גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם גונן אוסישקין הוא המנכ"ל שיוציא את אל-על מהמשבר?

הוא טייס לשעבר שצמח מתוך המערכת, מוערך ומקושר למקבלי ההחלטות - ובעיקר לחברת הדירקטוריון הדומיננטית, תמי מוזס-בורוביץ' ■ גונן אוסישקין, מנכ"ל אל-על החדש, יצטרך להתמודד עם משבר הטייסים בחברה, הירידה ברווחים ובנתח השוק ובניית אמון מחדש עם הלקוחות

ב-15 בפברואר יקבל גונן אוסישקין (51) את שרביט הניהול של חברת אל-על. מבין השמות שעלו עת נודע על עזיבתו של דוד מימון את תפקיד מנכ"ל החברה, הוזכר אוסישקין ככזה שמכיל את כל התכונות הנדרשות והמתבקשות לאור האתגרים שמולם ניצבת חברת התעופה: הוא טייס לשעבר, מה שיכול לחבר ולגשר במסגרת המו"מ המתנהל מזה חודשים עם טייסי אל-על; הוא מגיע מתוך המערכת; והוא מוערך ומקושר למקבלי ההחלטות, בעיקר לחברת הדירקטוריון הדומיננטית, תמי מוזס-בורוביץ'.

"הוא האדם הנכון במקום הנכון", אומר גורם בענף. "אם יש מישהו שיכול להתמודד עם האתגרים של אל-על - זה הוא. אוסישקין הוא אדם אנליטי ומחושב, כזה שהאנשים שלו הולכים אחריו. הוא פחות אמוציונלי אולי, אבל זוכה להערכה. הוא מסמן לעצמו מטרה ומסתער עליה. יש לו ידע רחב על מה שקורה בעולם התעופה".

"אי-אפשר להשוות את אל-על לאף חברה ישראלית אחרת", אומר גורם אחר בענף. "זו חברה שניצבת בפני אתגרים עסקיים מובהקים שהם בהחלט לא פשוטים. העובדה שאוסישיקין מגיע מתוך המערכת מהווה יתרון גדול. הוא מכיר את עולם התעופה גם בשפה הטכנולוגית. זה אולי נשמע שולי, אבל כשייערך דיון בנושא בטיחות הוא יבין בדיוק את המינוחים, בניגוד למנכ"לים אחרים".

האם אוסישקין יצליח להוביל את החברה למקום טוב יותר? "גלובס" מנתח את מצבה של חברת התעופה ואת האיש שמונה לעמוד בראשה.

סימן את כיסא המנכ"ל?

13 שנה אחרי שהצטרף לאל-על, מונה אוסישקין לפני שנה לסמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים. זאת, לאחר שעזב את תא הטייס כקצין ראשון בצי ה-747-400 זמן קצר לאחר שהגיע לחברה, והחליט לעבור לתפקידים מנהליים שונים בין היתר כראש אגף תכנון מסחרי, ראש אגף לו"ז ומערכות הפצה וראש אגף ניהול הכנסות. לפני כשנה אף ביקש לפרוש מאל-על, אולם קיבל רמז עבה שישתלם לו להישאר בשורות החברה, והוא אכן נשאר. "הוא הגיע לאן שהגיע בכוחות עצמו", אומר גורם שמעורה בפרטים שמדגיש כי אוסישקין לא סומן מראש כמיועד לתפקיד. "יכול להיות שהוא סימן לעצמו כמטרה את כיסא המנכ"ל, אבל לא הייתה פה יד מכוונת מלמעלה".

מנגד, יש גם מי שהרים גבה על המינוי. "זה נכון שאוסישקין כיהן בשורה של תפקידים בחברה, אבל הוא קפץ די מהר מתפקיד מינהלי לתפקיד ניהולי", אומר לנו גורם בחברה. "חסרים לו הכישורים האישיים, כאלה שיגרמו לכפופים לו ללכת אחריו בהתלהבות. הוא לא האדם הכי נחמד ורגיש, אבל הוא בהחלט ישרת את הדירקטוריון נאמנה. אולי זה מה שחשוב".

אל-על כאמור, ניצבת בפני אתגרים לא פשוטים. את שנת 2017 סיימה חברת התעופה עם נתח שוק של 28% - ירידה של 4% לעומת 2016 וירידה גם אל מול הגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג שעמדה בשנה שחלפה על יותר מ-20 מיליון - עלייה של כ-16.5% ביחס לשנה קודמת. לפי הערכות בענף, נתח השוק של החברה ימשיך לרדת לטובת גידול בחברות הזרות (כיום פועלות 140 חברות תעופה בנתב"ג), כשברקע מרחף גם האיום על פתיחת קווים חדשים ביעדים שאליהם טסה אל-על בבלעדיות, דוגמת הודו ותאילנד.

בנוסף, לאחרונה החליטה רשות ההגבלים העסקיים לדחות את המיזוג בין אל-על (והחברה-הבת סאן דור) לישראייר, בטענה כי הוא ימנע מאל-על לטוס לאילת (דבר שלא עומד ממילא על הפרק); ולאור העובדה שנושא האבטחה של חברות התעופה הישראליות בחו"ל ניתן בלעדית על ידי אל-על, ועולה החשש לדחיקת מתחרים - בפרט של ארקיע. דוח מלא בנושא עדיין לא הועבר לידי החברות, אולם הן מתכוונות לערער על ההחלטה.

בקרוב צפויה החברה לפרסם את הדוח הכספי שלה לרבעון הרביעי, שככל הנראה יציג גם הפעם שחיקה ברווחיות. זאת, בעיקר על רקע מחירי הדס"ל (דלק סילוני) העולים ושער הדולר הנמוך. כך למשל, את הרבעון השלישי סיכמה החברה ברווח של כ-35.3 מיליון דולר (לתשעת החודשים הראשונים של 2017), לעומת רווח של 83 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2016.

לצד אותם אתגרים שכוללים את מחירי הדלק ושחיקת הדולר אל מול השקל, אוסישקין יצטרך גם למצוא את האיזון הנכון ביחסים החמים שיש לחברהעם סוכני הנסיעות בישראל, זאת לאור השינוי הגלובלי שעובר ענף התיירות והתעופה בכל הנוגע לערוצי ההפצה והמכירה.

חברות התעופה, נציין, נאלצות לכווץ את מחירי הטיסות ומחפשות אפיקי התייעלות, בין היתר, באמצעות שיווק ישיר לנוסעים ודילוג על צינור ההפצה בדמות סוכן הנסיעות. לופטהנזה ובריטיש, למשל, כבר ביטלו את העמלות לסוכני הנסיעות, ואילו אל-על עדיין משלמת עמלות.

עם זאת, סביר להניח שגם למנכ"ל החדש ברור שהערוץ הדיגיטלי חייב לנסוק עם אתר משופר ועם מכירה ישירה. האם זה יבוא על חשבון היחסים שאל-על טיפחה לאורך השנים עם סוכני הנסיעות? "אוסישקין יידע ליצור את האיזון", אומר גורם המעורה בפרטים, שמוסיף כי "החשיבות של הסגמנטציה הדיגיטלית ברורה לו (לאוסישקין - מ.ר.ח) והוא לא מתעלם מכך שעולם התעופה מתארגן מחדש, לרבות ערוצי הפצה. הוא ינקוט בצעדים שהם מתבקשים, גם את זה אומר להיות פחות נחמד לסוכנים. זו מגמה עולמית".

"יחסי האנוש שלו טעונים שיפור"

אוסישקין עלה לארץ מרוסיה כילד והיה נשוי בעבר לסופרת מיכל שלו. משנת 2014 כיהן כממונה על האסטרטגיה, תכנון וארגון (תוא"ר) באל-על, והיה מעורב מאוד בכל מה שקשור לרכישת 16 מטוסי דרימליינר - עסקה שתאפשר לאל-על להצעיר את צי המטוסים הקיים שלה מגיל ממוצע של 18.5 כיום ל-6.5 שנים עד לשנת 2021, ולהציע מוצר שירותי ברמה שתואמת לחברות הבינלאומיות הגדולות. "בכל התהליך הזה הוא קנה את עולמו אצל תמי מוזס-בורוביץ', ושם נסללה לו הדרך לעבוד כמנכ"ל תחתיה", אומר גורם שמקורב לחברה.

לדבריו, "אל-על חוותה משבר לא פשוט וכעת הוא צריך לפעול כדי להחזיר את האמון והאהבה של הציבור שנשחקו. החברה חטפה מכה ועל אוסישקין מוטלת חובת השיקום. יש לה הזדמנות לשנות את כל הנושא של השירות והמכירות. אוסישקין הוא אדם אינטליגנט - והוא יודע את זה. הוא חייב יהיה לבנות סביבו מטה חזק שגם יאפשר לו להתמודד עם אתגר נוסף פנים-ארגוני: לבנות אמון עם העובדים ותחושת אינטרס משותף. אל-על היא חברה מנוכרת וחסר שם פרגון הדדי בין המחלקות השונות".

להוציא האתגרים מבחוץ, אל-על מתמודדת כאמור גם עם סוגיות מבית. מזה חודשים ארוכים שהנהלת החברה מקיימת שיחות עם נציגי הטייסים וההסתדרות בכדי להגיע להסכם תנאי העסקה. הרקע להסכם הוא שינוי בתקנות התעופה העולמיות, ה-FTL, הקובעות הגדרות חדשות לשעות העסקה והמנוחה של הטייסים. לאחרונה מונה עו"ד עמוס גבריאלי כמגשר בין הצדדים, והיו מי שטענו שהמינוי של אוסישקין, טייס לשעבר, נועד כדי לרכך את היחסים בין ההנהלה והטייסים, שהגיעו בשנה שעברה לפסים עכורים במיוחד.

"אני לא חושב שהדירקטוריון בחר בטייס לשם כך", אומר טייס בכיר באל-על. "היו כבר מנכ"לים טייסים שלא השכילו להגיע ליחסים טובים עם הטייסים. השיקול החזק יותר הוא שמדובר במנכ"ל שגדל בחברה ושמכיר היטב את המערכת מבפנים. השאלה היא האם הוא ישכיל לנצל את ההזדמנות שמהווה שעת כושר מצד הטייסים ומצד ההנהלה", אומר אותו טייס ובאותה נשימה מוסיף כי "למרות שבפועל מי שמחליט ומנהל את החברה הם שני אנשים - תמי מוזס ופיני גינזבורג".

"העובדה שגונן מגיע מתוך החברה ושהוא טייס לא משנה לנו", אומר טייס אחר. "השאלה היא האם הוא יבין מה החברה צריכה ולא רק הטייסים. הוא צריך לשמוע ולהבין גם מה הדיילים רוצים ומה צריכים אנשי התחזוקה. הוא ליווה הרבה מנכ"לים וראה מה נכון ומה לא נכון לעשות. זו נקודת פתיחה שתיתן לו הכוונה מעניינת".

עם זאת, לא כולם סבורים שמדובר באדם הנכון: "יכול להיות שיש לאוסישקין הבנה במורכבות של הענף, אבל יחסי האנוש שלו טעונים שיפור", אומר גורם מתוך החברה שגם מספר שיחסיו של אוסישקין עם המנכ"ל הקודם מימון, ידעו עליות ומורדות עם השנים. "אפשר להגיד שלא תמיד היה בסיס של כבוד הדדי ביניהם". לעומת זאת, גורם אחר מתוך החברה אומר כי "אוסישקין מספיק מוכשר כדי להבין שיחסי אנוש הם בסיס לשינוי באווירה שיש בחברה. הוא אוהב את אל-על ומודע למעורבות הרגשית של העובדים למותג. הוא יפשיל שרוולים ויתחיל לעבוד. אוסישיקין נמצא בחברה מספיק זמן כדי להבין שהנהלה חזקה שמקבלת גב מהעובדים תאפשר לחברה לצמוח".

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עלה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בבורסה; נובה עולה ב-4%, אנרג'יאן ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.2% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30