רישיון למתן אשראי חוץ-בנקאי לפנינסולה ולאחים נאווי

רשות שוק ההון, שאחראית על גופי האשראי החוץ-בנקאיים, נתנה את אישורה גם לחברות חדשות שטרם החלו לפעול: פריפייד וסלאריו

דורית סלינגר / צילום ארכיון: איל יצהר
דורית סלינגר / צילום ארכיון: איל יצהר

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שהפכה עם הקמתה גם לאחראית על גופי האשראי החוץ-בנקאיים, החלה להעניק רישיונות לאותם גופים למתן אשראי. עד כה העניקה הרשות רישיונות לשתי חברות ציבוריות: לקבוצת פנינסולה , הנסחרת לפי שווי שוק של 260 מיליון שקל, ולקבוצת נאווי , הנסחרת לפי שווי של 630 מיליון שקל. כמו כן העניקה הרשות רישיונות לחברות חדשות שטרם החלו את פעילותן - פריפייד בניהולו של יובל טל וסלאריו בניהולו של יאיר לוי.

ברשות, בראשות דורית סלינגר, ושהיא שאחראית על הפיקוח על פלטפרומות ההלוואות, דיווחו כי "הממונה אישרה את הענקת הרישיונות בהתאם לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים", ש"קובע כי עוסקים במתן אשראי נדרשים להחזיק ברישיון ייעודי לצורך זה", ובמקביל הצהירו כי "לאחרונה דחתה הרשות למעלה מ-30 בקשות לרישיון".

ברשות שוק ההון ציינו היום כי "אנו נמצאים בתהליך להסדרת שוק נותני שירותים פיננסיים. במקביל למתן הרישיונות, אנו פועלים לבסס תשתית רגולטורית". מדובר בשוק שאותו הגדירה סלינגר בעבר כך: "לשוק האשראי החוץ-בנקאי יש תדמית לא חיובית. אחד היעדים המרכזיים שלנו הוא לסנן את השחקנים, להכשיר את השוק ולייצר סביבת עבודה אמינה", כשהוסיפה אז כי "נבדוק לעומק מי הם בעלי השליטה האמיתיים ונוודא שאין שימוש באנשי-קש". 

מייסד קבוצת פנינסולה, עו"ד מיכה אבני, מסר עם קבלת הרישיון: "קבלת הרישיון המורחב למתן אשראי היא אירוע היסטורי הן עבור פנינסולה והן עבור שוק האשראי בכללותו. רישיונות מורחבים למתן אשראי הם אבן-הפינה של יצירת שוק אשראי יעיל ותחרותי. אנו מאמינים שהרישיון החדש יהווה מנוע צמיחה משמעותי עבור פעילות קבוצת פנינסולה".