גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבי פתיר, לשעבר מבכירי שוק התקשורת, הלך לעולמו

פתיר היה המנכ"ל הראשון של חברת 013 ברק, שלימים התמזגה עם נטוויז'ן ■ בהמשך הוא שימש כמשנה למנכ"ל בזק, שימש כמנכ"ל פעילות הדור הרביעי של מירס שלימים הפכה להוט מובייל, ניהל את מפעל נייר חדרה, הקים עסקים פרטיים ועוד

אבי פתיר / צילום: יוסי כהן
אבי פתיר / צילום: יוסי כהן

אבי פתיר, מוותיקי ובכירי שוק התקשורת בישראל, נפטר אתמול (א') בתל-אביב לאחר מאבק ארוך במחלה קשה. פתיר הותיר אחריו אישה, 3 ילדים ושני נכדים. הלווייתו תתקיים מחר (ג') בשעה 12 בקריית שאול בתל-אביב. 

פתיר מילא שורה של תפקידים בכירים בשוק התקשורת החל משנות ה-90. אחרי שהשתחרר מהצבא לאחר קריירה צבאית, שימש כסמנכ"ל הנדסה בבזק ולאחר מכן היה המנכ"ל הראשון של חברת 013 ברק, שלימים התמזגה עם נטוויז'ן. בהמשך הוא שימש כמשנה למנכ"ל בזק, שימש כמנכ"ל פעילות הדור הרביעי של מירס שלימים הפכה להוט מובייל, ניהל את מפעל נייר חדרה, הקים עסקים פרטיים ועוד.

בשנים האחרונות עסק פתיר בפעילות ציבורית לצד התמודדות עם המחלה הקשה שבה נלחם, תוך שהוא מנסה לשמור על שגרת פעילות רגילה. 

רם בלינקוב, לשעבר מנכ"ל הוט והממונה על התקציבים, אמר היום: "אבי פתיר הוא מסוג האנשים שאפשר לומר עליו רק מלים טובות. הכרתי אותו כקולגה כשהיינו סמנכ"לים משותפים בבזק, היינו מתחרים אחר-כך ולימים אפילו הפכנו לשותפים עסקיים. מה שאפיין אותו תמיד זה יושר, חוכמה, ענווה, נעים הליכות, איש שיח לתחומים שונים, שוחר דעת, אדם טוב במובן הבסיסי ביותר של המילה או בשתי מלים קצין וג'נטלמן, ובנוסף לכל גם אדום בנשמה". 

דני רוזן, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אמר: "אני מכיר אותו הרבה שנים ושירתנו יחד בצבא. הוא גם החליף אותי בתפקיד כמה פעמים גם בצבא וגם בבזק, וגם התחרינו, אני הייתי מנכ"ל בזק בינלאומי והוא היה מנכ"ל ברק. שמרנו על קשר טוב כל השנים. הוא היה אדם מיוחד במינו, אדם טוב, גם בעל מקצוע בחסד וגם מנטעש מבחינת בן אדם, והוא יחסר לנו. היה קשה לראות אותו חולה. אדם יקר". 

רן גוראון, מנכ"ל פלאפון שעבד עם פתיר בתקופתו כמנכ"ל ברק, אמר: "אבי הוא מהמייסדים של שוק התקשורת. לא הרבה אנשים בישראל יכולים להגיד שהקימו חברת תקשורת שעשתה מהפיכה בשוק והוא אחד מהם. טכנולוג, חכם, קשוב ומורה דרך לרבים בשוק התקשורת. תמיד דיבר בגובה העיניים ופרגן למי שפגש לאורך הדרך. לי באופן אישי הוא נתן בברק הזדמנות אדירה ואני תמיד אזכור ואעריך זאת. למדתי ממנו הרבה". 

אברשה בורשטין, מנכ"ל מירס לשעבר, אמר: "ההיכרות שלי עם אבי היא של כ-40 שנה, מאז ששנינו שירתנו כקצינים בחיל הקשר. החברות התהדקה כאשר אבי שירת כמפקד מרכז הלוחמה האלקטרונית ואני באג"מ מפקדת קצין קשר ראשי. אבי היה ללא ספק אחד מאנשי הטכנולוגיה החכמים שהכרתי, סקרן ללא לאות, צמא ללמוד וליישם דברים חדשניים. עם שחרורו מצה"ל היה סמנכ"ל הנדסה בבזק ולאחר מכן הקים את חברת ברק. כאשר קיבלתי את ניהול חברת מירס, ביקשתי מאבי להצטרף, כי האמנתי שאיתו נוכל לעשות את השינוי ואכן הוא יזם את ניסוי ה-Wimax (דור 4) הראשון בישראל, הוא הוביל את הזכייה בדור 3 וביישומו בהוט מובייל. איש אשכולות של חזון, מימוש וחברות. יחסר לזיוה רעייתו, ילדיו ונכדיו. יהי זכרו ברוך".

גיל שרון, מנכ"ל גולן טלקום, שגם עבד עם פתיר בברק, מסר: "אבי היה אדם רחב אופקים, בעל ידע נרחב בתחומי הטכנולוגיה, ובתחומים רבים נוספים. אבי היה אדם סקרן, בעל תחומי עניין רבים, שהרבה לקרוא ולהתעדכן והיה איש שיחה מרתק. אבי פתיר היה מחלוצי ענף התקשורת בישראל, והיה ממקימי ברק 013 ומנכ"לה הראשון, והייתה לי הזכות לעבוד עמו כמשנה למנכ"ל בברק. נהניתי מאוד מהעבודה המשותפת עם אבי, שתמיד ידע לשאול את השאלות המאתגרות". 

ניר שטרן מנכ"ל סלקום, מסר: "הייתה לי הזכות הגדולה לעבוד עם אבי בברק. מעבר להיותו מנהל חכם, מנהיג ומקצוען, אבי לימד אותי כיצד ניתן לנהל באצילות-נפש בנועם ובהוגנות". 

עמוס לסקר, מנכ"ל חברת חשמל לשעבר ומנכ"ל חברת הכבלים גוונים, מסר: "אבי היה חבר, שותף, דמות בולטת בעולם התקשורת, עם יושרה, מקצועיות ידע טכנולוגי עמוק ומנהיגות ניהולית. איש שיחה רב גוני שהקרין על סביבתו לבביות ונועם-הליכות".

סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, מסרה: "היום הלך לעולמו אבי פתיר, אחד מעמודי התווך של שוק התקשורת הישראלי, קולגה מקצועית ממנו למדתי הרבה וידיד אישי. במהלך הקריירה שלי פגשתי בו פעמים רבות: הייתי כלכלנית בבזק כאשר היה סמנכ"ל טכנולוגיות, התחרינו זה בזה כאשר ניהל את ברק ואני את קווי זהב, ועבדנו יחד בהוט. אבי אחראי על חלק ניכר מתשתיות התקשורת בישראל: בבזק הוא הקים ושדרג את תשתיות קוויות, בברק הקים תשתיות תקשורת בינלאומיות, במירס ואחרי זה בהוט מבייל הקים תשתיות סלולריות. הוא היה איש מקצוע מהטובים שפגשתי, ובמקביל היה אציל-נפש ונדיר ביכולות שלו ליצור קשר חברי המבוסס על הערכה הדדית. אבי יחסר לכולנו בבזק ולי אישית במיוחד".

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-2% ● ירידה חדה בצמיחה בארה"ב, מזרחי טפחות: "הנתון לא מביא לשינוי בציפיות להורדת ריבית" ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבת הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות