שחקן מעו"ף: הבורסה בת"א מחקה את וול סטריט - רק בירידות

גם ביחס לירידות בוול סטריט, הציבור המקומי מעט מגזים ■ הנעלם הגדול בשוק המקומי הוא מתי הציבור יישבר?

נפילות בוול סטריט / צילום: רויטורס - Brendan McDermid
נפילות בוול סטריט / צילום: רויטורס - Brendan McDermid

בסקירתנו האחרונה, ציינו כי למרות האופוריה העולמית, המעוף לא באמת מתקדם ואף צפוי לסגת. אי הקורלציה מול העולם הייתה ברורה, אך המסורת של העשור האחרון קובעת כי כשהעולם עולה איננו עולים עימו; כשהעולם יורד - המעוף מצטרף לירידות. בהתאם הצענו אסטרטגיה המניחה ירידה מתגלגלת במהלך השבוע ללא דרמה, ואכן עד למועד הפקיעה השבועית ראינו היסוס במסחר עם נטייה שלילית.

הבוקר, רושם המדד המקומי ירידה של כ-0.7% לסביבות 1470 על רקע סופ"ש שלילי בסיכומו של דבר בוול סטריט ולחץ מהזירה הביטחונית. בעוד הירידות בניו-יורק רחוקות מלהסתיים יש לציין כי לעניין הביטחוני אין יד ורגל במהלך השלילי הנוכחי. לתוך מלחמת לבנון השנייה רשם המעוף עלייה, וכך גם במצעים צבאיים כאלה או אחרים. ברור כי עימות עם חיזבאללה, ובטח ובטח איראן, הוא כבר בדרגה אחרת של חשש ועדין המשקיעים בציון באופן מסורתי מתמחרים את הסיכון הביטחוני בחסר.

באותה נשימה יש לציין כי גם ביחס לירידות בוול סטריט הציבור המקומי מעט מגזים ולא לוקח בחשבון תמיכת הדואליות. אלו בתרחיש המשך ירידות בארה"ב צפויות לספק תמיכה של ממש עם דולר המזנק לסביבות 3.6, וכבר כעת תרמו למעוף למעלה מ-25 נקודות. קל להבין מה היה מתרחש אלמלא הזינוק בדולר, שכרגיל לבנק ישראל אין כל קשר אליו.

כתוצאה מפקטור זה, בנקודת הזמן הנוכחית יש סיכוי לתשואת יתר בין המעוף לניו-יורק - אך זו זמנית בלבד, שכן אנו מצפים שמדד הבנקים יצטרף למגמה השלילית בהמשך באופן אגרסיבי יותר מהמעוף. לכן, שחקני המעוף מתמקדים כעת באוכפים סביבות 1470. אם עד כה אוכפים אלו היו בסטייה לא כדאית - ולכן פרמיה לא משתלמת, הקפיצה הנוכחית בסטייה מאפשרת תקבול של כ-3,800 שקל. המשמעות היא, לראשונה מזה זמן, טווח הגנה של כ-78 נקודות ללא כל תיקון - וכעת שוק הנגזרים צפוי להתעורר. אם זה יתרחש, ואנו כבר ערים להתחלת המהלך, המעוף כבר לא יצליח לרשום ריבאונד - בשל חזרה פנימה לשוק מצד שחקני המעוף, שמצידם ינסו להשיג הספוט האופטימלי.

הנעלם הגדול בשוק המקומי הוא מתי הציבור יישבר? האם מדובר על עניין פסיכולוגי דוגמת שבירת 1450 או שדי בעמידה במקום בת"א אל מול ריבאונד בארה"ב בכדי להתחיל ולראות מימושים. להערכתנו זאת אינו מעבר לפינה ומימושים אגרסיביים מצד הציבור יתרחשו רק בסביבות 1430-40. עד אז רבים ימתינו בהיסוס וינסו להתמודד עם מגמה שלילית קלה יחסית (במובני אחוזים) ולספוג ההפסד מתוך הנחה כי המגמה האמריקנית כרגיל תתחדש בירוק - במידה רבה בדומה למשקיעי הביטקוין שהתרגלו לכיוון אחד.

מכיוון כאמור שאיננו מצפים להמשך מהלך שלילי מיד, אך גם לא לריבאונד של ממש, כל שעלינו לעשות הוא לנצל הסטייה הנוכחית ורמת המדד הנמוכה (1470 נכון לזמן כתיבת שורות אלו) בכדי לבצע אסטרטגיית אוכף שבועית: כתיבת CALL 1470; כתיבת PUT 1460 שבועי; קניית CALL 1500 שבועי; קניית PUT 1430 שבועי. די ביום מסחר בודד במהלך השבוע בו עדין נשהה סביבות 1460-1470, וזאת בהתחשב בהנחה כי מדובר בהיסוס לפני תחילת מהלך ולא קפיצה/נפילה, ואנו כבר בתשואה דו-ספרתית.

אתר שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חו"ד חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.