הטעות של מנדלבליט: מה גרם לו להוציא השבוע הודעה מטעה?

הלחץ הרב המופעל על היועמ"ש לסיים את חקירת נתניהו נתן בו השבוע את אותותיו וגרם לו לטעות ■ עיקר זעמו הוא לאו דווקא על הציבור המוחה בשל התמשכות החקירה - אלא בעיקר על התנהלות המשטרה ■ פרשנות

אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף
אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

ביקורת משתלחת ולא עניינית על היועץ המשפטי לממשלה היא משאת נפשם של המושחתים. הלחץ הרב המופעל על היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, לסיים את חקירת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נתן בו השבוע את אותותיו וגרם לו לטעות.

עיקר זעמו של מנדלבליט הוא לאו דווקא על הציבור המוחה בשל התמשכות החקירה - אלא בעיקר על התנהלות המשטרה. מנדלבליט מרגיש כי משטרת ישראל מגלגלת לפתחו את כל האחריות על התמשכות החקירה באמצעות הדלפות שונות ומשונות. הכעס הזה של מנדלבליט על המשטרה הוא שגרם לו להוציא באמצע השבוע לתקשורת הודעה מטעה.

וכך מסר היועמ"ש באמצעות דוברו: "אין שחר לטענה כאילו חוקרי המשטרה העבירו ליועמ"ש בקשה לגבות את עדותו של ראש הממשלה בפרשה 3000 (הצוללות וכלי השייט) וגם לא לפרקליט המדינה או לפרקליטות המלווה".

ואכן, חוקרי המשטרה לא פנו ליועמ"ש או למי מטעמו כדי לזמן את נתניהו לחקירה. אבל בזמן שמנדלבליט הוציא את ההודעה הזאת, הוא כבר ידע שנתניהו יוזמן בקרוב לחקירה בתיק הצוללות. יתרה מכך, הוא עצמו כבר החל לעבוד על זימון נתניהו לחקירה. וכך, בשל רצונו להחזיר מנה אחת אפיים למשטרה, גרם היועמ"ש בטעות להטעיית הציבור, כאילו לא הייתה לו יד בהחלטה על חקירתו של נתניהו.

ההודעה הזאת אינה ההוכחה היחידה לכך שנקעה נפשו של היועמ"ש מכל מה שסובב את חקירות נתניהו. מנדלבליט הוא אדם מדוד, שבחוכמה, מתוקף מעמדו ותפקידו, אינו ממהר לחשוף בציבור את תחושותיו. אולם בכנס שנערך השבוע (ד') בלשכת עורכי הדין, החליט מנדלבליט לשנות מעט ממנהגו. בפתח הנאום שהכין היועמ"ש, הוא רמז על הבוז שהוא חש כלפי הביקורת שנמתחת כלפיו שחלקה הגדול הוא חסר ביסוס עובדתי.

כך, למשל, בתגובה לטענות כי הוא משהה, שלא לומר "מטייח" את חקירת נתניהו, הבהיר מנדלבליט כי "חקירה פלילית היא לא תוכנית ריאליטי", כי נעשו הרבה מאוד פעולות חקירה שהציבור ומבקריו כלל אינם מודעים להן, וכי "חלק מהפרסומים בתקשורת שמוצגים כציטוט של עד כזה או אחר הם פשוט כוזבים ולא נכונים".

ביקורת על כל איש ציבור, גם על היועמ"ש, אולי בעיקר על היועמ"ש, היא דבר הכרחי וחשוב. גם הטענה כי חקירת ראש הממשלה נתניהו מתמשכת יתר על המידה היא נכונה לחלוטין. אבל כשהביקורת גורסת כי מנדלבליט "משבש מהלכי חקירה", או שהוא "מטייח" את החקירה - אז היא פשוט שקרית.

רוב מבקרי מנדלבליט והמפגינים מול ביתו הם אנשים בעלי כוונות טובות, מעטים מהמבקרים פועלים ממניעים אישיים. למבקרים ולמפגינים כדאי להיזהר שלא "לשפוך את היועץ עם המים". ביקורת משתלחת, בלתי עניינית ושאינה מתבססת על עובדות, תביא לפגיעה במעמד מוסד היועץ המשפטי לממשלה - ופגיעה כזו היא הרי משאת נפשם של המושחתים ושל העבריינים.