הרפורמה בחברת החשמל: ההסתדרות מסכימה להתפשר

ההסתדרות מסכימה להתפשר אם העתירה נגד זכות השביתה תבוטל - נתניהו מתנגד

אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר
אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון ייפגשו בימים הקרובים לפגישה מכרעת על עתידה של הרפורמה במשק החשמל, זאת לאור התנגדותו של נתניהו להסרת העתירה לבג"ץ נגד פסק הדין המאפשר למונופולים לשבות נגד השינויים המבניים במשק. "שר האוצר וראש הממשלה יצטרכו לשבת בשבוע הבא ולהחליט איך להתקדם ברפורמה ואיך לטפל בנושא הבג"ץ", אמר אתמול (ג') גורם בכיר בניהול המו"מ בין הצדדים.

בתוך כך, מתברר כי ההסתדרות הסכימה לביטול פסק הדין התקדימי של בית הדין הארצי לעבודה, בתמורה לכך שהמדינה תמשוך את העתירה לבג"ץ. אולם נתניהו מתנגד לכך, בנימוק שלמדינה עדיף שפסק הדין, המאפשר למונופולים לשבות נגד השינויים המבניים במשק, יבוטל על ידי בג"ץ ולא בהסכמה הדדית של שני הצדדים, כדי שבית הדין הארצי לא יחזור על אותה פסיקה בעתיד.

גורמים בצוות המו"מ אמרו אתמול כי עם כל ההבנה לרצונו של ראש הממשלה, המשך הדיון בעתירה עד לקבלת פסק דין יהיה "תקיעת אצבע בעין" להסתדרות. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הבהיר בוועידת ישראל לעסקים כי ההסתדרות תיסוג מכל ההבנות בנוגע לרפורמה בחברת החשמל אם המדינה לא תמשוך את העתירה לבג"ץ. "או שעושים את הרפורמה בדרך של שלום או בדרך של מלחמה. אם הרפורמה מוסכמת - העתירה לבג"ץ שקיימת בנושא מיותרת. הסכמות זה רפורמה מוסכמת ובלי עתירה בנושא" , התחייב ניסנקורן לפני שבועיים בוועידת "גלובס". 

נזכיר כי ההסתבכות הנוכחית נוצרה לאחר שבית הדין הארצי לעבודה פסק בהחלטה תקדימית כי עובדי חברת החשמל רשאים לנקוט בעיצומים במקרה שזכויותיהם ייפגעו כתוצאה משינוי מבני שיקטין את כוח השוק של החברה.

המדינה מיהרה להגיש עתירה לבג"ץ נגד פסק הדין ובדיון שנערך בבג"ץ השמיעו השופטים אמירות ברורות בזכות עמדת המדינה. בסיום הדיון הוחלט כי העיצומים יופסקו והצדדים ימשיכו לנהל מו"מ. המו"מ הניב הבנות על מתווה לרפורמה.

אף שנכון להיום, לא ברור מתי וכיצד תקודם הרפורמה במשק החשמל, כאשר עמדת ראש הממשלה הפוכה מזו של ההסתדרות, ארבעה צוותי מו"מ משותפים למדינה, להסתדרות ולארגון העובדים עמלים בימים אלה על השלמת ההסכם עד אמצע החודש הבא. צוותי מו"מ המתכנסים פעמיים בשבוע מחולקים לפי ארבעה תחומי אחריות: האיתנות הפיננסית, מכירת תחנות הכוח, ניהול המערכת וההסכמים הקיבוציים ותנאי הפרישה של העובדים.

בינתיים, נמשכת המחלוקת החריפה בממשלה בין נתניהו ואנשיו לבין חברי צוות המו"מ בראשות שר האוצר משה כחלון ושר האנרגיה יובל שטייניץ. במסגרת דיון שנערך בנושא ב-8 בינואר, הוחלט כי יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופסור אבי שמחון, יכין אומדן של עלויות הסכם הרפורמה. במקביל מכין צוות המו"מ נייר המנתח את תועלות הרפורמה למשק.

לדברי גורם בכיר המנהל את המו"מ, "עמדת כל הגורמים המקצועיים שהיו שותפים לניהול מו"מ וגיבוש היא שלרפורמה הנוכחית יש תועלות משקיות אדירות למשק. אנחנו נראה לראש הממשלה את כל התועלות המשקיות. גם הביקורת שהושמעה מצד יצרני החשמל הפרטיים היא סוג של צביעות. במכתב שהם שלחו לפני חודש לגורמים בממשלה נכתב כי הם מסכימים לרפורמה, בתנאי שיתנו להם לחבר 2500 מגוואט באופן מיידי, מעבר לזה אין להם שום טענות כלפי הרפורמה".

לטענתו, "גם ראש הממשלה עצמו לא מתנגד לרפורמה והוא טען שהמתווה נוכחי שלה עדיף על פני כל המתווים הקודמים שהיו בעבר והוא ראה כמה מתווים בחייו גם כשר האוצר וגם כראש הממשלה".

לאור כל אלה, לדברי הגורם, אין היגיון בהתנגדות ראש הממשלה למשיכת העתירה, דבר שידחה את הרפורמה למועד לא ברור. "החרב של בג"ץ מאוד עזרה לקדם את הרפורמה, שהייתה גם תקדימית במובן של התניית התשלומים לעובדים בביצוע אבני דרך שהוגדרו על ידי המדינה. אבל לא צריכים יותר את הבג"ץ, לשם תמיד אפשר לחזור אליו. הבג"ץ לא בורח לשום מקום", טען.

"פסק הדין בית הדין הארצי לעבודה היה שערורייתי. אם מבטלים אותו בהסכמת שני הצדדים, כי כבר לא צריכים אותו ומבצעים את הרפורמה, אני לא רואה את הבג"ץ אפקטיבי - לא יהיה בו צורך. זו התשובה שלנו לראש הממשלה".

על פי הגורם, התועלת היחידה שיכולה להיות מבג"ץ הוא התנהלות מול העובדים ברפורמות עתידיות שהמדינה תרצה לעשות בענפים אחרים - למשל במשק המים, אבל למדינה אין כוונה לעשות כאלה בעתיד הקרוב, לכן אין בו צורך. וגם אם הצורך הזה יתעורר בעתיד, "אנחנו כבר מכירים את המסלול", טוען הגורם.

"לכן במסגרת כלל השיקולים, יש יותר הפסד מתועלת אם הולכים עד הסוף - לבג"ץ. אנחנו מוכנים לקחת כאן את הסיכון ואם בהמשך אחד הצדדים יחזור 'לשחק' אנחנו נחזור למסלול המשפטי המוכר - בית הדין המחוזי לעבודה, בית הדין הארצי ולבג"ץ, ואנחנו כבר יודעים מה לשופטיו להגיד ", סיכם הגורם.

נזכיר עוד, כי למרות האופטימיות השוררת בקרב הגורמים שניהולו את המו"מ לגבי מימוש הרפורמה, הדרך עוד רחוקה. הרפורמה, כידוע, לא נכנסה לחוק ההסדרים, דבר שמחייב את מעברה בדרך של החקיקה הרגילה, תהליך שיכול להתעכב בשל התנגדויות של כמה גורמים, בהם יצרני חשמל פרטיים. עם זאת, לדברי הגורם הבכיר, אם ראש הממשלה ייתן את ברכתו לרפורמה, ולאחר סיום המו"מ בין הצדדים, הליך האישור בממשלה יהיה זריז יותר ואף יכול להסתיים עד סוף המושב הנוכחי בכנסת - 18 במארס.

יצרני החשמל הפרטיים התייחסו לדברים ואמר כי "לצערנו, הדיון בנוגע לאופן שבו ייראה משק החשמל התנהל בין האוצר לבין ועד העובדים בלי לשמוע את מי שבפועל אמור לייצר תחרות בחברת חשמל ומייצר כבר היום 30% מהחשמל בישראל. מאחר שלא היינו צד לדיונים גם לא יכולנו להשפיע על תוכן הרפורמה, להתנגד או לתמוך. אכן ניסינו להעביר את עמדתנו הנוגעת ליצור והולכת החשמל שהם ליבת הרפורמה, והם הנושאים שיקבעו את עתיד משק האנרגיה הישראלי, אך מעבר להדלפת תכתובת מקצועית, לא נענינו. לגופו של עניין יובהר כי על מנת לפתוח תחרות שתשרת את הציבור בישראל יש להוציא את חברת החשמל ממקטע הייצור ולשדרג האופן מיידי את רשת ההולכה".

גורם ממשלתי בכיר בצוות ניהול המו"מ אמר אתמול בשיחה עם "גלובס" כי "הביקורת של יצרני החשמל הפרטיים על הרפורמה במשק החשמל היא צביעות. במכתב שהם שלחו לפני חודש לממשלה נכתב כי הם מסכימים לרפורמה, בתנאי שיתנו להם לחבר 2,500 מגוואט באופן מיידי ושזה יתחלק באופן שווה בין שלושתם, כמובן שאנחנו לא ניתן לזה לקרות. מעבר לזה אין להם שום טענות כלפי הרפורמה".