גולדמן זאקס העלה את מחיר הצעת הרכש לחברת רוביג

רוביג, שהוקמה ועדיין מונהגת בידי הישראלי אוסקר כצנלסון, היא השריד האחרון של קבוצת הנדל"ן אולימפיה, שפעלה בשוק ההון בעשור שעבר ושקרסה בעקבות משבר הנדל"ן במזרח אירופה

פסל השור מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פסל השור מחוץ לבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בנק ההשקעות גולדמן זאקס העלה בתחילת השבוע את מחיר הצעת הרכש שלו לחברת הנדל"ן הפולנית רוביג, לאחר שהצעה קודמת שהגיש בתחילת דצמבר נדחתה בידי קרנות פנסיה פולניות שמחזיקות יחדיו ב-52% ממניותיה של רוביג. גולדמן זאקס, באמצעות שתי קרנות השקעה שבבעלותו, מציע כעת מחיר של 4 זלוטי למניה עבור מלוא מניות רוביג, המשקף לחברה שווי של 1.15 מיליארד זלוטי (1.17 מיליארד שקל).

ההצעה החדשה מהווה שיפור של 12.7% לעומת ההצעה הקודמת שעמדה על 3.55 זלוטי למניה ושגם היא הוגשה פרמיה של 12% על המחיר בשוק טרם פרסומה. עם זאת, את ההצעה הקודמת דחו כאמור קרנות הפנסיה הפולניות, שמחזיקות במרבית מניות רוביג, בטענה כי היא משקפת את השווי ההוגן של החברה.

השלמתה של הצעת הרכש מותנית בהיענות של לפחות 66% מבעלי המניות של רוביג. עם זאת, העסקה המתגבשת כבר חלפה מכשול מהותי אחד, כאשר זכתה לאישור רגולטורי מהממשלה הפולנית.

רוביג, שהוקמה ועדיין מונהגת בידי הישראלי אוסקר כצנלסון, היא השריד האחרון של קבוצת הנדל"ן אולימפיה, שפעלה בשוק ההון בעשור שעבר ושקרסה בעקבות משבר הנדל"ן במזרח אירופה. רוביג הצליחה לשרוד את המשבר ולהמשיך ולהתפתח בעקביות, בזכות הפגיעה הנמוכה יחסית שספגה הכלכלה הפולנית בתקופת המשבר.

באוקטובר 2010 גייסה רוביג 78 מיליון זלוטי בהנפקה ראשונית של מניותיה בבורסת ורשה, שבוצעה במחיר של 2 זלוטי למניה ולפי שווי חברה של 515 מיליון זלוטי אחרי הכסף. בשנה הראשונה שלאחר ההנפקה איבדה מניית רוביג קרוב למחצית מערכה, אולם בהמשך היא חזרה להתאושש ותוך שלוש שנים מיום ההנפקה כבר הראתה תשואה חיובית למשקיעים.

רוביג עוסקת בתחום של ייזום בניה למגורים, ולכן היא מכירה בהכנסותיה ממכירת דירות בעת מסירתן. ב-2016 מסרה החברה 2,804 דירות ורשמה הכנסות של 517 מיליון זלוטי, ששיקפו עלייה של 7.6% בהשוואה ל-2015. עקב כך צמח הרווח הנקי שלה ב-36.3% ל-109 מיליון זלוטי.

במחצית הראשונה של 2017 רשמה החברה רווח נקי של 28 מיליון זלוטי על הכנסות של 215 מיליון זלוטי, וזאת לאחר שמסרה במהלך התקופה 714 דירות. כיום עסוקה החברה בהקמתן של יותר מ-3,000 יחידות דיור, בעיקר בערים ורשה וגדנסק.