האיחוד האירופי יממן את תכנון צינור הגז מלוויתן לאירופה

האיחוד האירופי יעמיד 34.5 מליון יורו לתכנון העברת צינור גז ממאגר לוויתן לקפריסין ומשם לאירופה ■ למרות התקציב המכובד שהוקצה לתכנון, בגזרת הביצוע הדברים מורכבים, וספק אם ניתן יהיה להוציא את הפרויקט לפועל מבחינה הנדסית

מאגר קידוח / צילום: שאטרסטוק
מאגר קידוח / צילום: שאטרסטוק

האיחוד האירופי יממן את המשך התכנון המפורט של פרויקט הנחת הצינור לאירופה. נציבות האיחוד האירופי בבריסל פרסמה ב-25 בינואר את רשימת הפרויקטים המועדפים בתחום האנרגיה הנקייה ל-2018. מדובר בפרויקטים שקידומם ימומן מתקציב האיחוד בהיקף כולל של 873 מיליון אירו.

בין הפרויקטים ברשימה נמצא גם פרויקט EastMed להנחת צינור ממימי קפריסין ליוון דרך כרתים. ב-2018 יקצה האיחוד האירופי סכום של 34.5 מיליון אירו - סכום שיאפשר את השלמת התכנון לקראת קבלת החלטה סופית על השקעה בפרויקט ב-2019.

המימון יועבר לחברת IGI פוסידון, שבבעלות חברת אדיסון הצרפתית המנהלת את בדיקות ההיתכנות ההנדסיות של הפרויקט. את רעיון ה-EastMed העלה לראשונה שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ לפני כשנתיים ובמסגרתו נבדקת הנחת צינור גז ממאגרי "לוויתן" ו"אפרודיטה" ליוון דרך קפריסין וכרתים ומשם לדרום איטליה תוך התחברות לשוק הגז האירופי.

על פי לוחות הזמנים הנוכחיים, הקמת המיזם תתחיל ב-2021 ותסתיים ארבע שנים אחר כך. במקביל נמשכים הדיונים בין מנכ"לי משרדי האנרגיה של ישראל, קפריסין יוון ואיטליה לקראת גיבוש הסכם מטרייה מדיני לפרויקט. האיחוד האירופי רואה ב-EastMed פרויקט אסטרטגי שיגביר את הביטחון האנרגטי של מדינות אירופה בכך שיאפשר להן גישה למקור אספקת גז בצנרת נוסף על רוסיה ומקורות הגז המידלדלים של נורווגיה והולנד.

ואולם פרויקט שאפתני זה עדיין רחוק מיישומו. הקושי ההנדסי בביצוע הפרויקט התשתיתי המורכב הזה מצוי בתוואי התת-ימי, שמגיע בשיאו לעומק של 3.3 ק"מ וכן בפעילות הגעשית בקרקעית הים בין קפריסין ליוון. מאפיין זה עלול לגרום נזקים לצינורות שיהיה קשה מאוד לתקן. קושי נוסף ולא פחות חשוב הוא ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט. מחיר הגז הממוצע בשנה האחרונה באירופה נע סביב 5.5-6 דולר ליחידת חום, ואילו בישראל המחיר הממוצע לא הרבה יותר זול - 5.3 דולר ליחידת חום. כדי להצדיק את הוצאות הנחת הצינור הבלתי מבוטלות יש להגיע להפרש של 2-3 דולר ליחידת חום.

אולם גם לאחר הקמת הצינור ישראל לא תחליף את גז-פרום המספקת לפי הערכות כ-200 BCM של גז טבעי בשנה, אך בהחלט יהפוך אותה לספקית הגז המשמעותית באזור. הצינור יוכל להוביל 10-5 BCM של גז טבעי בשנה.

מעורבות ממשלתית

לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי נשקלת מעורבות של החברה הממשלתית נתג"ז בהקמת הפרויקט, כאשר עצם המעורבות של החברה הממשלתית בפרויקט ענק, כמעט בדיוני, מגביר את הסיכויים להתממשותו.