מנכ"ל עזרא העולמית: "ההסכם עם קירשנבאום לא תועד בכתב"

דניאל אלינסון העיד היום במסגרת פרשת ישראל ביתנו ואמר: "ההסכם עם פאינה קירשנבאום שנקצה 50% מכספי התמיכה של מפלגת ישראל ביתנו לא תועד בכתב" ■ השופט לעד: "אני שואל אותך מה אכלת לארוחת בוקר, ואתה עונה לי שהשמש זורחת"

דניאל אלינסון / צילום: שלומי יוסף
דניאל אלינסון / צילום: שלומי יוסף

"בפגישה שנערכה בשנת 2013 סיכמתי עם פאינה קירשנבאום שמפלגת ישראל ביתנו תיקח חסות על תנועת עזרא העולמית, ובתמורה אנחנו נקצה 50% מכספי התמיכה מהמפלגה לטובת חשיפת מפלגת ישראל ביתנו לחניכים שלנו. הסיכום הזה נעשה בארבע עיניים בינו לבין פאינה ולא תועד בכתב" - כך העיד הבוקר (ד') דניאל אלינסון, שכיהן כמנכ"ל תנועת עזרא העולמית ונשיא עזרא ארה"ב, המואשם במתן שוחד לסגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, במסגרת "פרשת ישראל ביתנו". 

עוד העיד אלינסון, כי רכש לפאינה קירשנבאום שני אייפונים, שתי מצלמות, מכשיר נטבוק ומחשב נייח. "היום כשאנחנו נמצאים בדיעבד, בחכמת המעשה, הגיוני לשאול מה קנו ולמה. אבל היא לא ביקשה מייבש כביסה או טלוויזיה. היא מעלי, היא המפלגה שנותנת לי חסות, ואומרת שצריכה אייפון לצרכי הפעילות", הסביר לשופט.

אלינסון הוזמן להעיד כעד תביעה במסגרת דיון ההוכחות בפרשת השוחד והשחיתות השלטונית מהחמורות שנראו כאן לכאורה - "פרשה 242", המכונה גם פרשת "ישראל ביתנו" - במסגרתה מואשמים פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) ודוד (דאוד) גודובסקי, שהיה מנהל אגף הארגון של ישראל ביתנו, בקבלת שוחד בתמורה לתקציבים.

אלינסון לא היה עד קל עבור התביעה, היות והוא מואשם בכתב אישום נפרד במתן שוחד לקירשנבאום, אך הוא הוזמן לעדות על-ידי התביעה, על-מנת לחזק את התיק נגד קירשנבאום המואשמת בלקיחת שוחד ממנו בתמורה לתקציבים.

בראשית החקירה הצהיר התובע, עו"ד מאור אבן-חן, בפני העד כי כל מה שהוא יגיד בדיון היום לא ישמש נגדו בתיק השני.

מהאישום כנגד קירשנבאום עולה כי היא הציעה לו לדאוג לכך שעמותות עזרא העולמית יקבלו תקציבים למימון פעילותן ממשרד הקליטה, ממשרד הדתות, ממוסדות לאומיים ואף מתורמים פרטיים - וכתנאי לכך דרשה 50% מהתקציבים שתשיג. על-פי האישום, אלינסון הסכים, והשניים המציאו שם לשיטת השוחד ביניהם: "פרויקטים משותפים", שנועד לשוות לטובות ההנאה הללו חזות לגיטימית.

אלינסון מואשם בכך שמימן לקירשנבאום, בין היתר, טיול משפחתי בחו"ל; טיסות לבני משפחתה בהזדמנויות אחרות; מלונות יוקרה; מכשירי טלפון יוקרתיים; מחשב יקר; מצלמה יקרה; עדשה למצלמה ועוד, בתמורה לתקציבים. הפרקליטות מבקשת לבסס באמצעות עדותו על המימון של ההוצאות השונות לקירשנבאום את מנגנון השוחד שקיבלה קירשנבאום מעמותת עזרא העולמית.

עדותו של אלינסון על ההסכם עם פאינה - "הסכם ה-50-50" כפי שכונה בדיון - הדליקה נורות אדומות אצל השופט ירון לוי, אשר התעכב עליה זמן רב והפנה לעד שאלות בעניין זה.

אלינסון העיד על הרקע לעריכת ההסכם "לא מתועד" בין תנועת עזרא העולמית למפלגת ישראל ביתנו ואמר, בין היתר, כי "כשאנחנו עזרא העולמית מחליטים לעבוד עם ישראל ביתנו, אז המפלגה העולמית, כמו כל מפלגה אחרת שתומכת בתנועות נוער, תומכת בתנועה בתקציבים, בחיבור לתורמים, בחיבור לפדרציות בשטח. אנחנו מבחינתנו מה שאנחנו צריכים לעשות זה לחשוף את החניכים שלנו לישראל ביתנו, לזרועות שלהם בשטח, אז אנחנו אומרים 'אנחנו נקצה 50% מהתקציבים לטובת אותה אג'נדה'. בסופו של דבר זה לא היה 50%, אבל זה היה הסיכום אז, שנקצה 50% לקידום הפעילות המשותפת, גידול הפעילות של המפלגה, גיוס פעילים ולטובת הבחירות".

לשאלה עם מי הגיע לסיכום של ה-50%, השיב אלינסון: "עם פאינה". 

התובע: "עוד מישהו היה מעורב בסיכום הזה?".

אלינסון: "לא".

בשלב זה השופט, שהיה מאוד פעיל במהלך כל החקירה ושאל שאלות הבהרה רבות, שאל אלינסון: "אני רוצה להבין, על-פי הסיכום, אם מפלגת ישראל ביתנו מקצה לכם מיליון שקל, אז חצי מזה אתם מחזירים לה?"

אלינסון: "לא מחזירים, מקצים. אני אמחיש: יש טיסה שפאינה נוסעת לקידום פתיחת מועדון בניו-יורק, בהשתתפות מאות חניכים, מ-4 עד 9 ביוני 2010. בטיסה הזאת אפשר לראות שיש פה פתיחת סניף".

העד הסביר כי התנועה מימנה את נסיעתה של קירשנבאום מאותם כספים לכאורה שהוקצו לטובת העניין מהתמיכה שהמפלגה העניקה לעזרא העולמית. בהמשך להסברים אלה, שאל השופט את אלינסון: "הסכם 50-50 סוכם בכתב?", וזה השיב: "יש מכתב של סיכום פגישה שבו אנחנו אומרים שהתפקיד שלנו זה לחשוף את החניכים שלנו לישראל ביתנו".

שופט: "שאלתי על ה-50-50? זה מופיע במכתב?"

אלינסון: "זה לא מופיע במכתב. הרעיון מופיע במכתב".

שופט: "יש רעיון, איפה היישום של הרעיון עוגן?"

אלינסון: "זה לא עוגן. הרעיון עוגן". 

שופט: "זו הייתה הסכמה בעל-פה?"

אלינסון: "כן. ביני לבין פאינה".

שופט: "זו הייתה שיחה בארבע עיניים ביניכם? נכחו במפגש הזה שסיכמתם את זה אנשים נוספים?"

אלינסון: "לא נכחו עוד אנשים נוספים, אבל הרעיון עצמו זה משהו שהוא דרך-אגב לא משהו שהיה רק בפגישה הזאת, היה גם בתקופה יותר מאוחרת יותר".

שופט: "לא נראה לך מוזר שההסכם של החצי חצי לא מעוגן בכתב?".

אלינסון: "אני יוצא מנקודת הנחה שברגע שהוצאתי סיכום שיחה שהם (ישראל ביתנו, א' ל"ו) עוזרים לנו בתקציבים, ואנחנו עוזרים להם בחשיפה, ומה שנדרש פה זה לחשוף את החניכים שלנו אליהם...".

שופט (קוטע את העד): "אני שואל אותך מה אכלת לארוחת בוקר, ואתה עונה לי שהשמש זורחת - אני שואל למה זה לא עוגן בכתב".

ת. "הרעיון עוגן בכתב".

עדותו של העד החלה בשעות הבוקר, והוא ייחקר במהלך כל היום. בין היתר נחקר אלינסון על כספים שקיבלה תנועת עזרא העולמית בסיועה של פאינה קרישנבאום, ובהם 3 מיליון שקל שקיבלה התנועה מקרן קיימת לישראל.

התובע, עו"ד אבן-חן: "כיצד סייעה לך פאינה לקבל גיוס תרומות מקרן קיימת לישראל?"

אלינסון: "...ב-2013 אני יושב עם פאינה - וצריך להבין שפאינה מאוד מעורבת בפעילות, הפעילות מאוד חשובה לה, היא סגנית שר הפנים אז, והיא מעורבת בפעילות עד כדי כך שכשהיא נמצאת בשטח, היא לפעמים מתקשרת ושואלת אותי 'דני מה קורה עם הפעילים'...".

התובע (קוטע את העד): "אני מקריא מההודעה שלך: שאלו אותך כמה כסף קיבלת מקק"ל, ואתה מספר שקק"ל העבירו לך 3 מיליון שקל בשנת 2013. אמרת גם 'אמרו לי שפאינה דיברה אתם'".

אלינסון: "בשנת 2013, ביחד עם פאינה, אנחנו רואים שהסוכנות היהודית די מורידה את הרגל מהגז בנושא של העלייה הרוסית, פחות תקציבים, פחות כסף, פחות פעילות... אנחנו בעזרא העולמית נכנסנו למקומות שבהם יש צורך; אנחנו נכנסים איפה שיש צורך אמיתי. ופה אנחנו מגיעים למסקנה שיש צורך של עלייה מחבר העמים, ואין טיפול בעניין, ואנחנו מחליטים להקים מערכת לעלייה מאוד משמעותית... אני יושב עם פאינה כל הזמן במיוחד על הפרויקט הזה..."

תובע: "ביקשת ממנה שתעזור לך עם זה?".

אלינסון: "כן. ביקשתי, והיא עזרה".

תובע: "מאיזה עוד גופים פאינה סייעה לך לקבל כסף? משרד העלייה והקליטה - אמרת בחקירה שב-2012 קיבלת כמיליון שקל מהם?"

אלינסון: "לגבי הנקודה הזאת, אמרתי בחקירה שלי הרבה מאוד פעמים שאני לא בטוח שזה בזכות פאינה. לגבי אותם מיליון שקלים. לחצו עליי מאוד בחקירה, עד שבסוף אמרתי כן. אבל אמרתי שאני לא בטוח שזה כסף שהגיע בזכותה".

תובע: "אמרת בחקירה שאתה לא בטוח שזה כספים קואליציוניים".

אלינסון: "אמרתי שזה לא בטוח כספים קואליציוניים, והכוונה שזה לא בטוח שזה הגיע בזכותה".

בהמשך נשאל העד על 400 אלף דולר שקיבלה התנועה ממשרד הדתות, והסביר: "יש תקנה של משרד הדתות למימון פעילות יהדות התפוצות, שאנחנו נתמכים בתקנה הזאת על-ידי משרד הדתות ב-2006, 2007, 2008, בסביבות 600 אלף שקל או 700 אלף שקל".

שופט: "וקיבלתם 400 אלף דולר מההסתדרות הציונית?"

אלינסון: "כן. באיזושהי שנה משרד הדתות חסם את הדרך לקבל תמיכה מהמשרד דרך התקנה הזאת ובעצם חיבר את התקנה הזאת להסתדרות הציונית. מי שרצה לקבל כספים ממשרד הדתות, היה צריך לקבל את הכסף דרך משרד הדתות. אז אני מבקש מפאינה שתעביר כספים קואליציוניים לשר הדתות לתקנה שנמצאת בהסתדרות הציונית, כאשר בשנת 2011 היא מעבירה כסף להסתדרות הציונית... יש להם כל מיני ארגונים שמתעסקים עם יהדות התפוצות, ואני מבקש מהם שיעסקו גם עם גופים שמטפלים ביהדות הדוברת את השפה הרוסית, ואני מבקש מפאינה להעביר כסף לתקנה הזאת למשרד הדתות. בסופו של דבר לא מכניסים אותי פנימה ב-2011. זה שהיא (פאינה, א' ל"ו) מעבירה כסף למשרד הדתות, זה לא אומר אוטומטית שאני אקבל את הכסף. אני צריך לעמוד בקריטריונים... אז ב-2011 לא נכנסנו לתקנה התמיכה. רק בשנת 2012 נכנסנו".

בגדול, העיד אלינסון, במסגרת ההסכמות שלו עם פאינה קירשנבאום מ-2013 סייעה קירשנבאום לתנועת עזרא העולמית לקבל תקציבים שונים, והתנועה בתמורה מימנה לכאורה פעילות של קרישנבאום לחשיפת המפלגה לחניכי התנועה ברחבי העולם. עמדת הפרקליטות היא כי "העזרה" שהעניקה פאינה לתנועה הייתה למעשה חלק ממנגנון השוחד שסוכם מלכתחילה בין הצדדים - הסכם ה-50-50 - ושבמסגרתו, בין היתר, מימנה תנועת עזרא העולמית טיסות לחו"ל ומלונות עבור פאינה וכן הוצאות נוספות.

בחקירותיו במשטרה העיד אלינסון על טעמה היקר של קירשנבאום במלונות, ובין היתר אמר כי מימן לקירנשבאום עלות כרטיס טיסה לניו-יורק במחלקת עסקים, בסך 4,120 דולר, וכן מלון בסך 1,794 דולר עבור 6 לילות.

לשאלת חוקר המשטרה "האם פאינה תמיד טסה במחלקת עסקים?", השיב אלינסון: "כן, ככה היא ביקשה. הבנות שלה טסות במחלקת תיירות". בחקירה במשטרה הוצגה לאלינסון חשבונית המלמדת על תשלום של 5,100 דולר עבור 7 לילות, ונשאל: "מי ביקש את המלון שעלותו 639 דולרים ללילה פלוס מסים? פאינה?"

תשובה: "לדעתי כן".

שאלה: ומה עם הטיסה?"

תשובה: "אני מניח ששילמתי גם את הטיסה".

קירשנבאום מכחישה את הטענות לקבלת שוחד, וכך גם אלינסון במשפטו המתנהל במקביל. לטענתו, דובר על פעילות משותפת לגיטימית של המפלגה והתנועה.

במהלך שמיעת העדות של אלינסון היום, ביקש רמי כהן (מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר ויועץ עסקי לגופים במשק, אחד הנאשמים בפרשה) לצאת מהדיון היות ולא חש בטוב, ויצא מהדיון כאשר הוא מסוחרר. בית המשפט שחרר אותו מהדיון היום באופן חריג.

בהמשך העדות העיד אלינסון, כי טמיר, בנה של פאינה קירשנבאום אותו הכיר כבר מ-2011, הועסק בעמותה ב-2013 נוכח בקשתה של פאינה ("אבל לא קיבלתי אותו באופן אוטומטי, ראיינתי", העיד). טמיר עצמו העיד בשבוע שעבר כי אמו לא "סידרה" לו ג'וב לכאורה, אלא פתחה עבורו את הדלת, והוא נכנס.

דרמטית יותר הייתה עדותו של אלינסון ביחס למכשירי החשמל שקנה לקירנשבאום. בזה אחר זה נשאל אודות שני אייפונים, שתי מצלמות, מכשיר נטבוק ומחשב נייח - ביחס לכולם אישר את הקנייה, והוסיף כי הדבר היה נראה לו הגיוני בזמן אמת משום שהיא הייתה "נציגת המפלגה שפרשה חסות על תנועה שלנו". עו"ד אבן-חן התעכב על הרכישות הללו ושאל את אלינסון, בין היתר: "מי אמר לך לקנות עוד מצלמה, 700 דולר? וזה השיב: "אני יוצא מנקודת הנחה שיש צורך במצלמה הזו. היא לא עומדת בפני עצמה. אני מעריך שהיא (פאינה, א' ל"ו ומ"כ) נבדקת וגם מעשיה. אמרה שמדווחת לממונים עליה"

השופט אף הוא תהה בנוגע להגיון שמאחורי הרכישו ושאלה את העד: "היה נראה לך טבעי כל הבקשות הללו", ואלינסון השיב: "כן". לשאת השופט "היה נראה לך טבעי שנוקבים בשם ובדגם?", השיב: "אם הייתי בא ומסביר לכם מה היא עושה בשטח ומה ההסכמים אליהם מגיעים - הייתם רואים מעורבות מאד עצומה של חברי כנסת רבים מטעם ישראל ביתנו, לא רק מטעם פאינה, בתוך הפעילות המשותפת של עזרא העולמית". 

"וכל זה לא יוכל לקרות עם אייפון 4 במקום איייפון 5?", הקשה השופט, ואלינסון ענה: "היו המון אנשים מעורבים. לא יודע בשימוש מי זה היה. יש המון אנשים בתוך התחום שלה".

אלינסון שם לב שעדותו, כדבריו, "מעלה גיחוך", ולכן חזר שוב ושוב במהלך עדותו על אמירה אחת: "אני לא חס על עצמי [כנאשם במשפט המקביל של נותני השוחד, א' ל"ו ומ"כ), אלא כי אני חס על הפעילות החשובה בה התנועה השקיעה".

ניצלו באופן ציני את תקציב המדינה

פרשת השחיתות הציבורית הגדולה במערכת הפוליטית ובשלטון המקומי, המכונה "פרשת ישראל ביתנו", מתנהלת זה תקופה במערכת המשפטית. בשבוע שעבר נפתח שלב ההוכחות במשפטה של סגנית השר לשעבר קירשנבאום, שמכחישה את כל העבירות המיוחסות לה. מנגד, סטס מיסז'ניקוב, לשעבר שר התיירות מטעם ישראל ביתנו, החל לאחרונה לרצות 15 חודשי מאסר בפועל לפני כחודשיים, בעקבות הודאתו בביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים בפרשה.

באוגוסט אשתקד הגישה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב שני כתבי אישום ראשונים נגד 10 נאשמים בפרשה 242, הכוללים יותר מ-10 פרשיות שחיתות שונות. בכל המקרים המוזכרים בכתבי האישום שהגישה פרקליטות המדינה, עוברת כחוט השני התנהלותם הצינית והמושחתת לכאורה של סגנית השר לשעבר, קירשנבאום ושל גודובסקי.

לפי כתבי האישום, השניים ניצלו באופן ציני ומושחת את תפקידיהם כעובדי ציבור ואת כוחם ואת את שליטתם על תקציבי מדינה, כדי לדרוש שוחד ולקחת שוחד ממוסדות ציבוריים, מעמותות ומגורמים פרטיים. זאת, בין היתר, בדמות טובות הנאה פסולות עבור קירשנבאום או עבור בני משפחתה.

בכתב האישום המרכזי, שהליך ההוכחות בו נמשך היום, מואשמים קירשנבאום, שהייתה מקורבת מאוד לשר הביטחון ולראש המפלגה, אביגדור ליברמן (מואשמת בעבירות רבות של לקיחת ובקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס); גודובסקי (מואשם בעבירות רבות של לקיחת ובקשת שוחד, סחיטה באיומים, קשירת קשר לפשע, הלבנת הון ועבירות מס); רמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר ויועץ עסקי לגופים במשק (מואשם בעבירות של מתן ולקיחת שוחד, ניסיון ללקיחת שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה ועוד); אפי פלס, גזבר המועצה האזורית מטה בנימין (מואשם במתן שוחד ובהלבנת הון); ובתיה כהן, רעייתו של רמי כהן (מואשמת בשיבוש מהלכי משפט).

כתב האישום השני, אשר מתנהל במקביל בימים אלה ובמסגרתו מואשם אלינסון, מהווה למעשה תמונת מראה של כתב האישום הראשון; והוא עוסק בנותני השוחד, בפרשיות תנועת עזרא ועמותת איילים. הנאשמים בו הם: דניאל אלינסון, מנכ"ל עמותת עזרא העולמית ונשיא עמותת עזרא ארה"ב - המואשם במתן שוחד ובהלבנת הון; מתן דהן, יו"ר עמותת איילים - המואשם במתן שוחד, הצעת שוחד, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע; דני גליקסברג, סגן יו"ר עמותת איילים - המואשם בעבירות של מתן שוחד, הצעת שוחד, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע; סטיבן לוי, שדלן (לוביסט) העובד בחברת השדלנים "אימפקט" - המואשם בעבירות של בקשת שוחד, מתן שוחד, הצעת שוחד, הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע פשע; ואירנה וולדברג, מנכ"לית התאחדות היזמים - המואשמת במתן שוחד.