביש טובה גם על הצמיגים הדי בסיסיים של הגרסה ההתחלתית והמשקל העצמי הנמוך מעניק תחושה קלילה ונמרצת בפניות הדוקות, שמפצה על הממדים הפיזיים המוגזמים.

היציבות הכיוונית על הכבישים ה"מהירים" של ישראל טובה וכיול נכון של המתלים ביחד עם צמיגים גבוהי חתך בגרסת הבסיס מעניקים למכונית ספיגת זעזועים מכובדת, שמותאמת היטב לסביבה האורבנית המתפוררת של ערי ישראל. למעט מעבר על פסי הרעדה, קשה מאוד להוציא את המרכב משלוותו.

גרסת הבסיס של האיניסינייה עולה כ-170 אלף שקל, אבל כדי ליישר קו עם האבזור המקובל בפלח צריך לטפס ל-185 אלף שקל. התמחור הזה יוצר למכונית בעיה לא קלה מול המתחרות ההיברידיות, שנהנות מיתרון מס משמעותי, ומול גודזילה שיווקית כמו סקודה סופרב, שלבדה מחזיקה כמעט שליש מהמכירות בפלח. הוסיפו לכך את הלחץ המתמיד של רכבי הכביש שטח וקיבלתם סביבת שוק מאתגרת, בלשון עדינה.

אופל אינסיניה

חלק מהמתחרות

סונטה הייבריד / קיה אופטימה הייבריד

למרות היעדר הטבת מס (זמנית) סגרה הסונטה הייבריד את 2017 במקום השני במכירות בפלח. הגרסה החדשה, שהושקה לאחרונה, רשמה קפיצת מדרגה בעידון ובאבזור ומשלבת ביצועים נמרצים עם חיסכון מופלג. ב-165-180 אלף שקל לרמת האבזור גבוהה. האחות אופטימה הייבריד, שהצטרפה השנה, עולה 175 אלף ברמת האבזור המפוארת

סקודה סופרב

במחיר 167-192 אלף שקל, גרסת ה-1.4 ל' טורבו עם 150 כ"ס היא מלכת המכירות בפלח. המכונית קצרה רק במעט מהאופל וניצבת על בסיס גלגלים דומה, והדלת החמישית שלה מסתירה תא מטען ענק. משקל עצמי צנוע מעניק לה ביצועים נמרצים. בטווח המחיר הזה אפשר למצוא גם גרסת בסיס עם מנוע 1.8 טורבו ו-180 כ"ס

מאזדה 6

ספינת הדגל של מאזדה עדיין נמצאת במקום גבוה בטבלת המכירות ולפני שנה עברה שדרוג מקיף. יש לה עיצוב רענן וספורטיבי, תא נוסעים מרווח ואיכותי וממדים לא מבוטלים. ב-178 עד 186 אלף שקל מקבלים את גרסת ה-2.5 ליטר עם 192 כ"ס וזינוק ל-100 ב-8.2 שניות. רמת האבזור התקני והבטיחותי גבוהה

עוד כתבות

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק, הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

שידורי ספורט / אילוסטרציה: Shutterstock, daphnusia

המחיר של חבילת הספורט יעלה שוב? הדרישה החדשה של צ'רלטון

צ'רלטון הודיעה לספקיות הטלוויזיה כי חבילת הצפייה במובייל תבוטל בינואר הקרוב, והציבה דרישה חדשה: התייקרות כוללת לכלל הלקוחות או ביטול גורף של האפשרות לצפות דרך הסלולר ● הוט כבר הודיעה ללקוחותיה על עליית מחירים, בעוד יתר הספקיות עדיין בוחנות את צעדיהם מול ספורט1

הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מתחזים / צילום: צילום מסך

הונאת הרשת החדשה: הבטיחו תשואה חלומית, ואז המניה נפלה בכ־90%

מתחזים ברשת שכנעו משקיעים ישראלים להשקיע במניה של קבוצת מסעדות מלזית ● הם התחזו לדמויות מוכרות בשוק, וכך זינקה המניה בכ־150% - אך קרסה לאחר בריחת מארגני ההונאה שמכרו את החזקותיהם ● ברקע, פלטפורמות כמו מטא מתקשות לבלום את התופעה

הציבור מעדיף פיקדונות על הקרנות הכספיות של רשות ני''ע / אילוסטרציה: Shutterstock

בין פיקדון לקרן כספית: המוצר החדש שאמור היה לייצר תחרות לבנקים, אבל מתקשה לגייס לקוחות

ברשות ני"ע קיוו שהשקת הקרנות הכספיות המתחדשות תסיט אליהן כספים מהפיקדונות, אלא שכחצי שנה לאחר מכן המצב עגום: רק שני בתי השקעות מוכרים את הקרנות, והמשקיעים מדירים את כספם מהמוצר, שמנהל מיליונים בודדים ● בקרנות טוענים: "הבנקים לא משווקים אותנו"

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

אחרי שלוש שנים חזקות: מה צופים מומחי ההשקעות בוול סטריט לשוק ב־2026?

מומחי השקעות בוול סטריט מנסים להעריך את כיוון השוק ב־2026 ● רובם מעריכים שנה חיובית, גם אם תנודתית, בזמן שאחד מזהיר מסיכון למיתון שידחוף את S&P 500 כלפי מטה ● BDO: "זה לא שוק לבעלי לב חלש. המניות מתומחרות לשלמות ויש אפס מרווח לטעויות"

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה בנובמבר - 2.4%; מחירי הדירות ירדו חודש שמיני ברצף

האינפלציה ירדה בחודש נובמבר ב-0.5%, בהתאם לצפי ● הסעיפים הבולטים בהם נרשמו ירידות: סעיף הטיסות, סעיף ירקות ופירות טריים וסעיף תרבות ובידור ● מנגד, סעיף המזון רשם עלייה של 0.4% ● יניב פגוט, סמנכ"ל המסחר של הבורסה: "סביבה נוחה לבנק המרכזי להפחית את הריבית במשק כבר ב-5 בינואר"

עובדי סייארה / צילום: מנש כהן

לפי שווי של 9 מיליארד דולר: בלאקסטון מובילה סיבוב בסייארה

חברת הסייבר הישראלית סייארה (Cyera) משלשת את שוויה בתוך שנה, ומגייסת בימים אלה 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 9 מיליארד דולר ● הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות בלאקסטון

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

אנבידיה תשלם בשלב הראשון סכום של 90 מיליון שקל על הקרקע עליה יוקם מרכז הפיתוח ● הקמפוס אמור להשתרע על 160 אלף מ"ר, במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון ● עלותו צפויה להגיע למאות מיליוני שקלים לפחות

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות

במסגרת המהלך שמקדם משרד האוצר לאיחוד מוצרי החיסכון תחת פלטפורמה אחת, רק סוכני ביטוח שמחזיקים גם ברישיון ייעוץ השקעות יוכלו לשווק קרנות נאמנות ● לגלובס נודע כי על רקע זה רשות ניירות ערך בוחנת אפשרות ליצור מסלול מקוצר לקבלת הרישיון עבור הסוכנים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ נגד BBC: תובע 10 מיליארד דולר על "השחרת שמו"

נשיא ארה"ב טוען כי ב-BBC ערכו קטעים מנאום שנשא ב-6 בינואר 2021, מה שיצר מצג שווא כאילו הוא קרא לתומכיו לפרוץ לבניין הקפיטול ● טראמפ מנהל תביעות גם נגד "ניו יורק טיימס", "וול סטריט ג'ורנל" ועיתון באיווה - שלושתם הכחישו את הטענות

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות: השפעת השנה מוקדמת וחמורה מהרגיל

תת־זן חדש של שפעת A הפך את עונת השפעת לקשה מהממוצע, עם מקרי תמותה בילדים, מאות מאושפזים והיערכות לעומסים בבתי החולים ● משרד הבריאות ממליץ על עטיית מסיכות על ידי אוכלוסיות בסיכון ובנוכחותן ● וגם: שיעור ההתחסנות בישראל נותר נמוך

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.3 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק שהוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם

ניקאש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

מנכ"ל פאלו אלטו לגלובס: “אין חשש לפגיעה בתגמול עובדי סייברארק”

ניקש ארורה, שהגיע לביקור בישראל, התייחס לתקופת הביניים סביב אקזיט הענק שטרם הושלם, והבטיח בהירות לעובדים ● בדבריו ציין את החותם שהשאיר ניר צוק בחברה גם אחרי עזיבתו, וסימן את האתגרים הבאים של עולם הסייבר בעידן הבינה המלאכותית והמחשוב הקוונטי

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: AP - ניקולס מדורו

הסלמה משמעותית: טראמפ הגדיר את המשטר בוונצואלה כארגון טרור

בהסלמה משמעותית בין המדינות, נשיא ארה"ב הכריז על משטר מדורו כארגון טרור ● טראמפ גם הודיע כי "ונצואלה מוקפת לחלוטין בצי המלחמה הימי הגדול ביותר שאי פעם נפרס בדרום אמריקה", והוסיף: "מורה על מצור מוחלט ומלא על כל מכליות הנפט הנכנסות לוונצואלה והיוצאות ממנה" ● טראמפ איים: "ההלם שהם יחוו יהיה חסר תקדים" ● בקראקס הגיבו: "דוחים את האיום הגרוטסקי"

צילום: איל יצהר

רעיון נועז, כישלון קליני מכריע: חברת הביומד ביומיקס צפויה להיסגר

החברה הישראלית שפיתחה טכנולוגיה לטיפול בזיהומים חיידקיים הפסיקה ניסוי קליני בשל תופעות לוואי, פיטרה מעל מחצית מעובדיה ומתכוונת למכור פטנטים ● היום הגישה ביומיקס בקשה לצו פתיחת הליכי חדלות פירעון מניית החברה האם בניו יורק איבדה כמעט את כל ערכה מאז מיזוג ה-SPAC

משכנתא / אילוסטרציה: Shutterstock

המגבלות וההטבות: ההנחיות החדשות של בנק ישראל במשכנתאות

אחרי ההקלות הזמניות שניתנו במהלך הקורונה ובמלחמת "חרבות ברזל", בפיקוח על הבנקים החליטו לקבע חלק מההקלות שניתנו ללווים שלקחו הלוואות "לכל מטרה" שמגובות בנכסים ● בנוסף, הפיקוח על הבנקים מעלה גם את גובה שווי הנכסים לצורך נטילת הלוואות שנרכשו כחלק מתוכנית מחיר למשתכן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים אותו ● האם התקציב בדרך להיפרץ?