נתניהו: אין לי מנדט מוסרי

ראש הממשלה חושב שההמלצות והמעשים שלו ייעלמו מהעולם?

בנימין נתניהו/ צילום: גיל ג'יבלי
בנימין נתניהו/ צילום: גיל ג'יבלי

לא צריך להשלות את עצמנו. עבור רבים מאוד בציבור, העבירות שבהן חשוד בנימין נתניהו על-פי המשטרה, הן לא משהו שבגללו צריך להחליף ראש ממשלה. המהדרין, כמו השרה מירי רגב, אומרים שאפילו במקרה של כתב אישום נתניהו לא צריך להתפטר. אני בטוח שהיא ושכמותה חושבים שאפילו אם ימות, הוא לא צריך להתפטר. גם מהקבר, וברור שגם מהכלא, הוא יוכל לנהל את המדינה טוב יותר מכל אדם עלי אדמות.

היה כלום, האם גם יהיה?

אחרי המלצות המשטרה נתניהו כבר לא יכול להסתתר מאחורי "לא היה כלום" בלה-בלה-בלה. היה, ולא כלום, אלא משהו כבד, מכוער. אבל הוא כן יכול להמשיך להשתמש בסלוגן ש"לא יהיה כלום". על סמך מה? איך הוא חושב שההמלצות והמעשים שלו ייעלמו מהעולם? היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. אנחנו יודעים שהיו יועצים לפניו שלא התחשבו בהמלצות המשטרה. לא כל שכן מנדלבליט, הנגוע מאוד בניגוד עניניים עם נתניהו, שאותו שירת במשך שנים כמזכיר הממשלה.

לעשות את הדבר ההגון

לא מאוחר למנדלבליט לעשות את הדבר ההגון ולהעביר את ההכרעה בעניין נתניהו לאדם אחר בפרקליטות. ולו רק לשם מראית-העין, שהיא חשובה ביותר בפרשיות אלה. אני לא מניח שמנדלבליט יעשה זאת. אפשרות אחרת היא להחליט בהקדם האפשרי. שני התיקים פשוטים מאוד, את עיקר העבודה כבר עשתה המשטרה, כל מה שנותר למנדלבליט זה להחליט. אפשר לעשות זאת בכמה ימים.

לפחות נבצרות?

הבעיה היא שאפשר לעשות זאת גם בכמה שבועות, חודשים ואפילו שנים. כל דחייה תשרת את נתניהו. כל דחייה תוכיח בשביל מי עובד מנדלבליט. היום אנחנו לא יודעים כמה מפעולותיו לא תאמו שיקולים של יועץ משפטי נייטרלי. אם הוא כן ישר ומקצועי - החובה להוכיח זאת היא עליו. זו חובתו לציבור, קודם כל, אבל זו גם חובתו לחוק שהוא מופקד על אכיפתו.

הנה כמה הנחיות שיוכלו לעזור למנדלבליט: "ראש ממשלה ששקוע עד הצוואר בחקירות, אין לו מנדט מוסרי וציבורי לקבוע דברים כל-כך גורליים למדינת ישראל, כי קיים חשש אמיתי שהוא יכריע הערכות על בסיס ההישרדות הפוליטית שלו ולא על בסיס האינטרס הלאומי". אלה דברי בנימין נתניהו בעת כהונתו של אהוד אולמרט כראש הממשלה. דברים כדורבנות. למה שלא תנהג על-פי הנחיות אלה של נתניהו, מנדלבליט? לפחות נבצרות?