אלרגן תשלם לטבע סכום חד-פעמי של 700 מיליון דולר

טבע לקחה בחשבון כניסת הון מבוררות זו בתחזיותיה ■ אנליסטים העריכו אותו בין 0.4-1.4 מיליארד דולר ■ כמו כן, טבע מדווחת על תיקונים להסכמי ההלוואה הבנקאיים שלה בדולר וביין ועל הסכם מסגרת אשראי מתחדשת

ברנט סנדרס, מנכ"ל אלרגן/ צילום: רויטרס
ברנט סנדרס, מנכ"ל אלרגן/ צילום: רויטרס

טבע  הודיעה היום (ה') כי תקבל מאלרגן סכום של 700 מיליון דולר בעקבות בוררות בין הצדדים בעניין חוב שנותר לאלרגן כלפי טבע לאחר העסקה בה רכשה טבע מאלרגן את החטיבה הגנרית שלה, אקטביס.

טבע ציפתה לקבל סכום זה כבר ברבעון השלישי של 2017. היא ציינה בדוחותיה לרבעון השלישי, כי העובדה שהסכסוך טרם נפתר אז, היא אחת הסיבות לכך שלא עמדה בתחזיותיה לאותו רבעון. טבע לא ציינה את גובה הסכום אותו ציפתה לקבל, אולם אנליסטים העריכו אותו בין 0.4-1.4 מיליארד דולר, כך שהסכום שהתקבל בסופו של דבר נראה קצת יותר קרוב לצד הנמוך של הטווח.

בעת פרסום דו"חות הרבעון השלישי העריכה החברה כי פסק הבוררות יידחה לרבעון הראשון של 2018, וכך אכן קרה היום. בשעה זו יורדת מניית טבע 0.32% במסחר בתל אביב והחברה נסחרת לפי שווי של כ-71.8 מיליון שקל.

טבע רכשה את אקטביס תמורת כ-40 מיליארד דולר, בעסקה אשר נחשבת היום לסיבה העיקרית לנפילתה של טבע. זמן קצר לאחר ההסכמה על העסקה ב-2015, הסתבר כי השוק הגנרי פחות יציב מכפי ששתי החברות חשבו, כי טבע תצטרך למכור יותר מוצרים משיקולים של הגבלים עסקיים מכפי שהניחה תחילה, וכי מספר השקות גנריות שהיו צפויות להגיע מהחטיבה הגנרית שלה כבר מייד לאחר השלמת העסקה, לא יגיעו. חלק מן הבעיות התגלו עוד לפני השלמת העסקה, אולם טבע בחרה שלא לסגת מן העסקה ולא ללחוץ את המחיר מטה אלא לקיים את העסקה כפי שנחתמה. אם היו לטבע טענות לגבי האופן שבו הוצג לה המצב של אקטביס (בעסקה שנחתמה במהירות רבה יחסית לעסקאות מסוג זה), הרי שכעת נראה כי הן יישארו ללא מענה נוסף, מעבר ל-700 מיליון הדולרים הללו.

הסכום יכנס לחשבונה של טבע במהלך הרבעון הנוכחי, והוא ישמש אותה לתשלום חלק מחובותיה שנוצרו בעקבות העסקה.

טבע מבטיחה לעצמה חוב גמיש יותר לתקופה הקרובה, במחיר של קשיחות רבה יותר בהמשך

בנוסף, היום טבע מדווחת על תיקונים להסכמי ההלוואה הבנקאיים שלה בדולר וביין, ועל הסכם מסגרת אשראי מתחדשת. לדברי החברה: "שינויים אלה מאפשרים לטבע גמישות פיננסית רבה יותר בעמידה ביחסי המינוף הפיננסי הקבועים בהתניות הפיננסיות שבהסכמים אלה.

"יחסי המינוף המתוקנים (חוב נטו ל-EBITDA) הקבועים בהתניות הפיננסיות להם התחייבה החברה בהסדרי האשראי הבנקאי, יאפשרו יחסי מינוף מקסימליים שיעלו בהדרגה עד 5.9 עד וכולל 31 בדצמבר 2018, ויפחתו בהדרגה לכדי 3.5פעמים עד 31 בדצמבר 2021. כלומר, החברה מבטיחה לעצמה חוב גמיש יותר לתקופה הקרובה, במחיר של קשיחות רבה יותר בהמשך, בתקווה לאחר שתחזיר כבר חלק משמעותי מן החוב.

מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים של טבע, ציין, "אנו שמחים לקבל את תמיכתם המתמשכת של הבנקים המלווים ומעריכים את אמונם בטבע בכלל, ובתכנית הרה-ארגון המקיפה שלנו בפרט. התיקון הנ"ל להתניות הפיננסיות הוא חלק מתכניתנו הכוללת להשגת גמישות במסגרות האשראי שלנו ובניהול מבנה ההון של החברה."

נכון ליום 31 בינואר 2018, סכום הקרן המצרפי תחת כלל הסדרי ההלוואה בדולר היה 1.6 מיליארד דולר, סכום הקרן המצרפי תחת כלל הסדרי ההלוואה ביין היה כ- 1.4מיליארד דולר. סכום המסגרת המצרפי תחת תוכנית האשראי המתחדשת, אשר נכון להיום לא נמשך ממנו מזומן, יופחת מ-4.5 מיליארד דולר ל-3.0 מיליארד דולר.

התיקונים להסדרי האשראי הבנקאי קיבלו את תמיכתם של מלווים המחזיקים בכ-94% מסך ההלוואות וההתחייבות לאשראי במסגרת חמשת הסדרי האשראי הבנקאי.

התיקונים כוללים תנאים נוספים כגון, התחייבות של טבע לא לחלק דיבידנדים לבעלי מניות רגילות כל עוד היחס הפיננסי של ההתניות (חוב נטו ל- EBITDA) עולה על 4.75 פעמים. בנוסף, למרות שתשלום מראש אינו נחוץ, במידה וטבע תחליט, לפי שיקול דעתה, לבצע פירעון מוקדם שמקורותיו מכספי מכירת נכסים ו/או נטילת חוב חדש, פירעון זה יתבצע באופן פרופורציונלי בין חמשת הסכמי ההלוואה ומסגרת האשראי המתחדשת.