כך תחסכו 60% בעלות חופשת הקיץ הבאה שלכם

הצרכן הישראלי כבר הפנים שהזמנה מוקדמת של חופשה לחו"ל, בעיקר במועדים המבוקשים, עשויה לחסוך לו לא מעט כסף ■ כמה מוקדמת? תתחילו לחשוב קיץ כבר עכשיו

תתחילו לחשוב קיץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
תתחילו לחשוב קיץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הצרכן הישראלי כבר הפנים שהזמנה מוקדמת של חופשה לחו"ל, בעיקר במועדים המבוקשים, עשויה לחסוך לו לא מעט כסף. כמה מוקדמת? תתחילו לחשוב קיץ כבר עכשיו.

לפי אתר השוואת המחירים טרווליסט, מי שיזמין טיסות כעת, יכול לחסוך גם 60% במחירי כרטיסי הטיסה - כך לפי השוואה של מחירי הטיסות בשנה שעברה בין הזמנות שבוצעו בחודש ינואר 2017 לעומת המחיר לאותה חופשה כאשר היא הוזמנה בחודש יולי 2017.

מהבדיקה עלה לדוגמה כי מי שהזמין טיסה למדריד, אחד היעדים המבוקשים בשנה שעברה, בחודש ינואר שילם כ-350 דולר. המחיר לאותה טיסה שיועדה לחודש אוגוסט עבור מי שהזמין את הכרטיס רק בטווח של חודש לפני היה 550 דולר לאדם.

טיסה לפראג שהוזמנה בחודש ינואר עלתה פחות מ-300 דולר, כאשר אותה טיסה שהוזמנה בקיץ עלתה כמעט 480 דולר. עוד לפי הבדיקה, מי ששריין טיסה לניו-יורק שילם כ-700 דולר בחודש ינואר לעומת 940 דולר - המחיר לטיסה כאשר היא הוזמנה כחודש לפני הטיסה.

בוואלה טורס מזהים כי הזמנה של טיסות סדירות כבר כעת עשויה להוביל לחסכון של עד 40% במחיר לעומת הזמנה בסמוך לחופשת הקיץ. באשר לחבילות נופש, הפער בין הזמנה מוקדמת לבין הזמנה בסמוך לחופשת הקיץ עומד על כ-20%. לפי וואלה טורס, בטווח של כחודשיים, הספקים יחלו בעליית מחירים עבור נופשונים ביעדי הקיץ החמים, בהתאם לעלייה בביקוש.

גם בישראייר מסבירים כי הסיטונאים בענף רוכשים מראש חדרי מלון בכמויות גדולות ושומרים על מחירים תחרותיים בשלב מוקדם. לפי חוקי הכלכלה הבסיסיים, כשהביקוש עולה - המחיר עולה בהתאם, וזה קורה ככל שקרב מועד החופשה. התופעה הזו קיימת גם בקרב בתי המלון בכל הנוגע למחירי הלינה למי שמעדיף להזמין עצמאית טיסה ומלון.

עוד מציינים בישראייר כי מחירי החופשות לקיץ השנה משקפים התייקרות של כ-10% לעומת השנה שעברה, בעיקר כשמדובר בתאריכים המבוקשים, כלומר בחודש אוגוסט.

הזמנה מוקדמת לא רק תאפשר גמישות בכל הנוגע לבחירת מועד הטיסה, אלא שהיא כמעט הכרח ככל שמדובר בטיסת לואו קוסט שפועלת בדיוק על הרציונל הזה: המחירים הזולים מוגבלים למספר מצומצם של מושבים במטוס המיועדים למקדימים להזמין. הכלל הזה תקף גם בטיסות סדירות. באשר לטיסות צ'ארטר שלרוב משולבות בחבילות, אין הכרח שהמקדימים להזמין ישלמו פחות, משום שסוכני הנסיעות משריינים מראש מלאי בטיסות ובבתי מלון או חוכרים בעצמם מטוסים - ומכאן שחבילות כאלה, עליהן התחייבו מראש, יימכרו בכל מחיר.

החבילות המבוקשות בהתאם ליעדים ולמועדים מן הסתם ייגמרו מוקדם, וחבילות שייוותרו ללא הזמנות יוצעו בהנחות ברגע האחרון. כאן נכנסים לשיקול הגמישות הן בתאריך החופשה והן ביעד לצד מידת הספונטניות שלכם.

גם בכל הנוגע לקרוזים יש משמעות להזמנה מוקדמת. לשם ההמחשה, בחברת MSC מספרים לנו כי חבילות שהוזמנו בינואר בשנה שעברה לקרוז עבור זוג ושני ילדים בקיץ עלו כ-3,200 דולר. לעומת זאת, מי שהזמין בחודש יוני, כלומר חודש לפני ההפלגה, שילם כמעט 5,000 דולר על אותה חופשה.

יתרה מזאת, בעולמות הקרוזים כדאי לקחת טווח של שנה מראש בהזמנה מוקדמת. מי שהזמין חבילה בחודש יולי בשנה שעברה עבור שייט שמיועד להפליג בחודש יוני השנה, שילם כ-3,200 דולר. כיום אותו חדר עולה כ-4,100 דולר, ובחודש אפריל המחיר של אותו חדר יגיע ל-5,000 דולר. את החשבון תעשו לבד.

בחברת סנורמה, המשווקת קרוזים של רויאל קריביאן, מציגים תמונה דומה: הזמנה מוקדמת, מדגישים שם, תאפשר לא רק לחסוך אלא גם לבחור חדרים מועדפים. החיסכון לא מבוטל: בין הדוגמאות - קרוז בים התיכון, שלפני כחצי שנה עלה 1,530 דולר, יעלה למזמינים כעת 2,300 דולר.

לצד היתרונות שהזכרנו בשורת המחיר ומועד החופשה, חשוב להתעכב על סוגיית ביטול העסקה, בעיקר כשמזמינים חודשים מראש. לפי חוק הגנת הצרכן אפשר לבטל חופשה בטווח של 14 ימים ממועד ההזמנה. כאשר מזמינים חודשים מראש, האופציה להגן על דמי הביטול היא דרך פוליסות ביטוח שמציעות החברות השונות, דוגמת מסלול טריפ גרנטי. פוליסות אלה יש לרכוש בסמוך למועד ההזמנה.

בכל הנוגע לכרטיסי טיסה שמזמינים זמן רב מראש, ניתן לבחור בכרטיס גמיש שניתן לביטול או לשינוי. כרטיס זה יקר יותר בעשרות אחוזים, אבל לפעמים השקט הנפשי שווה את המחיר, בעיקר אם יש סיכוי שתיאלצו לבטל. גם למי שמזמין עצמאית מלון או דירה בחו"ל קיימת אופציית הביטול של החדר גם בטווח של עד יומיים לפני מועד החופשה. כדאי ומומלץ לבדוק את תנאי ההזמנה מבעוד מועד.