גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הוביל את גינדי השקעות לקחת הלוואה ב-10% ריבית?

גינדי לוקחת הלוואה של 75 מ' ש' מילין לפידות לתשלום אג"ח ■ עיקר ההלוואה תסייע לחברת הנדל"ן להתמודד עם תשלומי האג"ח ■ תשלם ריבית גבוהה ותשלומים נוספים בהיקפים משמעותיים

דב ילין, יאיר לפידות / צילום: קובי למנוביץ
דב ילין, יאיר לפידות / צילום: קובי למנוביץ

ילין לפידות מנצל את הלחץ של חברת הנדל"ן גינדי השקעות למזומנים, ומעניק לה הלוואה בריבית גבוהה, שתסייע לה להתמודד עם תשלומי האג"ח שלה. בסוף השבוע נודע כי בית ההשקעות מעניק לגינדי הלוואה בהיקף של כ-75 מיליון שקל, שבחלקה העיקרי (45 מיליון שקל) תשמש לפירעון חלקי מוקדם של סדרת האג"ח של גינדי (ד').

מועד הפירעון הסופי של הסדרה הוא בעוד חמישה חודשים, בסוף יוני 2018, והיקפה הכולל הוא כ-105 מיליון שקל. סדרת האג"ח, שאינה מדורגת ושכנגדה משועבד חלקה של גינדי בקניון האופנה TLV בתל אביב, נסחרת כיום בתשואה של כ-5.5%. ההלוואה, צמודת מדד, שמועד פירעונה נקבע לסוף יולי 2020, ניתנת לגינדי בריבית שנתית של 4% שתיפרע מדי רבעון, וכן ריבית של 4.85% שתשולם לילין לפידות מראש במועד ההלוואה.

גינדי התחייבה גם לתשלום עמלת הקצאה של 1% מסכום ההלוואה, וכן לעמלת אי-ניצול של 4% בשנה, ולתשלום של 650 אלף שקל, "בגין התארכות המועד שבין חתימת ההסכם לבין התקיימות התנאים המתלים".

גינדי גם נדרשת לשלם 1% מסכום ההלוואה למתווכים ויועצים בעסקה זו, כשעל פי ההערכות בשוק, איפקס הנפקות הייתה הגוף המתווך בין הצדדים, ובהתאם לתנאי ההלוואה צפויה לקבל מהעסקה כ-750 אלף שקל.

ההסכם הושלם בימים האחרונים

בסך הכל, מלבד הסכום המיועד לפירעון מוקדם של האג"ח (45 מיליון שקל), יישאר בידי גינדי השקעות סכום של כ-20 מיליון שקל, שישמש לפעילותה, והיתרה, בהיקף של 10 מיליון שקל, תשמש לתשלום עמלות במסגרת ההלוואה - כך שהריבית המשוקללת הנגזרת מסך התשלומים גבוהה משמעותית מריבית הבסיס של ההלוואה, ומוערכת בקרוב ל-10%. הסכם ההלוואה כולל תוספת ריבית בשיעור של 2.5% בשנה במקרה של הפרת ההסכם.

גינדי, שעבור ההלוואה שיעבדה כמה מנכסיה, המוחזקים באמצעות חברות פרטיות, רשאית לפרוע אותה בפירעון מוקדם בתנאים מסוימים, ולצורך קבלתה התחייבה שלא תחלק דיבידנדים או תעניק תשלומים לבעלי מניות או צדדים קשורים, "למעט תשלום דמי הניהול לבעלת השליטה, בסך שלא יעלה על 4 מיליון שקל בשנה, והשתתפות בתקורות ועובדים בסך שלא יעלה על 1 מיליון שקל בשנה". הסכם ההלוואה בין הצדדים נחתם כבר לפני כמה חודשים, אבל הושלם רק בימים האחרונים.

25% מהזכויות בפרויקט השוק הסיטוני

גינדי השקעות עלתה לכותרות בקיץ האחרון, בעקבות ירידות שערים חדות שנרשמו בסדרת האג"ח שלה, אשר שיקפו עלייה ניכרת בחששות המשקיעים לגבי יכולתה של החברה לשרת את החזר החוב.

המגמה השלילית באג"ח נרשמה על רקע החששות בנוגע לפעילותו של קניון TLV של החברה, שנבנה כחלק מפרויקט השוק הסיטוני, הממוקם במשולש הרחובות קרליבך, החשמונאים ודרך בגין בתל אביב. לצד הקניון כולל הפרויקט גם כ-720 דירות וכ-55 דירות להשכרה ב-11 מגדלים.

הקניון, שנפתח במארס 2017, כולל כ-33 אלף מ"ר ושוויו בדוחות האחרונים של החברה הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל. נכון לסוף הרבעון השלישי של 2017, שיעור התפוסה בקניון עמד על 87%.

גינדי השקעות, שנמצאת בשליטת האחים מנור, סתוית, טל וכפיר גינדי ומשפחותיהם, מחזיקה בכ-25% מהזכויות בפרויקט. שותפיה הם האחים משה גינדי (אביהם) ויגאל גינדי (25%) וחברת רבוע כחול נדל"ן (50%) מקבוצת אלון רבוע כחול, שנמצאת בשליטת מוטי בן משה.

בן משה ניצל את הפאניקה שאחזה במחזיקי האג"ח של גינדי בחודשי הקיץ, ואת העובדה שהתשואות על הסדרה התקרבו לשיעור דו-ספרתי (יותר מ-9%), ורכש באותה תקופה באמצעות רבוע כחול נדל"ן איגרות חוב של גינדי בהיקף של כ-22 מיליון שקל.

על רקע המצב שנוצר, העניקו בעלי השליטה בחברה לגינדי השקעות שתי הלוואות בעלים בהיקף כולל של כ-30 מיליון שקל, בחודשים אוגוסט וספטמבר, שחלקן (כ-5 מיליון שקל) יועדו לרכישת אג"ח ומחיקתן מהמסחר. הלוואות אלה צפויות להיפרע לאחר פירעון האג"ח.

בנובמבר אפשרה רבוע כחול נדל"ן לגינדי הזרמת הון מהפרויקט המשותף שלהן, כאשר גינדי קיבלה 7.5 מיליון שקל עבור החזר הוצאות הקשורות לפרויקט, ובמקביל ירד חלקה המשותף של משפחת גינדי (גינדי השקעות ומשה ויגאל גינדי) בחברת המגורים של הפרויקט ב-0.5% ל-50%, לטובת העלאת חלקה של רבוע כחול נדל"ן לשיעור דומה (50%). נוסף על כך, דחתה רבוע כחול נדל"ן פירעון שתי הלוואות שהעניקה לפרויקט המגורים ולקניון, בסכום מצטבר של 65 מיליון שקל, עד לספטמבר 2019.

בדוחותיה הכספיים האחרונים של גינדי השקעות, לרבעון השלישי של 2017, הציגה החברה גירעון של כ-133 מיליון שקל בהון החוזר שלה. ואולם דירקטוריון החברה קבע כי בעניין זה אין "כדי להצביע על בעיית נזילות בחברה", וציין כי "בידי החברה מקורות כספיים מספקים לפירעון מלוא התחייבויותיה".

רואי החשבון של החברה הפנו את תשומת לבם של המשקיעים לעניין התחייבויותיה של גינדי, וציינו כי החברה מעריכה כי "יש ביכולתה לגייס את הכספים הנדרשים כדי לעמוד בהתחייבויות במועדן בסבירות גבוהה, הן על דרך של גיוס חוב ציבורי או פרטי". עוד העריכו בגינדי כי "יש ביכולתה אף לפעול למימוש חלק מנכסיה".

בקופת החברה (סולו) היו מזומנים ופיקדונות בסך כ-13 מיליון שקל, מול התחייבויות שוטפות של כ-170 מיליון שקל - מתוכם 106 מיליון שקל למחזיקי האג"ח וכ-59 מיליון שקל אשראי בנקאי ונוסף. הונה העצמי של גינדי השקעות הסתכם ב-38 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון השלישי.

בדוח תזרים המזומנים שצורף לדוחות, צפתה גינדי גיוס חוב חדש של 135 מיליון שקל במהלך 2018 ועודפים של כ-37 מיליון שקל מחלק המגורים בפרויקט, ובהתאם צפתה לסיים את השנה הנוכחית עם יתרת מזומנים של כ-11 מיליון שקל אחרי פירעון האג"ח במלואו.

עיקרי ההלוואה של 75 מיליון שקל של ילין לפידות לגינדי השקעות

45 מיליון שקל: החזר אג"ח

20 מיליון שקל: פעילות החברה

10 מיליון שקל: החזר עמלות מההלוואה

ריבית שנתית על ההלוואה: 4%

ריבית שתשולם מראש על ההלוואה: 4.85%

עמלה למתווכים ויועצים: 1%

עמלת אי-ניצול: 4% בשנה

תוספת ריבית שנתית במקרה של הפרת ההסכם: 2.5%

הריבית המשוקללת המוערכת על ההלוואה: כ-10%

עוד כתבות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים