עודף מ-99 אגורות? הצעת חוק תמנע עיגול מחירים כלפי מעלה

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק הקובעת כי הצגת מחירים שלא ניתן לשלם במזומן לאור יציאת מטבעות מהסל (דומת סיומת של 99 או 95 אגורות) – תיאסר

סופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
סופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

רגולציה מיותרת או חובת המציאות? ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק הקובעת כי הצגת מחירים שלא ניתן לשלם במזומן לאור יציאת מטבעות מהסל (דומת סיומת של 99 או 95 אגורות) - תיאסר.

אם הנושא נשמע לכם מוכר, כפי שטוענת הרשות להגנת הצרכן, הרי שכבר היום הפרקטיקה הזו אסורה, והיא חושפת את העסקים המפרים לסנקציה כספית. מכאן טוענת הרשות, בדומה למשרדי הכלכלה והמשפטים, כי ההצעה רק תפגע באכיפה ובהרתעה.

מאידך טוען ח"כ חיליק בר, יוזם ההצעה, יחד עם שורה של חברי כנסת, כי "המצב בשטח מחייב חקיקה". בר הציג את ההצעה ואמר כי כאשר הסביר את "האיוולת של אי-האכיפה בעניין", הוא הצליח לשכנע גם את חברי הקואליציה לתמוך בהצעתו, למרות התנגדות ועדת השרים לחקיקה.

לדבריו, רשתות שיווק וחנויות רבות עדיין משתמשות בשיטת התמחור המשלבת מטבעות שלא קיימים בסל המטבעות (סיומת של אגורה או 5 אגורות אשר מצריכים אל עיגול המחירים לפי החוק). עוד הוסיף ח"כ בר כי "כשהסבירו לי בקואליציה שיש תקנות, הראיתי להם עשרות תמונות מסופרים, מכולות ורשתות שיווק עם המחירים האלה. בעלי עסקים יודעים שאין אכיפה. בעל עסק שיידע שזה נמצא בחוק, לא ירצה להפוך לעבריין". לדבריו, הנושא לא נאכף ונפוץ בעיקר בשכונות חרדיות ובאזורי מצוקה - במקומות המוחלשים ביותר.

מה טוב יותר לצרכנים? חקיקה או תקנות? היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק-טירי, הסבירה בדיון הבוקר כי "כיום ההוראה מצויה במסגרת חוק איסור הטעיה, שהסנקציה עליה היא עיצום של 45 אלף שקל לתאגיד, בעוד שהצעת החוק של ח"כ בר תפחית את הסנקציה לעיצום של 22 אלף שקל לתאגיד". זאת ועוד, היא טוענת כי ההצעה של ח"כ בר תפגע גם בחקיקה הקיימת, גם באכיפה וגם בתיקים שמתנהלים כיום בבתי המשפט.

נציגת משרד המשפטים, עו"ד הילה דוידוביץ, הוסיפה כי "המצב המשפטי היום הוא שהצגת מחיר כזה מהווה הטעיה, ואם בית עסק לא יודע או לא רוצה לדעת, זה יקרה גם מחר, וחקיקה לא תשנה את זה".

גם כלכלן המועצה לצרכנות, גיל ברגפרוינד, אמר כי המצב הנוכחי עדיף על ההצעה לתיקון החוק, שכן הוא מגן טוב יותר על הצרכנים. לדבריו, במקרה הזה עדיף להגביר אכיפה והרתעה נגד הטעיות מהסוג הזה.

לאור ההתנגדויות להצעת החוק, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, אמר כי עד שההצעה תגיע להכנה לקריאה שנייה ושלישית, הוא יבקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לבדוק את העניין. "אם יתברר שיצא שכרנו בהפסדנו, נעצור את התהליך", אמר.