ביטול יצוא הקנאביס הוא פספוס של מהפכה שבטוח תגיע

ועדה ממשלתית כבר קבעה שכדאי לייצא - כל עיכוב פוגע בפריצה לשוק העולמי

צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק
צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק

באירוע שהתקיים, בארה"ב בנושא יתרונות הטיפול באמצעות קנאביס רפואי, סיפר אב לילדה צעירה, חולת אפילפסיה קשה, שהמזור היחיד למחלתה הוא הקנאביס הרפואי על מסעו הקפקאי-כמעט מניו ג'רזי (שבה לא ניתן להשיג קנאביס רפואי באופן חוקי) לקליפורניה. בקליפורניה הוא רוכש קנאביס רפואי עבור ביתו ונוהג ברכב שכור בחזרה, בין מדינה למדינה בזהירות ובחשש בין ייעצר על ידי המשטרה המקומית. הפארסה אותה מתאר האב הדואג, נובעת ממשטר חוקי שונה במדינות ארה"ב, ומבהירה הן את חשיבות הטיפול באמצעות קנאביס רפואי, והן את חשיבות הסדרת המערך החוקי בתחום הקנאביס רפואי.

בשנת 2016 פרסם משרד הבריאות הישראלי רפורמה בתחום הקנאביס הרפואי, שהיוותה תקדים ופריצת דרך עולמית ביחס להסדרת הרגולציה בתחום הקנאביס הרפואי. כעת אנו עדים לפרק נוסף ודרמטי במהפכה: עיכוב היתר יצוא הקנאביס הרפואי, במטרה לבחון את הכדאיות הכלכלית למשק הישראלי וכדי לוודא שאין סכנת זליגה של קנאביס לגורמים פליליים בישראל, ולפי פרסומים בעיתונות הישראלית, אף במטרה ליישר קו עם עמדת הממשל הפדרלי בארה"ב.

באוגוסט 2017, בתום מספר חודשי עבודה ובחינה מעמיקה של הנושא, המליצה ועדה משותפת של משרד הבריאות ומשרד האוצר להתיר יצוא של קנאביס רפואי. מסקנות הוועדה היו ברורות וחד משמעיות - לאור העובדה כי כבר פועלים בישראל 8 מגדלים מאושרים (והוגשו כ-500 בקשות לרישיון גידול), הרגולציה הענפה ולאור הניסיון המחקרי והחלוציות בתחום, קיים פוטנציאל כלכלי אדיר ביצוא קנאביס לצרכים רפואיים. הוועדה התבססה על פוטנציאל הפריצה אל תוך שוק עולמי כמעט "בתולי". לאור היתרונות היחסיים של ישראל ולאור הביקוש בעולם למוצרים אלו, העריכה הועדה שהשוק יכניס סכום בהיקף של 1-4 מיליארד שקל בשנה.

ישראל היא חלוצה בכל הקשור ליצירת מתודה קלינית-רפואית ייחודית המסדירה את כל השלבים הרלוונטיים למוצרי הקנאביס הרפואי. אולם, ככל שחולף הזמן, ויישום המהפכה במלואה מתעכב, היתרון היחסי של ישראל הולך ומצטמצם. קנדה מבססת את מעמדה כיצואנית קנאביס רפואי משמעותית וחברות קנדיות מקדמות שיתופי פעולה מסחריים בישראל ובאירופה לפיתוח מרכזי הפצה של מוצרי קנאביס רפואי ברחבי היבשת.

שר הבריאות האוסטרלי הודיע על כוונתו לתת אור ירוק ליצוא קנאביס רפואי מאוסטרליה, והולנד משנעת ומייצאת מוצרי קנאביס. כמו כן, ניתן להצביע על כך שמדינות שונות כבר מתחילות בפיתוח ענפי קנאביס מקומיים.

אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית, קבלת החלטה האוסרת על יצוא הקנאביס הרפואי, ואף אי קבלת החלטה כלשהי בנושא, תפגע אנושות בפריצת הדרך אותה היתה הרפורמה עשויה לחולל. אנו סבורים כי, על מקבלי ההחלטות בתחום זה חלה החובה לנתב את ישראל אל עבר הפיכתה ליצואנית קנאביס רפואי עולמית, הן למען הרפואה והמחקר והן למען הכלכלה הישראלית.

חשוב לזכור שהעולם העסקי לא יחכה לישראל, ושחלון ההזדמנויות הולך ונסגר, כאשר בינתיים עבודה רבה של חקלאים אשר גידול קנאביס רפואי, אמור היה להוות בשבילם מקור הכנסה אטרקטיבי, יורדת לטמיון.

■ הכותבות הן שותפות ומתמחה במח' מדעי החיים במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'