בכיר במכון התקנים - עמיל מכס, בלי הסדר ניגוד עניינים

עימות חריף בין משרד היועמ"ש לבין יו"ר הוועדה אמיר שני על רקע סירובו לחתום על מסמך הסדר ניגוד עניינים ■ שני: בידי היועמ"ש קיים טופס ניגוד עניינים שאני חתום עליו והוא אישר ■ מכון התקנים: "מסמך ניגוד העניינים של שני ייסגר כבר בימים הקרובים"

עימות חריף בין משרד היועץ המשפטי לממשלה לבין אמיר שני, יו"ר ועדת הביקורת של דירקטוריון מכון התקנים, על רקע ניסיונותיו של שני לשנות את הסדר ניגוד העניינים שעליו נדרש לחתום על ידי משרד המשפטים ומשרד הכלכלה, והימנעותו מלחתום על מסמך ההסדר. בעקבות תחקיר "גלובס" הוחלט במכון התקנים לכנס מחר (ג') את היועצים המשפטיים של המכון כדי להחליט על הנוסח ששני יידרש לחתום עליו.

שני, דירקטור ותיק ורב השפעה במכון התקנים, הוא הבעלים של חברת "עמית עמילות מכס", אחת הגדולות בארץ, שלה מאות לקוחות המייבאים מוצרים וסחורות לישראל באוויר ובים. שני הוא יו"ר ארגון סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, המכהן גם כסגנו של אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר. שני היה חבר בוועדת האיתור שבחרה את אילן כרמית לתפקיד מנכ"ל מכון התקנים, ענין המצוי בעתירה בבית הדין לעבודה.

תפקידיו ומעמדו של שני עוררו שאלה של הצורך בהסדרת מניעת ניגוד העניינים, מסיבה פשוטה: מכון התקנים, באמצעות מנהלי 5 המעבדות והעובדים, מטפל מול עמילי המכס והיבואנים בשחרור של עשרות אלפי משלוחי סחורות בשנה, באוויר ובים. הטיפול בנושאים אלה מכניס למכון כ-200 מיליון שקל בשנה, כמחצית התקציב. לעמילי המכס חשובים מהירות השחרור והסדרי התשלומים.

בענין עמילי מכס יש במכון התקנים בעיה נוספת. דירקטור עמית של שני הוא יעקב וכטל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, המכהן כדירקטור במכון התקנים מתוקף תפקידו. וכטל, בתפקידו במשרד הכלכלה, היא הגורם הממליץ לתת פטורים מהצגת אישור תקן לייבוא בהליך שחרור ממכס. פטורים אלה, כ-15 אלף בשנה, מסייעים מאוד לעמילי מכס בשחרור סחורות.

במסגרת הרפורמה בתקינה, שנכנסה לתוקף ב-1.1.2017, ניתן בחוק דגש מיוחד על איסור להימצא במצב של ניגוד עניינים של עובדים וחברי הנהלה במכון התקנים. הבכירים נדרשים לחתום על הסדר כתאי לתחילת עבודתם, או מיד בכניסתם לתפקיד. האחראי לקיום ההסדרים הוא היועץ המשפטי של מכון התקנים, עו"ד מוטי שיף.

שני התבקש להסדיר את שאלת ניגוד העניינים שבין עסקיו לבין תפקידו ומעמדו במכון התקנים, על מנת למנוע כל מעורבות שלו בעניינים הנוגעים ללקוחותיו העסקיים. היו במכון התקנים גורמים שסברו, כי בנסיבות אלה היה נכון יותר לבקש מאיגוד לשכות המסחר להציב נציג אחר שלהם בדירקטוריון מכון התקנים, ולא את אמיר שני.

לדברי מקורות במכון התקנים, בעקבות הדרישה להסדרת ניגוד העניינים התחיל תהליך של משא ומתן, משיכת זמן ומערכת של התכתבויות ומגעים של שני, שכללה את נשיא מכון התקנים אורי דורי והיועץ המשפטי של המכון שיף, עם היועצים המשפטיים ובכירים אחרים במשרדי המשפטים והכלכלה. זאת לאור דרישתו של שני להקלה במגבלות שבנוסח ההסדר אותו הכתיב משרד המשפטים. המחלוקת היתה על המגבלות שהוטלו על שני, כדי למנוע כל מעורבות במכון התקנים בכל נושא הקשור במישרין או בעקיפין לחברת "עמית עמילות מכס ותחבורה" או ללקוחותיה. בעיקר, כך נטען, שני ביקש להסיר את המגבלה הקשורה ללקוחות החברה.

"הנך נדרש לפעול כפי שהתבקש"

ל"גלובס" נמסר, כי חבר ועדת הביקורת של מכון התקנים, עו"ד זאב פרידמן , שהוא נציג המועצה לצרכנות, התפטר מתפקידו תוך מחאה. לדבריו, כך נמסר ל"גלובס", אסור לשני ליטול חלק בפעילות הדירקטוריון כל עוד לא הוסדרה בעיית ניגוד העניינים שלו. פרידמן אמר בתגובה: "אמרתי את הדברים שאמרתי בתוך הועד הפועל והדברים מצויים בפרוטוקולים".

בכיר אחר במכון התקנים אמר: "שמעתי מעובדים שהוא אישית הרבה פעמים מתקשר למחלקות ומבקש לזרז ולקדם. ברור שכשהם יודעים שהוא בכיר בדירקטוריון ויושב ראש ועדת ביקורת זה משפיע על אנשים ויש פה ניגוד עניינים".

אחרי מו"מ ארוך, עו"ד שמואל גרוסמן, פרקליטו של שני, פנה בתחילת נובמבר 2017 ליו"ר המכון אורי דורי וכתב: "נוסח המסמך למניעת ניגוד עניינים, כפי שנוסח על ידי עו"ד מוטי שיף, יש בו כדי לפגוע בתיפקודו של אמיר שני כמנכ"ל עמית. לכן. תיקנו את המסמך באופן שלעניות דעתנו מסדיר את ניגוד העניינים באופן סביר תוך הימנעות מפגיעה בניהול עמית".

ההנמקה של "פגיעה בניהול חברת עמית" עוררה הפתעה במשרדי המשפטים והכלכלה. הממונים על מניעת ניגודי עניינים במשרדי המשפטים והכלכלה, עו"ד לימור תוסייה-כהן במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, וגלית יעקובוב הממונה על יעוץ משפטי במשרד הכלכלה, לא הסכימו לקבל את ההקלות שדרש שני.

לאחר עוד מגעי סרק פקעה סבלנותן ולפני שבועיים הן פנו ליועץ המשפטי של מכון התקנים עו"ד מוטי שיף, בדרישה ש"תביא את הדברים בפני מר שני לחתימתו בהקדם.. הנך נדרש לפעול כפי שהתבקש ולעדכן אותנו ואת משרד הכלכלה בעניין בהקדם".

"מענה הולם לחשש ניגוד עניינים"

תגובת אמיר שני: "לא היה ולא נברא. יש טופס ניגוד עניינים אצל היועמ"ש לממשלה שאני חתום עליו. היועמ"ש הוציא לפני 3 שבועות מכתב ליו"ר אורי דורי שהכל כשר למהדרין".

מכון התקנים מסר בתגובה: "מסמך ניגוד העניינים של אמיר שני נמצא בטיפולם של היועצים המשפטיים והוא צפוי להסגר בימים הקרובים".

משרד המשפטים מסר בתגובה: "בעקבות פניות שהתקבלו במשרדי הכלכלה והמשפטים, בדקו הגורמים הרלבנטיים היבטים שהתבקשו בטיוטת הסדר למניעת ניגוד עניינים שנערכה לחברי ועד במכון התקנים. טיוטת ההסדר למניעת ניגוד העניינים שגובשה למר שני נותנת מענה הולם לחשש ניגוד עניינים שעלול להיווצר בנסיבות העניין. אין בידינו הסדרים למניעת ניגוד עניינים של חברי מכון התקנים".