אובמה: מדוע לא הטלתי וטו על החלטת או"ם נגד ההתנחלויות

בשיח פומבי בבית כנסת בניו יורק הגדיר הנשיא לשעבר את עצמו כ"יהודי ליברלי" ■ לדבריו, באקלים הפוליטי הנוכחי, ארה"ב סובלת מ"ריקבון האמת"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בשיח פומבי בבית כנסת בניו יורק, הסביר נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, מדוע החליט לא להטיל וטו על הצעת החלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון ב-2016, בשלהי נשיאותו: קצב בניית ההתנחלויות "הרקיע שחקים".

אובמה, שדיבר בבית הכנסת הרפורמי עמנואל ביום ד', התקבל בתשואות סוערות. לדבריו, במהלך נשיאותו הוא ועוזריו התבדחו לעיתים קרובות שהוא "בעצם יהודי ליברלי". אך הנשיא לשעבר הדגיש, כי לאמיתו של דבר הוא "ידיד אמת של ישראל".

הוא פירש את שיקוליו להימנע מהטלת הווטו: "קצב (הקמת) ההתנחלויות הלך והואץ והרקיע שחקים. אם מסתכלים במפה (של הגדה המערבית) היא מתחילה להיראות כמו גבינה שווייצרית (מלאת חורים), כאזור שכמעט בלתי אפשרי להקים עליו מדינה פלסטינית מתפקדת.

"אם היינו מצביעים נגד הצעת ההחלטה, היינו פוגעים באמינות שלנו בנושא זכויות האדם, כלומר (הווטו היה מתפרש) שאנו תומכים בזכויות האדם רק כאשר הדבר נוח לנו, ולא כאשר מדובר בנו או בידידינו", אמר הנשיא לשעבר.

"כדי להיות ידיד אמת של ישראל, חשוב לגלות יושר כאשר עוסקים בסוגיה זו והאווירה הפוליטית בארה"ב לפעמים אינה מאפשרת זאת", אמר אובמה.

לא אופטימי לגבי השלום

"בשלב זה אינני יכול לומר שאני אופטימי לגבי תהליך שלום פוטנציאלי", הוא הוסיף. "אני חושב שההנהגה הפלסטינית בשטחים חלשה מדי, ונראה לי שהפוליטיקה בישראל התרחקה מפתרון של שתי מדינות. מבחינה זו, בנימין נתניהו משקף קונצנזוס רחב יותר בישראל". אך הוא הבהיר, כי המשך הכיבוש הישראלי אינו בר-קיימא, והוא עלול לסכן את קיום ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הקהל הגיב בתשואות סוערות. אובמה ובכירי ממשלו נהגו להשמיע טיעון זה בתקופת הנשיאות הקודמת.

אובמה אמר עוד, כי הוא מקווה שבעתיד הציבור בישראל יבחן את עצמו במידה מספקת ושהפלסטינים ישנו את האוריינטציה שלהם. "כפי שנהגתי לומר למחמוד עבאס (נשיא הרשות הפלסטינית), לו הייתם מכירים בישראל כבר מההתחלה, לו הייתם מאשרים שאתם מעוניינים בעסקת שלום, לו הייתה לך הסמכות המוסרית לעמוד על כך שהמחאות נגד ישראל צריכות להתבצע בדרכי שלום בלבד, מתוך הכרה בזכותה של ישראל להתקיים - לו כל אלה היו מתקיימים, הישראלים, כך נראה לי, היו מגיבים (בחיוב)".

הוא אמר עוד, כי ממשלו נתן לישראל את הסיוע הצבאי הגדול ביותר אי פעם, יותר מכל הממשלים שקדמו לו. "ביטחונה של ישראל הוא נושא שאינו שנוי במחלוקת", הדגיש הנשיא לשעבר.

אובמה לא הרחיב את הדיבור על המצב הפוליטי העכשווי בארה"ב, אך ציין שבאווירה הפוליטית הנוכחית, ארה"ב סובלת מ"ריקבון האמת".