גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דסק"ש: "שכר-הטרחה שביקשו עדיני ודקל מופרז ומקומם"

עם אישור הפשרה בתיק, עוה"ד עדיני ודקל דרשו לפסוק להם שכר-טרחה של כ-35.5 מיליון שקל ■ מנגד מבקשים בדסק"ש לפסוק להם פחות מ-7 מיליון שקל: "באי-כוח התובעים הנגזרים מבקשים שכר חסר כל פרופורציה. הם מעדיפים את רווחתם האישית ואינם שוקלים את טובת החברה"

רם דקל  / צילום: שלומי יוסף
רם דקל / צילום: שלומי יוסף

פחות מ-7 מיליון שקל - זהו הסכום הכולל של שכר-הטרחה והגמול הראוי שיש לשלם לבאי-הכוח ולתובעים בתביעה הנגזרת בפרשת דסק"ש-"מעריב" - כך טוענת חברת דיסקונט השקעות בעמדה שהגישה אמש (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בתגובה לבקשת שכר-הטרחה והגמול - בסך כולל של כ-35.5 מיליון שקל - שהגישו עורכי הדין רונן עדיני ורם דקל עם סיום ההליכים בתביעה הנגזרת שניהלו בשנים האחרונות בפרשה. "לדעת החברה, שכר-הטרחה שהתבקש הוא מופרז בכל קנה-מידה ומקומם", נכתב בתגובה.

מדובר בפחות מחמישית משכר-הטרחה והגמול שביקשו עורכי הדין עדיני ודקל שבית המשפט יפסוק להם. עדיני ודקל העלו דרישה לשכר-טרחה המהווה 25% מסכום הסדר הפשרה שאושר בראשית החודש על-ידי בית המשפט - בסך 100 מיליון שקל - וזאת בתוספת 6.25 מיליון שקל גמול לתובעים.

לדעת החברה, יש לפסוק שכר-טרחה בשיעור 7% בלבד מסכום הפשרה; ומסכום זה, טוענת דסק"ש, יש להפחית סכום נוסף, לאור התנהלותם של באי-כוח המבקשים לאחר אישור הסכם הפשרה, ובין היתר על-פי הנטען הדרת החברה והניסיונות "לסחוט" שכר-טרחה גבוה יותר תוך עיכוב הסדר הפשרה הראוי שהושג.

"החברה סבורה כי שכר-הטרחה והגמול הראוי בנסיבות העניין יהיה לכל היותר בסך כולל שלא יעלה על 7 מיליון שקל, שאף הוא סכום-עתק בהתחשב בהיקף העבודה שבוצעה בתיק ובשלב בו היה מצוי התיק עת גובשה הפשרה. לדעת החברה, מסכום זה יש להפחית כל סכום שייראה לבית המשפט כנכון, וזאת בגין התנהלותם השערורייתית של באי-כוח המבקשים", נכתב בתגובה.

עוד לטענת דסק"ש, באמצעות עו"ד אביתר קנולר, מידת הסיכון שנטלו על עצמם מבקשי התביעה הנגזרת בעת הגשת התביעה לא היה משמעותי; לא ניתן להתעלם מכך שעורכי הדין עדיני ודקל לא פירטו את היקף שעות העבודה שלהם בתביעה, וככל הנראה פירוט השעות לא היה משרת את מטרתם; רוב תקופת ניהול ההליך התנהל משא-ומתן לפשרה; וההליכים הסתיימו לבסוף בפשרה - עניין המצדיק שכר-טרחה נמוך יותר מאשר בהליכים המסתיימים בפסק דין.

לפני כשבוע כאמור, לאחר שהשופט גרוסקופף אישר את הסדר הפשרה בתיק, ביקשו עדיני לפסוק להם ולתובעים הנגזרים שכר-טרחה וגמול בהיקף כולל של של כ-35.5 מיליון שקל. הם ציינו כי בקביעת הגמול ושכר-הטרחה מן הראוי שבית המשפט ישקול את העובדות המאפיינות מקרה מיוחד זה, מורכבות ומשך ההליך וכן את הסכום יוצא הדופן של הפיצוי לחברה - 100 מיליון שקל.

השניים טענו עוד כי במהלך ניהול התיק נדרשו להתמודד בשתי חזיתות קשות - גם מול הנתבעים וגם מול החברה עצמה שהתנגדה לתביעה. "מיוזמה ונכונות זו לנטילת סיכון - נהנית החברה, שלקופתה עתידים להיכנס עשרות מיליוני שקלים, פרי תביעה שהיא כלל לא רצתה בה", נכתב בבקשת שכר-הטרחה.

עדיני ודקל הדגישו בבקשתם את העובדה כי החברה - המקבלת את הפיצוי על-פי ההסדר - לא הייתה מעוניינת בתביעה, לא כאשר הוגשה לראשונה, ואף לא לאחר שהתחלפו בעלי השליטה בה; וכי גם לאחר שבית המשפט אישר את ניהול התביעה בשם החברה, עמדה החברה בסירובה לנהל את התביעה, או לכל הפחות לתמוך בה.

"התנהלות זו של החברה צריכה להישקל עתה כאשר אותה חברה, במקום שתכיר תודה לבאי-כוחה, עורכי הדין דקל ועדיני, על הסכום הגדול שהגיע לידיה בזכותם - מנסה לשלם להם שכר-טרחה נמוך ככל האפשר. בנסיבות אלה, מן הראוי לפסוק גמול ושכר-טרחה בסכומים הולמים ואף גבוהים מהמקובל", נכתב בבקשה.

דסק"ש תוקפת טענה זו - כי יש לפסוק סכום שכר-טרחה גבוה יותר מהשכר המקובל, היות וסכום הפשרה אמור להגיע לחברה - ומכנה אותה "טענה שערורייתית המטילה צל כבד על יכולתם של המבקשים לשמש כמייצגים בתביעות קבוצתיות".

לטענת דסק"ש, "טענת המבקשים, לפיה ניתן לפסוק סכומים גבוהים במיוחד, שלא לומר מופרזים, לאור העובדה שהכספים ממילא יגיעו לחברה, מלמדת שנוצרה בעיית נציג חדש, וכי הנציג שמונה במסגרת התביעה הנגזרת לדאוג לזכויותיה של החברה, מעדיף את רווחתו האישית ואינו שוקל את טובתה של החברה. לכך אין לתת יד. לא יעלה על הדעת שגורם חיצוני לחברה יוכל לנהל תביעה בשם החברה, ובסוף הדרך לקחת נתח כה משמעותי מהסכומים המגיעים לחברה, כאילו התביעה היא זכות של אותו גורם חיצוני לחברה ולא של החברה עצמה".

עוד נכתב בתגובה כי דרישת שכר-הטרחה והגמול שהציגו עדיני ודקל "איננה ראויה וחורגת בצורה קיצונית מהכללים ואמות-המידה שנקבעו בפסיקה, וזאת בלשון המעטה".

בנוסף, בתגובה למתקפה שבה פתחו עדיני ודקל, עת טענו כי החברה לא שיתפה עמם פעולה והתנגדה לתביעה גם לאחר חילופי הבעלים בה, טוענת דסק"ש כי המציאות הייתה הפוכה - ולמעשה עדיני ודקל הם שלא שיתפו פעולה עם החברה.

לדעת החברה, ראוי להפחית את שכר-הטרחה של עדיני ודקל לנוכח התנהלותם לאחר אישור הגשת התביעה הנגזרת ובייחוד לאור המהלכים שנקטו, בניגוד לדעת החברה ובניגוד לטובתה, במטרה לסכל את הסכם הפשרה.

לטענת החברה, מאז אישור ניהול התביעה הנגזרת על-ידי בית המשפט וגם לאחר החלפת השליטה בחברה, זכתה החברה ליחס "לעומתי" מרונן עדיני ורם דקל, שלא שיתפו עמה פעולה, תוך ניסיון להציגם כמי שאינה מסייעת בתביעה.

השופט עופר גרוסקופף  / צילום: שלומי יוסף

"גרמו נזק לחברה"

"הדברים מקבלים משנה תוקף, במיוחד לאור העובדה שבאי-כוח המבקשים התנו את קידום הסכם הפשרה, בכך שהחברה תענה לדרישות שכר-הטרחה המופרזות שלהם ותסכים שהדבר ייכלל בהסכם הפשרה (תוך שהם טוענים כי סכום הפשרה הגבוה מהווה נימוק למתן שכר-הטרחה המבוקש על-ידם); כאשר החברה סירבה לדרישתם, דחו באי-כוח המבקשים את הצעת הפשרה, על דעתם, תוך גרימת נזק לחברה", נכתב בתגובת החברה.

עוד נכתב כי לאחר מכן עשו המבקשים כל שביכולתם על-מנת להקשות על החברה לאשר את הסכם הפשרה; ורק בסוף, לאחר שהעניין התברר בבית המשפט, נטען, הודו עדיני ודקל כי אין להם עילה להתערב בשיקול-הדעת של החברה.

"כיום מרהיבים המבקשים עוז וטוענים כי הפשרה היא בגדר הישג אדיר המצדיק את פסיקת שכר-הטרחה המופרז, וכי אין לפשרה כל השלכה אלא על החברה עצמה (אותה חברה שאת עמדתה בעניין הפשרה סירבו הם לקבל רק חודשים ספורים קודם לכן), וכי משכך יש לפסוק להם שכר אדיר וחסר כל פרופורציה", כותבת דסק"ש לבית המשפט.

באופן מעורר תהיות, הנתבעים בתביעה הנגזרת, המיוצגים בידי מספר עורכי דין מהמשרדים המובילים בארץ - בהם עו"ד גיורא ארדינסט ממשרד עורכי הדין ארדינסט בן נתן, עו"ד אהרן מיכאלי מממשרד גולדפרב-זליגמן, עו"ד צבי אגמון ממשרד אגמון ושות' וד"ר גיל אוריון ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון - בחרו שלא להביע עמדה בנוגע לגובה שכר-הטרחה המבוקש.

התביעה והפשרה: דנקנר והדירקטורים ישלמו 100 מיליון שקל לקופת דסק"ש בגין רכישת "מעריב"

התביעה הנגזרת הוגשה לפני מספר שנים לבית המשפט על-ידי בעלי מניות מיעוט בחברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) - באמצעות עורכי הדין עדיני ודקל - נגד נוחי דנקנר, בעל השליטה לשעבר בדסק"ש, ונגד דירקטורים אחרים, בגין רכישת עיתון "מעריב" שגסס אז, בהשקעה של 147 מיליון שקל.

לפני כשנתיים ניתנה בתיק החלטה דרמטית המאשרת לנהל את התביעה, והצדדים פנו להליך גישור לצורך ניסיון להגיע להסדר. אולם לפני מספר חודשים התברר כי חרף התנגדותם של התובעים הנגזרים ובאי-כוחם, שהודיעו על כישלון הליך הגישור, הגיעו הדירקטורים בדסק"ש להסדר הפשרה עם הנתבעים, וביקשו לאשרו בבית המשפט.

בראשית החודש אישר השופט עופר גרוסטקופף את הסכם הפשרה שהושג, שבמסגרתו נקבע כי הנתבעים - בעל השליטה לשעבר בדסק"ש, דנקנר, הדירקטורים לשעבר ונושאי משרה בה - ישלמו סך של 100 מיליון שקל לקופת דסק"ש ובנוסף ישלמו גמול לתובעים שהגישו את התביעה הנגזרת ושכר-טרחה לבאי-כוחם, כפי שיקבע בית המשפט. בית המשפט קבע בהחלטה המאשרת את ההסכם כי על הצדדים להגיש טיעונים בעניין זה לבית המשפט, על-מנת שיכריע בעניין גובה הגמול ושכר-הטרחה בתיק.

לאחר ימים ספורים הגישו עורכי הדין עדיני ודקל את בקשתם לקבל שכר-טרחה בגובה 25 מיליון שקל, בתוספת מע"מ - כלומר 29 מיליון שקל, וכן ביקשו לפסוק לתובעים הנגזרים שאותם ייצגו גמול בסך השווה ל- 6.25% מסכום הפשרה - היינו 6.25 מיליון שקל - שיחולק בין שני התובעים בחלקים שווים. הסך הכולל של הדרישה: כ-35.5 מיליון שקל.

עוד כתבות

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?