גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם המגדלים יצילו את מרכז העיר העני והמתחרד של ירושלים?

בלב ירושלים מתוכנן כעת מתחם בנין הגרנדיוזי - פרויקט שיכלול מגדלים של עד 30 קומות, על המגרש הגדול ביותר במרכז העיר

בית נבון ביי שישומר במתחם המתוכנן בירושלים/ PEI : הדמיה COBB FREED & PARTNERS
בית נבון ביי שישומר במתחם המתוכנן בירושלים/ PEI : הדמיה COBB FREED & PARTNERS

עו"ד אריה נח, נציג העיזבון של המליונר המנוח הערירי והפילנטרופ אלברט בנין, מאמין בכל לבו שפרויקט מתחם בנין, שעל קידום מימושו הוא עמל כבר עשרות שנים והפקדתו אושרה רק בחודש שעבר, הוא בבחינת מה שיציל את מרכז העיר ירושלים. לדבריו, האדריכל האמריקאי "גאון", האדריכלות "מצוינת", המתחם יפיח חיים בחלק הזה של רחוב יפו, "שהוא כמו בית קברות", ייווצר מרחב פנימי "תוסס" שיחבר את שני הרחובות המקבילים הנביאים ויפו, ויחדיר למרכז העיר המתחרדת מסה של אוכלוסייה חילונית אמידה.

זו תקופת הגשת ההתנגדויות לפרויקט הגרנדיוזי, וכמו תמיד, ובאופן מיוחד בעיר ירושלים, פיתוח בקנה-מידה כזה ובאתר מרכזי כל-כך מעורר ויכוח לא קטן וביקורת. 

התוכנית מתייחסת לאזור בשטח של כ-14 דונם, הנמצא בין הרחובות יפו והנביאים, סמוך לכיכר הדווידקה, הידוע גם בכינוי "מתחם בנין". באופן מתמיה, המגרש עמד חצי נטוש במשך עשרות שנים. התוכנית החדשה הוכנה על ידי צוות בראשות האדריכל איאן באדר ממשרד האדריכלים האמריקאי המהולל Pei Cobb Freed & Partners, שבין היתר אחראי לתכנון מבנה פירמידת הזכוכית בלובר ולמגדל הבנק הבינלאומי בשדרות רוטשילד בת"א.

התוכנית מציעה בינוי של שלושה מגדלים בגבהים שונים של עד 30 קומות, הכוללים מגורים מלונאות, מסחר ותעסוקה, וגם שימור של מבנים ישנים וחשובים הנמצאים באתר. במרכז הפרויקט יש שטח ציבורי פתוח, שיעניק לעיר כמעין אתנחתא באמצע ההמולה האורבנית.

"המתחם עומד במצבו שנים והעיר סבלה"

האדריכל דוד קרויאנקר, מומחה מס' 1 להסטוריה של התכנון והאדריכלות בירושלים, מספר שהמגרשים באזור נקנו בסוף המאה ה-19 על ידי משפחות ולירו ובנין, שסירבו למכור אותם, ומצד שני לא היו מוכנות לקדם תוכניות לפיתוח: "המתחם עומד במצב גרוע ביותר במשך עשרות שנים. התוכנית הראשונה שהוגשה למגרש הייתה עוד בשנות ה-30, על ידי אדריכל ריכרד קאופמן (שתכנן את נהלל ועפולה). לא קרה עם זה כלום.

"האדון בנין, שהיה עשיר מופלג, סירב לכל תוכנית שהעירייה הציעה. הוא תמיד רצה יותר. מדי כמה שנים הוא היה מעסיק אדריכל שהיה מוסיף לתוכנית הקודמת עוד זכויות. הוא קיבל בזמנו זכויות די גבוהות, אבל לא הסתפק במה שהוא קיבל. אמר לי בשעתו בצחוק עורך הדין המנוח יגאל ארנון שזה טוב בשבילו, כי זה לא נגמר אף פעם. שלושת האחים רבו על המגרש. ככל שהשנים עוברות המגרשים האלה התפצלו בין עוד ועוד יורשים. העיר סבלה מהעובדה שבעצם לא קרה שם שום דבר".

המתחם כיום/ צילום: גיא נרדי

עו"ד נח אחראי אמנם על ההיבטים המשפטיים, אך השיחה איתו מבהירה עד כמה מעורבותו בקידום הפרויקט עמוקה: "חרשתי את המגרש אלפי פעמים. חלק מהרעיונות האדריכליים שלי. הכרתי בדיוק כל מילימטר וכל נקודה טופוגרפית. אני סבור שבסופו של דבר, יצרנו תוכנית טובה מאוד".

חשוב לו מאוד להבהיר שהכסף שיגיע ממכירת הזכויות יתרם כולו לטובת הכלל: "המנוח הוריש את כל כספו לציבור. הוא לא הוריש שקל אחד לבן אדם. בכסף בנו מחלקה בבי"ח שערי צדק, את בית הספר להנדסת מחשבים באוניברסיטה העברית, גני ילדים. הכסף ממכירת הזכויות אמור לשמש לקרן מלגות לסטודנטים.
"המגרש הזה הוא הכי גדול במרכז העיר. אחת הבעיות בירושלים היא שהבעלויות על המגרשים במרכז העיר מפוצלות בין בעלים רבים ביותר. התוצאה היא שיש קושי אמיתי לקדם תוכנית. אם אתה הולך ברחוב יפו, אתה תמצא בתים ריקים, נטושים, ברחוב הראשי של מרכז ירושלים. זה דבר בלתי אפשרי. פה קרה שמגרש גדול (12 דונם) הינו בבעלות גוף אחד ומצד שני בידי עיזבון שהמטרה שלו היא ציבורית. זה איפשר לקדם תוכנית שמצד אחד תהיה כלכלית, אך תיתן את הדעת על התכנון האורבני. יצאנו מההנחה שמה שיישאר לזכרו של המנוח זה השם של הפרויקט הזה, כמו מתחם רוקפלר בניו-יורק".

לדברי נח, האדריכל איאן באדר, שותף ב-Pei Cobb Freed & Partners, שהוא גם יהודי דתי, רואה בפרויקט חשיבות רבה: "יש כאן מצוינות אדריכלית שמביאה בחשבון את המבנים הישנים וגם את השימושים העתידיים. במרכז יהיה רחוב פנימי תוסס שיהיה כמו הרחוב של קניון ממילא, יהיו כאן גלריות ובתי קפה ומסעדות. לידו יהיה מרכז מסחרי מודרני, מעל בית מלון, מגדל משרדים ושני מגדלי מגורים. בצמוד אלינו (מגרש בבעלות כולל ווהלין) יהיה עוד מגדל שיהיה משולב למגורים ומסחר".

עו"ד עידו נח, שגם הוא טיפל בפרויקט, מחדד את העניין: "היזם רצה 32 קומות, כפי שמאפשרת התב"ע, אך באדר סירב. הוא אמר שברגע שאתה עושה בניינים גבוהים באותו גובה זה יוצא מכוער. הדרך היחידה שבה הפרויקט יכול להשתלב עם התכנון העירוני זה אם המגדלים יהיו מדורגים, וככה זה אצלנו: 32, 28 ו-26. אין פה עניין להתחזר על זכויות, אלא לעשות תוכנית שנכונה לעיר".

אלא שמנגד, ד"ר אופיר לנג, יו"ר המנהל הקהילתי של לב העיר בירושלים, סבור שהתוכנית חשובה, אך נושאת שלל בעיות: "תפקידנו להביא את הקול מהשטח ולא פעם אנחנו מצליחים לשנות תוכניות. לפני כשבוע קיימנו מפגש שיתוף ציבור ראשון, הגיעו עשרות תושבים והקול שעלה הביע התנגדות לתוכנית, כל מגזר מהסיבה שלו. בין אם מדברים על תהליך העבודות, שבעיקר יפגע בסוחרים, ובין אם מדברים על התושבים, שיש ביניהם כאלה שיפגעו זכויותיהם הקנייניות - בעיקר אלה שמוגדרים כדיירים בדמי מפתח.

"שאלה אחרת היא האם המגדלים אכן ישרתו את תושבי העיר לטווח הארוך. עוד לא גיבשנו עמדה סופית בעניין. בתוכנית יש דברים חיוביים ויש כאלה שעלולים להיתפס כפגיעה.

"אנחנו רואים שיש מגמה לבניית מגורים לצד מסחר, שזה מבורך. מצד שני, אנחנו רואים שהמגמה היא לבנות דירות למעמד גבוה ודירות עד 45 מ"ר. הדירות הקטנות פוטרות יזמים מבניית חניונים, אך זה מדיר רגליהן של משפחות ומייצר דירות נופש, לאוכלוסייה מתחלפת. אנחנו חושבים שיש פגיעה במרכז העיר ויש לנו חשש שמתחם בנין יהפוך אף הוא למתחם דירות רפאים. יש לנו הסתייגות מהרעיון לייצר קניון פנימי, משום שלנגד עינינו עומדים המודלים (הכושלים) של מרכז כלל ובניין הפעמון, שלא לדבר על החשש שכל העסקים הוותיקים יפגעו. יש דברים שדורשים תיקון ולכן נגיש התנגדות".

"כבר היום כל העסק הזה תקוע"

המבנה המרשים של בית הספר האנגליקני ברחוב הנביאים הוקם בסוף המאה ה-19 כבי"ח. עם השנים השתנה ייעודו והיום הוא משמש כבי"ס יוקרתי לילדיהם של אנשי עמותות זרות, אונר"א, השגרירויות והקונסוליות הממוקמים באזור ירושלים.

ליוני הגן יש ביקורת רבה על מתחם בנין. הוא מבקש להדגיש שהוא איננו מייצג את בית הספר, אך הוא עובד באופן קבוע עם הכנסייה כמנהל של כמה פרויקטים: "אנחנו (בית הספר האנגליקני) יושבים מעבר לכביש, על אותו סלע. הפרויקט הזה והפרויקט של אפריקה ישראל (SAVYON VIEW, בגובה 24 קומות), והפרויקט של כי"ח (שני מגדלים בגובה 24 קומות) והמגדל של ליבסקינד ("מגדל עדן", 26 קומות). אלו ארבעה מונומנטים ענקיים. יש פה רק שני נתיבי נסיעה. ההורים של ילדי ביה"ס באים בבוקר ממרחקים עם מכוניות. הרחוב יהיה כל-כך עמוס, שזה לא הגיוני".

עיריית ירושלים: "זה לא יהיה פתאום דיור בר-השגה"

אחת הטענות שמעלים המתנגדים לפרויקט קשורה למחירי הדירות בפרויקט העתידי - שלטענתם עשויים לגרום לכך שרוב הקונים יהיו תושבי חו"ל, והדירות יעמדו ריקות רוב השנה.

עופר גרידינגר, מנהל האגף לתכנון עיר בעיריית ירושלים, מאמין שמדובר בפרויקט חשוב ביותר ברמה האורבנית: "כיום, זה פצע פתוח במרכז העיר. מקום מרכזי שמשמש כמגרש חניה. אנחנו משוועים להופעתו הטובה של הפרויקט במרכז העיר.

"העובדה שאפשר לשנות את קו הרקיע באזור נקבעה בתוכנית המתאר (שלא הופקדה מעולם - ג.נ). בתוכנית הזו לא המציאו המצאה מיוחדת. אנחנו מנסים להגיע למיצוי יעיל של הקרקע העירונית, להביא את האנשים למרכז העיר".
יש טענה שאתם מייצרים מתחמי דירות רפאים לעשירים אמריקאים.

"אני יוצא מהנחה שבמרכז העיר יגורו אנשים אמידים, כי מרכז העיר יקר. גם אם אלה דירות של 45 מ"ר, וגם אם אלה דירות של 130 מ"ר, מי שיוכל לקנות אותן תהיה אוכלוסייה אמידה. לא נוכל לברוח מזה. זה לא יהיה פתאום דיור בר-השגה בצנטרום של הפיילה. יכול להיות שחלק מהדירות ישמשו אנשים שבאים לחגים ובחופשות, חלק אחר ישמש לרכישה ומגורים. אנחנו עושים כל מאמץ להוסיף אוכלוסייה ולהפוך את המקום לחי, וחוץ מזה אנחנו רוצים ליצור תמהיל שיהיה כלכלי להקמת הפרויקט. לפרויקט חצרות ממילא יש שער עם שומר, פה מדובר במגדל שמתנשא מעל מרכז מסחרי. בהערכה שלנו יהיה שם הכל. מצד שני, אין לנו כלים לדעת באופן מדויק מי ירכוש את הדירות".

עוד כתבות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות