הסינים אוהבים מותגי יוקרה, עכשיו הם רוכשים גם את היצרניות

חברת הטקסטיל הסינית שנדונג רויי גרופ הודיעה על רכישת יצרנית מותג היוקרה השווייצרי באלי

חנות של באלי בציריך / צילום: רויטרס, Arnd Wiegmann
חנות של באלי בציריך / צילום: רויטרס, Arnd Wiegmann

הסינים קונים לא רק נעלי יוקרה, אלא גם את החברות שמייצרות אותן. שנדונג רויי גרופ (Shandong Ruyi Group), חברת טקסטיל סינית שמבקשת לטפס במעלה שרשרת הערך ולבסס את מעמדה על הבמה העולמית, הודיעה בסוף השבוע כי תרכוש מקרן ההשקעות האירופית JAB Holding את גרעין השליטה בחברה השווייצרית באלי אינטרנשיונל (Bally International), המייצרת אקססוריס מעור.

הסינים הם הצרכנים הגדולים ביותר בעולם של מוצרי צריכה, וקונים קרוב לשליש מסך מוצרי הצריכה הנמכרים בעולם, על-פי נתוני ביין (Bain & Co). נתון זה כולל רכישות שמתבצעות גם בסין היבשתית וגם בחו"ל. הסינים נוהגים להוציא כספים רבים על מסעי קניות לבירות האופנה ברחבי העולם.

החברות הסיניות, לעומת זאת, לא הפכו עדיין לרוכשות גדולות של מותגי יוקרה. אחת הסיבות לכך היא היעדרם של יעדים ברורים. מותגים רבים נשלטים בידי משפחות אירופיות, או כלולים בתיקי ההחזקות של קונגלומרטים כגון LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton.

זה שנים רבות שמשקיעים סינים רוכשים בלהיטות יקבי בורדו. לאחרונה קנה Fortune Fountain Capital, בית השקעות שפועל מבייג'ין, את השליטה ביצרנית הקריסטל הצרפתית Baccarat תמורת 164 מיליון אירו (201 מיליון דולר).

קונים סינים זוכים ליחס חיובי מצדן של חברות אירופיות שנרכשו, כגון יצרנית הצמיגים האיטלקית פירלי (Pirelli), שנרכשה ב-2015 בידי China National Chemical Corp, ו-וולבו, שנרכשה ב-2010 בידי Zhejiang Geely Holding.

בדרך-כלל הקונים הסינים נוקטים גישה של אי-התערבות בניהול החברה, ובמקביל הם מספקים גישה לשוק הסיני האדיר. מכירות מוצרי המותרות בסין הגיעו ב-2017 ל-20 מיליארד אירו - קפיצה של 15% לעומת השנה הקודמת, על-פי דוח מחקר שוק מוצרי המותרות העולמי שפרסמה ביין בדצמבר.

באלי, שנחשבת ליריבתה של החברה האיטלקית Salvatore Ferragamo, מוכרת נעלי דרבי מעור עגל לגברים ב-495 דולר, מעיל עור ופוך ב-2,995 דולר, וכובע בייסבול ב-310 דולר. מנכ"ל החברה, דה נארפ, אמר בעבר שיעד המכירות השנתיות של באלי הוא 1 מיליארד דולר. JAB, שאמרה כי תמשיך להיות "משקיעה משמעותית" בבאלי, צמצמה את חשיפת תיק ההשקעות שלה לתעשיית מוצרי המותרות באמצעות מכירת ג'ימי צ'ו והמותג הבריטי בלפסט.

רויי הוקמה בסין בראשית שנות ה-70, והפכה לאחת מיצרניות הטקסטיל הגדולות בסין. היא השקיעה בהדרגה במותגי ביגוד מחוץ לסין, וטיפסה במעלה שרשרת הערך לרובד עיצוב וייצור הבגדים.

יו"ר רויי, יאפו קיו, אמר כי ההשקעה בבאלי היא "אבן-דרך חשובה... במאמצינו להפוך למובילה עולמית במגזר ההלבשה".

שוב באופנה
 שוב באופנה