גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעקבות הביקורת: נפסלה שאלה אחת בבחינת לשכת עורכי הדין

מדובר בשאלה 7 בחלק ג' של הבחינה, שעסקה בדין מהותי ■ עם זאת, הוועדה הבוחנת "דוחה לחלוטין טענות בדבר מעורבות זרה, שיקולים ואינטרסים שאינם ממין העניין בהכנת שאלון הבחינה ובדיקתו" ■ ח"כ עיסאווי פריג', יו"ר שדולת המתמחים בכנסת: "לעג לרש"

נבחנים בבחינת לשכת עוה"ד / צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי, למצולמים אין קשר לכתבה
נבחנים בבחינת לשכת עוה"ד / צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי, למצולמים אין קשר לכתבה

בעקבות הביקורת על רמת הקושי של בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין, הוועדה הבוחנת, בראשות השופט יוסף אלרון, התכנסה השבוע ודנה בעררים שהוגשו על תוצאות הבחינה. הוועדה החליטה לקבל את העררים ביחס לשאלה אחת ולפסול את שאלה 7 בחלק ג' של הבחינה (שעסקה בדין מהותי).

החלטת הוועדה חלה על כלל הנבחנים, בין אם הגישו ערר על שאלה זו ובין אם לא. לא תישלח הודעה אישית לכל נבחן על תוצאות הערר.

באשר ליתר העררים, מהוועדה הבוחנת נמסר כי "בסיכומו של דבר, לאחר בחינה מעמיקה של כלל הטענות והעררים, הוועדה סבורה כי כל שאלות הבחינה נשאלו בסמכות וכלולות בחומר הבחינה על-פי התקנות, וכי התשובה שנקבעה להן על-ידי הוועדה היא התשובה הנכונה בהתאם לפתרון הבחינה שפרסמה הוועדה ובהסתמך, בין היתר, על הסימוכין אליהם הפנה הפתרון".

ציונים מעודכנים בעקבות החלטת הוועדה יפורסמו בתיק האישי של כל נבחן רק לאחר סיום הליך בדיקת העררים האישיים שהוגשו על מטלת הכתיבה. למגישי העררים על מטלת הכתיבה תישלח ישירות הודעה על ציונם הסופי במטלה זו. 

נציין כי ההחלטה צפויה להשפיע בעיקר על נבחנים שקיבלו ציון גבולי. 

עתירה לקבלת מידע

בתוך כך הוגשה בשם המתמחים עתירה מכוח חוק חופש המידע לקבלת מידע ופרטים שונים, ביניהם באשר לחבר הבוחנים, לאופן מתן הציונים, לאופן ההחלטה על תוספת זמן לחלק מהנבחנים ולפירוט ההנחיות לפיהן אמורים היו לפעול הבוחנים.

העתירה, אותה הגיש עו"ד אילן בומבך, הוגשה נגד לשכת עורכי הדין, הממונה בלשכת עורכי הדין על חופש המידע וחברי הוועדה הבוחנת. ככל שלא ייעתר הממונה מיידית לבקשת העברת המידע הדרוש, מתבקש בעתירה לקיים דיון דחוף.

מדובר בעתירה לקבלת מידע שיאפשר לבסס את העתירה המרכזית אותה צפויים המתמחים להגיש: לאחר פרסום הציונים, הם פנו במכתב לשרת המשפטים איילת שקד וליו"ר הוועדה הבוחנת, השופט יוסף אלרון, בבקשה לפסילת הבחינה עקב טופסי בחינות שלטענתם מעידים על "הטיה מכוונת [לרעת בוגרי המכללות, מ' ר']", ואיימו בפניה לבית המשפט באם דרישתם לא תתקבל.

לדבריהם, "בתשובות רבות של נבחנים בחלק א' של המבחן - 'הניסוח המשפטי' - נמחקו ותוקנו כלפי מטה ברובריקות הציון הסופי בחלק זה".

עוד לטענתם, יש בידי הבוחנים את הפרטים האישיים של כל נבחן ומקום לימודו - והציון נקבע ללא הערות, בכתב-יד, מה שמעיד לטענת המתמחים על הנחיה מגבוה לתקן מטה את הציון של בוגרי המכללות.

יוזכר כי על-פי התוצאות שפורסמו לאחרונה, אחוז המעבר של בוגרי המכללות נמוך במיוחד ועומד על 27% בלבד, כאשר מנגד מציגים בוגרי האוניברסיטאות תוצאות טובות יותר באופן קיצוני, עם 75% מעבר בבחינה. 

"החלטה סופית"

בהחלטת הוועדה הבוחנת צוין כי "החלטת ועדת הבחינות היא סופית, והוועדה לא תדון בהשגות חוזרות. לנוכח הביקורת שהושמעה באשר לבחינת ההסמכה אשר נערכה לאחרונה, הוועדה הבוחנת מוצאת לנכון לציין בהודעה זו כי בחינת ההסמכה נערכה בהתאם לתקנות לשכת עורכי הדין ובמתכונת הדומה להצעת המרכז הארצי לבחינות והערכה, תוך שכללה מטלת ניסוח משפטי ושאלות מן הדין הדיוני והמהותי.

"שינויים אלה במתכונת הבחינה נערכו לאחר בחינה ביקורתית מעמיקה של מבנה הבחינה במתכונתה הקודמת, ומתוך תקווה כי יהיה בהם כדי להעלות את רמת הבחינה, וכפועל יוצא מכך את רמת הידע של המוסמכים החדשים במקצוע עריכת הדין.

"בעבר, נשמעה ביקורת רבה על כך שהבחינה כוללת שאלות מהדין הדיוני בלבד, וכי באופיה היא בעיקרה בחינת שינון. כמו כן נשמעה ביקורת על הבחינה בעל-פה, ובין היתר על היעדר שוויוניות בין הנבחנים, בשל ריבוי המותבים שבפניהם התקיימה הבחינה בעל-פה, אשר גרם, בין היתר, לכך שאופי השאלות שנשאלו הנבחנים היה מקרי ותלוי בהרכב הבוחנים.

"לאחר שתוקן חוק לשכת עורכי הדין בחודש מארס 2016, והוחלט על שינוי מתכונת הבחינה, הוקמה ועדת היגוי במשרד המשפטים, על-מנת לגבש את מתווה הבחינה באופן מעשי ולצורך הוצאתה לפועל. יש לציין כי מינויה של הוועדה הבוחנת נעשה על-ידי שרת המשפטים (בהסכמת נשיאת בית המשפט העליון), החתומה על כתבי המינוי לכל אחד מחברי הוועדה.

"מן הראוי להדגיש כי הוועדה הבוחנת מורכבת מ-3 שופטים, עורכי דין מהמגזר הציבורי ומהמגזר הפרטי ואנשי אקדמיה, וזאת בהתאם להוראות הדין. בנוסף, לצורך הוצאת מתכונת הבחינה החדשה אל הפועל, גויס פסיכומטריקן, אשר אף הוא השתתף בישיבות הוועדה הבוחנת וליווה את תהליך עריכת שאלון הבחינה במתכונתו המלאה. לצורך חיבורה של מטלת הניסוח המשפטי גויסו אנשי מקצוע ייעודיים, שתחום עיסוקם כתיבה וניסוח משפטיים, והם בעלי ניסיון רב שנים בכתיבה מסוג זה.

"עוד גייסה הוועדה מחברי שאלות לבחינת ההסמכה, שהם בעלי ניסיון בתחומי המשפט השונים, ובהנחייתה התקיימו ימי הכשרה ייעודיים לכותבי השאלות, אשר נועדו להעניק הכוון מקצועי הן ברמת התוכן הן ברמת הניסוח. כל השאלות שהוצעו נבחנו בעין קפדנית ומקצועית על-ידי כל חברי הוועדה".

לבסוף נמסר כי הוועדה הבוחנת "דוחה לחלוטין טענות בדבר מעורבות זרה, שיקולים ואינטרסים שאינם ממין העניין בהכנת שאלון הבחינה ובתהליך בדיקתו. חברי הוועדה מדגישים כי כל אשר עמד לנגד עיניהם בתהליך עבודת הוועדה הוא שיפור מבנה הבחינה והכנת בחינה הוגנת אשר תלמד ותעיד על יכולתו של הנבחן לקבל את רישיון עריכת הדין בישראל". 

"לעג לרש" 

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ), יו"ר שדולת המתמחים בכנסת, מסר בתגובה: "הודעת הוועדה הבוחנת על פסילת שאלה אחת בלבד בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין, מגדירה מחדש את המושג 'לעג לרש'. לשון ההודעה, שמתעלמת מטענות הנבחנים ומבטיחה את התיקון רק בבחינה הבאה, מחזקת את תחושת הנבחנים על היותם 'שפני ניסוי' בבחינה האחרונה. לנוכח כל אלה בכוונתי לפנות לוועדה הבוחנת ולדרוש את חשיפת הפרוטוקולים מדיוני הוועדה בהכנותיה לשינויי המתכונת בבחינה".

ממערך ההסברה של המרכז הארצי לקידום המתמחים והסטודנטים למשפטים נמסר בתגובה: "נדהמנו לגלות את הודעת הוועדה, שאינה מניחה את הדעת, והיא בבחינת 'לעג לרש'. קיימות שאלות נוספות שסבלו מכשלים פנימיים כגון: היעדר חלופה אחת מובהקת ונכונה, שאלות שאינן בליבת החומר ושאלות שעסקו בחומר שלא פורסם לבחינה. שוב אנו רואים כי אף אחד מהעררים לא זכה לנימוק ותגובה לגופו של עניין, אף פסילת שאלה מספר 7 לא לוותה בנימוק לפסילתה. התנהלות זו דומה לאופן בו נערכה הבדיקה בחלק הניסוח המשפטי בבחינה, בה הורדו נקודות ללא נימוק כלל.

"הודעת הוועדה הבוחנת הכבירה במילים אך נעדרה כל תוכן מהותי. בניגוד להודעת הוועדה, בבחינת ההסמכה נפלו כשלים חיצוניים רבים, בין היתר: מצג-השווא בפרסום הבחינה לדוגמה, אי-האנונימיות של מחברות הבחינה והוספת זמן לא שוויונית באולמות השונים. הווה אומר בחינת ההסמכה לא נערכה בהתאם לתקנות לשכת עורכי הדין, וזאת על אף הפירוט הרב בדבר אופן חיבורה בהודעת הלשכה. הודעתה של הלשכה כי הפגמים שנפלו יתוקנו במועד הבא היא בבחינת הודאה כי הנבחנים האחרונים היו 'שפני ניסיון' שלא שפר עליהם מזלם.

"בא-כוחנו, עו"ד אילן בומבך, הגיש היום עתירה מינהלית דחופה המבקשת להתיר לעיין בחומר הנוגע לאופן כתיבת ובדיקת בחינת ההסמכה האחרונה. הממונים מטעם לשכת עורכי הדין נמנעו מלהשיב לפניותיו הקודמות של עו"ד בומבך, כאשר הם מודעים לצורך הדחוף בקבלת החומר לשם הגשת העתירה כנגד הבחינה. התנהלות זו היא מוטיב חוזר של הסתרת מידע על-ידי גוף ציבורי וסיכול הגישה לערכאות, חוסר שקיפות ואי-אפשרות לקיים ביקורת על התנהלות גוף ציבורי.

"עו"ד בומבך שוקד על הגשת העתירה בגין בחינת ההסמכה שתוגש בימים הקרובים. עו"ד בומבך הבהיר בכנסת ישראל בוועדת החוקה, חוק ומשפט, באמצעי התקשורת וכעת גם באמצעות העתירה לחופש המידע, כי הוועדה הבוחנת בוחרת להתעלם מן העין הציבורית הבוחנת.

"נדגיש כי לכל אורך הדרך ידנו הייתה מושטת עת קראנו לגורמים השונים להידברות בלתי אמצעית. בשלב זה ברור לכל כי הוועדה הבוחנת, לשכת עורכי הדין ושרת המשפטים איילת שקד לא בחרו בדרך ההידברות בהתאם להמלצות חברי הכנסת בדיון בעניין בחינת ההסמכה שהתקיים בוועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת ישראל. בשל כך לא נותר לנו אלא לפנות לבית המשפט לשם קבלת סעד צודק למצב אליו נקלענו בעל-כורחנו". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

הם בחרו לספוג קיצוץ בשכר - והם אומרים שהם מאושרים יותר

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

בחברות הטק מנסים להילחם בהונאות משקיעים. אלה הכלים החדשים שלהם

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר