עדות רונן צור: "היה לנו ברור שפאינה היא ה'לידר' של הסיפור"

פרשת ישראל ביתנו: הפרקליטות זימנה את צור לעדות בניסיון להוכיח כי סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, ועוזרה, דאוד גודובסקי, הגיעו לסיכום מושחת עם עמותת "איילים" ■ צור: "העמותות אמרו שיש שיתוף-פעולה עם פאינה. אף פעם לא שאלתי את קירשנבאום ואת גודובסקי אם הם משלמים"

רונן צור /  צילום: שלומי יוסף
רונן צור / צילום: שלומי יוסף

רונן צור, אחד מיועצי התקשורת המוכרים בארץ, העיד היום (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב במסגרת פרשת השחיתות המכונה "פרשת ישראל ביתנו" בנוגע לתת-הפרשה הקשורה בעמותת "איילים". המחלקה הכלכלית בפרקליטות זימנה את צור לעדות בפני השופט צבי גורפינקל, בניסיון להוכיח כי סגנית שר הפנים לשעבר מטעם מפלגת ישראל ביתנו, פאינה קירשנבאום, ועוזרה ומנהל ארגון המפלגה, דאוד גודובסקי, הגיעו ב-2014 לסיכום מושחת עם עמותת "איילים". לפי הנטען, הצדדים סיכמו כי בתמורה לכך שקירשנבאום תעביר ל"איילים" כספים ממשלתיים-קואליציונים של מפלגת ישראל ביתנו, תשלם העמותה עבור שירותי יחסי הציבור שסיפק משרדו של צור לפוליטיקאית הבכירה. זאת, כך שייראה כאילו שירות יחסי הציבור ניתנו ל"איילים", למרות שבפועל הם ניתנו לקירשנבאום. לטענת הפרקליטות, התשלום עבור שירותי היח"צ של משרד צור בוצע על-ידי עמותת "איילים", באמצעות עמותת "רוח חדשה". זאת, למרות שקירשנבאום היא שקיבלה את מרבית השירותים.

היינו, לפי כתב האישום, עמותת "איילים" נתנה שוחד לקירשנבאום, באמצעות כך שהעמותה שילמה (באמצעות עמותת "רוח חדשה", שהייתה שותפה לפרויקטים שקידמה "איילים") עבור שירותי יחסי הציבור שהעניק משרדו של צור לסגנית השר לשעבר לפי הנטען, בתמורה לכך העבירה קירשנבאום ל"איילים" תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים שקיבלה מפלגתה. יודגש כי צור ואנשי משרדו הם עדים בלבד בפרשה, ואין כל חשד למעורבות שלהם במעשים הפליליים לכאורה.

הנאשמים בפרשיית "איילים" הם בין היתר מתן דהן, לשעבר יו"ר עמותת "איילים" המואשם בעבירות של מתן שוחד, הצעת שוחד ובעבירות נוספות; ודני גליקסברג, לשעבר סגן יו"ר "איילים", המואשם בעבירות של מתן שוחד, הצעת שוחד ובעבירות נוספות. דהן וגליקסברג טוענים כי הם חפים מפשע, וכי לכל היותר פעלו ברשלנות.

בעדותו היום אמר צור כי מבחינתו, שירות הייעוץ התקשורתי שהעניק משרדו, ניתן הן לקירשנבאום והן לעמותות איילים ו"רוח חדשה" ביחד. לדבריו, הסכם ההתקשרות נחתם מול שתי העמותות והן העבירו את המימון, אך הבהיר כי קירשנבאום הייתה מי שמולה עבד המשרד בשוטף. צור הוסיף ואמר כי לא עניין אותו מי מממן את התשלום עבור השירותים שהעניק משרדו. "היה לנו ברור שפאינה מובילה את הפרויקטים ביחד עם העמותות ('איילים' ו'הרוח החדשה'). היה לנו ברור שפאינה היא ה'לידר' של הסיפור הזה. מבחינתנו, הלקוח היה מי שחותם על ההסכם (העמותות - ח' מ') ומי שעובדים מולו בשוטף - ועבדנו מול פאינה בשוטף, באופן תדיר".

השופט גורפינקל הקשה על צור ושאל אותו איך יכול להיות שבהסכם העבודה שכרת משרד צור עם העמותות אין מילה שקשורה לקירשנאום. זאת, למרות ש-60% מהעבודה של משרד צור נעשתה עבור קירשנבאום בלבד, ורק 40% מהעבודה נעשתה עבור קירשנבאום והעמותות ביחד. צור השיב: "לא שאלנו את פאינה אם (השירותים שניתנו על-ידי משרדו עבורה - ח' מ') זה מקובל על 'רוח חדשה' או 'צעירי תל-אביב' ('יחידת הצעירים' של עיריית תל-אביב, שהייתה שותפה לפרויקט שקידמו איילים ו'רוח חדשה')". לדברי צור, "מבחינתנו, העמותות אמרו שיש שיתוף-פעולה עם פאינה. לא עניין אותנו מערכת היחסים ביניהם. כשהיא אמרה שאלה הנושאים, אז בסדר - אלה הנושאים".

צור גם נשאל לגבי שאלת התשלומים למשרדו, שנעשו לפי הנטען על-ידי העמותות למרות שקירשנבאום קיבלה את מרבית השירות. "אנחנו לא פועלים כיחידה חקירתית שהולכת לשאול מי מממן את התשלום. הם היו מבחינתנו גוף אחד. לא שאלנו אותם אם אנחנו עובדים בשביל זה או בשביל ההוא. האבחנה הזאת הייתה עבורנו פחות רלוונטית". צור הוסיף: "כשאומרים לנו שעניין התשלום מכוסה, אז אנחנו לא הולכים ובודקים מה ומי. אמרו שזה סגור, אז זה סגור".

התכנסויות אחת לשבועיים-שלושה

צור סיפר שעד העבודה המשותפת עמה, הייתה לו היכרות שטחית עם קירשנבאום. "היו לנו כמה מפגשים חברתיים. פה קפה, שם קפה. היכרות זו הפכה לקרובה לאחר תחילת העבודה המשותפת. עובד יחזקאל (יועץ תקשורת נוסף שעבד עם קירשנבאום, לשעבר מזכיר ממשלת אולמרט - ח' מ') אמר שפאינה רוצה לקדם עניינים שונים על סדר היום, והוא המליץ לה בחום לעבוד איתנו".

צור אמר כי צוות העבודה שטיפל בייעוץ התקשורתי לעמותות ולקירשנבאום התכנס אחת לשבועיים-שלושה. "הצוות היה מורכב מהצוות שלי ומצוות של יחזקאל ומהצוות של פאינה, דאוד גודובסקי ודובר שלהם. מדי פעם היו אנשים נוספים מטעמה של פאינה שהגיעו לפגישות". צור התייחס גם לחלקו של יחזקאל בתשלומים עבור שירותי היח"צ. "עובד יחזקאל הביא את כל הפרויקט (יחזקאל הוא שתיווך בין קירשנבאום לצור - ח' מ'), אז הדרישה שלו לעמלה היא מבחינתי דרישה מוצדקת", ציין צור.

במהלך הדיון השמיע התובע, עו"ד מאור אבן-חן, לצור הקלטות של שיחה שנוהלה בין קירשנבאום לגודובסקי, שבה השניים דנו בשאלה אם הסכום של 20 אלף שקל שהועבר למשרד צור "שווים" את העבודה שלו. "אף פעם לא שאלתי אותם אם הם משלמים את הכסף. מעולם לא דנתי בשאלה מה הם מרגישים לגבי התשלום", הדגיש צור.

לפני שצור עלה לדוכן העדים, העיד מנכ"ל משרדו, אמיר נאמי, שהיה שותף פעיל להתקשרויות עם הנאשמים. נאמי אמר כי היה בטוח ששירותי היח"צ של משרד "צור" ניתנים לקירשנבאום ולגודובסקי. "עיקר העבודה הייתה מול פאינה ודאוד. אמרתי את זה שלוש פעמים", הבהיר נאמי, שסיפר על תחילת ההתקשרות בין המעורבים.

נאמי, שהשתתף בפגישות הרלוונטיות בין הצדדים לעסקת היח"צ, העיד כי היה בטוח ששירותי היח"צ ניתנים לקירשנבאום. "רונן צור קיבל טלפון מעובד יחזקאל שאמר לו שהוא רוצה להפגיש אותו עם קירשנבאום. לפגישה שנערכה באפריל/מאי 2014, הגענו אני ורונן (צור), פאינה, גודובסקי, ודהן מעמותת איילים. התקיימה שיחה על איך מתחילים לעבוד ביחד ומה רוצים להשיג", אמר נאמי.

לדבריו, "יחזקאל עשה את הקישור לקירשנבאום ולגודובסקי. בהמשך העברתי הסכם לדהן. הוא לא חזר אליי כמה ימים, אז הרמתי טלפון לגודובסקי שאמר לי שהוא מטפל בזה. כעבור יום, דהן אמר לי להעביר את ההסכם לבחורה בשם אלישבע (מזי"א, מנכ"לית 'רוח חדשה')".

"ההסכם מסכן את פאינה"

נאמי העיד כי ההסכם של שירותי היח"צ לקירשבנאום נעשה מול עמותת "איילים" והתמורה ששולמה למשרד צור עבור השירותים הייתה 20 אלף שקל לחודש. נאמי ציין כי דהן תהה לגבי המחיר, וכי גודובסקי אמר לו: "זה בסדר. אפשר לסגור את זה".

לפי עדותו של נאמי, בהמשך פנה אליו עובד של יחזקאל, רן לבנה, ואמר לו ש"יחזקאל מאוד מודאג כי ההסכם הוא מול 'איילים', וזה מסכן את פאינה, כי ניתנו שירותים עבור פאינה דרך העמותות". לדברי נאמי, בנקודה זו הוא הבהיר ללבנה כי "כמובן שלא רק פאינה קיבלה שירותים. העבודה של יחזקאל בתיק 'פאינה' הייתה הרבה יותר עבור פאינה מאשר של צור".

במענה לחקירה נגדית מצד עו"ד ירון קוסטליץ המייצג את דהן, אמר נאמי כי העמותות ('איילים' ו'רוח חדשה' ו'יחידת הצעירים של עיריית תל-אביב') שכרו את שירותי משרד היח"צ של צור לצורך קמפיין שנועד להילחם בירידת צעירים מהארץ עקב יוקר המחיה. נאמי אישר כי קירשנבאום הייתה בת ברית לקידום הנושא, וקיבלה ייעוץ ממשרדו של צור רק בהקשר של הפרויקט.

זהו לב טענת ההגנה - שמדובר היה בפרויקט משותף לקירשנבאום ולעמותות, ושהכול נעשה בשקיפות ועל-פי חוק. "זה דבר שקורה כל הזמן. העמותות דואגות למטרה, ואיש הציבור נהנה מחשיפה תקשורתית", אמר.

עו"ד קוסטליץ ציטט מדברים שאמר צור בחקירת, שלפיהם: "זה היה במודל שמוכר לנו - עמותות המבקשות לקדם נושא חברתי, וחבר כנסת שהתגייס לעזור להן". אולם בתגובה הבהיר נאמי: "זה לא המקרה. כאן נחצה הגבול. השירות היה לאינטרסים שהם לא של העמותות, אבל ההסכם היה בעיניי תקין - בנוסף לשירות שנתנו לעמותות, נתנו שירות גם לפאינה".

בדיון הקודם העיד ניסן זאבי, עובד אחר של צור, שסיפר כי צור אמר לו שקירשנבאום היא הלקוחה האמיתית של שירותי היח"צ (ולא העמותות), וש"כל שבוע, כשהעברתי סטטוס תיקים לרונן (צור) ולנאמי, היה כתוב בו שהשירותים ניתנו לפאינה". עו"ד קוסטליץ טען בדיון כי כבר עתה הוכח במשפט שדהן והנאשם השני, גליקסברג, אינם מושחתים אלא לכל היותר פעלו ברשלנות. "בסוף, מכל הסיפור הגדול של הפרשה הזאת, לא נותר כלום. מטרטרים שני אנשים שהקימו עמותה לתפארת", אמר עו"ד קוסטליץ הנרגש.

140 אלף שקל מ"איילים" לרונן צור - תמורת יח"צ לפאינה קירשנבאום

שתי העדויות היום - עדותו של רונן צור, בעליו של משרד יחסי הציבור "צור ייעוץ אסטרטגי בע"מ", ועדותו של עמיר נעמי, מנכ"ל משרד - מרכזיות בפרשת החשדות למתן שוחד לבכירי ישראל ביתנו. בפרשה חשודים ראשי עמותת "עזרא העולמית" הרשומה בישראל ועמותת "איילים" כי סיכמו עם קירשנבאום שיעבירו לה שוחד בתמורה לקבלת תקציבים למימון פעילותן (עידוד עליה בקרב דוברי רוסית) ממשרד הקליטה, ממשרד הדתות, ממוסדות לאומיים, ואף מתורמים פרטיים. את השיטה להעברת השוחד מכנה כתב האישום "פרויקטים משותפים", כינוי המשווה חזות לגיטימית לטובות ההנאה, לכאורה, שניתנו למפלגה.

לטענת המדינה באישום, צור, סיפק שירותי יח"צ שונים לקירשנבאום, לצד יועץ התקשורת והאסטרטגיה עובד יחזקאל, מזכיר הממשלה לשעבר. את השכר ליועצים שילמה עמותת איילים, דרך עמותת "רוח חדשה" הירושלמית בראשה עמדה אז מנכ"לית תיאטרון החאן היום, אלישבע מזי"א. הכסות למימון הזה מאיילים היה יח"צ לפרויקט בנושא צעירים, המשותף ל"איילים", "רוח חדשה" ויחידת הצעירים בעיריית תל-אביב - פרויקט בו, לפי מה שנמסר לרוח חדשה וליחידת הצעירים, קירשנבאום מעוניינת לשתף את השלושה.

השירות לו נזקקה קירשנבאום על-פי הסיכום עם צור תקשורת היה "שיפור התדמית לקראת מיקום ברשימת ישראל ביתנו לכנסת הבאה". בפגישות סטטוס דו-שבועיות בהן השתתפו קירשנבאום, יועץ התקשורת שלה, גודובסקי, יחזקאל וצוותו וכן צור וצוותו - נקבעה שורה של נושאים שבהם קירשנבאום תעסוק בזירה הציבורית, וביניהם נושא יוקר המחייה בדגש על חנייה ונושא התכנון והבנייה. סוכם כי היא גם תוביל כנס של צעירים בכנסת, אשר יעסוק בירידה מישראל.

כמתואר בכתב האישום, דוד גודובסקי, אז מנהל אגף הארגון בישראל ביתנו, פנה אל דהן יו"ר איילים, בתיווכו של נאשם אחר - הלוביסט סטיבן לוי, מחברת אימפקט, שעם לקוחותיה נמנתה עמותת איילים.

פניית גודובסקי אל דהן היתה במסגרת הסיכום, על פי כתב האישום, "בדבר החזרת כסף למפלגה בעקבות קבלת כספים קואליציוניים", בכדי שאיילים תממן את התשלומים ליחזקאל ולצור עבור שירותי היח"צ שנתנו לקירשנבאום. הוא קיים פגישה עם הנוגעים בדבר, ו"בסופה של פגישה זו פרש גודובסקי עם מתן דהן יו"ר איילים ועם נעמי ('צור תקשורת') לחדרו של האחרון, כדי לשוחח על הפרטים הכספיים", נכתב. "גודובסקי סיכם עם נעמי, כי בעד שירותי יחסי הציבור ישולם לצור תקשורת סך של 20 אלף שקל. גודובסקי הבהיר לנעמי כי ההתקשרות בפועל תעשה מול עמותת 'איילים'. בד בבד, סיכם נעמי עם יחזקאל או מי מטעמו, כי בגין כל חודש של עבודה משותפת מול קירשנבאום תעביר חברת 'צור תקשורת' לחברת 'תארא' (חברת הייעוץ של יחזקאל, מ' ר') סך של 7,000 שקל".

על רקע זה, נטען בכתב האישום, יצר דהן יצר קשר עם אלישבע מזי"א, בטענה כי הוא מעוניין לשתף את "רוח חדשה" בפרויקט נרחב של מפלגת ישראל ביתנו בנושא צעירים, "אשר במסגרתו תפעל קירשנבאום לכך שאיילים, 'רוח חדשה' ויחידת הצעירים יקבלו תקציב בסך 1.5 מיליון שקל לקידום מטרותיהם".

לטענת הפרקליטות, במאי 2014 חתמה מזי"א, בשם "רוח חדשה", עמותת איילים ויחידת הצעירים, על הסכם התקשרות מול משרדו של צור. "על-פי הסכם זה התחייבה 'רוח חדשה' לשלם ל'צור תקשורת' תשלום חודשי בסך 20 אלף שקל מע"מ לתקופה של חצי שנה לפחות", נטען באישום. עוד צוין באישום כי "בסמוך לאחר מכן, נחתם הסכם בין עמותת איילים באמצעות דהן, לבין עמותת 'רוח חדשה', באמצעות מזי"א, שהבטיח את התשלומים הנגדיים מ'צור תקשורת' אל 'רוח חדשה'".

לפי האישום, ממאי 2014 ועד לנובמבר 2014 עת הפסיקה מזי"א את ההתקשרות עם משרד צור, העבירה "רוח חדשה" סך מצטבר של 141,600 שקלים למשרד צור, ו"איילים" העבירה סכום זהה ל"רוח חדשה". "באיזשהו שלב, אני לא זוכרת לשים את האצבע על תאריך, אכן דברים התחילו להרגיש לי לא בסדר", אמרה מזי"א בעדותה במשפט לפני כחודש, "ובשלב מאוחר יותר הפסקנו את ההתקשרות עם צור".

עדותו של צור ושל מנכ"ל משרדו נעמי אמורה לשפוך אור על השאלה מה היה טיב הקשר האמיתי בין הצדדים ואיך הם ראו את ההתקשרות - ככזו המספקת שירותים בלעדית לקירשנבאום, כשוחד, או ככזו שבאמת שירתה את העמותות, יחד עם השירותים לקירשנבאום.

בחקירתו במשטרה מסר צור, בין השאר, כי המודל של עמותות שעובדות על פרויקט משותף עם חברת כנסת הוא מקובל, ושההסכם שלו עם עמותות רוח חדשה ואיילים למתן שירותי יחסי ציבור להן ולקירשנבאום - הוא דבר לגיטימי לחלוטין. בעדותו עשוי צור לחזור על גרסה זו, או לבחור בגרסה שלפיה "לא ידע" על זהותם האמתית של מקבלי השירותים. מעדותו מיום חמישי האחרון של ניסן זאבי, עוזר במשרדו של צור, שהיה מופקד על תיק הלקוח של קירשנבאום - עלה כי המשרד ראה את קירשנבאום כלקוחה, ולא את העמותות (ראו מסגרת).

יש לציין כי בתשובת דהן לכתב האישום נטען כי לא היה כל סיכום בין ישראל ביתנו לאיילים לפיו האחרונה "תחזיר כסף למפלגה בעקבות קבלת כספים קואליציוניים": דהן "סבר שמדובר בפרויקט של ממש לתכלית ציבורית עניינית התואמת את דרכה של עמותת איילים ומשתלבת עם מטרותיה הציבוריות של מפלגת ישראל ביתנו" ונטען עוד כי לשיטת המדינה - יש להעמיד לדין פלילי גם את רונן צור וכל מי שהיה מודע לקנוניה הנטענת באישום.

"אני עובד בשביל שפאינה תקבל את הקרדיט"

במשרד יחסי ציבור של רונן צור הופקד ניסן זאבי, עוזרו, על "תיק הלקוח של פאינה קירשנבאום". באישום נטען כי שירותי יחסי הציבור שסיפקו משרדיהם של צור ושל עובד יחזקאל, מזכיר הממשלה בתקופת אולמרט, אותם מימנה איילים (כ-140 אלף שקל), ניתנו למעשה לקירשנבאום, ולא לפרויקט הצעירים בו היו שותפות עמותות "איילים" ו"רוח חדשה", ויחידת הצעירים של תל-אביב. בנוסף, נטען, פנה זאבי, האחראי המקצועי על תיק הלקוח של קירשנבאום, לדוד (דאוד) גודובסקי, יועץ התקשורת של קירשנבאום, והציע לו לקיים שיתוף-פעולה עם אתר ynet בכדי להגביר את הסיקור התקשורתי שלה. לבקשת דהן יו"ר "איילים", נטען באישום, מימנה עמותת איילים גם את ההתקשרות עם האתר, בסך של כ-76 אלף שקל.

בעוד טענת ההגנה הינה כי שירותי יחסי הציבור לא ניתנו כשוחד לקירשנבאום עצמה, אלא נועדו לתכלית ציבורית ועניינית של פרויקט הצעירים שארגנה מפלגת ישראל ביתנו - עדותו של זאבי ביום חמישי האחרון הייתה כי רונן צור בעלי המשרד, ואמיר נאמי מנכ"לו ראו בקירשנבאום את הלקוחה. "רונן צור לא אמר לך שהלקוח זה העמותות אלא פאינה", נחקר זאבי, וענה "חד-משמעית".

זאבי אף תיאר בעדותו כיצד הופתע משהתבקש לדאוג לסיקור תקשורתי גם עבור "רוח חדשה". "אני עובד בשביל שפאינה תקבל את הקרדיט", העיד. משהסיק כי איילים היא שמממנת את הסיקור ב-ynet, העיד במשטרה, חשב "שזה מוזר ומטריד".

בעדותו נשאל מדוע, וענה "כי גוף אחד משלם לטובת אינטרס של מישהו אחר, של נבחר ציבור, של פוליטיקאי". לשאלה "עבור מי נועד הסיקור ב-ynet", השיב זאבי "מבחינתי ומבחינת העבודה שלי, המטרה הייתה סיקור עבור פאינה".

מהצד השני, מעדותו של זאבי עלה כי הוא לא נחשף להסכמי שכר הטרחה של רונן צור שם מוגדרות העמותות כלקוחות שירותי היח"צ ("אמרת במשטרה שגם לא היה שייך שתראה את ההסכם". "אמת ויציב"). בתקופה בה הגיע אליו התיק בו נטען כי הלקוחה היא קירשנבאום, מאי 2014, עבד זאבי כחודש אחד אצל צור, העיד, ולטענת ההגנה - גם אם מבחינתו של זאבי, כעוזר במשרד, הלקוחה הייתה קירשנבאום, הרי שמבחינת הבעלים רונן צור הלקוחות היו העמותות, אפילו אם נהנית נוספת מהשירותים הייתה קירשנבאום - לשיטתם, באופן לגיטימי ומקובל. "מבחינתנו מי שקיבל את השירות אלו היו העמותות, וכמובן שפאינה נהנתה כמי שמובילה את זה בצד הפרלמנטרי", מסר צור בחקירתו במשטרה.

עדותו של צור היום עשויה להכריע בשאלה איך ראה משרד יחסי הציבור את מתן השירותים האמורים, ומי למעשה היה הלקוח האמיתי. בחקירתו במשטרה טען צור, כאמור כי הלקוחות היו העמותות. חוץ מלדבוק בגירסה זו, עשוי צור להעיד שלא ידע שהלקוחה האמיתית למעשה היא קירשנבאום, על אף שלפי עדות העוזר זאבי - כך אמר לו צור מפורשות, וכך הוגדרה הלקוחה בסטטוס השבועי שהיה מעביר לו זאבי בעניין התיקים.